החוק על הרווחים הכלואים - החברות הגדולות קיבלו פטור, הקטנות קיבלו כפל מס
ענת דואני, רואת חשבון ומומחית למיסוי: "החוק הזה מחייב במס חברות קטנות ובינוניות שמוחזקות על ידי אנשים בודדים ושהמחזור שלהם מתחת ל-30 מיליון; על רווחיות מעל 25% הן ימוסו לפי מס שולי; את החברות הגדולות והענקיות פטרו לגמרי באופן לא מוצדק ולא ברור"
הצעת החוק שאמורה לעבור היום בכנסת על המס על הרווחים הכלואים היא פצצה גדולה לרבבות עסקים. הכוונה המקורית היתה למסות את העשירים שמתחמקים ממס בשעה שהשכירים הרגילים מגיעים למס של עד 50%. הכוונה היתה לעקר את היכולת של אותם אנשים לפתוח חברות בכדי להתחמק ממס הכנסה. בפועל קרה ההיפך - בצעד חצוף כלפי מיליוני נישומים, האוצר הוציא את ה"דגים השמנים" כשחברות עם הכנסות של מעל 30 מיליון שקל לא נכללות בחוק. אין באמת הסבר רציני לכך. זה מזכיר שב-2017 רגע לפני סיום חקיקת חוק על חברות הארנק, חוקקו סעיף שמוציא את השותפויות של רואי החשבון ועורכי הדין מהתחולה. יש אזרחים סוג א' ויש אזרחים סוג ב'. לעשירים מגיע יותר
זאת הבעיה הגדולה בהצעת החוק, אבל לא היחידה. הבעיה השנייה הגדולה היא שהחוק שאמור היה לחול על מתחמקים יחול על שורה ארוכה מאוד של חברות במשק. אם החברה מייצרת עד 30 מיליון שקל, היא "חברת מעטים" מוחזקת על ידי עד חמישה אנשים ויש לה רווחים נצברים של עד 750 אלף שקל נכון ל-31 בדצמבר, היא חייבת במס שולי (כמו ברמות השכר) על הרווח שמעל 25% מהמחזור.
המשמעות היא שחברות רווחיות ייקנסו וחברות לא יעילות יתחמקו מהקנס. זה אבסורד וכל כך חבל כי הכוונה היתה נכונה רק שבדרך שופכים את התינוק עם המים.
על פי הצעה חברות יצטרכו לשלם קנס של 2% על היקף הרווחים העודפים, אלא אם הם עומדים בתנאי המפורטים. הם יוכלו להמיר את הקנס בתשלום של 5% על הדיבידנד בשנת 2025 או 6% משנת 2026 ואילך. מעבר לכך, החוק מתייחס גם לשותפויות כאשר שם באם החברה המחזיקה בשותפות מחזיקה מעל 10% היא תשלם מס לפי מדרגות על 55% מס שולי ועל 45% מרווחי השותפות המיוחסים היא תשלם פי מס חברות. כן, החוק הולך להיות מאוד מסובך, מורכב, לא ברור ונתון לפרשנויות. מתכנני המס אמורים לחגוג, תהיה להם המון עבודה, אבל אלו שדיברנו איתם בימים האחרונים מסבירים שיש כאן משהו עקום בבסיס והחוק מפלה מאוד בין הגדולים לקטנים-בינוניים. הוא פותר את הגדולים ממס ומחייב את הקטנים. הוא לא צודק בבסיסו.
המס על הרווחים הכלואים - התחלה טובה, סוף בעייתי
הרפורמה החדשה כוללת שני חלקים מרכזיים שמטרתם להגדיל את הכנסות המדינה ולצמצם כביכול שימוש לרעה בתכנוני מס. החלק הראשון מתמקד בחברות הארנק – חברות קטנות ובינוניות המנוהלות על ידי בעל מניות יחיד או קבוצה קטנה של בעלי מניות. החוק מעדכן את תנאי הסף שקובעים אילו חברות ייכנסו לתחולתו.
- חוק הרווחים הכלואים: "בעלי השליטה יעדיפו להשקיע בנדל"ן למגורים"
- ההצלחה של משרד האוצר והטעות של רואי החשבון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החלק השני של החוק נוגע למיסוי רווחים צבורים. חברות שיבחרו לא לחלק דיבידנדים מתוך רווחיהן יידרשו לשלם קנס בגובה של 2% מהרווחים הצבורים, או לחילופין לעמוד בחובת חלוקה מינימלית של 6% (5% בשנה הראשונה אם ישלמו עוד ב-2025). הקנס נועד להגביר את הלחץ על עסקים קטנים ובינוניים להפחית את העודפים שבידיהם.
"חוק חברות הארנק, כפי שהוא מעודכן ברפורמה החדשה, אמור היה להתמודד עם חברות שמנצלות את המבנה שלהן כדי לשלם מס מופחת", אומרת ענת דואני רואת חשבון מומחי למיסוי, "אבל המטרה פוספסה לגמרי. זה חוק בלשון המעטה לא נכון ולא טוב. החוק מחייב חברות שנמצאות בשליטתם של מעטים ושעומדות בתנאי סף מסוימים, כמו מחזור נמוך מ-30 מיליון שקל או יתרת עודפים מעל 750 אלף שקל, לשלם מס גבוה יותר על הכנסותיהן באם שיעור הרווחיות עולה על 25%. המשמעות היא שהרבה חברות קטנות, שלא בהכרח ניסו להימנע ממס, עלולות למצוא את עצמן משלמות מסים כבדים יותר או נדרשות לשנות את המבנה העסקי שלהן. זהו חוק שמטרתו הייתה 'לתפוס את הגדולים', אך בפועל הוא פוגע דווקא בעסקים הקטנים והבינוניים, כמו מוסכים, מתקיני מזגנים, ונותני שירותים אחרים, שיצטרכו להתמודד עם נטל מס נוסף. זה יוביל לכך שהגדולים ימשיכו ל'אכול' את הקטנים. העניין הזה מאוד לא ברור ומקומם.
"חשוב להדגיש כי החוק הזה מתייחס לשני סעיפים שונים שנמצאים על הפרק וטרם עברו את החקיקה. הראשון מדבר על חברות הארנק שזה נושא עלה לחקיקה ועבר ב-2017. המטרה היתה לחפש את 'חברות השכירים' שבמקום לשלם שכר הוציאו חשבונית ושילמו פחות מס. החוק הישן קיים עם שינויים מסוימים שמתווספים כעת והשינוי הכי דרמטי בחברות הארנק שה כבר לא רק חברות מהסוג הזה, חברות שנועדו לעזור לשכירים בכירים לשלם פחות מס. התכולה עלתה באופן מאוד משמעותי, רק צריך לסייג ולהגיד שיש הרבה דברים בחוק שלא ברורים ויתבהרו עם הזמן גם בחוזרים של רשות המסים. איך שנראה כעת, חברת מעטים בשליטה של עד 5 אנשי, חברה שלציבור אין עניין בה, וגם וזה מאוד חשוב - חברה שיש לה מלאי ולקחות רבים, כלומר גם למשל מכולת, היא בפנים - בתוך תחולת החוק.
- התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
- הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
"התנאי להיכנס לתכולה הוא שמחזור החברה מפעילות עתירת יגיעה אישית והכוונה שזה לא הכנסה פאסיבית. גם כאן צריך להסתייג כי יש יוצאים מהכלל לחישוב הכנסה פאסיבית והכנסה מיגיעה אישית. בכל מקרה, אם המחזור מהפעילות מתחת ל-30 מיליון נכנסים לתכולת החוק. זה חוק שבא לתת יתרון לכל הגדולים והענקים ולהגיד להם - אל תדאגו אתם תהיו יותר ענקים"
במצב כזה המס כאמור יהיה מס שולי על רווחיות של מעל 25%. רווחיות נמוכה יותר מוציאה את החברות מהחוק. זה יוביל להמון תכנוני מס. חברות שמרוויחות בשיעור של 30% יuכלו די בקלות להוריד את שיעור הרווחיות שלהן למתחת ל-25%. לאלו שמרוויחות 40%-50% יהיה מסובך יותר.
מי קובע את הרווחיות של החברות? זה פתח לפרשנות ושיקול דעת?
"החוק בנוי כך שנחזור לדיוני שומות על הוצאות, כמו פעם. יהיו דיונים האם אלו הוצאות מוכרות או לא, צריך לזכור שבחישוב הרווחים והרווחיות לוקחים בחשבון רק הוצאות מוכרות"
גם חברות הייטק יכולות להיות בחוק, זו לא היתה הכוונה.
"הייטק הפסדיות וכשהן מגיעות לרווחים זה לרוב במספרים גבוהים משמעותית מהמחזור ברף. בכל מקרה, חברות הייטק שתחת החוק לעידוד השקעות לא מוכלות בחוק.
גם הקבלנים בחוץ?
חברות שמוכרות מקרקעין בחוץ בסעיף הזה, פרקטית זה אומר שרוב הקבלנים בחוץ"
זה נראה שחבות שירותים הכי חשופות - הרווחיות שלהן הכי גבוהה.
"חברות שירותים אכן יסבלו מהחוק הזה. מתקיני מזגנים, אומנים, אדריכלים, מהנדסים רואי חשבון, הרבה מאוד עסקי שירותים נכללים בהגדרת החוק".
"אבל זה מאוד רחב. גם חברות עם מלאי ועם לקוחות, חברות עסקיות אמיתיות יהיו תחת החוק הזה. זאת דרמה גדולה וזאת בעיה גדולה לגופים האלו. מחזקים את הגדולים ומחלישים את הקטנים והבינוניים.
החלק השני של החוק הוא תשלום קנס על הרווחים הנצברים בשיעור של 2% או לחילופ-ין תשלום של 5%-6% כדיבידנד מתוך הרווחים העודפים. אלו לא אותם הרווחים. דואני מסבירה כי התשלום של ה-2% הוא על רווחים שיקבלו הגנות - יש שלושה סוגי הגנות" רווח מצרפי של מעל ל-750 אלף של בתחילת השנה יפתור מהמס, נכסים "טובים" יופחתו בשקלול מסוים מהרווחים ויש גם התייחסות להוצאות.
השאלה מה לעשות עכשיו רגע לפני כניסת החוק? דואני מעריכה שאם לחברה יש רווחים נצברים שהם בסביבה או מעל ה-750 אלף שקל אבל לא באופן משמעותי כנראה שכדאי לחלק את הדיבידנד ולרדת לרווחים נמוכים מ-750 אלף שקל. אז לא יהיה מס יסף מוגדל של 2% שיביא את המס על דיבידנד ל-35% ואז גם החברה תצא מתחולת החוק.
לסיום אומרת דואני כי יש צורך אמיתי שכולם ייכנסו מתחת לאלונקה ויישאו בנטל, אבל החוק הזה במתכונתו הוא חוק שפוגע מאוד בקטנים ובבינוניים ומקל על הגדולים-ענקיים. הוא לא צודק ולא נכון, והוא גם לא ישיג את מטרתו הפיסקלית.
- 12.רועי 05/01/2025 12:29הגב לתגובה זוהמשמעות היא שחברות רווחיות ייקנסו וחברות לא יעילות יתחמקו מהקנס. אשכרה אומרים לאנשים שקורעים את התחת אל תעבדו קשה כדי למקסם רווחים. ממשלה מטורפת.
- 11.רואה חשבון 01/01/2025 16:01הגב לתגובה זואין שום הצדקה למהלך הזה החברות הגדולות במשק ממשיכות להשמין ולהרוויח וכל שדרת העסקים הקטנים תקרוס תחת נטל מס גבוה . זה בדיוק מה שהממשלה רוצה הכל ילך לתאגידים הגדולים וכולם ישלמו יותר . המונופולים יתחזקו לא תהיה תחרות לא תהיה אפשרות להתפתחות עסקים קטנים שמהווים גורם מרכזי בכל כלכלה .
- 10.יניב 01/01/2025 06:50הגב לתגובה זובאוצר יושבים אנשים אינטרסנטיים שלאחר פרישתם יעברו לחברות הגדולות ולכן לא פלא שהם מוציאים את החברות הגדולות מהפרמטר ופוטרים אותן ממיסים של רווחים כלואים. הפקידונים מנוגדי העניינים במשרד האוצר תמיד פעלו ופועלים בעד העשירים ונגד כל השאר.
- 9.איך בודקים רווחיות של 25% (ל"ת)רוח 31/12/2024 22:23הגב לתגובה זו
- מחלקים רווח חייב במס במחזור (ל"ת)רואה חשבון 01/01/2025 17:36הגב לתגובה זו
- 8.בעל עסק 31/12/2024 21:01הגב לתגובה זואנחנו מגלגלים מחזור של 15 מיליון ואחר משכורות מס חברות מעמ ביטוח לאומי והכל נשארו לנו 2 מיליון שקל רווח שנתי. מה זה אומר המס הזה עלינו
- אחד 31/12/2024 21:11הגב לתגובה זואו 2 אחוז ממה שבחברה
- 7.רועי 31/12/2024 20:18הגב לתגובה זואנשים לא מבינים שזה ירסק את הכלכלה ויזניק את האבטלה ל20 אחוז
- 6.שהרבני 31/12/2024 19:48הגב לתגובה זוכשכל הכסף זורם לממון האברכים המשתמטים ולהתנחלויות מיותרות
- 5.מומו 31/12/2024 17:51הגב לתגובה זולסגור את רשות המיסים
- 4.ביבי טוב לעשירים (ל"ת)יע 31/12/2024 17:23הגב לתגובה זו
- 3.גזל הגז (ל"ת)חברות הגז חייבות לשלם הרבה יותר אין צדק 31/12/2024 16:52הגב לתגובה זו
- 2.רפובליקת בננות 31/12/2024 16:29הגב לתגובה זועצוב ואבסורד ביחד... יהיה כאן כמו ביוון הכל בכסף שחור..........................
- 1.אתם דחפתם את החוק הזה ידעתם שהוא בעייתי ועכשיו אתם בוכים (ל"ת)מני 31/12/2024 16:16הגב לתגובה זו
- מי זה אתם (ל"ת)יובל 08/01/2025 20:32הגב לתגובה זו
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
