בואינג מוסרת יותר מטוסים ושורפת פחות מזומן מהצפוי - המניה קופצת
סמנכ"ל הכספים ציין בשיחה עם משקיעים שהמסירות צפויות להיות חזקות יותר מהצפוי וששריפת המזומנים תהיה פחות גרועה מהצפוי; בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמסירות של דגם ה-737 של בואינג במרץ יעלו על אלו של פברואר, כשהחברה מגדילה את המאמץ לקראת סוף הרבעון
המסירות של בואינג The Boeing Co 0.6% ברבעון הראשון צפויות להיות חזקות, כך לפי סמנכ"ל הכספים של החברה בריאן ווסט שמקפיץ את המניה. ווסט ציין שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024 בבנק מעריכים שהחברה מסרה כ-12 דגמי 737 עד כה בחודש מרץ, ושצפויה האצה במסירות לקראת סוף החודש כאשר המסירות במרץ צפויות לעלות על אלו של פברואר ואפילו להשתוות לאלו של ינואר - אז מסרה בואינג כ-40 מטוסים.
ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר.
ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך. עם זאת, האנליסטים פחות מודאגים וטוענים שהחברה צברה מלאי חלקים שיספיק לה להתמודד עם הקשיים.
המניה של בואינג צללה ב-35% מאז תחילת 2024 לשווי של 129 מיליארד דולר, בעיקר על רקע הקושי שלה להיכנס חזרה לקצב אחרי תקלות הבטיחות שקרקעו חלק מהדגמים שלה. בדרך המנכ"ל דייב קלהון התפטר ואפילו נפתחה נגד החברה חקירה פלילית בגין החשדות לגבי הפרת נהלי הבטיחות בתהליכי הייצור, כאשר גם השביתה של עובדי החברה שחברים באיגוד האווירונאוטיקה, שגם גרמו לבואינג לפטר מאות עובדים, לא עזרו.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצף התקלות של בואינג התחיל בינואר 2024, אז נרשם אירוע בטיחות חמור כאשר חלק מדלת המטוס של חברת Alaska Airlines התנתקה במהלך הטיסה. בעקבות כך, קצב הייצור ירד באופן דרסטי לצד קרקוע של מספר דגמים, ורשות התעופה הפדרלית (FAA) הגבילה את ייצור מטוסי 737 MAX ל-38 מטוסים בחודש.
המנכ"ל החדש קלי אורטברג מונה בחודש יולי האחרון, וכבר באוקטובר החברה הודיעה שתפטר כ-10% מכוח האדם שלה שמנה אז כ-17,000 עובדים. "יש צורך לכוון מחדש את רמות כוח האדם שלנו בהתאם למציאות הכלכלית", אמר אורטברג לעובדים אז. אורטברג נכנס לחברה כאשר החוב שלה עמד על כ-58 מיליארד דולר ויתרת המזומנים שלה רק על 12.6 מיליארד דולר. באוקטובר אורטברג החליט לצאת לגיוס של עד 19 מיליארד דולר בהנפקת מניות אך הוא עדיין עובד על לסגור את הבור הכלכלי של החברה.
ברבעון הרביעי של 2024 דיווחה בואינג על הפסד תפעולי גדול של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות הסנטימנט השלילי, יש מי שרואה הזדמנות בבואינג עכשיו. ג'ייסון גרסקי, אנליסט בכיר בחברת Citi, טוען שהמניה נסחרת במחיר אטרקטיבי מאוד: "השוק מעריך בחסר את פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של החברה", אמר. "הביקוש למטוסים מסחריים הולך וגובר, וההוצאות הביטחוניות עולות - שני גורמים שצריכים לתמוך בצמיחתה של בואינג". עם זאת, הוא הזהיר מפני אתגרים כמו אינפלציה ועלויות שכר גבוהות שעלולות להשפיע על הרווחיות. "השוק עדיין מעכל את ההשלכות של משבר שרשרת האספקה, אך בטווח הארוך בואינג תצא מחוזקת", סיכם.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
