אמיר כהנוביץ אקסלנס
צילום: עודד קרני
מאקרו כלכלה

החלטת הריבית - מה צפוי הנגיד להגיד ומה הוא צפוי לרמוז?

האם התשואות על האג"ח האמריקאי ימשיכו לרדת, מה קרה לנפט בשבוע האחרון ולמה וגם - האם הנגיד יאריך את תוכנית רכישות המט"ח?
אמיר כהנוביץ | (13)
נושאים בכתבה בנק ישראל ריבית

המכירות הקמעונאיות בארה"ב זינקו באוקטובר בשיעור גבוה מהצפוי 1.7%, היצור התעשייתי עלה מעל לציפיות, מדד האינדיקטורים המובילים האיץ מהר מהצפוי ובסה"כ מדד הפתעות המאקרו של סיטי חזר בימים האחרונים לטריטוריה החיובית ועדיין בשווקים סימני סדקים

מחיר הנפט (ברנט) נפל בשישי לרמה של 75 דולר לחבית, לעומת 87 דולר בסוף אוקטובר. לפי כלכלני גולדמן מדובר בירידה חדה מזאת שהיתה מתקבלת אילו ארה"ב היתה מיישמת את הרעיון לשחרר נפט ממאגרי החירום שלה. במונחים שקליים מדובר על ירידה משמעותית יותר שאם תתמיד עד לסוף החודש תשפיע על קירור מדד המחירים לצרכן בדצמבר. במקביל לירידה בנפט ראינו ירידות בולטות גם בחוזים העתידיים על שוקי המניות, בתשואות האג"ח ובמחירי הסחורות, כשברקע אוסטריה הודיעה על סגר כללי וחשש שזה יאומץ במדינות נוספות באיחוד.

 התשואה ל-10 שנים ירדה עד 1.52%, אך לקראת סוף המסחר עלתה מעט לאחר שסגן יו"ר הפד, ריצ'רד קלרידה, ענה שייתכן שיהיה מתאים עבור הפד לדון בחודש הבא בהאצת קצב הפחתת הרכישות במידה והנתונים עד אז ימשיכו לתאר האצה בקצב האינפלציה וגידול במספר המשרות. לחצים נוספים לתיקון בתשואות הגיע אולי מהודעה של שני סנאטורים דמוקרטיים כי הם מתנגדים להארכת המינוי של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול לכהונה שנייה, מכיוון שהוא "מסרב להכיר בשינויי האקלים", ומאינדיקציות מגרמניה כי הם לא ימהרו להכריז על סגר כולל לאור האפשרות הקיימת כיום להתחסן.

טירוף הנפילה בתשואות הריאליות - הירידה המשמעותית במחיר הנפט לא הספיקה מסתבר כדי לקרר את ציפיות האינפלציה בשוק, כשמולה החשש שסגרים גם ישבשו עוד את שרשרת היצור והאספקה. אסטרטג דוייטשה בנק, ג'ים ריד, מעריך שגם אם לחצים להתקררות מחירים יגיעו עדיין נמשיך לראות את התשואות הריאליות שליליות ותגובת השוק לשינוי כזה תגיע דרך ירידת התשואות הנומינאליות, בצורה שלמשל התשואה ל-10 שנים תרד אל מתחת לאחד אחוז. לטענתו עלייה בתשואה הריאלית לא תותיר לפד ברירה אלא להתערב במתווה העלאות מתון שכן האלטרנטיבה תהיה התרסקות של כל נכסי הסיכון. מעניין בהקשר הזה לראות ששיפועי עקומי התשואות ממשיכים לרדת בחדות, ובולטים בעיקר אלה בטווחים הארוכים, כמו ה-5-10.

מחר החלטת ריבית בנק ישראל על רקע התקררות לחצי האינפלציה במדד אוקטובר, המשך הזינוק החד בשקל מאז ההחלטה הקודמת, הנסיגה של בריטניה מהעלאת ריבית מגולמת, עליית שיעור האבטלה בספטמבר (מחר פרסום נתון אוקטובר) והתפרצות הקורונה הקשה באירופה, יחד עם עליית מקדם ההדבקה בישראל מעל 1. נראה שהבנק יכול עדיין להצדיק אי הפחתת ריבית, אך יהיה לו קשה להצדיק את סיום תכנית רכישות האג"ח והמט"ח אותן הוא למעשה כבר השיק. נסיגה מהצמצום תלחץ לירידת תשואות מקומית והיחלשות השקל.

אמיר כהנוביץ

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    עמאר 21/11/2021 18:49
    הגב לתגובה זו
    יושן במשרד כנראה וכשמתפתח משהו כלי התקשורת מעוררים אותו
  • 10.
    אלישע 21/11/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
    שקונה דולרים נגד מגמה עולמית הוא או בור או אינטרסנט....
  • שחר 22/11/2021 08:35
    הגב לתגובה זו
    בקלות יכול להיות "גם"...
  • 9.
    אבי 21/11/2021 12:55
    הגב לתגובה זו
    רומז שהוא נכשל ומתפטר ??.או שפשוט ימשיך להעביר ביקורת על הדרג הפוליטי ויאשים את כל העולם ואחותו במחדליו.
  • 8.
    דוד קפלן 21/11/2021 12:55
    הגב לתגובה זו
    בעיה שהוא לא עושה כלום ..לאנשים שמאמינים בכללה חופשית כישלו הגדול שלו שדולר פוגע ביצוא ,וזה יחזור כמו בורנג לכללה שלנו ...
  • 7.
    אין ריבית בארץ.לפני כמה שנים הריבית בארץ הייתה הרב 21/11/2021 12:40
    הגב לתגובה זו
    אין ריבית בארץ.לפני כמה שנים הריבית בארץ הייתה הרבה יותר גבוהה מאמריקה.האגח ל10 שנים בארץ נותן תשואה פחות מאמריקה אין שום פרמיית סיכון לישראל עם הפיגועים ואירן זה לא הגיוני
  • 6.
    גידי 21/11/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
    סיבובים במט"ח בגללו
  • 5.
    נגיד חוסר אחריות אינפלציה יותר מ2% נגיד לא מעלה ריבית (ל"ת)
    שרון 21/11/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יאללה שיעשו הרחבה קטנה (ל"ת)
    אוהד 21/11/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פישרקינג 21/11/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    הנגיד הזה לא יזיז כלום. אלטיסט שמחופר באגו של עצמו,חסר מעוף ויצירתיות. לפי מדד השוק הוא צריך להוריד באמת בחצי אחוז את הריבית אבל ימצא תירוצים מפה ועד ים כינרת הגואה.
  • 2.
    מבין2 21/11/2021 10:23
    הגב לתגובה זו
    יצטרכו לשלם מאות שקלים יותר כל חודש בשביל שאלה שעוד לא קנו יראו את החברים שלהם אוכלים את הלב, לא יקנו דירה, יאכלו את הלב על מחירי שכירות שיעלו עוד יותר, ואז מחירי הדירות ירדו בעוד עשרים שנה. אתם מבינים את ההיגיון?
  • ירין 21/11/2021 15:02
    הגב לתגובה זו
    תפסיק להסתכל על הטווח הקצר. בטווח הארוך מחירי הדירות ירדו וזה מה שצריך. מי שיפגע זה האנשים שמינפו את עצמם יותר מידי... נראה לך הגיוני שאנשים במומצע לוקחים מליון וחצי שקל משכנתא?????? זה מחיר של וילה מטורפת בארה"ב
  • 1.
    הנגיד תמיד מחייך-שם ..... על כולם (ל"ת)
    מאיר 21/11/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
ליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטבליאור כגן, מנכ״ל הקרנות של מיטב
ראיון

"המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"

ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, אומר כי "כשהרגש מוביל את השוק, האלוקציה קובעת את התוצאה"; לדבריו, בטווח הקצר המסחר מונע מפחד לפספס את הראלי, בטווח הארוך השיקולים נטולי-רגש; מי פועל בשוק עכשיו, מי קונה ומי מוכר ואיזה סקטורים יכולים הכי ליהנות מהסביבה החדשה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מיטב

השוק רותח, המדדים שוברים שיאים, והמשקיעים מתקשים להישאר על הגדר. מדד ת"א־35 פרץ בשבועות האחרונים שוב את השיא ההיסטורי שלו, בפעם ה־40 מתחילת השנה, על רקע שילוב של אופטימיות סביב תכנית טראמפ ותחושה כללית ש"מי שלא בפנים - מפספס".

אבל מאחורי הכותרות והראלי עומדים דפוסים מורכבים יותר. בשיחה עם ליאור כגן, מנכ"ל מיטב קרנות נאמנות, עולה תמונה שמבחינה היטב בין מסחר קצר־טווח, פסיכולוגי, לבין ניהול השקעות שמבוסס על החלטות לטווח ארוך. לדבריו, הסנטימנט הציבורי מתחלף במהירות, אבל אצל השחקנים הגדולים - המוסדיים והזרים - הדברים נמדדים אחרת לגמרי.

מחקר מעניין: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך 

כתבה מעוררת מחשבה: רמז עבה לסיום העליות בבורסה

"בטווח הקצר זה פחד לפספס, בטווח הארוך זה שיקול דעת"

“צריך להבחין בין מה שקורה ביומיום לבין מה שקורה באמת בטווח הארוך,” אומר כגן. “המסחר הקצר־טווח, כמו שאנחנו רואים בימים האחרונים, מונע מ־FOMO - פחד לפספס את הראלי. כל מי שמנהל כסף נמדד מול התעשייה ומול התחרות שלו, וכולם מפחדים להישאר בחוץ. זה מסחר רגשי, של חדשות, של מומנטום.”

לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?

אלפי נוסעים מגלים מדי שנה, ובייחוד בשנים האחרונות, שטיסתם בוטלה או עוכבה, אבל רק מעטים יודעים מה בדיוק מגיע להם לפי החוק. חוק שירותי התעופה הישראלי - המכונה גם "חוק טיבי" - קובע זכויות ברורות לנוסעים, אבל גם חריגים שמאפשרים לחברות התעופה להתחמק מתשלום. מהו גובה הפיצוי, באילו מקרים תקבלו החזר ומתי תישארו רק עם עוגמת נפש?

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד נוסעים מתארגנים לקראת טיסה לחו"ל, ופתאום מגיעה ההודעה הבאה: “הטיסה בוטלה, נעדכן בהמשך". הסיטואציה הזאת, שבעבר היתה נדירה, נהפכה בשנים האחרונות לשכיחה מאוד, בייחוד בעונות השיא או בתקופות של עימותים ביטחוניים. נוסעים רבים מוצאים את עצמם ממתינים שעות בנמל התעופה או מגלים שהחופשה נעלמה ברגע. החוק הישראלי, שנועד להגן עליהם, אמנם קובע כללים ברורים, אך לא תמיד הם ברורים למי שאינו בקיא בפרטים.

במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום, משפחה שרכש כרטיסים לטיסה בינלאומית גילתה פחות מיממה לפני ההמראה בחזרה שהטיסה שלה בוטלה. חברת התעופה הציעה לבני המשפחה טיסה חלופית, אך זו המריאה רק יומיים מאוחר יותר. הנוסעים שבמרכז התביעה סירבו, דרשו החזר ופיצוי כספי מלא, והחברה טענה שמדובר בנסיבות מיוחדות שאינן בשליטתה. בית המשפט קבע שהחברה לא הוכיחה שהביטול נבע מאירוע חיצוני, וחייב אותה בפיצוי כספי לפי המרחק של הטיסה, לצד החזר הוצאות הנסיעה. המקרה הזה ממחיש את החשיבות של הבנה מדויקת של החוק, ושל התיעוד של כל פרט בעת ביטול או עיכוב.

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה), הידוע גם בשם “חוק טיבי”, נועד להבטיח שנוסעים לא יישארו חסרי מענה מול חברות התעופה. החוק חל על כל טיסה שיוצאת מישראל, וכן על טיסות שנכנסות אליה שמופעלות על ידי חברות ישראליות. מטרתו כפולה - מצד אחד להבטיח פיצוי וסיוע לנוסעים שנפגעו, ומצד שני לקבוע גבולות ברורים לחברות התעופה, כדי למנוע תביעות שרירותיות. החוק מבחין בין כמה סוגי פגיעות: ביטול טיסה, עיכוב משמעותי, הקדמת טיסה או סירוב להטיס נוסע אף שהיה לו כרטיס תקף. ביטול טיסה מוגדר גם כעיכוב של שמונה שעות או יותר מהמועד שתוכנן. במצב כזה, הנוסע זכאי לבחור בין השבת כספו לבין טיסה חלופית ליעד. אם הביטול או העיכוב נמסרו פחות מ-14 יום לפני מועד ההמראה, והנוסע לא קיבל טיסה חלופית שתאפשר לו להגיע ליעד בשעות דומות למועד המקורי, הוא זכאי גם לפיצוי כספי. סכום הפיצוי נקבע לפי מרחק הטיסה: בטיסות קצרות מדובר בסכומים של מאות שקלים, ובטיסות ארוכות הסכומים עשויים להגיע לאלפי שקלים.

הסיוע צריך להינתן בזמן אמת

מעבר לפיצוי הכספי, החוק מחייב את חברות התעופה לספק שירותי סיוע מיידיים לנוסעים שנפגעו. החובה כוללת מתן מזון ושתייה, אמצעי תקשורת כמו שיחות טלפון או אינטרנט, ואם מדובר בעיכוב או ביטול שגורמים לשהייה בלילה - גם לינה והסעה למלון. חברות רבות נוטות להציע שוברי אוכל או שוברים עתידיים במקום מענה ישיר, אך לפי החוק הסיוע צריך להינתן בפועל בזמן אמת. במקרים שבהם הטיסה נדחתה או הוקדמה, החוק קובע מדרג של זכאות. אם הקדמת הטיסה גרמה לנוסע לפספס אותה או לשנות תוכניות, יש מקום לדרוש החזר. אם העיכוב נמשך שעות רבות, גם אם הטיסה לא בוטלה - ייתכן שהנוסע ייחשב מי שטיסתו “בוטלה למעשה”, ויזכה בזכויות דומות.

לצד הזכויות הרחבות, קיימים מצבים שבהם חברת התעופה פטורה מתשלום. החוק מגדיר זאת כ"נסיבות מיוחדות" - אירועים שלא ניתן היה למנוע, גם אם החברה נקטה את כל האמצעים הסבירים. בין היתר מדובר ב: