שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

החוק על הרווחים הכלואים - החברות הגדולות קיבלו פטור, הקטנות קיבלו כפל מס

ענת דואני, רואת חשבון ומומחית למיסוי: "החוק הזה מחייב במס חברות קטנות ובינוניות שמוחזקות על ידי אנשים בודדים ושהמחזור שלהם מתחת ל-30 מיליון; על רווחיות מעל 25% הן ימוסו לפי מס שולי; את החברות הגדולות והענקיות פטרו לגמרי באופן לא מוצדק ולא ברור" 

הצעת החוק שאמורה לעבור היום בכנסת על המס על הרווחים הכלואים  היא פצצה גדולה לרבבות עסקים. הכוונה המקורית היתה למסות את העשירים שמתחמקים ממס בשעה שהשכירים הרגילים מגיעים למס של עד 50%. הכוונה היתה לעקר את היכולת של אותם אנשים לפתוח חברות בכדי להתחמק ממס הכנסה. בפועל קרה ההיפך - בצעד חצוף כלפי מיליוני נישומים, האוצר הוציא את ה"דגים השמנים" כשחברות עם הכנסות של מעל 30 מיליון שקל לא נכללות בחוק. אין באמת הסבר רציני לכך. זה מזכיר שב-2017 רגע לפני סיום חקיקת חוק על חברות הארנק, חוקקו סעיף שמוציא את השותפויות של רואי החשבון ועורכי הדין מהתחולה. יש אזרחים סוג א' ויש אזרחים סוג ב'. לעשירים מגיע יותר

זאת הבעיה הגדולה בהצעת החוק, אבל לא היחידה. הבעיה השנייה הגדולה היא שהחוק שאמור היה לחול על מתחמקים יחול על שורה ארוכה מאוד של חברות במשק. אם החברה מייצרת עד 30 מיליון שקל, היא "חברת מעטים" מוחזקת על ידי עד חמישה אנשים ויש לה רווחים נצברים של עד 750 אלף שקל נכון ל-31 בדצמבר, היא חייבת במס שולי (כמו ברמות השכר) על הרווח שמעל 25% מהמחזור.

המשמעות היא שחברות רווחיות ייקנסו וחברות לא יעילות יתחמקו מהקנס. זה אבסורד וכל כך חבל כי הכוונה היתה נכונה רק שבדרך שופכים את התינוק עם המים.

על פי הצעה חברות יצטרכו לשלם קנס של 2% על היקף הרווחים העודפים, אלא אם הם עומדים בתנאי המפורטים. הם יוכלו להמיר את הקנס בתשלום של 5% על הדיבידנד בשנת 2025 או 6% משנת 2026 ואילך. מעבר לכך, החוק מתייחס גם לשותפויות כאשר שם באם החברה המחזיקה בשותפות מחזיקה מעל 10% היא תשלם מס לפי מדרגות על 55% מס שולי ועל 45%  מרווחי השותפות המיוחסים היא תשלם פי מס חברות. כן, החוק הולך להיות מאוד מסובך, מורכב, לא ברור ונתון לפרשנויות. מתכנני המס אמורים לחגוג, תהיה להם המון עבודה, אבל אלו שדיברנו איתם בימים האחרונים מסבירים שיש כאן משהו עקום בבסיס והחוק מפלה מאוד בין הגדולים לקטנים-בינוניים. הוא פותר את הגדולים ממס ומחייב את הקטנים. הוא לא צודק בבסיסו.    

המס על הרווחים הכלואים - התחלה טובה, סוף בעייתי

הרפורמה החדשה כוללת שני חלקים מרכזיים שמטרתם להגדיל את הכנסות המדינה ולצמצם כביכול שימוש לרעה בתכנוני מס. החלק הראשון מתמקד בחברות הארנק – חברות קטנות ובינוניות המנוהלות על ידי בעל מניות יחיד או קבוצה קטנה של בעלי מניות. החוק מעדכן את תנאי הסף שקובעים אילו חברות ייכנסו לתחולתו.

החלק השני של החוק נוגע למיסוי רווחים צבורים. חברות שיבחרו לא לחלק דיבידנדים מתוך רווחיהן יידרשו לשלם קנס בגובה של 2% מהרווחים הצבורים, או לחילופין לעמוד בחובת חלוקה מינימלית של 6% (5% בשנה הראשונה אם ישלמו עוד ב-2025). הקנס נועד להגביר את הלחץ על עסקים קטנים ובינוניים להפחית את העודפים שבידיהם.


"חוק חברות הארנק, כפי שהוא מעודכן ברפורמה החדשה, אמור היה להתמודד עם חברות שמנצלות את המבנה שלהן כדי לשלם מס מופחת", אומרת ענת דואני רואת חשבון מומחי למיסוי, "אבל המטרה פוספסה לגמרי. זה חוק בלשון המעטה לא נכון ולא טוב. החוק מחייב חברות שנמצאות בשליטתם של מעטים ושעומדות בתנאי סף מסוימים, כמו מחזור נמוך מ-30 מיליון שקל או יתרת עודפים מעל 750 אלף שקל,  לשלם מס גבוה יותר על הכנסותיהן באם שיעור הרווחיות עולה על 25%. המשמעות היא שהרבה חברות קטנות, שלא בהכרח ניסו להימנע ממס, עלולות למצוא את עצמן משלמות מסים כבדים יותר או נדרשות לשנות את המבנה העסקי שלהן. זהו חוק שמטרתו הייתה 'לתפוס את הגדולים', אך בפועל הוא פוגע דווקא בעסקים הקטנים והבינוניים, כמו מוסכים, מתקיני מזגנים, ונותני שירותים אחרים, שיצטרכו להתמודד עם נטל מס נוסף. זה יוביל לכך שהגדולים ימשיכו ל'אכול' את הקטנים. העניין הזה מאוד לא ברור ומקומם.

"חשוב להדגיש כי החוק הזה מתייחס לשני סעיפים שונים שנמצאים על הפרק וטרם עברו את החקיקה. הראשון מדבר על חברות הארנק שזה נושא עלה לחקיקה ועבר ב-2017. המטרה היתה לחפש את 'חברות השכירים' שבמקום לשלם שכר הוציאו חשבונית ושילמו פחות מס. החוק הישן קיים עם שינויים מסוימים שמתווספים כעת והשינוי הכי דרמטי בחברות הארנק שה כבר לא רק חברות מהסוג הזה, חברות שנועדו לעזור לשכירים בכירים לשלם פחות מס. התכולה עלתה באופן מאוד משמעותי, רק צריך לסייג ולהגיד שיש הרבה דברים בחוק שלא ברורים ויתבהרו עם הזמן גם בחוזרים של רשות המסים. איך שנראה כעת, חברת מעטים בשליטה של עד 5 אנשי, חברה שלציבור אין עניין בה, וגם וזה מאוד חשוב - חברה שיש לה מלאי ולקחות רבים, כלומר גם למשל מכולת, היא בפנים - בתוך  תחולת החוק.  

קיראו עוד ב"בארץ"

"התנאי להיכנס לתכולה הוא שמחזור החברה מפעילות עתירת יגיעה אישית והכוונה שזה לא הכנסה פאסיבית. גם כאן צריך להסתייג כי יש יוצאים מהכלל לחישוב הכנסה פאסיבית והכנסה מיגיעה אישית. בכל מקרה, אם המחזור מהפעילות מתחת ל-30 מיליון נכנסים לתכולת החוק. זה חוק שבא לתת יתרון לכל הגדולים והענקים ולהגיד להם - אל תדאגו אתם תהיו יותר ענקים" 


במצב כזה המס כאמור יהיה מס שולי על רווחיות של מעל 25%. רווחיות נמוכה יותר מוציאה את החברות מהחוק. זה יוביל להמון תכנוני מס. חברות שמרוויחות בשיעור של 30% יuכלו די בקלות להוריד את שיעור הרווחיות שלהן למתחת ל-25%. לאלו שמרוויחות 40%-50% יהיה מסובך יותר.

מי קובע את הרווחיות של החברות? זה פתח לפרשנות ושיקול דעת?

"החוק בנוי כך שנחזור לדיוני שומות על הוצאות, כמו פעם. יהיו דיונים האם אלו הוצאות מוכרות או לא, צריך לזכור שבחישוב הרווחים והרווחיות לוקחים בחשבון רק הוצאות מוכרות"

 גם חברות הייטק יכולות להיות בחוק, זו לא היתה הכוונה.

"הייטק הפסדיות וכשהן מגיעות לרווחים זה לרוב במספרים גבוהים משמעותית מהמחזור ברף. בכל מקרה, חברות הייטק שתחת החוק  לעידוד השקעות לא מוכלות בחוק.

גם הקבלנים בחוץ?

חברות שמוכרות מקרקעין בחוץ בסעיף הזה, פרקטית זה אומר שרוב הקבלנים בחוץ"

זה נראה שחבות שירותים הכי חשופות - הרווחיות שלהן הכי גבוהה.

"חברות שירותים אכן יסבלו מהחוק הזה. מתקיני מזגנים, אומנים, אדריכלים, מהנדסים רואי חשבון, הרבה מאוד עסקי שירותים נכללים בהגדרת החוק".

"אבל זה מאוד רחב. גם חברות עם מלאי ועם לקוחות, חברות עסקיות אמיתיות יהיו תחת החוק הזה. זאת דרמה גדולה וזאת בעיה גדולה לגופים האלו. מחזקים את הגדולים ומחלישים את הקטנים והבינוניים.

החלק השני של החוק הוא תשלום קנס על הרווחים הנצברים בשיעור של 2% או לחילופ-ין תשלום של 5%-6% כדיבידנד מתוך הרווחים העודפים. אלו לא אותם הרווחים. דואני מסבירה כי התשלום של ה-2% הוא על רווחים שיקבלו הגנות - יש שלושה סוגי הגנות" רווח מצרפי של מעל ל-750 אלף של בתחילת השנה יפתור מהמס, נכסים "טובים" יופחתו בשקלול מסוים מהרווחים ויש גם התייחסות להוצאות.


השאלה מה לעשות עכשיו רגע לפני כניסת החוק?  דואני מעריכה שאם לחברה יש רווחים נצברים שהם בסביבה או מעל ה-750 אלף שקל אבל לא באופן משמעותי כנראה שכדאי לחלק את הדיבידנד ולרדת לרווחים נמוכים מ-750 אלף שקל. אז לא יהיה מס יסף מוגדל של 2% שיביא את המס על דיבידנד ל-35% ואז גם החברה תצא מתחולת החוק.


לסיום אומרת דואני כי יש צורך אמיתי שכולם ייכנסו מתחת לאלונקה ויישאו בנטל, אבל החוק הזה במתכונתו הוא חוק שפוגע מאוד בקטנים ובבינוניים ומקל על הגדולים-ענקיים. הוא לא צודק ולא נכון, והוא גם לא ישיג את מטרתו הפיסקלית.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    רועי 05/01/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
    המשמעות היא שחברות רווחיות ייקנסו וחברות לא יעילות יתחמקו מהקנס. אשכרה אומרים לאנשים שקורעים את התחת אל תעבדו קשה כדי למקסם רווחים. ממשלה מטורפת.
  • 11.
    רואה חשבון 01/01/2025 16:01
    הגב לתגובה זו
    אין שום הצדקה למהלך הזה החברות הגדולות במשק ממשיכות להשמין ולהרוויח וכל שדרת העסקים הקטנים תקרוס תחת נטל מס גבוה . זה בדיוק מה שהממשלה רוצה הכל ילך לתאגידים הגדולים וכולם ישלמו יותר . המונופולים יתחזקו לא תהיה תחרות לא תהיה אפשרות להתפתחות עסקים קטנים שמהווים גורם מרכזי בכל כלכלה .
  • 10.
    יניב 01/01/2025 06:50
    הגב לתגובה זו
    באוצר יושבים אנשים אינטרסנטיים שלאחר פרישתם יעברו לחברות הגדולות ולכן לא פלא שהם מוציאים את החברות הגדולות מהפרמטר ופוטרים אותן ממיסים של רווחים כלואים. הפקידונים מנוגדי העניינים במשרד האוצר תמיד פעלו ופועלים בעד העשירים ונגד כל השאר.
  • 9.
    איך בודקים רווחיות של 25% (ל"ת)
    רוח 31/12/2024 22:23
    הגב לתגובה זו
  • מחלקים רווח חייב במס במחזור (ל"ת)
    רואה חשבון 01/01/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בעל עסק 31/12/2024 21:01
    הגב לתגובה זו
    אנחנו מגלגלים מחזור של 15 מיליון ואחר משכורות מס חברות מעמ ביטוח לאומי והכל נשארו לנו 2 מיליון שקל רווח שנתי. מה זה אומר המס הזה עלינו
  • אחד 31/12/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
    או 2 אחוז ממה שבחברה
  • 7.
    רועי 31/12/2024 20:18
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא מבינים שזה ירסק את הכלכלה ויזניק את האבטלה ל20 אחוז
  • 6.
    שהרבני 31/12/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    כשכל הכסף זורם לממון האברכים המשתמטים ולהתנחלויות מיותרות
  • 5.
    מומו 31/12/2024 17:51
    הגב לתגובה זו
    לסגור את רשות המיסים
  • 4.
    ביבי טוב לעשירים (ל"ת)
    יע 31/12/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גזל הגז (ל"ת)
    חברות הגז חייבות לשלם הרבה יותר אין צדק 31/12/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רפובליקת בננות 31/12/2024 16:29
    הגב לתגובה זו
    עצוב ואבסורד ביחד... יהיה כאן כמו ביוון הכל בכסף שחור..........................
  • 1.
    אתם דחפתם את החוק הזה ידעתם שהוא בעייתי ועכשיו אתם בוכים (ל"ת)
    מני 31/12/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
  • מי זה אתם (ל"ת)
    יובל 08/01/2025 20:32
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.