עובד זר זכה בכ-240,000 ש"ח בגין אי תשלום זכויותיו הסוציאליות
העובדות
-------------
Lama dawa (להלן: העובד") הינו עובד זר, אזרח נפאל. רגולסקי ובניו בע"מ הינה חברה בע"מ בענף החקלאות (להלן: "החברה"). אמנון ואילן רגולסקי הם בעלי מניות בחברה (להלן: "המעבידים").
העובד טען, כי פוטר מעבודתו לאור מצבו הרפואי לאחר שנאמר לו ע"י המעבידים, כי לאור הירידה בתפוקת עבודתו, יהיה עליו לחזור לנפאל על מנת שיוכלו להביא לישראל עובד אחר במקומו. לטענתו, בנסיבות אלה, בלית ברירה, עזב את ישראל.
העובד תבע הפרשי שכר מינימום, תשלום שעות נוספות, פדיון חופשה, דמי הבראה, תשלום מענק שנתי, דמי כלכלה, פיצוי בגין אי הפרשות לקרן פנסיה, פיצויי פיטורים ופיצוי בגין אי מסירת תלושי שכר.
המעבידים טענו, כי לעובד שולם כל המגיע לו על פי דין לפי שעות העבודה שפורטו בתלושי השכר שנמסרו לו בזמן, וכן הכחישו זכאות העובד לתשלום מענק שנתי, דמי כלכלה ולהפרשות לקרן פנסיה.
עוד טענו המעבידים, כי העובד לא פוטר מעבודתו אלא נטש את מקום עבודתו טרם שפגה אשרת העבודה שלו, כאשר הותיר את המעבידים בחוסר משווע לידיים עובדות. לטענתם, עזיבה זו של העובד פגעה קשות במשק וגרמה לנזקים בסך 50,000 ש"ח אשר ביקשו לקזז מכל סכום שייפסק לעובד.
פסק הדין
-------------
הלכה היא, כי היסוד הן של פיטורים והן של התפטרות הוא שהצד הפועל נתן ביטוי שאינו משתמע לשתי פנים לכוונתו להביא את יחסי העובד והמעביד הקיימים בין השניים, לידי גמר. הדיבור או ההתנהגות, המביאים את היחסים לידי סיום חייבים להיות חד משמעיים. משבחרו המעבידים שלא להביא בפני ביה"ד את גרסתם לעניין נסיבות סיום יחסי העבודה בין הצדדים ולא סתרו את גרסת העובד בעניין זה, הרי שהדבר פועל לחובתם.
משכך נקבע, כי העובד פוטר מעבודתו ולכן זכאי לפיצויי פיטורים. העובד טען, כי עבד שעות רבות, אך זכה לקבל תשלום חלקי בעד עבודתו. המעבידים הכחישו נכונות רישומי השעות שצורפו ע"י העובד וציינו, כי העובד לא השתכר מתחת לשכר המינימום ושילמו לו כל המגיע לו על פי דין. בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א - 1951, כנוסחו טרם תיקון 24 לחוק הגנת השכר, התשי"ח- 1958 (להלן:"חוק הגנת השכר") מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה של כל עובד. על מעביד לרשום בפנקס השכר ובפירוט השכר שהוא מוסר לעובדיו פרטים כגון: רישום השכר הרגיל; התקופה או התקופות שבעדן שולם השכר; מספר ימי עבודה ושעות עבודה בתקופה שלגביה ניתן התשלום ובהם עבד העובד בפועל; ערך השכר המשולם לעובד בעד שעת עבודה ותשלומים אחרים ופירוטם, כגון שעות נוספות וכיוצ"ב.
הוראות תיקון 24 לחוק הגנת השכר הגמישו באופן ניכר את נטל הראיה המוטל על עובד המקבל שכר עבודה וגמול שעות נוספות ממעסיקו. על פי הוראת החוק לאחר התיקון, אי הצגת רישומי נוכחות חרף חובה לנהל פנקס שעות עבודה, מעביר את נטל ההוכחה בתביעת עובד לתשלום שכר עבודה ושעות נוספות, לפתחו של המעסיק.
המעבידים לא הציגו פנקס שעות עבודה או פנקס שכר בגין תקופת עבודתו של העובד אותם היו חייבים לנהל על פי החוק, וכאמור אין התאמה בין הנתון בתלושי השכר בדבר מספר שעות העבודה לבין גרסת העובד בדבר שעות עבודתו.
בהתאם לפסיקה, גם טרם תיקון 24 לחוק הגנת השכר, הפרת חובת המעסיק לערוך רישום מפורט ומדויק של שעות העבודה של עובדיו, למסור לעובד פירוט שכר ולהעלות על הכתב את תנאי עבודתו בהתאם להוראות חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב - 2002, מעבירה אל המעסיק את נטל הראיה להוכחת היקף משרתו של העובד.
עקרונות אלו מקבלים משנה תוקף עת עסקינן בהגנה על זכויותיהם של עובדים זרים, למענה מצווה בית הדין לאמץ גישה גמישה יותר, משום היותם ציבור חלש ובלתי מאוגד, הזקוק להגנתם של בתי הדין. מעיון והשוואה של רישומי השעות שערך העובד לבין אלו המצוינים בתלושי שכרו עולה, כי אכן קיימת אי התאמה בין מספר השעות שעבד בפועל לבין אלה שצוינו בתלושי השכר, באופן המוביל למסקנה, כי תלושי השכר אינם משקפים נכונה את שעות עבודתו בפועל.
נקבע, כי העובד הוכיח שעבד שעות רבות מעבר לאלה ששולמו לו ע"י המעבידים, ולפיכך, זכאי לתשלום הפרשי שכר וכן לגמול בגין עבודה בשעות נוספות, בהתבסס על רישום שעות עבודתו. העובד טען, כי על פי סעיף 37 לצו ההרחבה, הוא זכאי לתשלום דמי כלכלה בסך 105 ש"ח לחודש, שמעולם לא שולמו לו בתקופת עבודתו. המעבידים טענו, כי העובד אינו זכאי לתשלום בעד דמי כלכלה שכן המדובר בזכות נלווית שאינה ניתנת לפדיון עם סיום יחסי העבודה, וכן בשל העובדה, כי סיפקו לו כלכלה בעין, שכן קיבל שק אורז בשווי 140 ש"ח בכל חודש.
ביה"ד קבע, כי ניתן לראות בשק אורז כמתן כלכלה בעין. אשר על כן, התביעה בגין דמי כלכלה נדחית.
בנוסף, דחה ביה"ד את טענת העובד לדמי חגים. עוד טען העובד, כי מעולם לא קיבל תלושי שכר. המעבידים טענו במסגרת כתב ההגנה, כי הקפידו על מסירת תלושים בידי העובד. עם זאת, לא הוכיחו כי מסרו לעובד תלושי שכר מידי חודש. לא למותר לציין, כי לא רק שלא הוכח, כי נמסרו תלושי השכר במועדם, אלא שנמצא, כי תלושי השכר אינם משקפים נכונה את תנאי השכר ושעות עבודתו של העובד. המעבידים טענו, כי העובד גרם להם לנזקים עקב נטישתו, הנאמדים בסך של 50,000 ש"ח. לאור קביעתו של ביה"ד, לפיה העובד לא נטש את עבודתו אלא פוטר מעבודתו, נדחתה טענה זו.
נוכח כל האמור לעיל, קיבל בית הדין את התביעה על רוב רכיביה וחייב את המעבידים לשלם לעובד פיצוי בסך 7,500 ש"ח בגין אי מסירת תלושי השכר; פיצויי פיטורים בסך 16,042 ש"ח; הפרשי שכר מינימום וגמול בגין שעות נוספות בסך 170,167 ש"ח; דמי הבראה בסך 5,054 ש"ח; פדיון חופשה שנתית בסך 6,640 ש"ח; מענק שנתי בסך 7,700 ש"ח ופיצוי בגין אי הפרשות לקרן פנסיה בסך 10,848 ש"ח.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".
