בנק אוף אמריקה בדוחות טובים, אבל "אנחנו עלולים להתמודד עם כלכלה משתנה"
בריאן מויניהאן, יו"ר ומנכ"ל בנק אוף אמריקה - "תנודתיות השווקים מגדילה את הרווחים שלנו ממסחר"
"הלקוחות העסקיים שלנו מתפקדים היטב והצרכנים הראו חוסן", הכריז בריאן מויניהאן, יו"ר ומנכ"ל בנק אוף אמריקה, עם פרסום הדוחות הרבעוניים של הבנק לרבעון הראשון של 2025. מויניהאן לא התעלם מהאתגרים, והודה כי "אנחנו עלולים להתמודד עם כלכלה משתנה בעתיד", רמז לאי-הוודאות שמגיעה עם מדיניות הסחר החדשה.
בנק אוף אמריקה, השני בגודלו בארצות הברית, ממשיך להשתפר בתוצאות - דיווח על רווח נקי של 7.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח למניה עמד על 0.90 דולר, מעל לתחזיות האנליסטים שציפו ל-0.82 דולר, וההכנסות הכוללות הגיעו ל-27.37 מיליארד דולר, לעומת ציפיות של 26.8 מיליארד דולר. התוצאות האלה הובילו לעלייה של כ-2% במניית הבנק (BAC) במסחר המוקדם, כאשר היא נסגרה ב-36.67 דולר ב-14 באפריל, וזינקה עוד 1.77% ל-37.32 דולר לפני פתיחת המסחר ביום הדוחות.
הכוכב האמיתי של הרבעון היה תחום המסחר. הכנסות ממכירות ומסחר קפצו ב-9% ל-5.66 מיליארד דולר, הסכום הגבוה ביותר בעשור האחרון. במיוחד בלט המסחר במניות, שהכניס 2.2 מיליארד דולר – שיא רבעוני – עם עלייה של 17% לעומת השנה הקודמת. "תנודתיות השווקים יצרה הזדמנויות משמעותיות עבור צוותי המסחר שלנו", אמר מויניהאן, והוסיף כי "ראינו עלייה בכל מקורות ההכנסה, מה שמציב אותנו במצב חזק לקראת המשך השנה".
הכנסות הריבית הסתכמו ב-14.6 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות הבנק. מויניהאן הדגיש כי "אנחנו מאמינים שנמשיך במסלול הזה של צמיחה בהכנסות הריבית", והבנק אישר את התחזית השנתית שלו להגיע ל-15.5 עד 15.7 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2025.
- בנק אוף אמריקה: ״תגדילו חשיפה לקריפטו״
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עמלות הבנקאות ההשקעתית ירדו ב-3% ל-1.52 מיליארד דולר, כיוון שחברות נקטו משנה זהירות בעסקאות חדשות על רקע אי-הוודאות סביב תעריפי טראמפ. בנוסף, הבנק הגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי ל-1.48 מיליארד דולר, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת, כהכנה לתנאי אשראי שעלולים להחמיר.
אופטימיות זהירה על רקע שינויים
בריאן מויניהאן, שמוביל את בנק אוף אמריקה מאז 2010, הציג תמונה של בנק שמתמודד בהצלחה עם אתגרים, אך לא מתעלם מהסיכונים. "הצרכן ממשיך להיות חזק, וזה אמור לבשר טובות לכלכלה", אמר בראיון ל-CNBC כבר במרץ 2025, והוסיף כי "אנחנו לא מדברים על מה עלול לקרות, אלא על מה שקורה עכשיו. הצרכן ממשיך להוציא כסף די חזק בתחילת השנה הזו". הוא ציין כי הצמיחה בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) צפויה להאט מ-3% ל-2%, אך הדגיש כי "צמיחה של 2% היא צמיחה טרנדית. זה מה שכולנו ניסינו להגיע אליו במשך 10 או 15 שנים מאז המשבר הפיננסי".
תעריפי המכס שהטיל טראמפ, כולל 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו והגדלת המכסים על סין, יצרו סביבה דואלית עבור בנקים כמו בנק אוף אמריקה. מצד אחד, התנודתיות בשווקים הגבירה את פעילות המסחר, כאשר משקיעים ניסו לנצל את השינויים במחירי המניות והמטבעות. מצד שני, התעריפים עוררו חששות לגבי האטה כלכלית, כאשר חברות דחו עסקאות והשקעות חדשות. מויניהאן התייחס לכך: "חלק מהתעריפים האגרסיביים יותר עדיין נמצאים תחת בחינה. אנחנו צריכים לראות איך הם יתפתחו לפני שנוכל להעריך את ההשפעה המלאה".
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בנקים אחרים, כמו JPMorgan Chase, Goldman Sachs ו-Morgan Stanley, דיווחו גם הם על זינוק בהכנסות ממסחר, אך סבלו מירידות בעמלות בנקאות ההשקעות. לדוגמה, JPMorgan רשם עלייה של 12% בהכנסות ממסחר, אך עמלות ההשקעות שלו ירדו ב-4%.
השוואה לתעשייה
בנק אוף אמריקה לא היה כאמור היחיד שהפיק תועלת מהתנודתיות. גולדן זאקס דיווח על עלייה של 44% בעמלות בנקאות ההשקעות ברבעון הרביעי של 2024, אך ראה האטה מסוימת ברבעון הראשון של 2025. סיטיגרופ שדיווחה על הכנסות מסחר חזקות, הזהירה כי תעריפי טראמפ עלולים להגדיל את האינפלציה ולהוביל להעלאות ריבית נוספות. וולס פארגו, לעומת זאת, דיווח על צמיחה מתונה יותר, עם דגש על שיפור תיק ההלוואות.
מויניהאן התייחס לתחרות בתעשייה: "אנחנו רואים צמיחה מהירה יותר בהלוואות בהשוואה לממוצע בתעשייה. זה נובע מהיכולת שלנו להביא את כל החברה לכל לקוח או לקוחה". הוא גם הדגיש את החשיבות של חדשנות: "השקענו מעל 30 מיליארד דולר בטכנולוגיה בעשור האחרון, מה שמאפשר לנו לספק מוצרים ושירותים דיגיטליים שמשפרים את חוויית הלקוח".
"אנחנו לא מדברים על מה עלול לקרות, אלא על מה שקורה עכשיו", חזר מויניהאן על המנטרה שלו, והוסיף כי "הצרכן ממשיך להוציא כסף די חזק". עם זאת, מויניהאן הזהיר כי "התעריפים עלולים להשפיע על ההוצאות הצרכניות אם יייקרו את הסחורות באופן משמעותי", אך הביע תקווה כי הכלכלה תסתגל. הוא גם התייחס למדיניות המוניטרית: "הפדרל ריזרב כנראה יהיה זהיר לגבי הורדת ריבית, כי הם לא יודעים מה תהיה ההשפעה של התעריפים. עדיף לשמור על ריבית ריאלית קרובה ל-3%".
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
