ב-BDO מאמינים בירוק: "בנייה ירוקה בנדל"ן מסחרי יוצרת 12% תשואה שנתית"
תחום הבנייה הירוקה מתחיל לתפוס תאוצה בתקופה האחרונה. אדריכלים מתחילים לתכנן יותר ויותר שכונות ירוקות, דוגמת
בדיקה שערכה חברת הייעוץ והניהול של פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט מעלה כי קיימת כדאיות כלכלית לרוכשי דירות בבנייה ירוקה על אף עלויות הבנייה הגבוהות מהעלויות של הבניה הסטנדרטית.
המושג "בנייה ירוקה" מתייחס בעיקרו לתחומי התכנון, הבנייה, תפעול המבנה ויצירת סביבת מגורים תוך כדי התחשבות רבה ככל האפשר באיכות הסביבה. יישום הבנייה הירוקה מתמקד בתכנון הנדסי יעיל ופונקציונאלי של הבית, שימוש במקורות אנרגיה נקיים, דוגמת שמש, מים ורוח, וחומרי בנייה ידידותיים.
רו"ח שחר זיו, שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט, מסביר כי "רוב צריכת החשמל העולמית נצרכת על ידי בנייני מגורים, כאשר חימום וקירור הינם צרכני האנרגיה העיקריים בדירות המגורים ומהווים כמחצית מצריכת האנרגיה של דירה ממוצעת". זיו אומר כי "בבנייה רגילה, בידוד לקוי אחראי לחלק נכבד מצריכת החשמל. לעומת זאת, בבנייה ירוקה נעשה שימוש בחומרים מסוימים התורמים לבידוד מוגבר של הקירות והגג, מניעת גשרים תרמיים, מניעת חדירה של לחות, ושימוש בטכניקות לשיפור ושימור האנרגיה. בדרך זו, ניתן להפחית בצורה משמעותית את צריכת האנרגיה וההשלכות הנובעות מייצורה".
בנייה ירוקה מוגדרת בישראל בתקן 5281- בניינים שפגיעתם בסביבה פחותה. בישראל, התקן בוחן בניינים ומערכות בשיטת הנקודות, ככל שמספר הנקודות גבוה, הבנייה נאמדת כירוקה יותר. הקריטריונים העיקריים בשיטה זו הינם: ניצול אנרגיה, ניהול פסולת, תכנון אקוסטי, חיסכון במים והתחשבות בסביבה. על תקן זה קיימות מספר ביקורות המתייחסות בעיקרן ליכולות המדידה וההגדרות הכתובות בתקן. עקב כך, צפוי כי ביוני 2010 יצא תקן חדש ומעודכן המתאים להתפתחויות בענף.
ב-BDO אומרים כי קיימים אומדנים שונים לגבי עלויות בנייה ירוקה המייקרת את עלויות הבנייה בכ- 5% - 10%, אך מוסיפים כי האומדנים מראים כי בנייה ירוקה בנדל"ן מסחרי תוכל להביא לשיעור תשואה שנתי של כ- 12% וזאת הודות לעלייה בפריון העבודה במשרדים אלו,הודות לשיפור סביבת העבודה, וכן בחסכון במשאבים שונים".
"לעומת זאת", מציינים ב-BDO, "במשקי הבית הפרטיים בהם לא נמדד פריון העבודה, אלא העלויות הישירות בלבד, קל יותר לחשב את החיסכון הישיר בהוצאות. על פי הבדיקה, החיסכון הישיר בהוצאות למשק בית בשנה נאמד ב- 16.8 ₪ למ"ר. החיסכון נובע מירידה בהוצאות החשמל, המים וכו'. יש לציין שחישוב חיסכון זה תלוי מאוד במאפיינים השונים של מרכיבי הבנייה הירוקה וביכולת להפיק מהם הפחתה בתשלומים השונים של משק הבית".
עלות הבנייה בסטנדרט בינוני נאמדת בכ- 4,000 שקל למ"ר, בהנחה כי תוספת עלות הבנייה הירוקה נאמדת בכ- 300 שקל למ"ר, 7.5% אחוז מסך הבנייה, אזי, רוכש אשר ירכוש בית בבנייה ירוקה יקבל תשואה שנתית של כ- 5.6%.
אבי זיתוני, מנכ"ל חברת זיתוני הבונה את פרויקט ECO בשכונה הירוקה בכפר סבא מוסר: "הבנייה הירוקה בארץ עדיין בחיתוליה ורוב רוכשי הדירות עדיין לא מבינים לעומק, את היתרונות וההשלכות של מגורים בפרויקטים, הנבנים ע"פ עקרונות של חיסכון באנרגיה. בחו"ל ובמיוחד באירופה, קיימת מודעות גבוהה לחיסכון באנרגיה וביקושים גבוהים לפרויקטים של בנייה ירוקה. אני סבור, כי ככל שתתפתח הבנייה הירוקה בארץ תגדל המודעות של רוכשי הדירות לעובדה שבבנייה ירוקה הם מקבלים מוצר מתקדם הצועד עם העתיד, מוצר חסכוני יותר שיכולת ההשבחה שלו גבוהה, ביחס לפרויקטים רגילים".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
תיירות במרוקו קרדיט: גרוקבין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב
ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.
אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.
במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air), אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.
