איירבאס ובואינג מחלקות את ספיריט ; מה המשמעות?
איירבאס משתלטת על מפעלי ספיריט ההפסדיים ומחלקת את נכסיה עם בואינג, כדי לחזק את שרשרת האספקה בעידן של מכסים גלובליים
ביולי האחרון דיווחנו שבואינג רוכשת את ספיריט אירוסיסטמס ב-4.7 מיליארד דולר מה שגרר את מחאתה של איירבאס שמשתמשת בספיריט כספק מרכזי למטוסיה. הוסכם כי בואינג תסתפק בנתח של כ60% מספיריט בעוד איירבאס תרכוש את כל המפעלים המייצרים את החלקים למטוסי A350 ו-A220 שלה. העסקאות צפויות להיסגר ברבעון השלישי השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים.
איירבאס משפרת תפעול - בואינג מתמודדת עם משברי אמינות
כשאתם מובילים אנשים באוויר אתם לא רוצים שיעופו לכם דלתות במיוחד כשעל הפשלה חתומה הספקית. זה כנראה מה שהוביל את בואינג לפתוח במהלכים לרכישת הספקית הבעייתית. רק שאותה הספקית הגדולה משרתת חברות תעופה רבות אחרות ובהן איירבאס. זה כמובן גרר את מחאותיה של איירבאס שלא הסכימה למהלך וביקשה לרכוש את המפעלים האחראיים לייצור חלקי מטוסיה.
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האינטרס של איירבאס הוא לשפר תפעוליות. ספיריט מסבה לה הפסדים תפעוליים גדולים כשהיא מתעכבת בייצור חלקים חשובים למטוסיה. איירבאס תשלם לספיריט דולר אחד, סכום סמלי, כאשר ספיריט תשלם לאיירבאס 559 מיליון דולר כפיצוי על הפעילות ההפסדית של המפעלים אותם היא רוכשת.
בואינג תבצע את העסקה על ידי עסקת החלפת מניות. כל מניה של ספיריט תוחלף במספר מניות של בואינג ביחס החלפה שנע בין 0.18 ל-0.25, בהתאם למחיר הממוצע המשוקלל של מניית בואינג ב-15 ימי המסחר שקדמו לסגירת העסקה. עבור בואינג זה להחזיר הביתה את החטיבה שהיא מכרה ושהפכה עם השנים לחברת ענק.ב2005 בואינג מכרה את חטיבת וויצ'יטה שלה ואת המפעלים באוקלהומה לקרן ההשקעות קנדית פרטית וכך נולדה ספיריט אירוסיסטמס.
ספקית החלקים הונפקה ב-2006 לציבור במחיר של 26 דולר למניה. מניית ספיריט הספיקה לייצר שיא של 105$ ב2018, ומאז, כתוצאה מהמשברים עליהם היא הייתה אחראית ירדה המניה לאיזור ה35 דולר. הקשיים של ספיריט, כוללים עיכובים בייצור וחוסר יכולת להעלות מחירים. היא התקשרה בחוזי פעילות שלא היו רווחיים מספיק והקשו על התנהלותה ובכך התקשתה לעמוד ביעדי ייצור עליהם התחייבה לחברות תעופה רבות ובכללן איירבאס, במיוחד לגבי דגמי ה-A220 וה-A350. איירבאס שמחה לקחת את הג'ויסטיק לידיים אבל אפילו המנכ"ל גיום פורי מודה ששילוב המפעלים המפסידים מהווה אתגר תעשייתי.
- למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
להבטיח את שרשרת האספקה בעידן מלחמת מכסים
העסקה הזאת שכבר מתגלגלת כמה חודשים, משקפת מגמה רחבה בתעשיית התעופה, שבה יצרניות מובילות מבקשות לשלוט ישירות בשרשרת האספקה על רקע משברים כלכליים וגיאופוליטיים. מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין, המתבטאת במכסים של 145% ו-125% בהתאמה, כפי שדווח לאחרונה, מגבירה את הסיכונים לשיבושים באספקת רכיבים, ודוחפת חברות כמו איירבוס ובואינג להפחית תלות בספקים חיצוניים.
על ידי השתלטות על מפעלים קריטיים בבלפסט, קינסטון, סן-נזר, קזבלנקה וויצ'יטה, איירבוס מבטיחה יציבות בייצור מטוסי A220 ו-A350, מה שממצב אותה כשחקנית חזקה יותר בשוק התחרותי. המהלך יאפשר לה לעמוד ביעדי ייצור שאפתניים, במיוחד על רקע היחלשותה של בואינג האמריקאית, שנפגעה ממגבלות סחר בסין ומבעיות איכות כאמור.
עם זאת, המהלך מעלה שאלות לגבי יכולתה של איירבוס להפוך את המפעלים ההפסדיים של ספיריט לרווחיים מבלי לפגוע במרווחים שלה. המפעלים, שסבלו מתמחור נמוך בחוזים ומעלויות ייצור גבוהות, דרשו תשלום פיצוי של 559 מיליון דולר מספיריט לאיירבוס, מה שמעיד על האתגר התפעולי הגדול שתומחר כאן. מנכ"ל איירבוס, אין ספק שההשתלטות תדרוש מאיירבאס השקעות כבדות בציוד, הכשרת עובדים, ושיפור תהליכים.
מה המניה עושה
העסקה לרכישת מפעלי ספיריט אירוסיסטמס על ידי איירבאס, תמורת דולר סמלי ופיצוי של 559 מיליון דולר, מסמנת למשקיעים כי החברה רואה קדימה. העסקה מדגישה את האסטרטגיה של החברה
לחזק את שרשרת האספקה, אך מעמידה את רווחיותה במבחן.
בשנת 2024, איירבוס דיווחה על הכנסות של 69.2 מיליארד אירו, עלייה של 6% משנה קודמת, עם רווח נקי של 4.2 מיליארד אירו (5.36 אירו למניה) ותזרים מזומנים חופשי של 4.4 מיליארד אירו, המשקפים ביצועים חזקים למרות אתגרי שרשרת האספקה. שווי השוק של החברה, עומד על כ-110 מיליארד אירו (כ-122 מיליארד דולר), עם מכפיל רווח של 26, התואם לממוצע בענף.
ביצועי המניה היו חיוביים, עם שיא של 177 אירו במרץ, אך תנודתיות של 3.11% מצביעה על רגישות למשברים גיאופוליטיים כמו מלחמות סחר. בעוד הרכישה ממצבת את איירבוס כשחקנית דומיננטית, המשקיעים בוחנים כמה מהר תצליח להפוך את המפעלים ההפסדיים לרווחיים ולעשות את זה בלי לפגוע במרווחים, אתגר שייבחן בשנים הקרובות.

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
וול סטריט השוק האמריקאיאפירם מזנקת ב-11%, טילריי עם 28%; הנאסד״ק מחק את הירידות
השווקים הפיננסיים בארה״ב רושמים ירידות שערים לאחר פרסום נתוני תעסוקה שמעידים על האטה מסוימת בשוק העבודה, אך לא על הידרדרות חדה. המשקיעים פירשו את הנתונים כסימן לכך שהכלכלה מתקררת בקצב מתון, מה שהוביל לירידה במניות ולזהירות מחודשת בנוגע לציפיות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב.
מדד S&P 500 יורד זה היום השלישי ברציפות, בעוד שבשוק האג״ח נרשמה תנועה מתונה בלבד. תשואת האג״ח ל־10 שנים ירדה קלות לרמה של כ־4.16%, כאשר בשוק הריביות מתומחרות הסתברויות נמוכות יחסית להפחתת ריבית כבר בתחילת השנה הקרובה. לפי המסחר בנגזרים, הורדת ריבית מתומחרת באופן מלא רק לקראת אמצע 2026.
דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.
בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.
