נפסק פיצוי בגובה של 160,000 ש"ח לעובד שסבל מהתנכלות, לאחר שנתן עדות לטובת מתלוננת מכוח החוק למניעת הטרדה מינית, הן על המעביד והן על הממונים באופן אישי

ע"ב 2755-05 פרחי רצון נגד המכון למחקר ביולוגי בישראל ואח', בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו, ניתן 13.12.2012 תקציר פסק הדין מאת עו"ד דנה להב

עובדות

-----------

פרחי רצון (להלן: "העובד") עבד במכון למחקר ביולוגי בישראל (להלן: "המעביד") משנת 1977 ועד היום.

אורי קבילו היה הממונה הישיר על העובד (להלן: "הממונה הישיר").

אברהם מנחם הוא הממונה על קבילו והממונה העקיף על העובד (להלן: "הממונה").

בינואר 2002 הגישה עובדת המעביד, נ.כ., תלונה כנגד הממונה הישיר על הטרדה מינית וכנגד הממונה, על כך שפגע בה בדרכים שונות בעבודה, אולם לא הטריד אותה מינית. התלונה הועברה לחקירה בנציבות שירות המדינה (להלן: "נש"מ").

במסגרת החקירה בנש"מ זומן העובד להעיד, ונחקר.

העובד טען, כי סבל מהתנכלות של הממונה הישיר, וזאת עקב היותו עד בפרשת נ.כ, ולנוכח סירובו להתאים את עדותו לגרסת הממונה הישיר והממונה (להלן: "הממונים").

לטענתו, ההתנכלות החמירה לאחר שנתן עדותו בנש"מ. עוד הוסיף, כי המעביד העניק גיבוי לממונים, ואילו נש"מ לא טיפלה כראוי בתלונותיו בעניין ההתנכלות. כתוצאה מהתנהלותם נגרם לו נזק ממוני ונזק בלתי ממוני, עגמת נפש רבה ואף נזקים לבריאותו.

פסק הדין

----------

סעיף 3(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 (להלן: "החוק") קובע, כי "התנכלות היא פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית".

סעיף 7(א) לחוק מטיל על מעביד "לנקוט אמצעים סבירים, בנסיבות העניין, כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי עבודה, על ידי עובדו".

בהתייחס לחובותיו של מעסיק על פי החוק, "התנכלות" משמעה גם פגיעה בנושאים המוסדרים בסעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק השוויון") או "בכל דרך אחרת", כאשר מקור הפגיעה הוא הטרדה מינית, תלונה או תביעה של העובד בשל פגיעה כאמור, או סיוע של עובד לעובד אחר בקשר לתלונה או לתביעה בשל פגיעה כאמור. איסור ההתנכלות כאמור בחוק עומד בפני עצמו, והשאלה אם ההטרדה המינית מקור ההתנכלות הנטענת התרחשה או לא אינה רלוונטית, למעט במקרה בו היה מדובר בתלונת שווא או בסיוע לתלונת שווא. תכלית איסור ההתנכלות היא להבטיח, כי קורבנות הטרדה מינית יוכלו לעמוד על זכויותיהם, וכי תלונות או תביעות על הטרדה מינית יוכלו להתברר כראוי, ובכלל זה עדים לא יחששו להעיד.

לנוכח הצורך שלא להרתיע עובדות ועובדים להתלונן על הטרדה מינית, ולנוכח הצורך להבטיח, כי עובדים ועובדות במקום העבודה לא יחששו להעיד בבירור תלונה על הטרדה מינית, יש לתת להוראת סעיף 7(א)(3) לחוק השוויון פירוש מרחיב, כך שהוא יחול על עובד המעיד בבירור תלונה על הטרדה מינית ללא תלות בתוכן עדותו, בין אם עדותו מסייעת למתלוננת ובין אם עדותו אינה מסייעת למתלוננת. בגדר סיוע של עובד לעובד אחר יש לראות לא רק מתן עדות, אלא גם מתן תמיכה מסוגים שונים, כגון שמירת קשר עם העובדת המתלוננת כאשר היא סובלת מבידוד חברתי במקום העבודה. כתוצאה מפרשת נ.כ., גם בשל היותו של העובד "מקורב" לנ.כ. והחלטתו שלא להתנכר לה לאחר הגשת תלונתה, וגם בשל היותו מעורב בפרשה כעד, אכן הייתה התנכלות לעובד, שבאה לידי ביטוי הן בשינוי יחסם של הממונים לעובד והן בחלק מהאירועים אותם פירט העובד.

ביה"ד קבע, כי לאחר פרשת נ.כ. חל שינוי בהתייחסות לעובד, שינוי שהוא בגדר "התנכלות". יש לראות בגדר "התנכלות" לא רק פגיעה ישירה בעובד או בתנאי עבודתו, אלא גם פגיעה המתבטאת באיום, בלחץ, בהדרה, בהשמצה או בכל דרך אחרת.

ביה"ד הוסיף, כי כאשר הנילון הוא הממונה, יש משמעות רבה לדבריו, למעשיו, ולמסרים שהוא מעביר, בין מפורשים ובין משתמעים. מטבע הדברים, עובדים מבקשים לרצות את הממונה עליהם וחוששים מלהתעמת עמו, ויתאימו את התנהגותם ומעשיהם ל"רוח המפקד".

עוד קבע ביה"ד, כי גישתה העקרונית של המדינה אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ותכליתו. עצם ההתנכלות מהווה עבירת משמעת, ולא נדרש כי ההתנהגות המהווה את ההתנכלות היא עבירת משמעת בפני עצמה. טענת המדינה לפיה אין לפסוק לעובד סעד לפי החוק בשל העובדה שלא הוכחה הטרדה מינית, או בשל העובדה שהעובד לא היה עד לאירועי הטרדה מינית ולא סייע למתלוננת, דינה להידחות.

עילת התביעה בשל התנכלות עומדת בפני עצמה ואינה תלויה בהתרחשות הטרדה מינית. כן חלים במקרה הנדון הוראות סעיף 7 לחוק השוויון, שכן יש לראות בעובד כמי שסייע לתלונה על הטרדה מינית.

המדינה הפרה את הוראת סעיף 7 לחוק, בכך שלא טיפלה כראוי בתלונת העובד על התנכלות, ובכלל זה לא טיפלה בתלונה ביעילות ולא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ההתנכלות וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה לעובד. לפיכך, בהתאם לסעיף 7(ג) לחוק אחראית המדינה כמעביד לעוולה אזרחית, וכי ככל שחלה חובה לשלם פיצוי, יש להטיל את החיוב על מדינת ישראל. עוד נקבע, כי יש מקום להטיל חיוב אישי על הנתבעים, הממונים, לנוכח הקביעה, כי מעשיהם והתנהגותם היו בגדר "התנכלות" על פי החוק.

באשר לחיוב האישי שיש להטיל על הממונים קבע ביה"ד, כי יש לחייב את הממונה הישיר בשיעור פיצוי גבוה יותר, בסך 40,000 ש"ח לנוכח העובדה שהוא יזם והיה פעיל יותר בהתנכלות לעובד, ואת הממונה בתשלום פיצוי בסך 20,000 ש"ח, שכן אחריותו נובעת בעיקרה מכך שלא מנע את התנכלות הממונה הישיר ושיתף עמה פעולה.

העובד הוכיח את תביעתו לפיצוי על עגמת נפש, וכי שיעור הפיצוי בגין עגמת נפש שראוי לחייב בו את המדינה עומד על סך של 100,000 ש"ח. עוד נקבע, כי יש מקום לחייב את המעביד לנהל הידברות עם העובד בנוגע לשינוי השיבוץ שלו בתפקיד, ככל שהעובד עדיין מעוניין בשינוי תפקידו, וכי ידאג שהממונה על העובד יהיה עובד אחר. עוד נקבע, כי יש להורות לנש"מ לפתוח מחדש את תיק החקירה בתלונת העובד בגין התנכלויות נגדו ולמצות את ההליכים בעניין זה, לרבות העמדה לדין משמעתי של הנוגעים בדבר, אשר ביצעו את מעשי התנכלות כלפי העובד.

לנוכח קביעת ביה"ד בדבר הליקויים בטיפול נש"מ בתלונתו של העובד, המשקפים גישה מוטעית לעניין "התנכלות" על פי החוק, הורה ביה"ד, כי העתק מפסק דין יועבר לנש"מ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 


מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים - מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש נובמבר 2025 ב-0.6% והגיע ל-101.1 נקודות לעומת 100.5 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2025 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-5.0%.מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.7%. ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-5.3% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-9.1% וחומרים ומוצרים ב-2.6%.

הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 


קריאה חשובה: מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם בחודש שעבר, ומה צפוי להיות בדצמבר?



מחירי הדירות ירדו ב-0.5%


מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.