נחמיאס ורבין
צילום: נועה פישפלד

יו״ר מכון היצוא הישראלי מסיימת את כהונתה

מועצת מכון הייצוא בחרה פה אחד את אבי בלשניקוב, לשעבר מנכ״ל משרד התקשורת ומנכ״ל הכנסת, ליו״ר החדש של המכון
אדיר בן עמי | (2)

יו״ר מכון היצוא הישראלי, עו״ד איילת נחמיאס ורבין, מסיימת את כהונתה בתום הקדנציה. את מקומה יחליף אבי בלשניקוב, שנבחר הערב פה אחד במועצת מכון היצוא.

מועצת מכון הייצוא בחרה פה אחד את אבי בלשניקוב, לשעבר מנכ״ל משרד התקשורת ומנכ״ל הכנסת, ליו״ר החדש של המכון. במועצה חברים: משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר בישראל וההסתדרות הכללית. 

איילת נחמיאס ורבין מסרה:

"אחרי 4 שנים במועצת מכון היצוא, מתוכן שנתיים כיושבת הראש, אסיים את תפקידי ואתפנה למשימות כבדות משקל אשר לפני, במיוחד בהובלת הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית. אני משאירה אחרי ארגון שונה לחלוטין מזה שקיבלתי לידי. הנהלת המכון היום חדה וממוקדת במאמץ לדחוף קדימה את היצוא הישראלי. במהלך כהונתי עלתה כמות האירועים שהמכון היה שותף להם בכ-50%, בהשוואה לשנים שלפני הקורונה. לצד הצמיחה, הובלתי תהליכי התייעלות והוספנו פעילויות לשרשרת הערך כמו בניית אקו סיסטם ושותפות עם משקיעים מסוגים שונים, חידשנו ויצרנו שותפויות חיוניות עבור היצואנים."

עוד הוסיפה ורבין: "בחודשים ששימשתי מנכ״ל בפועל בניתי תשתית שאפשרה למדוד את הישגי המכון, האצת הפיתוח וההטמעה של מערכות מידע מתקדמות וקידום מנועי צמיחה משמעותיים. אבל יותר מכל, זכיתי למנות את המנכ״לית הראשונה, נילי שלו - לשמחתי אני משאירה אחרי הנהלה מלוכדת, ולראשונה אי פעם עם רוב נשי."

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת:

״אני מודה ליו״ר היוצאת של מכון הייצוא, איילת נחמיאס ורבין, על הובלת המכון בשנתיים האחרונות בהצלחה רבה. מכון הייצוא הוא גוף חשוב לתעשייה הישראלית ושותף של משרד הכלכלה והתעשייה, בהגדלת הייצוא מישראל לעולם. בפני המכון אתגרים גדולים שהביאה עמם המלחמה ותפקידנו לפעול ביתר שאת כדי להגדיל את הייצוא מישראל, דווקא בעת הזו. אני מאחל הצלחה רבה לגברת ורבין בהמשך עשייתה הציבורית ושולח ברכות חמות ליו״ר הנכנס מר אבי בלשניקוב, שאני משוכנע שיוביל את המכון ביד רמה, בתקופה המאתגרת לפניה אנו ניצבים. אני לרשותכם״.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר: ״ברצוני להודות לחברתי איילת נחמיאס ורבין, על כהונה מוצלחת כיו״ר מכון היצוא, במהלכה הגיעה להישגים רבים, ייצגה את מדינת ישראל בכבוד בשווקים הבינלאומיים וקידמה את היצוא שכל כך חשוב לישראל. נחמיאס ורבין נכנסה לתפקיד בתקופה מאתגרת במיוחד, כשמשבר הקורונה עדיין היה נוכח מאוד בחיינו ומייד אחריו הגיעו משברים עולמיים נוספים. היא עמדה בכל האתגרים והצליחה לנווט את הסירה שנקראת היצוא הישראלי במים הסוערים, עד שהעלתה אותנו ואת המכון על המסלול להצלחה ופתחה בפנינו שווקים חדשים."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טובה בעיקר בדיבורים בפנלים בטלויזיה (ל"ת)
    משה 11/12/2023 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבנר 10/12/2023 21:37
    הגב לתגובה זו
    אבי חייב להוביל את המאבק לעצירת חלוקת הכספים הקואליציוניים.
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.