כיצד לפרוש לפנסיה עם מספיק כסף בכיס - 5 עצות פרקטיות
אדם המגיע לגיל פרישה מחוייב לתכנן היטב את תהליך פרישתו מבחינה כלכלית. תכנון נכון חייב להתחשב בחוקי המס השונים , הפטורים הקימים וההשפעה של פטור אחד על השני. תכנון פרישה נכון יאפשר ללקוח להנות מערך כלכלי רב יותר מהכסף אותו צבר במהלך כל שנות עבודתו.תיקון 3 שעבר במהלך שנת 2008 חידד עוד יותר את הצורך בתכנון פרישה נכון.
במאמר שלפנינו איננו מתיימרים לבצע תכנון פרישה ו/או לבצע תכנון מס אלא לתת את עיקרי המושגים הרלונטים לפרישה.
צבירת תגמולים הוניים- חד פעמיים
הסכום שנצבר בתגמולים ההונים בדרך כלל פטור ממס ואינו מקוזז כתוצאה מפטורים אשר קיבלו רכיבים אחרים. חשוב לזכור כי אין חובה למשוך את הסכום ההוני וכי ניתן לבצע ממנו משיכות בהתאם לצרכי הלקוח. כפי שציינו לא פעם בעבר, הסכום ההוני פטור ממס רוחי הון ועל כן קיימת מבחינה הזו, עדיפות לשמירת הסכומים במסגרת התגמולים על פני העברתם לתוכנית אלטרנטיבית.
חשוב לזכור כי תגמולים שנצברו בפוליסות קיצבה ובקרנות פנסיה חדשות עד שנת 2000 ניתנים למשיכה או כסכום הוני או כקיצבה על פי החלטת המבוטח.
פיצויי פיטורים-
סכומים המשתלמים לעובד מכח עזיבת העבודה. פיצויי הפיטורים יכולים להיות מופקדים בתוכנית פנסיונית הונית או קיצבתית או יכולים להשתלם לעובד בצורה של מזומן על ידי מעבידו. עובד זכאי לפטור ממס על פיצויי פיטורים בגובה של שכרו האחרון, מוגבל בתקרה שכר של 11,650 (נכון לינואר 2011) וזאת בתנאי שלא נהנה מפטורים המשפיעים על הפטור לפיצויים בתקופת זמן של 15 שנה מיום קבלת המענק. חשוב לזכור כי פיצויי פיטורים המופקדים בתוכנית קיצבתית יכולים להיות מיועדים למטרת תשלום קיצבה .
קצבת פנסיה
הפנסיה לה זכאי המבוטח נהנית מפטור ממס וזאת בתנאי שאותו מבוטח לא נהנה מפטור אחר המשפיע על הפטור לפנסיה בטווח של 15 שנה מיום קבלת הפנסיה. הפטור על הפנסיה יהיה בגובה של 35% מהפנסיה אך לא יותר מ-7,990 שקלים לחודש.
ההחלטה על הפטור על פיצויי פיטורים או קיצבה או על שילוב ביניהם יהווה חלק חשוב בתהליך הפרישה. הזכאות לפטור על הרכיבים וגובהו יקבעו על ידי שימוש בנוסחה הנקראת נוסחת השילוב. נוסחה זו תקבע בכמה יפגע הפטור על רכיב מסויים , אם בכלל בהנחה שהתקבל פטור על רכיב אחר.
פריסת מס
פריסת מס מאפשרת למבוטח לשייך חלק מפיצוי הפיטורים החיבים במס לשנים קדימה או אחורה. באמצעות פעולה זו יכול המבוטח לחלק הכנסות שחיבות במס גבוה בשנה מסויימת לכמה שנים ולכאלה בהם צפויה לו הכנסה נמוכה יותר. בדיקה ותכנון נכון של פריסת המס יכולה לחסוך תשלום מס של אלפי שקלים.
מעבר בין מסלולים ורמות סיכון
כסף שנשאר בקופת התגמולים ו /או בחברת הביטוח או קרן הפנסיה ממשיך להתנהל ברמת הסיכון בו היה המבוטח טרם פרישתו. לעיתים לקוחות בגילאים המבוגרים מעדיפים להקטין את רמת הסיכון. קימות אלטרנטיבות שבהן ניתן לבצע "ניוד" בין מסלולים מסוכנים יותר למסלולים מסוכנים פחות.
לסיכום:
בדיקת רכיבים אלו ורכיבים נוספים יכולים להבדיל בין פרישה ב"עושר" או פרישה שבה הפורש אינו ממקסם את העושר הצבור שלו. חשוב לבדוק ולקבל החלטות בענין הפרישה רק אחרי התיעצות עם מומחים המכירים את תכנון הפרישה לעומק. יודגש כי תכנון פרישה נכון צריך להעשות טרם גיל הפרישה וכי לכל עזיבת עבודה בטווחי גילאים של 49 לאישה ו-52 לגבר יכול ותהיה השפעה על גובה המס שישולם
- 7.ירון שמיר 28/01/2011 16:11הגב לתגובה זותודה על המחמאה, לגבי שאלתך סוגיית כספי הפיצויים בקופת גמל עברה שינוי בעקבות התיקון מ-2008 והשארתם בקופה תחשב כהפקדה חדשה לקיצבה, אמנם יצאה הוראת שעה המעניקה אפשרות למשיכת כספי הפיצויים בקופה עד לסוף 2011, אך כאמור יש לנהוג בזהירות ולקבל יעוץ פרטני לכל מקרה ומקרה
- 6.יוסי .ד 28/01/2011 09:16הגב לתגובה זוכיצד ניתן להפריד בקופת הגמל את מרכיב הפיצויים ?אם בשנה האחרונה לפרישה השכר הוכפל לי במידה ואיני מושך את מרכיב ההפיצוים זה אומר שכל רוח שנותר פטור ממס ? האם כסף הוני מופרד בתוך קופת הגמל האם אני יכול בפרישה ממשיך לקבל פטור ממס תודה
- דודו 28/01/2011 18:23הגב לתגובה זוישר כח ירון. מתי מוציאים אותך לחופש מגיע לך. כל הזמן עסוק בכתיבה. אני מת על תיקון 3 זה ישר מסקרן אותי וגורם לי להמשיך לקרוא.
- 5.אחדות 28/01/2011 01:19הגב לתגובה זולא לחסוך באקסלנס אחדות ! קרן קטנה שלא מצליחה להתרומם
- 4.עוד אחד מהעם 27/01/2011 13:25הגב לתגובה זואם ישנה משיכה של כספי פיצויים בתוך טווח של 15 שנה מגיל הפרישה, כלומר : בין גילאים 52 ל - 67 (לגבר) ובי ן49 - 64 (לאישה) - אזי המבוטח יכול לאבד פטורים שונים שיכול היה לקבל ממס הכנסה לגבי תשלום מס על הקצבה שהוא אמור לקבל - למשל פטור בשיעור 35% מהקצבה המזכה. ישנה נוסחת שילוב שמשלבת בין כספי הפיצויים לכספי הקצבה ועל פיה אפשר לבדוק מה הקצבה שתתקבל על פי הפטורים שהמבוטח זכאי לקבל.
- 3.זיו 27/01/2011 13:08הגב לתגובה זומי צריך פנסיה אם אפשר לחסוך לבד
- 2.נשים פורשות בגיל 60 זכרים 67 אפלייה מרושעת? (ל"ת)מגן הציבור 27/01/2011 12:52הגב לתגובה זו
- ודייק 29/01/2011 19:20הגב לתגובה זוהן גם מטפלות בילדים (בדרך כלל) ונכנסות להריון. חוצמזה שהעולם לא פייר, מה לעשות...
- נשים פורשות בגיל 64 גברים בגיל 67 (ל"ת)אין צדק בעולם 29/01/2011 21:08
- 1.שאלה , מה הקשר לגיל 52 לגבר [מה שכתוב בסוף] (ל"ת)פטריוט 27/01/2011 11:45הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
