בהר-בחוקותי: האם מצוות היובל ואיסור ריבית הן מצוות סוציאליסטיות?
האם התורה נוטה לסוציאליזם או לקפיטליזם? זו שאלה שדנו בה רבות בעבר, וגם בהווה הדיונים נמשכים. עם עליית התנועות הסוציאליסטיות בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היו שרצו למצוא בתורה ערכים סוציאליסטים המתאימים לרוח אותה תקופה. גפ לא מעט הוגי דעות ציוניים מצאו בתורה עקרונות סוציאליסטים לשיטתם, בין השאר הרצל עצמו בספרו אלטנוינלנד. התומכים בטענה זו מצביעים על המצוות המופיעות בפרשתנו, פרשת בהר, שהיא הפרשה "הכלכלית ביותר" בתורה ומפורטות בה מספר מצוות שנועדו להסדיר את היחסים הכלכליים בחברה, בין השאר מצוות שמיטה, יובל, שחרור עבדים, איסור ריבית, ועוד.
כך לדוגמה, בשנת היובל חוזרות כל הקרקעות לבעליהם המקוריים, כך לכאורה פועלת התורה למען ערך השוויון, טענו הסוציאליסטים הדתיים, או אלו שחיפשו ערכים סוציאליסטיים בתורה. התורה גם אוסרת על ריבית, שכן אין זה מוסרי ש"כסף ייצר כסף", ושמי שכבר עשיר, יעשיר עוד יותר על ידי ריבית מבלי שיצטרך לעשות דבר. התורה רוצה לעודד עבודה יצרנית ופרודוקטיבית ולא שההון ייצר כסף נוסף כך הם טענו. אם כן התורה דוגלת בערכים של שוויון כלכלי ונגד ריכוז ההון בידי טייקוני קרקעות או מלווים בריבית. באופן דומה נטענו טענות דומות ביחס למצוות כמו איסור ריבית, מנוחה בשבת ועוד.
אמנם, כשמעיינים בפרטי המצוות, התפיסה הזו נראית לכל הפחות כפשטנית מדי. היא גם לא עולה בקנה אחד עם ההנמקה המקראית, שלא הזכירה את ערך השוויון כסיבה להחזרת הקרקעות. הדגש בתורה הוא על שייכות הקרקע לאל ועל הקשר הרוחני בין הנחלה הארצית ובין המשפחה לה היא שייכת.
מלבד פשוט הפסוקים שלא מכוונים לכיוון הזה, התפיסה הסוציאליסטית של המצוות הללו מעוררת שאלות לא פשוטות. ראשית, לגבי הריבית יש לשאול – אם ריבית היא דבר פסול ולא מוסרי מדוע מתירה התורה (ויש אומרים אף מצווה) לקחת ריבית מגוי? הפסוק אומר: "לנוכרי תשיך, לאחיך לא תשיך", כלומר למי שהוא לא אחיך מותר להלוות. אבל אם זה לא מוסרי ונוגד את עיקרון הפרודוקטיביות והעבודה היצרנית, מדוע שיהיה מותר להלוות בריבי למי שהוא לא אחיך? האם מותר לגנוב, חלילה, מנוכרי? האם מותר להזיק לו? לא מצאנו בשום מקום שהתורה כתבה "מהנוכרי תגנוב, מאחיך לא תגנוב" או משהו מעין זה ביחס לצוויים מוסרים. על כורכנו עלינו להסיק שהריבית אינה פסולה מצד עצמה, ויש לחפש טעם אחר לאיסור.
- טור פרשת השבוע, שבועות: מערכת רווחה עם תמריצים ליציאה ממעגל העוני
- פרשת במדבר: כוחה של הסמליות ביצירת תרבות ארגונית וזהות לאומית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלה נוספת יש לשאול ביחס ליובל, אם התורה אכן שואפת לשיוויון מדוע היא מורה להשיב רק את הקרקעות? הרי במהלך 50 השנים בהם מוכרים קרקעות הצטבר עושר אצל אותם שהצליחו לרכוש קרקעות מאחרים ונוצרו פערים ואי שיוויון בחברה. הקרקעות האלו ייצרו עושר שמצטבר אצל אותו רוכש קרקעות, והעושר הזה לא חוזר ביובל לבעל הקרקעות המקורי. מדוע התורה לא מצווה לחלק את כל הרכוש מחדש, אם מטרתה אכן שוויון לכל? יותר מזה, אילו ננסה להוציא מאותו עשיר את העושר שצבר הדבר יחשב לגזל וכנוגד את ערכי התורה, שמגינה בעוז על זכויות הקניין ועל הרכוש הפרטי.
לכן נדמה שיש לחפש את הפתרון להסבר המצוות האלו במקום אחר, ולא בערכי השיוויון. ואולי המפתח נמצא במילה שחוזרת לא מעט פעמים בפרשה בהטיות שונות. המילה הזו היא אחווה: "אל תונו איש את אחיו", "וכי ימוך אחיך ומכר אחוזתו", וכי ימוך אחיך ומטה ידו", "לאחיך לא תשיך" ועוד.
מימד האחווה הוא כזה שבדרך כלל לא נלקח בחשבון בבניית מערכת כלכלית רשמית. בדרך כלל ישנה מערכת חוקית רשמית ומחייבת, ומעבר לכך בין אנשים פרטיים - חברים, אחים, קרובי משפחה, בני קהילה, ישנה מערכת נוספת של עזרה הדדית, ערבות, וויתור וסיוע במקרה הצורך. נראה שהתורה שואפת להכניס מימד של אחווה גם למערכת הרשמית, מתוך הערך הכללי של "ואהבת לרעך כמוך", שדורש יחסי קרבה מיוחדים בתוך עם ישראל.
- ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה...
כך, אף על פי שלקיחת ריבית היא הגיונית ומוסרית - "לנוכרי תשיך" - שכן זה מעין "השכרה" של ההון שברשותך, בדומה להשכרת דירה, אבל אם תלווה לאחיך, מן הסתם לא תגבה ממנו ריבית. לא בגלל שזה לא מוסרי, אלא מפני שבינך לבין אחיך יש אהבה וקרבה ותמיכה הדיין, אל אחים מתנהגים אחרת. התורה שואפת למצב שבו היחס אל האחר כאח יורחב אל כלל עם יישראל. אמנם אי אפשר להתייחס לכולם כאל אחים ממש, אבל בחלק מהיחסים הכלכליים ביניהם מימד האחווה יישמר, בין השאר בהלוואה ללא ריבית.
וכן בנוגע ליובל. התורה משאירה לשוק החופשי לפעול את פעולתו, ומאפשרת לאדם להפעיל את כשרונותיו ומאמציו לטובתו, וכך לתעשר ולצבור נכסים. בנכסים אותם צבר האדם אין לגעת וערך השיוויון לא יכול לגרום חלילה לגזל של רכוש שנצבר כדין בידי העשיר. אבל בתוך מנגנון השוק החופשי התורה משלבת מנגנון אחווה - אחת לדור ישנו מן ריסטרט כללי למערכת, שבו לעני ניתנת אפשרות להתחיל מהתחלה, לפחות מבחינת הקרקעות. יש רשת הגנה שלא משאירה אותו לעולם נקי מכל נכסיו, תמיד הוא יישאר בעל קרקעות, אם לא עכשיו אז בשנת היובל הקרובה. ראוי לציין שכל המערכת של בעלות על הקרקעות מתיישרת לפי העיקרון הזה, כך כשאדם מוכר את שדהו הוא בעצם לא מוכר את השדה עצמו, את גוף הקרקע, אלא את "שני התבואות" עד היובל, כלומר מספר שנות העבודה שניתן להפיק מהיובל עד שיחזור לבעליו המקוריים. כך יוצא, שלאדם תמיד נשאר נכס אחד איתו הוא יוכל להתחיל מההתחלה בבוא העת. ייתכן שמיד אחר היובל הוא יחליט למכור אותו שוב, אבל אז הוא יקבל שכר של חמישים שנות תבואה - הון קטן לצאת לדרך מחדש. אין אדם אחד בעם ישראל ללא נכסים.
- 3.מעניין. יפה! (ל"ת)מישהו 12/05/2023 14:44הגב לתגובה זו
- 2.חוקר תנך 12/05/2023 12:23הגב לתגובה זוכי מה יקרה בפועל? אנשים פשוט לא יתנו הלוואות ואז אין לך שום דרך להתקדם פיננסית.
- 1.כתבת יפה מאד. תודה (ל"ת)ברוך 12/05/2023 10:19הגב לתגובה זו

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
משרד הביטחון, חיל האוויר וחברת רפאל השלימו בהצלחה את הפיתוח של מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה בעולם שמוכנה לשימוש מבצעי. המערכת, שקיבלה את השם "אור איתן" לזכרו של סרן איתן אוסטר שנפל בקרב בדרום לבנון, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים מתקדמת שארכה מספר שבועות בשדה ניסוי בדרום הארץ. הישג זה מעמיד את ישראל כמדינה הראשונה בעולם שמפעילה יכולת יירוט לייזר מבצעית.
הניסויים הוכיחו את יעילות המערכת כנגד מגוון איומים מבצעיים. במהלך הבדיקות, המערכת ביצעה יירוטים מוצלחים של רקטות, פצמ"רים ומל"טים בתרחישים שמדמים קרב אמיתי. זהו השלב הקריטי האחרון לפני מסירת המערכת לצה"ל עד סוף השנה, כאשר היא תשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ.
הפיתוח בוצע על ידי יחידת המו"פ במפא"ת, חברת רפאל כמפתחת הראשית, וחברת אלביט מערכות שמייצרת את מקור הלייזר. בפרויקט השתתפו גם תעשיות ביטחוניות נוספות כמו SCD ושפיר מערכות. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית של "אופטיקה אדפטיבית" שפותחה ברפאל, המאפשרת קליעה יציבה, מרוכזת ומדויקת של קרן הלייזר.
המערכת מצוידת במכוון משודרג המאפשר טווח פעולה מרחיב, דיוק גבוהה ויעילות רבה. היתרון המרכזי שלה הוא היכולת לנטרל איומים במהירות הבזק באמצעות קרן לייזר ובעלות שולית זניחה לעומת מיירטים רקטיים. זוהי פריצת דרך טכנולוגית והנדסית ברמה עולמית שצפויה לשנות את משוואת ההגנה האווירית.
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה כבר הוכיחה את עצמה בקרב. כפי שפורסם במאי האחרון, דגמים מבצעיים של מערכות לייזר לטווח קצר מתוצרת רפאל פעלו לאורך המלחמה וביצעו עשרות יירוטים. כעת, עם הוכחת היכולת המבצעית של "אור איתן", צפויה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה באמצעות מערכות נשק לייזר לטווח ארוך.