האם הבורסה לפני מפולת נוספת?

אבירם ברדוגו מתטא1 נותן פירוש מחודש לתווים U V W L ומסביר מדוע הן יותר מסתם אותיות
אבירם ברדוגו |

בשנה האחרונה סקירות וכתבות רבות דיברו על המיתון העולמי שצפוי לחזור ובגדול, ועל הירידות בבורסה שצפויים להתחדש ממש בקרוב. פרופסורים מכובדים לכלכלה, אנליסטים ומנתחים טכניים ניסו למצוא את האות שתתאר בצורה המדויקת ביותר מבחינה גרפית את המשבר הנוכחי ואת היציאה ממנו. וכך הפכו האותיות U V W L לכוכבות.

הבורסה בישראל החלה את מסע העליות שלה בחודש מרץ 2009. מדד המעו"ף ירד לשפל של 592 נקודות ב 23.11.2009, ולאחר דשדוש של 4 חודשים ופריצה של רמת ה-710 הגיע מהלך העליות המדהים שביצעה הבורסה בשנת 2009.

בארה"ב לעומת זאת הדינאמיקה היתה מעט שונה. בתאריך ה- 9.03.2009 הגיע מדד ה-S&P500 לשפל של 676 נקודות ומשם החל גל עליות חד שנמשך עד סוף שנת 2009.

ניתן לומר שמלבד נקודת שפל שונה, מהלך העליות האמיתי בשני השווקים וכמובן כמעט בכל שווקי המניות בעולם החל בחודש מרץ 2009.

כאשר מתבוננים בגרפים של מרבית שוקי המניות בעולם, V היא האות הקרובה ביותר לתאר את מהלך ההתרחשויות. הירידות החדות של שנת 2008 בעקבות משבר האשראי ומיד לאחר מכן וללא תקופת צינון הזינוקים שהתרחשו לכל אורך שנת 2009 בעקבות הציפיות ליציאה מהמשבר מבטאים היטב את צורת ההתאוששות. מתוך ארבעה אפשרויות של התנהגות השווקים נשארנו רק עם שניים V או W.

מאז החלו השווקים לעלות אנו קוראים כמעט בכל יום על האפשרות של חזרה למיתון ועל כך שהבורסה צפויה לרדת בחדות מטה (תרחיש ה-(W. יש הסוברים שהבורסות בעולם יגיעו אף לשפל נמוך יותר מזה שנראה תוך כדי משבר האשראי.

הכלכלנים כדרכם מנסים לתת את הסיבות המאקרו כלכליות כגון הדפסת כספים מאסיבית בארה"ב ובעולם כולו כדי להילחם במשבר והגירעונות העצומים המאיימים על יציבותן ותפקודן של מדינות שלמות. כלכלנים אילו מעריכים שהצמיחה והרווחים שמוצגים כרגע הם זמניים וברגע שתוכניות הסיוע של הממשלות תעצרנה תיפסק הצמיחה והכלכלות יחזרו למיתון נוסף. תוסיפו לכך הם אומרים את העובדה שהקטר האמיתי של כלכלת העולם, הצרכן האמריקאי, נלחם באבטלה וברצון הולך וגובר לחסוך כסף ולא לבזבז ותגיעו למסקנה שהעתיד לא יהיה כל כך ורוד.

מי שמכיר את ההיסטוריה זוכר את השפל הכלכלי הגדול שהתרחש בשנת 1929. השווקים ירדו בחדות, לאחר מכן התאוששו בצורה מדהימה לפני החזרה למיתון נוסף שדרדר את השווקים לתהומות חדשים. אנשי הכלכלה המתנגדים לתרחיש זה טוענים שהתגובה של הממשלות אז לא הייתה נכונה ושכיום הבנקים המרכזיים הם יותר למודי ניסיון משגיאות העבר. במיוחד ברנינקי שהוא מומחה למשבר של וידאג לא לחזור על הטעויות של 1929.

מנתחים טכניים בארץ ובעולם מדברים על הירידות שבדרך בגלל תורת גלי אליוט. לפי תיאוריית הגלים של אליוט כל המגמות בשוק מורכבות מגלים דומיננטים שקובעים את המגמה הראשית ומגלים מתקנים. בשוק עולה לפי התיאוריה יהיו 5 גלים עולים ו 3 גלים מתקנים כלפי מטה. אם נסתכל על המעו"ף אזי מפבואר 2003 היו 5 גלים(3 עולים ו2 יורדים) שהביאו אותו לשיא של 1248 אח"כ הגיע גל יורד A שהביא את המעו"ף לשפל של 592, העליות של 2009 יכולות להוות את גל B העולה, ולפיכך צפוי לנו גל מתקן נוסף C שיוריד את המעוף לשפל נמוך מ-592.

החיסרון העיקרי בשיטה זו הוא הקושי בספירת הגלים ובקביעת המגמה בה אנו נמצאים.

השורה התחתונה היא שאיש אינו יודע או יכול לדעת בוודאות אם צפויות לנו עדיין ירידות חדות. כסוחרים וכמשקיעים בשוק ההון אנחנו לא יכולים לקבל החלטות נכונות מתוך מחשבה שהמשבר הבא מעבר לדלת והוא עומד להיכנס בכל רגע. הסיבה לכך היא שבמצב זה רגש הפחד הוא זה שישלוט בנו ובהחלטות ההשקעה שלנו ויגרום בוודאי לנזק.

התייחסות לתרחיש של מפולת נוספת בשווקים היא הכרחית וכמו בכל זמן, יש לשמור על ערנות מתמדת. אין זה אומר שצריך לפעול מתוך פחד ולהיות מחוץ לשוק או להיות בשורט בתקופות שהשוק עולה אך לא מראה סימני חולשה אמיתיים.

כמנתח טכני וסוחר בשבילי המחיר הוא האמת היחידה. דיבורים על נפילות בבורסה בגלל עליית הריבית המתקרבת או בגלל האינפלציה הצפויה מגולמים בגרף ורק אם אכן יהיו ירידות ומבנה הגרף ישתנה ויצביע על ירידה מחודשת יהיה צורך לחשוש מירידות חדות. עד אז, נקודת המוצא שלי ושל עמיתי בית השקעות תטא 1 השקעות וניירות ערך היא שהעליות צפויות להמשך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים"

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?