אמיר הלמר רשות לניוע
צילום: ענבל מרמרי

למה חברות ייעוץ ההשקעות צריכות להמשיך לגייס לקוחות בדיגיטל?

בעקובות הקורונה, יועצי השקעות גייסו לקוחות מרחוק באמצעות כלים דיגיטליים - מה שגרם להם לגייס כ-15% יותר מהשנה הקודמת; 27% מתוכם ציינו שהם רוצים לחזור להתנהלות המסורתית, לא בטוח שכדאי להם
סתיו קורן |
נושאים בכתבה דיגיטל השקעות

נוכח מגבלות הריחוק החברתי בתקופת הקורונה, תהליך גיוס לקוחות חדשים באופן פיזי היווה אתגר עבור מנהלי תיקי השקעות ויועצים, לכן הם אימצו מדיניות של תקשורת דיגיטלית מול לקוחות קיימים ופוטנציאלים. כדי לבדוק האם התנהלות מרחוק הייתה אפקטיבית, רשות ניירות ערך ביצעה ביקורת בקרב מנהלי תיקי השקעות, משווקי השקעות ויועצי השקעות פרטיים.

מנתוני הביקורת עלה כי כי במהלך שנת 2020, חברות ניהול התיקים הגדילו את היקף הלקוחות החדשים בכ-15% ביחס לשנת 2019. בנוסף, למעלה מ-70% מבעלי הרישיון שקיימו את תהליך הגיוס מרחוק ציינו שהמשבר היווה גורם מרכזי בהחלטתם לפעול באמצעות התקשרות מרחוק.

עם זאת, כ-27% מבעלי רישיון אלו ציינו שיעדיפו לחזור לתהליך שכולל מפגש פנים אל פנים עם הלקוחות

חלק לא קטן מבעלי הרישיון מעדיפים להמשיך להתנהל בשיטה המסורתית אליה הם רגילים, אך סביר מאוד להניח שעדיף שיאמצו מדיניות של התקשרות דיגיטלית לצמיתות, כיוון שהנתונים מראים שחברות שמתנהלות באמצעות תקשורת דיגיטלית מושכות לקוחות רבים, העולם הופך דיגיטלי יותר ויותר וכך גם האנשים - ומנהלי ההשקעות צריכים להתאים להתאים את עצמם לשינוי.

חברות ניהול תיקים אשר מקיימות את תהליך ההתקשרות מרחוק באופן מלא, ניהלו ביחד בסוף שנת 2020 כ-55% מכלל הלקוחות בענף וכ-53% מסך הנכסים המנוהלים. זאת לעומת חברות שלא קיימו את התהליך כלל וניהלו כ- 23% מכלל הלקוחות וכ -29% מסך הנכסים המנוהלים בענף.

מנהל מחלקת ביקורת והערכה ברשות ניירות ערך, עו"ד אמיר הלמר: "בביקורת שקיימנו מצאנו כי בשנת 2020 חל גידול של כ-300% במספר החברות שבחרו לגייס באמצעות התקשרות מרחוק וגידול של  כ-550% במספר הלקוחות שגויסו באופן וירטואלי ביחס לשנת 2019". 

בהתאם לממצאי הביקורת, סגל הרשות מצא לנכון לחדד לבעלי הרישיון את הסוגיות הבאות:

1. החשיבות של הערכת סיכונים מקיפה המתייחסת למכלול ההיבטים של תהליך ההתקשרות מרחוק.

2. הסדרת תהליך ההתקשרות מרחוק במסגרת נהלי העבודה של בעל הרישיון. יצוין כי נהלי העבודה מהווים כלי בקרה חשוב לווידוא תקינות תהליך ההתקשרות ועמידתו בכל הדרישות הרגולטוריות.

3. צורך בהצפנת קבצים המכילים מידע רגיש הנוגע ללקוחות בעל הרישיון טרם העברתם על ידי בעל הרישיון לצד ג' (למשל לשכת השירות) ואף ללקוח עצמו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.