ביטול הפטור לקצבה בסעיף 9א לפקודה במסגרת תיקון 136 אינו רטרואקטיבי

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עא 8473/08 פקיד שומה חיפה נ' 1. אליעזר ריכנבך; 2. אברהם קביצל
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עא 8473/08

פקיד שומה חיפה

נ' 1. אליעזר ריכנבך; 2. אברהם קביצל

בית המשפט העליון הפך את פסיקתו של בית המשפט המחוזי בחיפה שלפיה התיקון לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") משנת 2004, שבמסגרתו בוטל כליל החריג בסעיף 9א לפקודה המאפשר לראות מי שלא הגיע לגיל פרישה כאילו הגיע לגיל האמור - חל רק על מי שפרש מעבודתו לאחר יום התחילה, קרי החל מתאריך 1.1.2004. בית המשפט העליון פסק כי מועד אירוע המס הוא במועד שבו מתקבלת הקצבה ולפיכך התחולה של ההוראה היא אקטיבית - מכאן ולהבא, ואין לראות בה מיסוי רטרואקטיבי כפי שטענו המשיבים. עוד נפסק כי ככלל, אין לאדם זכות מוקנית בכך שמדיניות כלכלית-מיסויית שעליה התבסס והסתמך - תימשך.

השאלה המשפטית והרקע העובדתי

המשיבים עבדו בבנק לאומי לישראל בע"מ במשך יותר משלושים שנים, ופרשו מהעבודה בשנת 1996, המשיב 1 בגיל 46 והמשיב 2 בגיל 50. עם פרישתם קיבלו מן הבנק "קצבה מזכה" חודשית על פי סעיף 9א לפקודה.

בעת פרישתם של המשיבים מעבודתם בבנק קבע סעיף 9א(ב) לפקודה פטור ממס ל"קצבה מוכרת" כהגדרתה בפקודה, או ל-35% מ"קצבה מזכה" כמשמעה בפקודה, וזאת למי שהגיע לגיל פרישה. באותו זמן עמד גיל הפרישה על 55 שנים לאישה ו-60 שנים לגבר. ואולם, נקבע בפקודה כי יראו אדם כאילו הגיע לגיל פרישה אם עברו 25 שנים לאישה ו-30 שנים לגבר מהשנה הראשונה שבעדה משתלמת הקצבה, או שהוא זכאי על-פי דין לקצבת פרישה.

היות שהמשיבים עמדו בחריג אשר הוגדר בתנאי הפטור מכיוון שהועסקו בעבודתם יותר משלושים שנים, עם פרישתם מהבנק ניתנה להם אפשרות לבחור באחד משני מסלולים לקבלת קצבה. הראשון, קבלת מענק פרישה מוגדל - פטור בחלקו ממס לפי סעיף 9(7א) לפקודה וכן את כספי קופות התגמולים שנצטברו לזכותם, פטורים ממס; המסלול השני שבו בחרו המשיבים הוא קבלת קצבה חודשית לכל החיים, אשר לעניינה הם ייהנו מפטור ממס בגין 35% מקצבתם המזכה כמשמעה בפקודה, כל זאת בצד זכויות נלוות שונות (דמי נופש וביטוחים שונים), וקבלת חלק מהכספים המוחזקים בעבורם בקופות התגמולים שלהם (15% מהיתרה שנצברה). אפשרות זו התבססה על הוראת סעיף 9א לפקודה.

במסגרת תיקון מספר 136 לפקודה משנת 2004, בוטל כליל החריג בסעיף 9א לפקודה המאפשר לראות מי שלא הגיע לגיל פרישה כאילו הגיע לגיל האמור. בחוק האמור נקבעה הוראת מעבר שנגעה לביטול הקלה זו, אשר פרשנותה עומדת בלבו של הערעור. הצדדים חלוקים בנוגע לשאלה אם הקצבאות שמשתלמות למשיבים מאז יום 1.1.2004 הן קצבאות שעומדות בתנאי הכלול בהוראת המעבר, ועל כן יש להחיל עליהן את סעיף 9א לפקודה בנוסחו החדש, אם לאו.

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי התיקון שביטל את אפשרות מתן הפטור החלקי ממס לפי סעיף 9א לפקודה - אינו חל על המשיבים, וזאת מן הטעם שהחלתו תהיה לשיטתו החלה רטרואקטיבית פסולה. בית המשפט קמא נסמך בעניין זה על החזקה בדבר אי-רטרואקטיביות, והוא הטעים כי עמדת המערער מביאה לתוצאה שהמשיבים ישובו לזכות בפטור רק כשיגיעו לגיל הפרישה הסטטוטורי לאחר התיקון משנת 2004 (גיל 67 לגבר ו-62 לאישה), שאז יוכרו כפורשים על פי גיל.

המערער סבור כי בית המשפט המחוזי טעה במסקנה שאליה הגיע, שלפיה התיקון לסעיף 9א(א) לפקודה חל רק על מי שפרש מעבודתו לאחר יום התחילה של חוק התוכנית הכלכלית, קרי החל מתאריך 1.1.2004. לטענת המערער הוראת המעבר היא "אקטיבית" ולא רטרואקטיבית, ויש להחיל אותה על כל מי שמקבל קצבה המשתלמת לאחר תאריך 1.1.2004.

דיון

מועד אירוע המס הוא הבריח התיכון כאן: אם מועד אירוע המס חל לפני תחילתו של כניסת חוק המדיניות הכלכלית לתוקפו, הרי המשיבים זכאים ליהנות מהפטור ממס שניתן להם עם פרישתם (וזאת לפי החזקה התקפה בדרך כלל, חזקת אי-הרטרואקטיביות); ואולם, אם אירוע המס מתרחש גם לאחר תחילתו של כניסת חוק המדיניות הכלכלית לתוקפו, הרי המשיבים אינם זכאים לפטור ממס - בהנחה שהחוק חוקתי.

אין לקבל את טענת המשיבים שלפיה "אירוע המס" הקשור לקצבה התרחש פעם אחת בלבד, בעת פרישתם. הטעם לכך הוא כי מתן קצבאות מן הסוג שבו עסקינן הוא פעולה מיסויית "פשוטה" יחסית, ולכן החבות במס (או אירוע המס) מתגבשת לעניינה במועד שבו מתקבלים הכספים או מופקת ההכנסה.

משמעות הדבר היא כי סעיף המעבר אכן חל על הקצבה שמקבלים המשיבים, שכן אותה הקצבה משתלמת מחדש בכל חודש ועל כן גם לאחר תאריך 1.1.2004.

יש להבין את הוראת המעבר האמורה כך שתחול על כל אירוע של קבלת קצבה בפועל החל משנת 2004, ועל כן היא חלה גם על הקצבאות שמקבלים המשיבים החל משנה זו. הוראה שכזו אינה רטרואקטיבית וגם אינה רטרוספקטיבית אלא אקטיבית, קרי החלה של הסדר חדש על מצב דברים המתקיים ביום כניסתו של החוק לתוקף והלאה.

מסמכותה של המדינה לגבות מסים ולשנות מדיניות כלכלית לפי צרכים ציבוריים וסדר עדיפויות שנקבע על-ידה. מתן הטבה או פטור מסוים לאדם - אינו יוצר לו על דרך הכלל סטטוס. ככלל, אין לאדם זכות מוקנית בכך שמדיניות כלכלית-מיסויית שעליה התבסס והסתמך - תימשך. אשר על כן, לא ניתן לקבל את טענת המשיבים שלפיה הם קנו "סטטוס" של זכאות לפטור מסוים ממס. הוא הדין גם בטענה כי העותרים הסתמכו על מדיניות המיסוי, והסתמכות זו מונעת מעצמה לכאורה את האפשרות להחיל את ביטול הפטור עליהם.

תוצאה

הערעור התקבל. בנסיבות העניין לא נעשה צו להוצאות.

בבית המשפט העליון

לפני כב' השופטים המשנה לנשיא א' ריבלין, ח' מלצר וי' עמית

ניתן ב-26.8.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.