חלל עבודה משותף עבודה תעסוקה
צילום: Istock

שיעור האבטלה במשק הישראלי בשפל חדש

ברבעון הראשון של 2019 עלה ממוצע שעות העבודה ל-36.6 למועסק. במחוז תל אביב עלה שיעור האבטלה. בענף הבינוי נראתה ירידה גדולה במספר המועסקים

מורן ישעיהו |

שיעור האבטלה במשק הישראלי ירד בחודש מרץ 2019 לשפל של 3.9%, זאת לעומת 4.1% בחודש פברואר. כך לפי נתונים שמפרסמת היום (ג') הלמ"ס. מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע בחודש זה ל-4.14 מיליון נפש, מהם כ-3.98 מיליון מועסקים. 

אחוז בני ה-15 ומעלה בכוח העבודה נותר ללא שינוי ועמד על 64.2% בחודש מרץ. בקרב הגברים מדובר ב-68.2% מועסקים ו-60.3% מהנשים. בחודש החולף היו 163,000 בלתי מועסקים בקרב בני 15 ומעלה, המהווים 3.9% מכוח העבודה.

ממוצע שעות העבודה עלה מתחילת השנה

ברבעון הראשון של 2019 מספר המועסקים הגיע ל-3.965 מיליון נפש. אחוז המועסקים שעובדים בהיקף מלא בדרך כלל, 35 שעות ויותר בשבוע, ירד ל-78.5%. מספר המועסקים שעבדו בהיקף מלא בשבוע הקובע עלה ב-5.2% לעומת הרבעון הקודם, תוספת של כ-134 אלף מועסקים. מספר המועסקים בהיקף חלקי בשבוע הקובע, פחות מ-35 שעות, ירד ב-6.5% (כ-67 אלף מועסקים).

ממוצע שעות העבודה בשבוע למועסק עלה ל-36.6 ברבעון הראשון של השנה הנוכחית לעומת 35.8 ברבעון הקודם. ממוצע שעות עבודה בשבוע לשכיר עלה ל-36.4 בהשוואה ל-35.9 ברבעון הקודם.

עלייה בשיעור האבטלה במחוז תל אביב

בחינת מאפייני כוח העבודה מראה כי אחוז הבלתי מועסקים בני 15 ומעלה ירד ברבעון הראשון של 2019 במחצית מהמחוזות בהשוואה לרבעון הקודם כאשר הירידה המשמעותית ביותר היתה במחוז ירושלים. מבין המחוזות בהם עלה שיעור המובטלים השינוי המשמעותי ביותר היה במחוז תל אביב.

בקרב המועסקים: ירידה גדולה בענף הבינוי

ברבעון הראשון של 2019 נראתה עלייה של 33 אלף מועסקים לעומת הרבעון הקודם. מספר השכירים הגיע ל-3.476 כאשר הגידול המשמעותי ביותר נראה בענף שירותי אירוח ואוכל, אליו הצטרפו כ-17 אלף שכירים. אחריו נמצא ענף שירותי בריאות, רווחה וסעד עם תוספת של כ-14 אלף שכירים. בענף שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות כמו גם פעילויות בנדל"ן נרשמה תוספת של כ-5 אלף שכירים, כל אחד.

גם בקרב המועסקים היתה התוספת לענף שירותי האירוח ואוכל הגדולה ביותר. מבין הענפים בהם נראו הירידות הגדולות נמנה ענף הבינוי עם כ-5 אלף מועסקים. בענפים מסחר סיטוני וקמעוני, שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח, משקי בית כמעסיקים נראתה ירידה של כ-8 אלף מועסקים בכל אחד מהענפים. בענפי התעשייה (כרייה וחציבה), מינהל מקומי, ציבורי וביטחון וביטוח לאומי היתה ירידה של כ-4 אלף מועסקים בכל אחד מהענפים.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".