בואינג מוסרת יותר מטוסים ושורפת פחות מזומן מהצפוי - המניה קופצת
סמנכ"ל הכספים ציין בשיחה עם משקיעים שהמסירות צפויות להיות חזקות יותר מהצפוי וששריפת המזומנים תהיה פחות גרועה מהצפוי; בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמסירות של דגם ה-737 של בואינג במרץ יעלו על אלו של פברואר, כשהחברה מגדילה את המאמץ לקראת סוף הרבעון
המסירות של בואינג The Boeing Co 1.83% ברבעון הראשון צפויות להיות חזקות, כך לפי סמנכ"ל הכספים של החברה בריאן ווסט שמקפיץ את המניה. ווסט ציין שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024 בבנק מעריכים שהחברה מסרה כ-12 דגמי 737 עד כה בחודש מרץ, ושצפויה האצה במסירות לקראת סוף החודש כאשר המסירות במרץ צפויות לעלות על אלו של פברואר ואפילו להשתוות לאלו של ינואר - אז מסרה בואינג כ-40 מטוסים.
ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר.
ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך. עם זאת, האנליסטים פחות מודאגים וטוענים שהחברה צברה מלאי חלקים שיספיק לה להתמודד עם הקשיים.
המניה של בואינג צללה ב-35% מאז תחילת 2024 לשווי של 129 מיליארד דולר, בעיקר על רקע הקושי שלה להיכנס חזרה לקצב אחרי תקלות הבטיחות שקרקעו חלק מהדגמים שלה. בדרך המנכ"ל דייב קלהון התפטר ואפילו נפתחה נגד החברה חקירה פלילית בגין החשדות לגבי הפרת נהלי הבטיחות בתהליכי הייצור, כאשר גם השביתה של עובדי החברה שחברים באיגוד האווירונאוטיקה, שגם גרמו לבואינג לפטר מאות עובדים, לא עזרו.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצף התקלות של בואינג התחיל בינואר 2024, אז נרשם אירוע בטיחות חמור כאשר חלק מדלת המטוס של חברת Alaska Airlines התנתקה במהלך הטיסה. בעקבות כך, קצב הייצור ירד באופן דרסטי לצד קרקוע של מספר דגמים, ורשות התעופה הפדרלית (FAA) הגבילה את ייצור מטוסי 737 MAX ל-38 מטוסים בחודש.
המנכ"ל החדש קלי אורטברג מונה בחודש יולי האחרון, וכבר באוקטובר החברה הודיעה שתפטר כ-10% מכוח האדם שלה שמנה אז כ-17,000 עובדים. "יש צורך לכוון מחדש את רמות כוח האדם שלנו בהתאם למציאות הכלכלית", אמר אורטברג לעובדים אז. אורטברג נכנס לחברה כאשר החוב שלה עמד על כ-58 מיליארד דולר ויתרת המזומנים שלה רק על 12.6 מיליארד דולר. באוקטובר אורטברג החליט לצאת לגיוס של עד 19 מיליארד דולר בהנפקת מניות אך הוא עדיין עובד על לסגור את הבור הכלכלי של החברה.
ברבעון הרביעי של 2024 דיווחה בואינג על הפסד תפעולי גדול של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
למרות הסנטימנט השלילי, יש מי שרואה הזדמנות בבואינג עכשיו. ג'ייסון גרסקי, אנליסט בכיר בחברת Citi, טוען שהמניה נסחרת במחיר אטרקטיבי מאוד: "השוק מעריך בחסר את פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של החברה", אמר. "הביקוש למטוסים מסחריים הולך וגובר, וההוצאות הביטחוניות עולות - שני גורמים שצריכים לתמוך בצמיחתה של בואינג". עם זאת, הוא הזהיר מפני אתגרים כמו אינפלציה ועלויות שכר גבוהות שעלולות להשפיע על הרווחיות. "השוק עדיין מעכל את ההשלכות של משבר שרשרת האספקה, אך בטווח הארוך בואינג תצא מחוזקת", סיכם.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
