היערכות בעקבות אישור "חוק טרכטנברג" בכנסת
מדובר בחוק שישנה משמעותית את שיעורי המס בשנת 2012 לעומת המצב כיום, ולכן ראוי להיערך אליו באופן מיידי לפני תום שנת המס 2011
פרק המיסוי בהמלצות ועדת טרכטנברג פורסם ברשומות ביום 6.12.2011 (ס"ח מס' 2324), במסגרת "החוק לשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011" (להלן: "החוק"). מדובר בחוק שישנה משמעותית את שיעורי המס בשנת 2012 לעומת המצב כיום, ולכן ראוי להיערך אליו באופן מיידי לפני תום שנת המס 2011, ולשקול אילו חבויות מס נוספות עלולות לנבוע כתוצאה מדחיית הכנסות, מכירת נכסים לרבות נכסי מקרקעין וניירות ערך בבורסה, ומשיכות דיווידנדים שייעשו בשנת 2012 במקום בשנת 2011.
החוק מאמץ ברובו את המלצות ועדת טרכטנברג, למעט הכוונה להטיל מס יסף בשיעור 2% על הכנסות הגבוהות ממיליון ש"ח שבוטלה. להלן מרכיביו העיקריים של החוק:
1. ביטול המתווה להפחתת המס שנקבע בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנת 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "חוק ההתייעלות") להפחתת מס ההכנסה על יחידים ומס החברות, שהיה מיועד להוריד את שיעורי המס עד 40% ליחידים ועד 18% לחברות בשנת 2016. מעתה שיעורי המס לא ימשיכו לרדת בכל שנה.
2. העלאת שיעור המס השולי על הכנסות יחידים שבמדרגת הכנסה בסך 40,231 ש"ח ומעלה לחודש. שיעור המס יעלה מ-44% ל-48% משנת 2012 ואילך. דהיינו, דחיית הכנסות והקדמת הוצאות בשנת 2011, עלולה להביא לתוספת מס הכנסה בשנת 2012 על ההכנסות שנדחו.
3. הורדת שיעור המס השולי במדרגת המס השלישית שהיה במקור 23%, ל-21%.
4. העלאת שיעור מס החברות ל-25% במקום 23%. שיעור זה יישאר גם בשנים הבאות, בשל ביטול מתווה הפחתת המס שהיה קבוע בחוק ההתייעלות.
5. אב לילד עד גיל שלוש יקבל עוד שתי נקודות זיכוי ממס בשווי של כ-400 ש"ח לחודש בגין כל ילד.
6. העלאת שיעורי המס על הכנסות מרווחי הון, מדיווידנדים ומריבית ב-5%, בתוקף מיום 1.1.2012 (באופן לינארי). בגין הכנסות יחידים מריבית/דמי ניכיון, דיווידנדים, רווחים מקרן נאמנות פטורה, רווחי הון ושבח מקרקעין, יעלה שיעור המס מ-20% ל-25%. שיעור המס ל"בעל מניות מהותי" יעלה מ-25% ל-30%. שיעורי המס על ריבית ורווחי הון מנכסים לא צמודים יישאר 15%, כפי שהיה עד היום.
7. החריגים ללינאריות החיוב במס הם כלהלן:
7.1 דיווידנדים שלעניינם יחול שיעור המס המוגדל בשל כל הדיווידנדים שיימשכו מיום 1.1.2012 ואילך, לרבות כאלו שיימשכו מחשבון רווחים משנים קודמות. לפיכך כדאי למשוך דיווידנדים עד 31.12.2011 בשיעור מס של 25% בלבד, במקום 30% לבעל מניות מהותי.
7.2 מוניטין - לעניינו יחול שיעור המס הקודם (20%) במכר עד 31.12.2011, ולאחר מועד זה יחול שיעור המס המוגדל (25%) מהרווח הריאלי ללא ליניאריות. לפיכך, המעוניינים למכור עסק עם מוניטין - כדאי שימכרו אותו עד סוף שנת 2011.
7.3 ניירות ערך - במימושם בשנת 2012 יחול שיעור מס של 25% על הרווח הריאלי, אלא אם יבוצע בעניינם מהלך של "מכירה רעיונית" באמצעות חבר בורסה בישראל, כמתואר בהמשך.
8. העלאת המס במכר מניות "איגוד מקרקעין" - הוכנסה הגדרת "בעל מניות מהותי" גם לעניין מכירת מניות באיגוד מקרקעין, ושיעור המס שיוטל על יחיד שהוא "בעל מניות מהותי" במכירת מניות באיגוד מקרקעין יעלה מ-20% ל-30%, לרבות לעניין בעל מניות שהיה מהותי ב-12 החודשים אשר קדמו למכירה.
9. העלאת שיעורי המס ההיסטוריים על שבח מקרקעין או רווחי הון במכירת נכסים שנרכשו לפני 1.4.1961. שיעורי המס יועלו בהדרגה עד שיעורי המיסוי הנוכחיים.
10. מענק מס הכנסה שלילי מוגדל לאם עובדת ואב חד הורי בשיעור 50%, במסגרת חוק מס הכנסה שלילי.
11. הוגדל הפטור על הכנסות מריבית מפיקדונות או תוכניות חיסכון בנקאיות המשתלמות ליחיד, אשר בשנת המס הגיעו הוא ו/או בן זוגו לגיל פרישה וביום 1.1.2003 מלאו לאחד מהם 55 שנים. הפטור עלה מסך של 9,120 ש"ח לסך של 13,000 ש"ח, ומסך של 13,680 ש"ח לסך של 16,000 ש"ח, לעניין בני זוג ששניהם הגיעו לגיל פרישה וביום 1.1.2003 מלאו לשניהם 55 שנים.
12. בוטלה האפשרות לבצע פריסה של רווח הון ריאלי אשר נוצר עקב מכירת ניירות ערך הרשומים למסחר בבורסה, למשך ארבע שנים לאחור.
13. ביטול חובת תשלום מקדמות בשל עסקאות מקרקעין שנקבעו במסגרת תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 - דרישה להעביר מקדמה בשיעור של עד 15% מתוך סכום התמורה המגיעה למוכר, כדי לקבל אישור מסים לטאבו. תחולת הביטול מיום 1.4.2013 ואילך, אלא אם ידחה שר האוצר בצו את המועד האמור.
14. הקטנת התקרה החייבת בביטוח לאומי - החל מינואר 2012 תוקטן תקרת ההכנסה המרבית החייבת בביטוח לאומי לחמש פעמים השכר הממוצע במשק, שהם עד כ-41,000 ש"ח לחודש בלבד.
15. האפשרות לקיזוז הפסדים מניירות הערך, לרבות משוק ההון כנגד משיכות דיווידנדים על ידי בעל מניות מהותי - תתבטל מיום 1.1.2012, ולכן כדאי לנצלה עד ליום 31.12.2011 לכל המאוחר, כדי "להרוויח" 5% בכיבוס המס על ההפסדים שימומשו.
ההוראות החדשות יחולו מיום 1.1.2012 ואילך לעניין הכנסה שנצמחה מיום זה ואילך, באופן לינארי לפי תקופות קלנדריות וללא קשר לשווי הנכס במועד החלפת שיעורי המס (1.1.2012). במילים אחרות, נכסים שצברו רווחים גבוהים עד שנת 2011 ובמקרה שיימכרו עד ליום 31.12.2011 ישלם בגינם היחיד מס בשיעור 20% בלבד, אם יימכרו לאחר מועד זה ללא תוספת לשווי - אזי יוטל עליהם למעשה מס רטרואקטיבי בשיעור המוגדל החדש, בגין חלק הרווח שישויך באופן יחסי לתקופת החזקתם מיום 1.1.2012 ואילך. כזכור, נקבע בהלכת פוליטי (ע"א 8569/06) כי עקרון הליניאריות הקלנדרית סביר, ולכן לא ניתן לערער עליו כיום.
יושם אל לב כי לעניין מכירת ניירות ערך נסחרים בשוק ההון, יחול שיעור המס המוגדל החדש על כל רווח ממימוש שייעשה בשנת 2012, ללא לינאריות. ניתנה אפשרות למחזיקי ניירות ערך לבצע "מכירה רעיונית" של ניירות הערך, כדי לשלם את המס הנמוך של שנת 2011 או לממש את ההפסד, ובכך ליצור יום רכישה ועלות חדשים לצורכי מס.
חשוב לבצע הערכה מיידית ודחופה לפני סוף שנת המס, ולבחון את הכדאיות של מימוש האפשרות ל"מכירה רעיונית" תוך תשלום מס מיידי, לעומת דחיית המימוש לעתיד תוך תשלום מס מוגדל. חשוב לבצע הערכה של המס הצפוי לתשלום במימוש וקבלת הכנסות בשנת 2011, לפני כניסת החוק החדש לתוקפו ביום 1.1.2012.
הכותב - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים www.ralc.co.il


שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
