הפסקת ההפרשות לקופת גמל משך תקופה ממושכת מהווה הרעה מוחשית בתנאי עבודה
העובדות
------------
אלי קליין תכשיטנים בע"מ (להלן: "המעסיקה") הינה חברה העוסקת בייצור ועיצוב תכשיטי יוקרה. אלי וסימונה קליין (להלן: "המנהלים") הינם בעל ואישה והם בעלי המניות ומנהליה של המעסיקה.
קריסטינה יורצ'נקו (להלן: "העובדת") החלה עבודתה אצל המעסיקה כמשבצת יהלומים החל מחודש 1/96. החל מחודש 5/00 החלה המעסיקה לבטח את העובדת בפוליסת ביטוח מנהלים בחברת הביטוח "מגדל". החל מחודש 5/05 הפסיקה המעסיקה להעביר לקופת הגמל הפרשות בגין העובדת, וזאת על אף שהמשיכה לנכות משכרה של העובדת הפרשות לקופת הגמל כאמור.
לעובדת נודע, כי המעסיקה אינה מעבירה את ההפרשות שנוכו משכרה לקופת הגמל בתחילת שנת 2006. עם היוודע לה הדבר פנתה העובדת למעסיקה בדרישה להסדיר את זכויותיה בקופת הגמל, אולם דרישתה לא נענתה. לאחר פנייה זו והחל מחודש 6/06 הפסיקה המעסיקה לנכות משכרה של העובדת את ההפרשות לקופת הגמל והמשיכה להימנע מהעברת הפרשות חלק המעביד לקופה. לאור אי העברת ההפרשות, הודיעה קופת הגמל לעובדת במהלך חודש 12/06 על סילוק הפוליסה.
משהמעסיקה לא שילמה לעובדת פיצויי פיטורים הגישה העובדת תביעה לתשלום פיצויי פיטורים, פדיון חופשה, הבראה, שכר מולן, דמי מחלה ופיצוי בגין העדר ביטוח פנסיוני. עוד נידונה השאלה, האם יש להטיל חבות אישית על המנהלים מכוח הדוקטרינה של "הרמת מסך"?.
פסק הדין
--------------
זכאות העובדת לתשלום פיצויי פיטורים
בית הדין סבר, כי הפסקת ההפרשות לקופת גמל משך תקופה ממושכת, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באי העברת ניכויים שנוכו משכרו של עובד, אכן מהווה הרעה מוחשית בתנאי עבודה, המצדיקה התפטרות בדין מפוטר. העובדת המשיכה בעבודתה עד לחודש 12/06 מאחר והסתמכה על הבטחות חוזרות ונשנות של המנהלים להסדיר את זכויותיה בקופת הגמל וזאת עד שהמציאות טפחה על פניה עם קבלת ההודעה של חברת הביטוח בדבר סילוק הפוליסה ועל כן, אין לקבל את טענת המנהלים, כי העובדת לא הלינה ולא התריעה על מחדלי המעסיקה באופן הנדרש לפי סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים.
פדיון חופשה ודמי הבראה
העובדת טענה, כי בשנים האחרונות לעבודתה היא לא נטלה חופשה שנתית ועל כן הייתה זכאית לתשלום עבור 72 ימי חופשה. המעסיקה טענה מנגד, כי תביעתה של העובדת התיישנה נוכח הוראת סעיף 31 לחוק חופשה שנתית, התשי"א- 1951, הקובעת תקופת התיישנות של שלוש שנים. נקבע, כי יש לדחות את טענת ההתיישנות וזאת מהטעם שאת תקופת ההתיישנות של שלוש השנים יש למנות החל ממועד סיום יחסי עבודה. זאת, בזמן שהעובדת סיימה את עבודתה בחודש 12/06 ואילו כתב התביעה הוגש ביום 8/5/07.
דמי הבראה
גם בהקשר זה לא סתרה המעסיקה את טענת העובדת, לפיה היא לא קיבלה כל תשלום בגין דמי הבראה בעבור שתי שנות עבודתה האחרונות.
הלנת שכר
העובדת עתרה להשבת הניכויים שנוכו משכרה ולא הועברו לקופת הגמל בגין 10 חודשים. המעסיקה הודתה כאמור באי העברת הניכויים לקופת הגמל על אף שנוכו משכר העובדת. על כן, על המעסיקה להשיב סכומים אלה.
דמי מחלה
בית הדין לא קיבל את טענת המעסיקה, שהעובדת לא הציגה את אישורי המחלה. זאת, בשים לב לרשום בהם, המעיד על הפקתם בזמן אמת, לרושם שעשתה עדות המנהל על בית הדין, וכן בשים לב לאי התייצבותה של המנהלת על מנת לתת את עדותה. על כן, נקבע כי העובדת זכאית לתשלום דמי מחלה.
האם יש להטיל חבות אישית על הנתבעים מכוח הדוקטרינה של "הרמת מסך"?
העובדת טענה, כי יש מקום להטיל חבות אישית על המנהלים בגין מלוא הזכויות הנתבעות בכתב התביעה. זאת, נוכח התנהלותם ובהסתמך על פסיקה קודמת בה נקבע, כי יש מקום להרים את מסך ההתאגדות ביחס לבעל מניות בחברה משפחתית מהטעם שהחברה הנתבעת הפסיקה להעביר את סכומי ההפרשות שניכתה משכר העובדים לקופת הגמל. בשנת 2005 תוקן סעיף 6 לחוק החברות, התשנ"ט-1999, המסדיר את הדוקטרינה של "הרמת המסך", באופן שמצמצם את שיקול דעתו של בית הדין בהפעלת הדוקטרינה.
בית הדין קבע, כי אין מקום להחלה גורפת של דוקטרינה זו ביחס למכלול רכיבי התביעה, וזאת כל אימת שהחברה "חוטאת" באי העברת הניכויים שנוכו משכר העובד לקופת הגמל. כמו כן, בית הדין סבר, כי לצורך החלת דוקטרינה זו יש מקום לעמוד על הקשר הסיבתי ועל הזיקה שבין רכיב התביעה בגינו מתבקשת "הרמת המסך" לבין ההתנהגות הפסולה של אי העברת הניכויים. זאת, תוך שקילת האפשרות של "הרמת מסך" חלקית רק ביחס לחלק מרכיבי התביעה הקשורים באופן סיבתי להתנהגות הפגומה של בעלי המניות. זו שהצמיחה את העילה של הסטת מסך ההתאגדות.
במקרה דנן, עלה כי המעסיקה לא העבירה ניכויים לקופת הגמל בגין העובדת במשך תקופה ממושכת של 10 חודשים כאשר בסופו של יום אף לא תיקנה את הפגם בהתנהלותה ולא מנעה פגיעה בזכויותיה של העובדת.
על כן, מאחר ולא מדובר בזוטי דברים יש מקום לאמץ את הדוקטרינה של "הרמת מסך" ההתאגדות באופן חלקי בלבד. רק ביחס לרכיבי התביעה שהינם פועל יוצא של מחדלה של המנהלת, אשר ניכתה משכרה של העובדת את סכומי ההפרשות בלא להעבירם ליעדם.
פיצוי בגין העדר ביטוח פנסיוני
לטענת העובדת, חל על יחסי הצדדים צו ההרחבה בדבר הנהגת פנסיית יסוד בתעשייה ובמלאכה ומשכך, הינה זכאית לפיצוי בגין אובדן זכויות פנסיוניות בגין סילוקה של הפוליסה שנפתחה על שמה עקב אי העברת ההפרשות לקופת גמל.
עיון בצו ההרחבה מלמד, כי הוא חל "על כל העובדים והמעבידים בישראל בתעשייה, במלאכה ובתחנות הדלק...". בפסיקה נקבע, כי המונח "תעשייה" כולל ככלל כל דבר הבא במסגרת ייצור, ואילו את המונח "מלאכה" יש לפרש כקרוב ל"בית מלאכה", בדומה לחרושת (תעשייה ) אך בהבדל כמותי. על כן, נקבע כי העובדת זכאית לפיצוי בגין אבדן הזכויות הפנסיוניות.
לאור כל האמור לעיל, יש לחייב את המעסיקה לשלם לעובדת תוך 30 יום את הסכומים הבאים: סך של 120,635 ש"ח בגין פיצויי פיטורים, סך של 3,000 ש"ח בגין שכר מולן, סך של 25,012.8 ש"ח בגין העדר ביטוח פנסיוני, סך של 20,000 ש"ח בגין הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד, סך של 52,641 ש"ח בגין פדיון חופשה, סך של 4,770 ש"ח בגין דמי הבראה, סך של 1,316 ש"ח בגין דמי מחלה.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
