התקבלה בבג"ץ עתירת לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים (להב) בדבר עדכון הסכומים המרביים לניכוי הוצאות אש"ל

עו"ד, רו"ח אריאל דרייפוס

בג"ץ הורה לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולקבוע סכומים מרביים מעודכנים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, במסגרת תקנה 2(3) לתקנות כניסוחה קודם לביטולה, וכן להתיר ניכוי הוצאות אש"ל שהוצאו בתקופה שמיום 1.3.2009 ועד ליום 1.1.2011 מן ההכנסה החייבת במס על פי תנאי אותה תקנה.
עו"ד לילך דניאל |

תקציר בג"ץ 1878/09

1. עו"ד ענת ארז, 2. להב לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים נ' 1. שר האוצר, 2. מנהל רשות המסים

תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות), התשל"ב-1972 (להלן: "התקנות"), מעניקות סמכות לשר האוצר לקבוע סכומי הוצאות אכילה, שתייה ולינה (להלן: "אש"ל") שנישום רשאי לנכותן מהכנסתו החייבת. סמכות זו לא הופעלה במשך כחצי יובל שנים. עקב כך ועקב השחיקה האינפלציונית של הסכומים שלא עודכנו, במהלך תקופה זו לא התאפשר למשלמי המס בישראל לנכות הוצאות אש"ל מהכנסתם החייבת לצורכי מס. בעניין זה הוגשה עתירה לבג"ץ והתקבלה.

נכון למועד הגשת העתירה בשנת 2009, קבעה תקנה 2(3) לתקנות את גבולות ניכוי הוצאות האש"ל. בעתירה נטען כי על פי טיב תקנה 2(3) לתקנות, מוטלת על שר האוצר סמכות חובה לעדכן מעת לעת את השיעורים המרביים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, כדי שאפשר יהיה להפעיל הלכה למעשה את מערכת הניכויים בגין הוצאות האש"ל. לחלופין נטען כי גם אם סמכות זו היא סמכות רשות, הרי הימנעותו של השר מהפעלתה במהלך השנים מאז 1985 ועד היום היא בלתי סבירה עקב האינפלציה הגבוהה, שכן בשל האינפלציה התרוקנו שיעורים אלה מכל תוכן, ולכן הימנעות מעדכון סכומי האש"ל מונעת אפשרות פרקטית לניכוי ההוצאות.

נזכיר כי העתירה התייחסה לעבר בלבד, שהרי בחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, תוקן סעיף 32(1) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") ונקבע כי מיום 1.1.2011 לא יותרו בניכוי כלל הוצאות אש"ל.

ראשית קבע בית המשפט הגבוה לצדק (להלן: "בג"ץ") כי הוראת תקנה 2(3) לתקנות המניחה כי הוצאות אש"ל הן בנות ניכוי, אינה חורגת ממסגרת החוק המסמיך - הוא הפקודה. תקנה 2(3) לתקנות מאפשרת ניכוי חלקי של הוצאות אש"ל שהן בטיבן "הוצאות מעורבות", כך שיותר בניכוי הרכיב העסקי של ההוצאה. לשם כך יש לעמוד כמובן בכל התנאים הקבועים בתקנה זו.

שנית קבע בג"ץ כי הסמכות המוענקת לשר האוצר בתקנה 2(3) לתקנות, מתאפיינת בהיבט של חובה המוטלת על השר לקבוע סכומים מרביים לניכוי הוצאות אש"ל. מעבר לשיקולים משפטיים, קבע בג"ץ כי הימנעות מהפעלת הסמכות לקבוע שיעורים מרביים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל כדי להתאימן למציאות הריאלית, פוגעת בעקרון גביית מס אמת מהנישום. תכלית גביית מס האמת מסוכלת ככל שהשר נמנע מהפעלת סמכותו על פי תקנה 2(3) לתקנות, שכן משמעות הדבר היא ריקון האפשרות לנכות הוצאות אש"ל מתוכן מעשי וממשי.

שלישית בחן בג"ץ מהו תוקף ביטול ההכרה בהוצאות האש"ל עם תיקון סעיף 31 לפקודה. בג"ץ קבע כי מאחר שהביטול נכנס לתוקף רק מיום 1.1.2011, חלים בסוגיית ניכוי הוצאות אש"ל שני משטרים נורמטיביים: האחד - הפקודה ותקנה 2(3) לתקנות כנוסחן לפני שחל הביטול ביום 1.1.2011. משטר זה יחול על הוצאות אש"ל שהוצאו עד לראשית שנת 2011; השני - המשטר שביטל את ההכרה בהוצאות אש"ל. משטר זה יחול על הוצאות אש"ל שהוצאו מראשית שנת 2011 ואילך.

לאור האמור ולאחר בחינת האיזון הראוי בין שיקולי גביית מס אמת מחד גיסא (שהרי אם לא יעודכנו סכומי האש"ל אזי ייגבה מס ביתר) וההכבדה על תקציב המדינה מאידך גיסא (שהרי הגדלת ההוצאה המוכרת תוביל להחזרי מס מקופת האוצר), הורה בג"ץ לשר האוצר להפעיל את סמכותו ולקבוע סכומים מרביים מעודכנים לצורך ניכוי הוצאות אש"ל, במסגרת תקנה 2(3) לתקנות כניסוחה קודם לביטולה, וכן להתיר ניכוי הוצאות אש"ל שהוצאו בתקופה שמיום 1.3.2009 ועד ליום 1.1.2011 מן ההכנסה החייבת במס על פי תנאי אותה תקנה.

כעת נותר להמתין ולראות כיצד הוראת בג"ץ תיושם בפועל. תחילה על שר האוצר לקבוע סכומים מעודכנים, לאחר שבג"ץ לא קבע מהו הסכום הראוי אלא רק הורה לשר האוצר לקבוע סכום זה. גם לאחר שיעודכן הסכום, תעלה השאלה אם רשות המסים (מס הכנסה) תתיר למי שכבר הגיש את דוחותיו לתקופה הרלוונטית להגיש דוחות מתקנים. כמו כן, יש לזכור כי על המבקש לנכות את הוצאות האש"ל חלה חובת ההוכחה שאכן הוציא את ההוצאה ושהיא הוצאה במסגרת עיסוקו, כלומר לספק אסמכתאות מתאימות. כמובן, לא ברור אם נשמרו אסמכתאות שכאלה, מפני שההנחה הייתה כי אין טעם לשמור אותן לאור אי הרלוונטיות שלהן לפי הפרקטיקה שהייתה מקובלת באותה עת.

הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ"

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

לפני: כבוד השופטות (בדימ') א' פרוקצ'יה, ע' ארבל וא' חיות

ניתן ב-13/07/2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.