נפסק פיצוי בגובה של 160,000 ש"ח לעובד שסבל מהתנכלות, לאחר שנתן עדות לטובת מתלוננת מכוח החוק למניעת הטרדה מינית, הן על המעביד והן על הממונים באופן אישי
עובדות
-----------
פרחי רצון (להלן: "העובד") עבד במכון למחקר ביולוגי בישראל (להלן: "המעביד") משנת 1977 ועד היום.
אורי קבילו היה הממונה הישיר על העובד (להלן: "הממונה הישיר").
אברהם מנחם הוא הממונה על קבילו והממונה העקיף על העובד (להלן: "הממונה").
בינואר 2002 הגישה עובדת המעביד, נ.כ., תלונה כנגד הממונה הישיר על הטרדה מינית וכנגד הממונה, על כך שפגע בה בדרכים שונות בעבודה, אולם לא הטריד אותה מינית. התלונה הועברה לחקירה בנציבות שירות המדינה (להלן: "נש"מ").
במסגרת החקירה בנש"מ זומן העובד להעיד, ונחקר.
העובד טען, כי סבל מהתנכלות של הממונה הישיר, וזאת עקב היותו עד בפרשת נ.כ, ולנוכח סירובו להתאים את עדותו לגרסת הממונה הישיר והממונה (להלן: "הממונים").
לטענתו, ההתנכלות החמירה לאחר שנתן עדותו בנש"מ. עוד הוסיף, כי המעביד העניק גיבוי לממונים, ואילו נש"מ לא טיפלה כראוי בתלונותיו בעניין ההתנכלות. כתוצאה מהתנהלותם נגרם לו נזק ממוני ונזק בלתי ממוני, עגמת נפש רבה ואף נזקים לבריאותו.
פסק הדין
----------
סעיף 3(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 (להלן: "החוק") קובע, כי "התנכלות היא פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית".
סעיף 7(א) לחוק מטיל על מעביד "לנקוט אמצעים סבירים, בנסיבות העניין, כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי עבודה, על ידי עובדו".
בהתייחס לחובותיו של מעסיק על פי החוק, "התנכלות" משמעה גם פגיעה בנושאים המוסדרים בסעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק השוויון") או "בכל דרך אחרת", כאשר מקור הפגיעה הוא הטרדה מינית, תלונה או תביעה של העובד בשל פגיעה כאמור, או סיוע של עובד לעובד אחר בקשר לתלונה או לתביעה בשל פגיעה כאמור. איסור ההתנכלות כאמור בחוק עומד בפני עצמו, והשאלה אם ההטרדה המינית מקור ההתנכלות הנטענת התרחשה או לא אינה רלוונטית, למעט במקרה בו היה מדובר בתלונת שווא או בסיוע לתלונת שווא. תכלית איסור ההתנכלות היא להבטיח, כי קורבנות הטרדה מינית יוכלו לעמוד על זכויותיהם, וכי תלונות או תביעות על הטרדה מינית יוכלו להתברר כראוי, ובכלל זה עדים לא יחששו להעיד.
לנוכח הצורך שלא להרתיע עובדות ועובדים להתלונן על הטרדה מינית, ולנוכח הצורך להבטיח, כי עובדים ועובדות במקום העבודה לא יחששו להעיד בבירור תלונה על הטרדה מינית, יש לתת להוראת סעיף 7(א)(3) לחוק השוויון פירוש מרחיב, כך שהוא יחול על עובד המעיד בבירור תלונה על הטרדה מינית ללא תלות בתוכן עדותו, בין אם עדותו מסייעת למתלוננת ובין אם עדותו אינה מסייעת למתלוננת. בגדר סיוע של עובד לעובד אחר יש לראות לא רק מתן עדות, אלא גם מתן תמיכה מסוגים שונים, כגון שמירת קשר עם העובדת המתלוננת כאשר היא סובלת מבידוד חברתי במקום העבודה. כתוצאה מפרשת נ.כ., גם בשל היותו של העובד "מקורב" לנ.כ. והחלטתו שלא להתנכר לה לאחר הגשת תלונתה, וגם בשל היותו מעורב בפרשה כעד, אכן הייתה התנכלות לעובד, שבאה לידי ביטוי הן בשינוי יחסם של הממונים לעובד והן בחלק מהאירועים אותם פירט העובד.
ביה"ד קבע, כי לאחר פרשת נ.כ. חל שינוי בהתייחסות לעובד, שינוי שהוא בגדר "התנכלות". יש לראות בגדר "התנכלות" לא רק פגיעה ישירה בעובד או בתנאי עבודתו, אלא גם פגיעה המתבטאת באיום, בלחץ, בהדרה, בהשמצה או בכל דרך אחרת.
ביה"ד הוסיף, כי כאשר הנילון הוא הממונה, יש משמעות רבה לדבריו, למעשיו, ולמסרים שהוא מעביר, בין מפורשים ובין משתמעים. מטבע הדברים, עובדים מבקשים לרצות את הממונה עליהם וחוששים מלהתעמת עמו, ויתאימו את התנהגותם ומעשיהם ל"רוח המפקד".
עוד קבע ביה"ד, כי גישתה העקרונית של המדינה אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ותכליתו. עצם ההתנכלות מהווה עבירת משמעת, ולא נדרש כי ההתנהגות המהווה את ההתנכלות היא עבירת משמעת בפני עצמה. טענת המדינה לפיה אין לפסוק לעובד סעד לפי החוק בשל העובדה שלא הוכחה הטרדה מינית, או בשל העובדה שהעובד לא היה עד לאירועי הטרדה מינית ולא סייע למתלוננת, דינה להידחות.
עילת התביעה בשל התנכלות עומדת בפני עצמה ואינה תלויה בהתרחשות הטרדה מינית. כן חלים במקרה הנדון הוראות סעיף 7 לחוק השוויון, שכן יש לראות בעובד כמי שסייע לתלונה על הטרדה מינית.
המדינה הפרה את הוראת סעיף 7 לחוק, בכך שלא טיפלה כראוי בתלונת העובד על התנכלות, ובכלל זה לא טיפלה בתלונה ביעילות ולא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ההתנכלות וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה לעובד. לפיכך, בהתאם לסעיף 7(ג) לחוק אחראית המדינה כמעביד לעוולה אזרחית, וכי ככל שחלה חובה לשלם פיצוי, יש להטיל את החיוב על מדינת ישראל. עוד נקבע, כי יש מקום להטיל חיוב אישי על הנתבעים, הממונים, לנוכח הקביעה, כי מעשיהם והתנהגותם היו בגדר "התנכלות" על פי החוק.
באשר לחיוב האישי שיש להטיל על הממונים קבע ביה"ד, כי יש לחייב את הממונה הישיר בשיעור פיצוי גבוה יותר, בסך 40,000 ש"ח לנוכח העובדה שהוא יזם והיה פעיל יותר בהתנכלות לעובד, ואת הממונה בתשלום פיצוי בסך 20,000 ש"ח, שכן אחריותו נובעת בעיקרה מכך שלא מנע את התנכלות הממונה הישיר ושיתף עמה פעולה.
העובד הוכיח את תביעתו לפיצוי על עגמת נפש, וכי שיעור הפיצוי בגין עגמת נפש שראוי לחייב בו את המדינה עומד על סך של 100,000 ש"ח. עוד נקבע, כי יש מקום לחייב את המעביד לנהל הידברות עם העובד בנוגע לשינוי השיבוץ שלו בתפקיד, ככל שהעובד עדיין מעוניין בשינוי תפקידו, וכי ידאג שהממונה על העובד יהיה עובד אחר. עוד נקבע, כי יש להורות לנש"מ לפתוח מחדש את תיק החקירה בתלונת העובד בגין התנכלויות נגדו ולמצות את ההליכים בעניין זה, לרבות העמדה לדין משמעתי של הנוגעים בדבר, אשר ביצעו את מעשי התנכלות כלפי העובד.
לנוכח קביעת ביה"ד בדבר הליקויים בטיפול נש"מ בתלונתו של העובד, המשקפים גישה מוטעית לעניין "התנכלות" על פי החוק, הורה ביה"ד, כי העתק מפסק דין יועבר לנש"מ.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
