התקבלה בבג"ץ עתירת לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים (להב) בדבר עדכון הסכומים המרביים לניכוי הוצאות אש"ל
בג"ץ הורה לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולקבוע סכומים מרביים מעודכנים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, במסגרת תקנה 2(3) לתקנות כניסוחה קודם לביטולה, וכן להתיר ניכוי הוצאות אש"ל שהוצאו בתקופה שמיום 1.3.2009 ועד ליום 1.1.2011 מן ההכנסה החייבת במס על פי תנאי אותה תקנה.
תקציר בג"ץ 1878/09 1. עו"ד ענת ארז, 2. להב לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים נ' 1. שר האוצר, 2. מנהל רשות המסים תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות), התשל"ב-1972 (להלן: "התקנות"), מעניקות סמכות לשר האוצר לקבוע סכומי הוצאות אכילה, שתייה ולינה (להלן: "אש"ל") שנישום רשאי לנכותן מהכנסתו החייבת. סמכות זו לא הופעלה במשך כחצי יובל שנים. עקב כך ועקב השחיקה האינפלציונית של הסכומים שלא עודכנו, במהלך תקופה זו לא התאפשר למשלמי המס בישראל לנכות הוצאות אש"ל מהכנסתם החייבת לצורכי מס. בעניין זה הוגשה עתירה לבג"ץ והתקבלה. נכון למועד הגשת העתירה בשנת 2009, קבעה תקנה 2(3) לתקנות את גבולות ניכוי הוצאות האש"ל. בעתירה נטען כי על פי טיב תקנה 2(3) לתקנות, מוטלת על שר האוצר סמכות חובה לעדכן מעת לעת את השיעורים המרביים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, כדי שאפשר יהיה להפעיל הלכה למעשה את מערכת הניכויים בגין הוצאות האש"ל. לחלופין נטען כי גם אם סמכות זו היא סמכות רשות, הרי הימנעותו של השר מהפעלתה במהלך השנים מאז 1985 ועד היום היא בלתי סבירה עקב האינפלציה הגבוהה, שכן בשל האינפלציה התרוקנו שיעורים אלה מכל תוכן, ולכן הימנעות מעדכון סכומי האש"ל מונעת אפשרות פרקטית לניכוי ההוצאות. נזכיר כי העתירה התייחסה לעבר בלבד, שהרי בחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, תוקן סעיף 32(1) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") ונקבע כי מיום 1.1.2011 לא יותרו בניכוי כלל הוצאות אש"ל. ראשית קבע בית המשפט הגבוה לצדק (להלן: "בג"ץ") כי הוראת תקנה 2(3) לתקנות המניחה כי הוצאות אש"ל הן בנות ניכוי, אינה חורגת ממסגרת החוק המסמיך - הוא הפקודה. תקנה 2(3) לתקנות מאפשרת ניכוי חלקי של הוצאות אש"ל שהן בטיבן "הוצאות מעורבות", כך שיותר בניכוי הרכיב העסקי של ההוצאה. לשם כך יש לעמוד כמובן בכל התנאים הקבועים בתקנה זו. שנית קבע בג"ץ כי הסמכות המוענקת לשר האוצר בתקנה 2(3) לתקנות, מתאפיינת בהיבט של חובה המוטלת על השר לקבוע סכומים מרביים לניכוי הוצאות אש"ל. מעבר לשיקולים משפטיים, קבע בג"ץ כי הימנעות מהפעלת הסמכות לקבוע שיעורים מרביים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל כדי להתאימן למציאות הריאלית, פוגעת בעקרון גביית מס אמת מהנישום. תכלית גביית מס האמת מסוכלת ככל שהשר נמנע מהפעלת סמכותו על פי תקנה 2(3) לתקנות, שכן משמעות הדבר היא ריקון האפשרות לנכות הוצאות אש"ל מתוכן מעשי וממשי. שלישית בחן בג"ץ מהו תוקף ביטול ההכרה בהוצאות האש"ל עם תיקון סעיף 31 לפקודה. בג"ץ קבע כי מאחר שהביטול נכנס לתוקף רק מיום 1.1.2011, חלים בסוגיית ניכוי הוצאות אש"ל שני משטרים נורמטיביים: האחד - הפקודה ותקנה 2(3) לתקנות כנוסחן לפני שחל הביטול ביום 1.1.2011. משטר זה יחול על הוצאות אש"ל שהוצאו עד לראשית שנת 2011; השני - המשטר שביטל את ההכרה בהוצאות אש"ל. משטר זה יחול על הוצאות אש"ל שהוצאו מראשית שנת 2011 ואילך. לאור האמור ולאחר בחינת האיזון הראוי בין שיקולי גביית מס אמת מחד גיסא (שהרי אם לא יעודכנו סכומי האש"ל אזי ייגבה מס ביתר) וההכבדה על תקציב המדינה מאידך גיסא (שהרי הגדלת ההוצאה המוכרת תוביל להחזרי מס מקופת האוצר), הורה בג"ץ לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולקבוע סכומים מרביים מעודכנים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, במסגרת תקנה 2(3) לתקנות כניסוחה קודם לביטולה, וכן להתיר ניכוי הוצאות אש"ל שהוצאו בתקופה שמיום 1.3.2009 ועד ליום 1.1.2011 מן ההכנסה החייבת במס על פי תנאי אותה תקנה. כעת נותר להמתין ולראות כיצד הוראת בג"ץ תיושם בפועל. תחילה על שר האוצר לקבוע סכומים מעודכנים, לאחר שבג"ץ לא קבע מהו הסכום הראוי אלא רק הורה לשר האוצר לקבוע סכום זה. גם לאחר שיעודכן הסכום, תעלה השאלה אם רשות המסים (מס הכנסה) תתיר למי שכבר הגיש את דוחותיו לתקופה הרלוונטית להגיש דוחות מתקנים. כמו כן, יש לזכור כי על המבקש לנכות את הוצאות האש"ל חלה חובת ההוכחה שאכן הוציא את ההוצאה ושהיא הוצאה במסגרת עיסוקו, כלומר לספק אסמכתאות מתאימות. כמובן, לא ברור אם נשמרו אסמכתאות שכאלה, מפני שההנחה הייתה כי אין טעם לשמור אותן לאור אי הרלוונטיות שלהן לפי הפרקטיקה שהייתה מקובלת באותה עת. הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ" בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק לפני: כבוד השופטות (בדימ') א' פרוקצ'יה, ע' ארבל וא' חיות ניתן ב-13/07/2011


פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים?
הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.
וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.
הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה). מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.
על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה.
- הבינלאומי עם רווח שיא של 637 מיליון שקל ותשואה של 18.3% על ההון
- למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:

"80% משעות הטיסה של חיל האוויר - כטב"מים" - על לקחי המלחמה ועסקת הענק של אלביט
משרד הביטחון ירכוש מאלביט חימושים ב־900 מיליון שקל; ורד חיימוביץ' סמנכ"לית באלביט חשפה אמש את היקף השימוש בכטב"מים, האתגרים המבצעיים והשלב הבא - כשכטב"מים ומל"טים יקבלו החלטות תקיפה בעצמם
משרד הביטחון חתם על שתי עסקאות נפרדות עם אלביט בהיקף כולל של כ-900 מיליון שקל, לאספקת חימושים אוויריים מתקדמים. ההזמנה כוללת בין היתר טילי רמפייג', שפותחו לתקיפות מדויקות מעומק השטח, ומסוגלים לפגוע במטרות במרחק רב, מבלי להיחשף לטווח הפגיעה של מערכות ההגנה האווירית. לפי פרסומים זרים, טילים אלה שימשו בתקיפה רחבת היקף על אדמת איראן במבצע "עם כלביא" לפני כחודשיים, שגם כללה פגיעה במתקני גרעין ובמפעלי ייצור של טילים בליסטיים. צה"ל גם מזמין כטב"מים בכמות הולכת וגדלה מאלביט ומהתעשייה הביטחונית.
ורד חיימוביץ': "80% משעות הטיסה של חיל האוויר - על ידי מל"טים"
יום לפני ההודעה על העסקה, הופיעה ורד חיימוביץ’, סמנכ"לית מערכי מל"ט באלביט מערכות, בכנס "עם כלביא" שנערך באוניברסיטת תל אביב, שם הציגה סקירה רחבה שכינתה "אבולוציית מערכי הכטב"ם בלחימה". חיימוביץ’, שמנהלת את היחידה העסקית למל"טים באלביט וצברה ניסיון של מעל 25 שנה בפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים, חיברה בין ההתפתחות ההיסטורית של המערכים לבין השימושים המבצעיים של השנים האחרונות, ובייחוד אלה שהגיעו לשיאם באירועי התקיפה באיראן. "היום כבר 80% מהשעות טיסה בצה"ל, בחיל האוויר, נעשות על ידי המלטים – שזה נתון מדהים בפני עצמו", אמרה.
היא חזרה להתחלה, בשנות השמונים ובראשית שנות התשעים, כאשר גובש המערך זה היה במחשבה לתת מענה אפשרי למתקפות על השריון ברמת הגולן. "המערכים האלה כמעט ולא שימשו לייעוד שלשמו הם נוצרו, וזה מה שיפה במערכי המלטים - הם יועדו למטרה אחת, ומבצעים היום הרבה משימות אחרות, כולל משימות עצמוניות מדהימות". לדבריה, ההתפתחות נבעה מהבנה שמל"ט הוא לא רק פלטפורמה טכנית אלא מערכת שלמה, עם יכולת לבצע משימות מגוונות ולהתפתח עם הצרכים המשתנים של שדה הקרב.
לדברי חיימוביץ', המערכה באיראן הוכיחה את יכולתם של הכלים הללו לפעול גם בתנאים מאתגרים במיוחד. חיימוביץ' הציגה סרטון מחיסול משגרים באמצעות מל"טים שפורסם על ידי דובר צה"ל, וציינה כי "במלחמת חרבות ברזל, 60% מהתקיפות של חיל האוויר נעשו על ידי כטב"מים". היא הוסיפה כי במהלך הלחימה נאספו "עשרות מיליונים של קמ"ר של מידע חזותי ברזולוציה גבוהה גם מלוויינים כמובן, אבל גם ובעיקר ממל"טים, מידע שהוא נכס לא רק בזמן אמת אלא גם לניתוח עתידי".
- אלביט זכתה בחוזה מערכות הגנה בהיקף של 260 מיליון דולר
- מכה לשוק הביטחוני? השפעת הסכם הסחר על השוק בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגרים והלקחים
חיימוביץ' הצביעה על שלושה אפקטים עיקריים מהמערכה הנוכחית: "האפקט של הגודל והכמות, לא הכרנו כמות כזאת של משימות מעולם; העובדה שהדברים קורים בו זמנית ומשתנים כל הזמן; והצורך שהמערך יתאים את עצמו לתכונות האלה". מערך המל"טים פעל 24/7, והתעשייה נדרשה לתמוך בכך סביב השעון. "הפעילו מל"טים מכל הסוגים והגדלים זה לא רק כלים קטנים, כפי שנוצרה תפיסה בעקבות מלחמת אוקראינה אלא כלים בכל הגדלים, עם מגוון סנסורים ואפקטורים, שידעו לשאת משימות מגוונות".