סוף להשקעה הגרועה ביותר של לבייב? אפריקה סגרה מימון מחדש לבניין 'טיימס', חוב של 400 מ' דולר נמחק

זאת, ע"פ דיווח בוול סטריט ג'ורנל מהבוקר. אפריקה תוותר על מחצית מהבעלות על בניין הניו יורק טיימס לטובת אחד מבעלי החוב
עינת פז-פרנקל |

חברת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, חתמה על הסכם טנטטיבי עם הבנקים המלווים בארה"ב לשם מימון מחדש של בניין הניו יורק טיימס, אותו רכשה ב-2007 ב-525 מיליון דולרים, כך מדווח הוול סטריט גו'רנל.

אפריקה נטלה הלוואה של 715 מיליון דולרים, וכעת תוותר על מחצית מהבעלות בבניין לטובת Five Mile Capital Partners - אחד מבעלי החוב על הבניין. כעת, קרן ההשקעות האמריקנית "פייב מייל", ביחד עם אפריקה, יזרימו הון לשלם בחזרה למחזיקי החוב, שצפויים להפסדים לא מבוטלים, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל. הסכם המימון מחדש מוחק למעשה חוב של כ- 400 מיליון דולרים, אומרים מקורות יודעי דבר לוול סטריט ג'ורנל.

התוכניות לבניין, ששימש כמטה הניו יורק טיימס במנהטן במשך 90 שנה עד 2004, כוללות דירות, שטחי מסחר ומלונאות. התכניות טורפדו בשל המשבר הכלכלי והנדל"ני העמוק בארה"ב, וכיום עומד הבניין כמעט ריק, נכתב בוול סטריט ג'ורנל. שטח הבניין - כ-70 אלף מ"ר.

על הבניין יש משכנתא של 475 מיליון דולר, ועוד הלוואה משנית בסך 240 מיליון דולר. לפי ההסכם הטנטטיבי, שייסגר ככל הנראה עד סוף השנה, החוב על הבניין יופחת ל-250 מיליון דולר במסגרת הלוואה אחת ראשית.

הפסדים צפויים למלווים הבאים: קרדיט סוויס, קרן ההשקעות בלאק רוק, ו- CIT. "באנקו אינבורסה" המקסיקני יהיה יותר בר מזל - הבנק מחזיק חוב של 250 מיליון דולרים, ונחשב "נושה מועדף" לפי מבנה החוב. לפי ההסכם המתגבש, החברה תמשיך להיות נושה מועדף, וגם תזרים 75 מיליון דולרים לשיפוץ הבניין.

נזכיר כי, איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר לפני כשבועיים כי הסכם המימון מחדש הצפוי יביא את הונה העצמי של אפריקה מ-1.2 מיליארד שקלים (לפי דו"חות הרבעון השני) ל-2.7 מיליארד שקלים.

נכון לאזהרת הרווח שפרסמה החברה בחודש מארס האחרון, שווי הבניין עמד על 315 מיליון דולר בלבד. בניין הטיימס משוערך בשל כך בספריה של אפריקה במינוס (שווי שלילי), כאשר האפשרויות של אפריקה היו לנטוש את הבניין או להצליח להגיע להסכם של פריסת החוב מול הבנקים המלווים. אפריקה הצליחה לבצע את האפשרות השניה וזה ככל הנראה גם היה אחד המניעים העיקריים לסגירת ההסכם מול המוסדיים בארץ.

נציין, כי זה כבר מספר חודשים שאפריקה אינה עומדת בחלק מאמות המידה הפיננסיות לצורך לקיחת ההלוואה על בניין הטיימס (עניינים של הון עצמי מינימלי ונזילות) באופן שהקנה לבנקים המלווים זכות לדרוש פירעון מוקדם של ההלוואה. דרישה זו לא נעשתה, אך אפריקה הגיעה עם חלק מהבנקים המלווים להסכמות לפיהם הם יוותרו על זכותם לפירעון מיידי וזאת לתקופה של 9 חודשים (עד ה-1 בינואר 2010).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.