
המשוגע שמשנה את העולם -כל המיזמים של אילון מאסק
״לכל מי שנפגע ממני, אני רק רוצה לומר: המצאתי מחדש את המכוניות החשמליות, ואני שולח אנשים למאדים בספינת חלל. מה חשבתם? שאני אהיה בחור רגוע ונורמלי?״ כך אמר מאסק בתוכנית סאטרדיי נייט לייב במאי 2021.
מאסק מיזג בשנת 2000 את חברת X.com עם חברה נוספת לחברה אחת ופיתח את שירות התשלומים המקוון לחברה הידועה בשמה פייפאל ובהמשך נרכשה על ידי Ebay תמורת 1.5 מיליארד דולר. מאסק כבעל המניות הגדול בחברה שילשל לכיסו סכום של מעל 100 מיליון דולר, כסף שהיה קריטי עבורו להקמת שתי חברותיו הבאות והמצליחות Spacex וטסלה בשנים 2002-2003.
מאסק שמסתבר כי גם ניחן ברגשות סנטימנטלים רכש בחזרה את הדומיין X.com מפייפל ומיזג לתוכו את פלטפורמת המדיה טוויטר לאחר שרכש אותה ושינה את שמה ל-X.
Michaël Valentin מנהל חבר של חברת הייעוץ לאסטרטגיה Opeo מאמין כי מאסק מוביל כרגע את המהפכה התעשייתית הרביעית. לאחר ה-Fordism בשנים המוקדמות של המאה ועשרים ואחר כך ה-Toyotism אנו במהפכה התעשייתית של הTeslism.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילון מאסק ניחן ביכולת למשוך כישרונות צעירים בעמק הסיליקון שם התחרות קשה בציד עובדים מוכשרים ומלאי התלהבות. מאסק יכול ליצור אנרגיה סביב מטרה בה הוא מאמין, הן בחברות שלו והן בחברה בכלל. אילון מאסק לא רק מספר סיפור שובה לב, הוא גם חלק מהפעולה. החזון של מאסק לשנות את העולם הינו חלק מפרויקט הרבה יותר כולל ומעורר השראה מאשר יעדים עסקיים טהורים.. טסלה לא מהססת להשתמש במדיה החברתית כדי למשוך כישרון עליון דרך משחקים ותחרויות חיצוניות.
מאסק אף פעם לא אומר ״לא״
כאשר מאסק לוקח חלק בפגישות כדי לטפל במכשול, הוא מביא ערך מוסף אמיתי. "לא" היא אף פעם לא תשובה תקפה עבורו. אבל הוא גם מסוג המאמן/הבוס שנשאר ממוקד במשבר. זה מרגיע את הצוותים שלו, גם כשפרויקטים מתהפכים על סף תהום או שפספסו את העיתוי.
אילון מאסק מעודד את צוותי העובדים והמנהלים שלו להתנהג בצורה ישירה ומהירה במקום עבודתם. הוא עצמו עובר במפעלים שלו ומעדיף קשר ישיר עם אנשים כדי לאתגר אותם כל יום. הוא מצפה לא פחות מצוות הניהול שלו. למעשה, הדבר העיקרי שקובע עבור מאסק הוא מהירות. אם אתם עובדי קו שמתמודדים עם בעיה, ומהר יותר עבורכם לטפל בה על ידי פנייה למנהל בשלוש דרגות גבוהות יותר מכם, במקום לדבר על כך עם המנהל הישיר שלכם, מאסק מעודד פנייה לגורמים הבכירים יותר במקרה כזה. בחברות מסורתיות יותר, לעומת זאת, המידע צריך לעבור דרך כל רמת דיווח ומעבר האינפורמציה איטי בהרבה.
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כמו בכל מודל ניהולי, לאילון מאסק יש את הגבולות שלו. הוא מונע על ידי פרויקט לתרום לשינוי העולם. מי שמאמין בחזונו יתקבל בברכה בחברה. עבור אנשים הדבקים ברעיון, השתתפות במהפכת התחבורה היא מקור מוטיבציה רב עוצמה. מאסק עם תואר ראשון בכלכלה ותואר ראשון בפיסיקה, מאסק מבין היטב מה הצוותים שלו עושים ואת הממשקים בינהם.
יש גורם חשוב נוסף. חברות אלה שייכות לאילון מאסק. הוא לא מנהל, שמונה על ידי דירקטוריון להוביל את החברה. סגנון הניהול שלו נופל יותר בתחום מנהיגות פעילה ומתן דוגמה אישית. הוא עצמו כמעט שאינו לוקח לעצמו חופשה, או מנוחה בחגים ועובד ללא רחם, כולל סופי שבוע. הוא נותן את כל כולו לכל פרויקט חדש, והשאיפה שלו תמיד מציבה את הרף גבוה מאוד.
האימפריה העסקית של מאסק
על TESLA אין צורך להכביר במילים. מעבר לפיתוח ויצור המכוניות, בטסלה פעילות רובוטית מאוד עניפה, החל מהאופטימוס, הרובוט דמוי אדם, והרובוטקסי, פרויקט לפיתוח שירותי הסעה אוטונומיים לחלוטין. טסלה שילבה אוטומציה רובוטית במפעלי היצור ומפתחת גם שבבי AI לתמיכה בפעילות הרובוטית שלה.
את SpaceX ייסד מאסק ב2002 מתוך מטרה להנגיש את החלל לאנושות באמצעות משגרים רב פעמיים. כיום בשנת 2025 החברה נמצאת במקום הראשון בעולם מבחינת יכולותיה לשגר אדם ולווינים לחלל וחלומו של מאסק להגיע למאדים הינו צעד חיוני בחזונו להפוך את האנושות למין בין-פלנטרי.
מאסק מתכנן לשגר למאדים את הStarship עם הרובוט אופטימוס של טסלה, כבר בסוף שנת 2026. בשנת 2029 עד 2031 ישוגר האדם הראשון למאדים ובטווח הארוך טווח בכוונתו להקים מושבה עצמאית על המאדים, כולל בניית תשתיות ואיכלוס מליון תושבים!
התלות של נאס״א במאסק וSpaceX גדולה עד כדי כך שכאשר טראמפ מנסה לנתק את חוזיו של מאסק מהממשל, יועציו לוחשים על אוזנו כי הדבר אינו אפשרי.
אינרנט מהיר מחובר לווין של מאסק בישראל
Starlink חברת בת של SpaceX מציעה אינטרנט מהיר ברחבי העולם באמצעות 7855 מיני לווינים. בעתיד מאסק מתכוון להרחיב את הפעילות לכדי 42,000 מיני לווינים. לכך מתנגדים רבים לאור ההשפעה על זיהום האויר ועל האסטרונומיה, סיכון להתנגשות והפיכת מסלולי חלל לבלתי שמישים עם פסולת חלל בלתי מבוקרת. מאסק מנסה להפחית השפעות אלה ולטפל בהן.
עשרות טרמינאלים של סטארלינק כבר הגיעו לישראל ומופעלים במוסדות חיוניים, בתי חולים ומרכזי חירום. באתר סטארלינק בישראל המוצג בעברית מתאפשר הזמנה והתקנה במחיר רכישת ציוד ב1500 ש״ח ושימוש חודשי 230 ש״ח. הסטארלינק יכול להתאים לכל המתקשים בהשחלת הכבלים האופטיים בתשתיות הקיימות בבתים פרטיים מרוחקים.
NEURALINK
דמיינו לעצמכם קריאת מחשבות דרך שתל במוחכם שמתקשר באמצעות בלוטות'. הגחמה הזו של אילון מאסק היא בחלקה כבר מציאות. נוירולינק חברת הזנק אמריקאית בתחום הנוירוטכנולוגיה, שנוסדה בשנת 2016 על ידי אילון מאסק ואחרים מטרתה העיקרית היא לפתח ממשק ממוחשב המיועד להשתלה במוח האדם. השתל של ניוראלינק הוא בגודל מטבע ומכיל 1,024 אלקטרודות המפוזרות על פני 64 חוטים, שכל אחד מהם דק משערת אדם. יתרונו של השתל הוא בריבוי החיבורים וביכולת לחבר אשכולות אלקטרודות לאזורים ספציפיים במוח ללא סיכון אזורים אחרים . לאחר ניסויים מוצלחים בבעלי חיים ולראשונה בחזיר בשם גרטרוד, קיבלה ניוראלינק במאי 2023 אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) להתחיל בניסויים קליניים בבני אדם, וכבר השתילה שבב במוחו של מטופל ראשון.
מאסק חושב הרבה יותר רחוק: בין שאר מטרותיו העתידניות, הוא מקווה להשתמש בשתל כדי לשפר את תפקודי המוח האנושי ואף לאחסן זיכרונות שניתן להוריד למכונה.
החברה ״המשעממת״ של מאסק - The Boring Company
האם הייתם מוכנים לוותר על הנוף הנשקף מחלון המכונית או מהרכבת, מהנפנוף פרידה לאהובכם ברציף רק לשם מהירות ההגעה ליעד?
אילון מאסק משוכנע שהפתרון לתנועת מכוניות עירונית הוא יצירת רשת מנהרות מתחת לערים גדולות עבור מכוניות שיוכלו לנוע מתחת לאדמה. חברת הבנייה של מאסק, שנוסדה בשנת 2016 בשם האירוני "The Boring Company", רוצה להיות מהפכנית וחדשנית. המטרה היא לחפור מנהרות מהר יותר עד פי 10 על מנת להפחית באופן דרסטי את עלויות הבנייה התת-קרקעיות, ובכך להפוך את הפעילות לרווחית. המקוריות של הקונספט טמונה בקוטר הקטן של המנהרות, שבהן כלי רכב חשמליים אוטונומיים יכולים לנסוע במהירויות גבוהות. המנהרה הראשונה מסוג זה נמצאת בבנייה בלאס-וגאס ויש תוכניות למנהרות בערים אחרות, כולל לוס אנג'לס. גם בתעשיית התחבורה המהירה, מאסק רודף במקביל אחר חלום נוסף עם פרויקט ההייפרלופ, שבונה רכבת הנוסעת בצינור במהירויות על-קוליות. המטרה היא להפחית את זמן הנסיעה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו לפחות מ-30 דקות.
וכמובן אי אפשר ללא xAI
גרוק (Grok) הוא צ'אטבוט בינה מלאכותית יוצרת, שפותח על ידי חברת xAI ביוזמת אילון מאסק, ונועד להיות תגובה ישירה לצ'אטבוטים קיימים. הוא מבוסס על מודל שפה גדול (LLM) ומתמקד במתן מידע עדכני על אירועים גלובליים על ידי הזנת נתונים בזמן אמת מ-X לשעבר טוויטר.
בנוסף לצ'אטבוט, Grok AI היא גם חברה פורצת דרך המפתחת טכנולוגיות חדשות המאפשרות למודלי שפה גדולים לפעול בצורה מהירה, יעילה וחסכונית יותר . טכנולוגיות אלו כוללות מאיצי AI כמו גרוק 4 שנועד לספק ביצועים חסרי תקדים בהרצת מודלים גדולים בזמן אמת. גרוק 3 הוא דגם רב-תכליתי המסוגל לייצר טקסט, לנתח מידע ואף להפיק גרפיקות או תמונות בעזרת מערכת נפרדת .
כפי שאמר סטיב ג׳ובס ואולי התכוון גם לאילון מאסק: ״ האנשים שמשוגעים דיים לחשוב שהם יכולים לשנות את העולם הם אלה שעושים את זה״
מאת: עופר הבר, מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 12.Nice 31/08/2025 17:59הגב לתגובה זוהוא גאון.סוף
- 11.תומס אדיסון המודרני לא פחות! (ל"ת)מעריץ נלהב 31/08/2025 14:58הגב לתגובה זו
- 10.הוא פסיכופת. (ל"ת)בא 31/08/2025 08:59הגב לתגובה זו
- 9.מאסק הולך לפוליטיקה 31/08/2025 08:35הגב לתגובה זוהאיש קיבל מטראמפ כוח אדיר והרס את מערכות הניהול הממשלתי בעזרת DOGE בסוף השתגע וטראמפ העיף אותו
- 8.מאסק תעשה לי ילד 31/08/2025 07:56הגב לתגובה זוכיום ניתן להגיע בארהב ממקום למקום במנהרה תת קרקעית שהקימה חברת THE BORING COMPANY שלו ואתה נוסע בואקום במהירות על קולית ממקום למקום! בנוסף הטיסות השבועיות למאדים בבטיחות מלאה הם רק בזכותו! והמחשב ברכב של טסלה נוהג בעצמו יותר בטוח מכל נהג אנושי בכל כביש בארהב וזאת כבר מ 2016 !! האיש גאון!
- 7.אם הוא משוגע אתם מטורפים (ל"ת)אנונימי 31/08/2025 07:24הגב לתגובה זו
- 6.בא 31/08/2025 04:48הגב לתגובה זולהם לא להתבייש ברעיונות שלהם...אם הןו מתביישים לא היו בכינוס הזה ..הוא גם מטורף וגם טיפש.
- 5.אריה ק 30/08/2025 21:03הגב לתגובה זוהוא הקים את open ai
- 4.נדב 30/08/2025 19:07הגב לתגובה זועם כל החסרונות שלו הוא באמת משנה את הנוף האנושי
- 3.אנונימי 30/08/2025 14:49הגב לתגובה זומדובר ביצור מטורלל מעבר לזה שהוא שקרן פתולוגי שמצליח לעבוד על כולם רוב הכסף שלו הוא סובסידיות ממשלתיות ותרגילים חשבונאים.עצם זה שהוא מתרבה וקונה תינוקות מכל מיני נשים שהוא רואה באינטרנט מעיד על היצור הרעיל והמסוכן נקווה שלא יקום מחר בבוקר כי טסלה היא חברה בינונית בדרך למטה וככה כל שאר .
- אנונימי 30/08/2025 19:59הגב לתגובה זוהוא לא קונה תינוקות את זה מירב מיכאלי עושה.
- 2.גאון (ל"ת)אנונימי 30/08/2025 12:58הגב לתגובה זו
- 1.מכונית על מימן...הוא לא משנה כלום בעולם!!! (ל"ת)בא 30/08/2025 11:42הגב לתגובה זו
- אנונימי 31/08/2025 17:57הגב לתגובה זוהוא כבר שינה את העולם
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותאלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב
אלפאבית Alphabet 1.48% הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.
Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.
לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.
אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל
העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
שווקי המניות בוול סטריט רשמו עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.
בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.
הנתונים מציירים תמונה מעורבת: הכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב יציב, אך תחושת הצרכנים פחות אופטימית. בוול-סטריט סבורים כי אם הצרכנים ימשיכו להפגין חוסן גם במהלך עונת החגים והרבעון הרביעי, הדבר עשוי לתמוך בצמיחה ובתחזיות הרווח של החברות.לפי האנליסטים, רווחי החברות ממשיכים להפתיע לטובה, והמשקיעים מקווים שהמגמה תימשך גם בשנת 2026.
במקביל, השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- וול-סטריט ננעלה בירוק; מניות הקוונטים זינקו, גילת וסולאראדג׳ קפצו ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זינקה 88% בדצמבר: מה עומד מאחורי הזינוק במניית רוקט לאב Rocket Lab USA -0.48%
- חוזה ביטחוני בהיקף של 816 מיליון דולר, הרחבת צבר ההזמנות ל־1.4 מיליארד דולר ושיא במספר השיגורים מציבים את רוקט לאב בשורה אחת עם קבלני הביטחון הוותיקים
