מיסוי ירוק: המכוניות מתייקרות שוב ב-1 באוגוסט
בנטלי קונטיננטל GT, תמונת אילוסטרציה

בראיה לאחור בהחלט ניתן לומר שהרפורמה יצרה מהפכה בשוק הרכב הישראלי עם שלל מכוניות קטנות וזולות ואפילו גרסאות ידניות למשפחתיות מהשורה. העניין הוא, שעם כל שיפור אותו מבצעות יצרניות הרכב, המכוניות מצליחות להתברג נמוך יותר במדד הירוק, ולזכות בתמריץ מס גבוהה יותר. הנוסחה החדשה נועדה לתקן מצב זה, כמו גם להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים.
זה המקום לומר כי לדברי בועז סופר, לשעבר סגן מנהל רשות המיסים, עוד שתכננו את נוסחת המס הירוק, היה ברור שמדי תקופה יש לעדכן את הערכים. ערכים אלה כבר היו אמורים להתעדכן בינואר 2012, אולם המחאה החברתית בקיץ 2011 גרמה לדחיית היישום בכמעט שנה. לאחר מכן הגיעו הבחירות לכנסת, והעדכון נדחה בשנית. כעת, לאור הגרעון של 40 מיליארד שקלים שנתגלה "במקרה", עדכון הנוסחה נראה שהגיע בדיוק בזמן.
המשמעות כמובן היא התייקרות של אלפי שקלים, שתשפיע בעיקר על כלי הרכב הקטנים והזולים יחסית, משפחתיות ומה שביניהן. משיחות שערכנו עם יבואניות הרכב עולה כי המכוניות הזולות הנמכרות כיום בסביבות ה-70,000 שקלים יתייקרו בכ-2,000-1,000 שקלים ואילו משפחתיות יתייקרו בכ-2,000-4,000 שקלים. מכוניות מקטגוריות גבוהות יותר צפויות להתייקר בפחות או בכלל לא, מהסיבה הפשוטה שכבר כעת, עם הנוסחה הקיימת, הן מדורגות גבוה בנוסחת המיסוי הירוק.
פגיעה קשה עוד יותר צפויה לדגמי הדיזל; כאן מדובר על תוספת מחיר של 8,000-7,000 שקלים. לטענת רשות המיסים, על אף שהנוסחה מעודדת צריכת דלק נמוכה, ודגמי דיזל בהחלט משיגים תוצאות נאות בתחום, הם במקביל פולטים מזהמים אחרים המסבים נזקים בריאותיים ישירים לציבור.

בשורה התחתונה, אנחנו הולכים לשלם יותר. על פי הערכות תוספת ההכנסה ממיסוי בעקבות מס רכבי היוקרה צפויה לעמוד על 30-20 מליון שקלים (סכום זעיר במונחי תקציב המדינה) כשהחלת השלב השני ברפורמה הירוקה צפויה להכניס לקופת המדינה 450-400 מיליון שקלים בשנה. מהלכים אלה, יחד עם עליית המע"מ שהתרחשה לפני מספר ימים, עתידים להעלות משמעותית את נטל המס הריאלי על כלי רכב בישראל, שגם כך הוא מהגבוהים בעולם. איך כל זה בדיוק מתיישב עם קריאת שר התחבורה, ישראל כץ, מסוף אפריל, שלא לרכוש רכב חדש כיוון שהרפורמות החדשות שהוא מוביל, יוזילו את מחירי המכוניות החדשות ב-20%? כנראה שלשר הפתרונים.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

החות'ים חיבלו בכבלים ופגעו באינטרנט במדינות המפרץ, הודו ופקיסטן
פעולת חבלה בים האדום גרמה לשיבושים משמעותיים באינטרנט במדינות רבות באסיה ובמזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות, הודו ופקיסטן. לפי הדיווחים חיתוך של כבלי תקשורת תת־ימיים העוברים סמוך לג'דה שבסעודיה הוביל לפגיעה בקישוריות האינטרנט באזור רחב. אמנם הגורמים הרשמיים טרם הצביעו על מבצע החבלה, האצבע המאשימה מופנית לעבר המורדים החות'ים בתימן, שפעלו בשנים האחרונות נגד מטרות ימיות באזור, בין היתר במסגרת מאבקם המדיני־צבאי על רקע המלחמה בעזה.
החות'ים כבר הכחישו בעבר כל קשר לפגיעות בכבלים, אך ערוץ החדשות החות'י "אל מסירה" דיווח אתמול על חבלה באותו אזור.
החבלה פגעה גם במיקרוסופט, /הודיעה באתר הרשמי שלה על שיבושים צפויים למשתמשי פלטפורמת Azure במזרח התיכון. החברה ציינה כי "חתכים בכבלים הסיביים בים האדום משפיעים על תעבורת מידע במספר אזורים", אך הבהירה כי משתמשים מחוץ לאזור אינם צפויים להיפגע. שעות לאחר מכן, פרסמה עדכון לפיו הבעיה טופלה והגישה חזרה להתייצב.
שירות הענן של מיקרוסופט משרת מאות מיליוני משתמשים פרטיים, מוסדיים וביטחוניים , לרבות גופים ממשלתיים, ובכללם גם מערכת הביטחון הישראלית. פגיעה בפלטפורמה מהווה אירוע רגיש במיוחד, בעיקר בתקופה של לחימה מתמשכת בדרום.
- החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
- הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבלים קריטיים, תיקון מורכב
הכבלים שנפגעו כוללים את מערכת SEA-ME-WE 4, המחברת בין דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה, וכן את מערכת IMEWE, המחברת בין הודו לאירופה דרך המזרח התיכון. שתי המערכות נשלטות על ידי תאגידים מהודו ומאירופה, אך נכון לעכשיו לא התקבלו מהם תגובות פומביות.
