23andMe; קרדיט: רשתות חברתיות
23andMe; קרדיט: רשתות חברתיות

החברה שנפלה משווי של 3.5 מיליארד דולר ל-0 תוך 4.5 שנים

23andMe פושטת רגל - החברה שמוזגה לספאק לפני פחות מ-5 שנים לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר נסחרת היום לפי המזומנים שיש לה בקופה, כששווי הפעילות שלה הוא 0; המנכ"לית ניסתה לרכוש את החברה ולמחוק אותה מהמסחר פעמיים ללא הצלחה, ובמקביל להודעה על פשיטת הרגל הודיעה על התפטרותה; המניה צוללת ב-50%

רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה 23andMe פשיטת רגל

חברת 23andMe 23andMe שמספקת בדיקות DNA ביתיות הגישה בקשה לפשיטת רגל, כאשר לצד הגשת הבקשה דיווחה החברה כי מנכ"לית החברה, אן ווז'ציקי, עוזבת את תפקידה.  ווז'ציקי ניסתה להציל את החברה על ידי רכישתה והיא ציינה כי היא עדיין מחויבת בפוסט ברשת X שבו כתבה: "אני עדיין מחויבת לחזון ארוך הטווח שלנו להפוך את הגנטיקה לחלק מרכזי במערכות הבריאות ברחבי העולם".


החברה מוזגה לספאק בסוף 2020 לפי שווי של כ-3.5 מיליארד דולר, והיום שווי הפעילות שלה שווה ל-0 כשהמניה נסחרת בהתאם למזומנים שנותרו בקופתה.


מאז הקמתה, אספה 23andMe דגימות גנטיות מלמעלה מ-15 מיליון לקוחות, מה שהפך את המאגר שלה לאחד הגדולים אי פעם. כעת, לאור פשיטת הרגל, המאגר הזה עשוי לעבור לידיים אחרות, מה שמדאיג לא מעט לקוחות. למעשה, בסוף 2023 האקרים פרצו למאגרי המידע של החברה וחשפו מידע על כ-6.9 מיליון משתמשים, חלקם הגדול יהודים, וזאת בשיא הלחימה שהייתה בישראל אחרי אירועי ה-7.10 - המטרה - מידע על יהודים; האקרים פרצו לאתר ושאבו מידע על יהודים בתפוצות.


החברה לא הצליחה להתגבר על הבעיה הכי גדולה שלה - ברגע שלקוח רוכש ממנה בדיקת DNA, הוא לא חוזר לרכוש עוד. הניסיונות של 23andMe לגוון את מקורות ההכנסה לא צלחו. היא ניסתה למכור מנויים לשירותים בריאותיים מותאמים אישית ולרשום לקוחות לשירות שמציע המלצות לאורח חיים, ובנוסף רכשה את החברה הרפואית הכושלת Lemonaid ב-400 מיליון דולר ב-2021.


במקביל, ניסתה החברה להשיג הכנסות דרך מכירת מידע גנטי לחברות תרופות, לצורך פיתוח תרופות חדשות, אלא שגם כאן לא הצליחה ליצור הכנסות חוזרות משמעותיות. ווז'ציקי אף ניסתה להוביל את החברה לפיתוח תרופות עצמאיות, אך העלויות הגבוהות והריביות שעלו בשוק בשנים האחרונות הפכו את המהלך ללא כלכלי עבור החברה.


ווז'ציקי כבר ניסתה פעמיים בעבר להשתלט על החברה ולמחוק אותה מהמסחר אך נתקלה בהתנגדות מצד בעלי המניות. הדירקטוריון הקודם של החברה התפטר כולו בשנה שעברה, בטענה כי לא קיבלו הצעת רכישה רצינית. הדירקטוריון הנוכחי דחה הצעה נוספת של ווז'ציקי מוקדם יותר החודש. במהלך השנה האחרונה החברה ביצעה מספר סבבי פיטורים, כולל סבב בנובמבר האחרון שבו פוטרו 40% מהעובדים.


האמון הציבורי נפגע


בנוסף לבעיות הפיננסיות, 23andMe התמודדה גם עם ירידה משמעותית באמון הציבור בעקבות פריצת המידע ב-2023. סקרים שנערכו בקרב צרכנים הראו ירידה של 65% באמון בחברות בדיקות DNA ביתיות, כאשר הדאגות העיקריות נגעו לאבטחת מידע ולשימוש העתידי בנתונים הגנטיים. מומחי אבטחת מידע העריכו את עלות התיקון והפיצויים בעקבות הפריצה ביותר מ-150 מיליון דולר, סכום שהכביד מאוד על הקופה המדולדלת ממילא של החברה.


למרות המשבר, מחלקת המחקר של 23andMe המשיכה לפרסם מחקרים משמעותיים, כולל גילויים חדשים בנושא טיפולים מותאמים אישית למחלות אוטואימוניות. בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת סטנפורד, החברה זיהתה סמנים גנטיים חדשים הקשורים למחלת קרוהן, ממצאים שהתפרסמו בכתב העת היוקרתי Nature Medicine בתחילת 2024. אלא שגם ההישגים המדעיים לא הצליחו להציל את המודל העסקי הכושל.


לפי מסמכי בית המשפט, 23andMe מחזיקה חובות בסך כולל של כ-780 מיליון דולר, כאשר הנכסים העיקריים שלה - מאגר המידע הגנטי, הפטנטים והטכנולוגיה - מוערכים בכ-320 מיליון דולר בלבד. מספר חברות כבר הביעו עניין ברכישת חלקים שונים מהחברה, ביניהן ענקיות התרופות Roche ו-GSK, וכן חברות טכנולוגיה המתמחות בבינה מלאכותית המעוניינות במאגר הנתונים הגנטי העצום.


מומחי רגולציה הזהירו כי מכירת מאגר המידע הגנטי עלולה לעורר סוגיות משפטיות ואתיות מורכבות. לפי ההסכמים המקוריים שעליהם חתמו הלקוחות, לא ברור אם החברה רשאית להעביר את המידע הרגיש לגורם שלישי במסגרת הליך פשיטת רגל. משרד המשפטים האמריקאי, הרשות הפדרלית למסחר (FTC) וארגוני זכויות דיגיטליות כבר הודיעו כי יבחנו לעומק כל הצעה למכירת המידע הגנטי והפרטי של הלקוחות, כדי להבטיח שמירה מקסימלית על פרטיות המשתמשים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סרגיי בריין 26/03/2025 20:49
    הגב לתגובה זו
    מריחה את הפרחים מלמטה כמדומני
  • 3.
    אנונימי 26/03/2025 20:46
    הגב לתגובה זו
    ווציסקי
  • 2.
    לרון 25/03/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    שאינן בהכרח הייטק או גנטיקה וגורלן לא שונהדוגמית בבקשה VAR.DE לא המלצה
  • 1.
    אנונימי 25/03/2025 09:48
    הגב לתגובה זו
    חברות סרק
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


ספייסX הפכה בעשור האחרון מחברת חלל ניסיונית לאימפריה טכנולוגית. החברה מרוויחה מפרויקטים ממשלתיים עם נאס״א, שיגור לוויינים מסחריים ותשתית האינטרנט הגלובלית סטארלינק. הערכות שווי עדכניות נותנות לה שווי שוק של 150 עד 180 מיליארד דולר - מתוכן למאסק נתח משמעותי.

מה הקפיץ את השווי של טסלה?

אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

טסלה הפכה לשחקנית מרכזית בתחום הרכב החשמלי, עם צמיחה חדה בהכנסות ורווחיות - בעיקר בין 2020 ל־2022. עלייה תלולה במניית טסלה, שנבעה גם מתמיכה מצד משקיעים פרטיים וגופים מוסדיים, הגדילה משמעותית את הונו של מאסק. גם הרווחים מכתבי אופציה שקיבל כמנכ״ל תורמים לשווי ההחזקות.

האם מאסק משלם מסים על ההון הזה?

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.