בואינג מוסרת יותר מטוסים ושורפת פחות מזומן מהצפוי - המניה קופצת
סמנכ"ל הכספים ציין בשיחה עם משקיעים שהמסירות צפויות להיות חזקות יותר מהצפוי וששריפת המזומנים תהיה פחות גרועה מהצפוי; בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמסירות של דגם ה-737 של בואינג במרץ יעלו על אלו של פברואר, כשהחברה מגדילה את המאמץ לקראת סוף הרבעון
המסירות של בואינג The Boeing Co -2.86% ברבעון הראשון צפויות להיות חזקות, כך לפי סמנכ"ל הכספים של החברה בריאן ווסט שמקפיץ את המניה. ווסט ציין שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024 בבנק מעריכים שהחברה מסרה כ-12 דגמי 737 עד כה בחודש מרץ, ושצפויה האצה במסירות לקראת סוף החודש כאשר המסירות במרץ צפויות לעלות על אלו של פברואר ואפילו להשתוות לאלו של ינואר - אז מסרה בואינג כ-40 מטוסים.
ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר.
ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך. עם זאת, האנליסטים פחות מודאגים וטוענים שהחברה צברה מלאי חלקים שיספיק לה להתמודד עם הקשיים.
המניה של בואינג צללה ב-35% מאז תחילת 2024 לשווי של 129 מיליארד דולר, בעיקר על רקע הקושי שלה להיכנס חזרה לקצב אחרי תקלות הבטיחות שקרקעו חלק מהדגמים שלה. בדרך המנכ"ל דייב קלהון התפטר ואפילו נפתחה נגד החברה חקירה פלילית בגין החשדות לגבי הפרת נהלי הבטיחות בתהליכי הייצור, כאשר גם השביתה של עובדי החברה שחברים באיגוד האווירונאוטיקה, שגם גרמו לבואינג לפטר מאות עובדים, לא עזרו.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצף התקלות של בואינג התחיל בינואר 2024, אז נרשם אירוע בטיחות חמור כאשר חלק מדלת המטוס של חברת Alaska Airlines התנתקה במהלך הטיסה. בעקבות כך, קצב הייצור ירד באופן דרסטי לצד קרקוע של מספר דגמים, ורשות התעופה הפדרלית (FAA) הגבילה את ייצור מטוסי 737 MAX ל-38 מטוסים בחודש.
המנכ"ל החדש קלי אורטברג מונה בחודש יולי האחרון, וכבר באוקטובר החברה הודיעה שתפטר כ-10% מכוח האדם שלה שמנה אז כ-17,000 עובדים. "יש צורך לכוון מחדש את רמות כוח האדם שלנו בהתאם למציאות הכלכלית", אמר אורטברג לעובדים אז. אורטברג נכנס לחברה כאשר החוב שלה עמד על כ-58 מיליארד דולר ויתרת המזומנים שלה רק על 12.6 מיליארד דולר. באוקטובר אורטברג החליט לצאת לגיוס של עד 19 מיליארד דולר בהנפקת מניות אך הוא עדיין עובד על לסגור את הבור הכלכלי של החברה.
ברבעון הרביעי של 2024 דיווחה בואינג על הפסד תפעולי גדול של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
למרות הסנטימנט השלילי, יש מי שרואה הזדמנות בבואינג עכשיו. ג'ייסון גרסקי, אנליסט בכיר בחברת Citi, טוען שהמניה נסחרת במחיר אטרקטיבי מאוד: "השוק מעריך בחסר את פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של החברה", אמר. "הביקוש למטוסים מסחריים הולך וגובר, וההוצאות הביטחוניות עולות - שני גורמים שצריכים לתמוך בצמיחתה של בואינג". עם זאת, הוא הזהיר מפני אתגרים כמו אינפלציה ועלויות שכר גבוהות שעלולות להשפיע על הרווחיות. "השוק עדיין מעכל את ההשלכות של משבר שרשרת האספקה, אך בטווח הארוך בואינג תצא מחוזקת", סיכם.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
