בצורת מדבר
צילום: Oleksandr Sushko on Unsplash
פרשת השבוע

בשלח: כמה תהיה מוכן לשלם עבור החרות שלך?

עם ישראל נזכר פעם אחר פעם בגעגועים לחיי השפע במצרים - האם הוא שכח את השעבוד? או שמא חיי השפע עדיפים בעיניו על פני המאמץ הכרוך בחופש?
גיא טל | (14)

סינגפור היא רפובליקה בעלת 6 מיליון תושבים בלבד, אבל אחת המדינות המתקדמות המפותחות והעשירות בעולם. הנתונים של המדינה הקטנה הם לא פחות ממדהימים. התמ"ג לנפש הוא השני בעולם (קרוב למאה אלף דולר), והאינדקס לחופש כלכלי המפורסם על ידי מכון הריטג' ממקם אותה במקום הראשון בעולם בשנת 2022. סינגפור נקיה משחיתות ומפשע וגם נקיה באופן מילולי - רחובות ומבנים מצוחצחים ומבהיקים. היא נהנית מאחוז המיליונרים הגבוה בעולם (בעלי הון נזיל של מעל מיליון דולר). עוני כמעט לא קיים במדינת האי המתקדמת. תושבי המדינה נהנים מפארקים ואזורים ירוקים ועוד ועוד, גן עדן באסיה מעשה ידי אדם.

דבר אחד בכל זאת נמצא במחסור במדינה המוצלחת – חרות. לא כלכלית אלא אזרחית. סינגפור אינה מוגדרת דמוקרטיה לפי אף מדד מקובל. יש אמנם בחירות אך הן לא באמת חופשיות, נציגי האופוזיציה נרדפים, נקנסים ואף נכלאים. מפלגת השלטון זוכה לכ-80 מושבים בפרלמנט מתוך 83 למרות שמצביעים לה פחות מ-70%. המחוזות הבודדים שלא בוחרים בנציג המפלגה נענשים ופיתוחם נפגע.

בנוסף, אין חופש אקדמאי, אין חופש עיתונות, וישנם עונשים שלא מקובלים באף דמוקרטיה. אם תלעס מסטיק, לדוגמה, אתה צפוי לקנס של אלף דולר סינגפורי. על סמים תעמוד מול כיתת יורים, ובמקרה של פשעים נוראיים אחרים, כמו ציור גרפיטי, אתה עלול לספוג הצלפות פומביות בישבן. לא באופן מטאפורי. ממש.

 

האם כדאי לעבור לסינגפור, לוותר על קצת חופש, ולהנות מהשפע הכלכלי ומאחת מהכלכלות המפותחות בעולם? לפחות כמה מיליארדרים חושבים שכן. המיליונרים הרבים שעוברים מסין לא באמת מוותרים על חופש שלא קיים במדינת המוצא שלהם, אבל אדוארדו סוורין, אחד ממייסדי פייסבוק בעל הון של מעל 10 מיליארד דולר (לפני הקפיצה של מטא השבוע) וויתר על אזרחות אמריקאית למען הדיקטטורה הסינגפורית. גם המשקיע המיליארדר ג'ים רוג'רס קורא לסינגפור "בית" כבר כמה שנים, למרות שהוא לא ייהנה שם מהגנת בית המשפט על זכויות האזרח שלו.

 

אם נשאר באסיה נוכל להעיף מבט גם על סין. גם שם אין חופש לפי שום קנה מידה, והמפלגה הקומוניסטית יכולה לבצע פשעים נגד האנושות מבלי להניד עפעף. אבל השלטון הקומוניסטי גם הטיס את סין לצמרת הכלכלה העולמית בעשורים האחרונים, הוציא מאות מיליונים מעוני קיצוני ובנה את הכלכלה השניה בגודלה בעולם, נכון לעכשיו. ייתכן שממשלה דמוקרטית וחופש אמיתי במדינת הענק היו מתקשים להציג הישגים דומים.

 

ניתן למצוא דוגמאות רבות של מדינות שפרחו מבחינה כלכלית דווקא תחת שלטון דיקטטורי. כך צ'ילה תחת רוצח ההמונים אוגסטו פינושה. ההפיכה האלימה של פינושה (בעידוד ארצות הברית) הביאה ל"היעלמות" של אלפי בני אדם, מאסרים ועינוים של עשרות אלפים, ביטול הבחירות, צנזורה ושאר מרעין בישין כמיטב המסורת של רודנים אכזריים. אבל תחת הנהגתו עברה צ'ילה מהפך כלכלי המכונה "הנס הצ'יליאני", שהביא לצמיחה כלכלית חסרת תקדים במשך שנים ארוכות (גם לאחר סיום שלטונו). גם בוונצואלה יש כאלה שעדיין מתגעגעים למשטר הצבאי של מרקוס פרס חימנס בשנות החמישים, אז נחשבה וונצואלה לאחת המדינות העשירות בעולם. לרשימת ההצלחות הכלכליות שלא מלוות בדמוקרטיה וחופש ניתן להוסיף כמה נסיכויות נפט ערביות. 

 

ההנחה המקובלת והנכונה על פי רוב היא שדמוקרטיה מביאה איתה שגשוג ושפע כלכלי. למרות שכך קורה בדרך כלל, לא מדובר בקורלציה מלאה. ישנם גם משטרים דיקטטורים שהביאו לרווחה כלכלית לא פחות, ולעיתים אף יותר, ממשטרים דמוקרטיים. השאלה שיש לשאול היא האם כדאי לוותר על חופש תמורת שפע כלכלי? האם עדיף לחיות בסינגפור הדיקטוטרית או ביוון הדמוקרטית והחופשית שנאבקת עם אחוזי אבטלה גבוהים ותוצר נמוך? גם אורוגואי נחשבת ל"דמוקרטיה מלאה", אך התוצר לנפש שלה הוא פחות מ-16 אלף דולר, פחות משישית מזה של סינגפור. אז מה כדאי לבחור, במידה וניתן לבחור, חופש או שפע? הדילמה הזו ניצבה, לפחות באופן תיאורטי, בפני העבדים שיצאו לחירות זה עתה ומצאו את עצמם במדבר בתנאים לא פשוטים לפני כ-3000 שנה.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אחת מהאמירות ששומעים שוב ושוב מפי בני ישראל בזמן שהותם במדבר הוא הרצון לשוב למצרים. בפרשתנו, פרשת בשלח, מופיעה הטענה הזו בצורה כזו או אחרת לא פחות משלוש פעמים. הפעם הראשונה בה מושמעות טענות בעם ישראל כנגד היציאה מעבדות לחרות התרחשה פחות משבוע לאחר היציאה עצמה. בעומדם על שפת הים, המצרים מאחוריהם והים מלפניהם, בני ישראל מתלוננים אל משה: "המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר? מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים!" במקרה זה אין מדובר בהשוואה בין חרות לשפע, אלא בחרות מול החיים עצמם. לפחות חלק מבני ישראל העדיפו במקרה זה את החיים על פני החרות (אחרים, כך לפי המדרש, היו מוכנים להקריב את חייהם למען החרות ולקפוץ לים).

 

בהמשך נשמעת שוב טענה דומה, הפעם סביב אוכל ומים. דווקא לאחר הנס הגדול והתרוממות הרוח של קריעת ים סוף והשירה המופלאה על שפת הים, נפגשים בני ישראל במציאות הקשה במדבר. הם ממהרים להתלונן ולהיזכר בימים הטובים של השעבוד המצרי: "מי ייתן מותנו ביד ה' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר לשובע". הגעגועים למצרים חוזרים בשלישית סביב נושא המים: "למה זה העלתיני ממצרים להמית אותי ואת בני ואת מקני בצמא?" שואל העם הצמא במדבר. במבט ראשון נראה שגם פה מדובר על החיים עצמם – ללא אוכל וללא מים הרי כולם ימותו. טענת בני ישראל, שנראית לכאורה מוצדקת, היא שעדיף לחיות כעבד מאשר למות כבן חורין. לא בטוח שאנשי מצדה היו מקבלים את הגישה הזו, אבל נראה שרוב בני האדם היו מצדדים בכך.

 

יחד עם זאת, ההנחה שמדובר היה בסכנת חיים דורשת מחשבה נוספת. התכנון הראשוני היה להגיע לארץ ישראל תוך ימים ספורים (רק לאחר מכן חטאו בחטא המרגלים ונגזר עליהם לנדוד במדבר ארבעים שנה). וודאי היה ניתן למצוא פתרונות זמניים לכמה ימים. בנוסף, אם אכן מדובר היה ב"חיים מול חרות" מדוע טורחים בני ישראל להצביע על כך שבמצרים הם נהנו מ"סיר בשר"? מספיק היה לומר, כפי שאמרו על שפת ים סוף, שעדיף היה להישאר בחיים במצרים מאשר למות במדבר. התוספת על סיר הבשר נראית מיותרת.

 

חלק המפרשים עומדים על כך שלפחות לגבי האוכל, היה בידי בני ישראל פתרונות אחרים, בעיקר המקנה הרב שהיה להם. כך כותב הנצי"ב מוולזין: " שהיה להם בשר הרבה גם זולת השליו, שהרי הוציאו צאן ובקר מקנה כבד...  נראה שבאים בלבבם (כלומר, לא אמרו זאת במפורש, אלא רק בלבבם), לקבול גם על זה שאינם מוצאים במדבר סיר הבשר בריווח כיד המלך שהיה במצרים, להאכילם אחר עבודתם סיר הבשר... וזה היה ברמז תלונה על הקב״ה שאינו מספיק להם בשר מן ההפקר" כלומר, התלונה הנסתרת האמיתית הייתה על כך שהם ייאלצו להשתמש בנכסיהם כדי לשרוד, ואולי אפילו יאלצו להצטמצם קצת, מה שלטענתם, במצרים הם לא נזקקו לו שהרי קיבלו את הבשר מהמצרים בשפע.

 

הטענה הזו נראית מוזרה לאור מה שמקובל לחשוב על השעבוד האכזרי במצריים. האם המצרים דאגו לבני ישראל לאוכל בחינם? ועוד בשפע? יש מפרשים הטוענים שהטענה הזו שקרית או דמיונית, ונובעת מזיכרון סלקטיבי. אולם לפחות לפי מדרש אחד נראה שאכן בני ישראל, למרות העבדות, נהנו במצרים משפע גשמי. כך כתוב במכילתא: "ר' אלעזר המודעי אומר: עבדים היו ישראל למלכים במצרים, יצאו לשוק, נוטלין פת בשר ודגים וכל דבר, ואין כל בריה מוחה בידם. יוצאין לשדה, נוטלין ענבים ותאנים ורימונים, ואין בריה מוחה בידם". כלומר, על פי רבי אליעזר המודעי, בני ישראל אמנם היו עבדים במצרים, אך עבדים של מלכים. משמעות הדבר היא שבכל הקשור לשפע של מאכלי מלכים הם זכו לעדיפות על פני המון העם. הבעיה הייתה כמובן, שהשפע הזה עלה להם בחרותם. במילים אחרות, בני ישראל, בהזכירם את סיר הבשר במצרים, מעדיפים בעצם רווחה כלכלית בתנאי עבדות מאשר חיים מלאי מאבק וקשיים כבני חורין. מה יחס התורה לטענות הללו של בני ישראל?

 

בפרשתנו נשמעת יותר מנימה של ביקורת ביחס לטענה של בני ישראל, אולם ה' נענה בסופו של דבר לבקשותיהם ומספק להם את כל צרכיהם. הוא שולח את הלחם הפלאי, המן, מדי יום ביומו ופותר בכך את בעיית המזון. המים יגיעו מבאר מרים לאורך כל שנות הנדודים. לכאורה טענתם מתקבלת, למרות הביקורת.

 

אולם יותר מאוחר חוזרת שוב התלונה על כך שמשה וה' הוציאו את העם ממצרים ואז התגובה שונה. בספר במדבר אנו קוראים: "וידבר העם באלקים ובמשה למה העליתנו ממצרים למות במדבר כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלקל". התלונה פה היא וודאי לא על החיים עצמם, שהרי יש להם מן, אלא שפשוט נמאס להם. "נפשנו קצה". שוב פעם חוזרת הטענה – עדיף היה לנו לחיות בתנאי עבדות במצרים מאשר להיאבק פה כבני חורין. הפעם התגובה של ה' חריפה בהרבה. הוא לא שולח שליו ומן, שכבר יש לעם, הוא שולח במקום זה משהו אחר: " וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל". מדוע התלונה הנוכחית מקבלת תגובה שונה?

 

שוב, בספר במדבר אנחנו מוצאים תלונה דומה שנענית באופן קשה. העם "מתאווה תאווה" וטוען: "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם את הקשאים ואת האבטחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו". שוב אותה תלונה. במצרים זכינו לשפע רב ללא מאמץ, ואילו פה אנחנו מתקיימים בדוחק מהמן הלא טעים. מהי תגובת ה'? הוא אמנם שולח את השליו כתוצאה מהתלונה הזו, אולם גם מעניש את המתאווים: "ויקם העם כל היום ההוא וכל הלילה וכל יום המחרת ויאספו את השלו... הבשר עודנו בין שניהם טרם יכרת ואף ה' חרה בעם ויך ה' בעם מכה רבה מאד".

מדוע התגובה כה קשה הפעם, בניגוד למסופר בפרשתנו?

 

נראה שתלונות המתייחסות לחיים עצמם, בין אם אמיתיות ובין אם כוזבות או דמיונות, נענות בצורה סבירה יותר ובסובלנות יחסית, אולם געגוע לשפע הכלכלי במצרים שמתלווה בתלונות קשות על חיי החרות הקשים יותר במדבר נענות בצורה קשה. כי אם ההתלבטות היא בין חרות לבין שפע, התשובה צריכה להיות ברורה.

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מעולה כרגיל (ל"ת)
    דניאל 04/02/2023 22:35
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נחום 04/02/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    תמיד מחכים ומהנה ללמוד מתורת ישראל
  • 5.
    חצי מדינה לא עובדת 04/02/2023 00:59
    הגב לתגובה זו
    עם החרדים והחרדלים. נראה כמה זמן הם יחזיקו מעמד בסינגפור
  • 4.
    בת אל 03/02/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    בשביל מה זה טוב?
  • בן אל 05/02/2023 14:49
    הגב לתגובה זו
    לא יודע, אצלי אם יש כתבה שאני לא רוצה לקרוא אני פשוט לא נכנס לקרוא אותה. לא עובד אצלך?
  • עעעעע 05/02/2023 02:03
    הגב לתגובה זו
    שזה שטויות(בלי לנסות לברר כמובן)זה לא הופך אותו לכזה
  • חילוני למדן 04/02/2023 11:44
    הגב לתגובה זו
    וללמוד, להחכים ולהרהר על הרעיונות והמסקנות שמקננות באדם, בלי קשר לתקופה בה הוא חי, או מהי קירבתו לדת. תחכימי, והשאירי את המסביב למאמינים. Open your mind
  • ארקדי 03/02/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    מיותר
  • אדם 05/02/2023 02:06
    קצת רוחניות לא תזיק
  • 3.
    תודה על הכתבה! (ל"ת)
    יורי 03/02/2023 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לילי 03/02/2023 10:04
    הגב לתגובה זו
    סין , סינגפור , ועוד דיקטטורות מצליחות כלכלית מיגרו את השחיתות ביד קשה עם כיתות יורים . בישראל השילטון המושחת שעלה לשילטון מפחד הערבים , מחלק את קופת המדינה למושחתים , בטלנים , מתנדנדים בישיבות ומתנדנדים על הברזלים בכבישים ובהתנחלויות .
  • למה בטלנים?? כי החלטת שהעיקר בחיים זה כסף???? (ל"ת)
    ישראל 05/02/2023 02:09
    הגב לתגובה זו
  • ואיכשהוא אחרי כל הגידופים ישראל היא אחת הכלכלות המצליחו (ל"ת)
    תפסיק לחיות בסרט 05/02/2023 02:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שחר 03/02/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    ההקבלה לזמניינו מעניינת
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?