איש החודש של Bizportal באפריל: אלי רייפמן
אנו ב-Bizportal ממשיכים במסורת החדשה שלנו ובוחרים שוב את איש או אשת החודש שלנו בכלכלה הישראלית. אנשי החודש של Bizpportal נבחרים על פי פרמטרים של היקף ההשפעה שלהם על חיינו, ואו על שוק ההון והכלכלה הישראלית, על פי היקף החשיפה לה יזכו מעשיהם, כמובן על פי השורה תחתונה - ההצלחה הכלכלית-עסקית שיביאו פעולות שעשו לארגון בו הם פועלים או לעצמם.
אז כמה אדם שווה? בכמה שהוא "מוכר את עצמו"?
אלי רייפמן ידע לעשות זאת שוב, כך מסתבר. הישראלי שהמציא את המונח "להנפיק בבריטניה", מכר החודש אג"ח פרטי בריבית נאה ובהיקף של 63 מיליון דולר לשני אנשי עסקים פעילים במיוחד בזירה המקומית: אילן בן דב, משפחת נמרודי - דרך "מעריב", וכלל ביטוח.
רייפמן, בעליה של קבוצת אמבלייז, שידע להנפיק במועד הנכון ובזמן הנכון בבריטניה, נדרש להלוואה הזאת בכדי למחזר הלוואות קודמות שהעניקו לו בנקים אירופאיים למימון מניות השליטה באמבלייז. כזכור, לפני שנתיים, רכש רייפמן את המניות משני שותפיו - צורי דבוש ושרון כרמל, את מלוא האחזקה בקבוצה. צעד של אמון בעתידה של אמבלייז, ללא ספק. וגם מכירת האג"ח האישית, על אף גובה הריבית - 8%, הוא צעד של אמון מצד אנשי העסקים.
נציין כי ההלוואה של רייפמן נלקחה לפרק זמן של שנתיים, ורייפמן העמיד כבטוחה את מניות השליטה שלו בחברה (הוא שולט בכ-25% מאמבלייז. שוויה של אמבלייז נותר איתן בעיקר בזכות קופת המזומנים הענקית שלה המסתכמת ביותר מ-270 מיליון דולר.
רייפמן, ידע גם בחודש אפריל 2005, לעשות זאת שוב. לכן הוא נבחר לאיש החודש של Bizportal. בעולם העסקים, זה אף פעם לא היה רק עניין של קסם אישי, רייפמן התחייב כי השנה תרשום החברה רווח נקי בפני המשקיעים, שיעבד נכסים אישיים שכוללים, לפי הדיווחים בתקשורת, מכרות באפריקה.
אז... יש להתאגח ויש להתאגח. ובעת קדחת האג"חים הבוערת בבורסה בתל אביב, לא היה מקרה יותר "אישי" של התאגחות בחודש אפריל, מאלי רייפמן.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
