אפריקה סוגרת שנה: הפסד של כ-4.9 מיליארד שקלים ב-2008
אפריקה ישראל מפרסמת היום דוחות כספיים לשנת 2009 ולרבעון הרביעי. בשורה התחתונה דיווחה הקבוצה על הפסד של כ-4.9 מיליארד שקל (כ-4.860 מיליארד שקל מיוחס לבעלי המניות) בשנת 2008 לעומת רווח של כ-5.17 מיליארד שקל בשנת 2007 (רווח של 4.429 מיליארד שקל ב-2007).
בשורה התפעולית דיווחה החברה על הפסד של כ-3.66 מיליארד שקל בשנה שעברה לעומת רווח של כ-5.98 מיליארד שקל ב-2007.
ההפסד של הקבוצה ברבעון הרביעי של שנת 2008 הגיע לסך של כ-2.92 מיליארד שקל לעומת רווח של כ-444 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007. ההפסד המיוחד לבעלי המניות עמד על כ-2.7 מיליארד שקל ברבעון, בהתאם לאזהרה שפרסמה החברה לפני כשבועיים. זאת לעומת רווח של כ-278 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ההפסד התפעולי השוטף לפני הוצאות מימון של הקבוצה ברבעון הרביעי של שנת 2008 הגיע לכ-2.81 מיליארד שקל, לעומת רווח של כ-591 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007.
הפסד של 2.4 מיליארד שקל ביזמות מקרקעין
ההפסד מיזמות מקרקעין ברבעון הרביעי של 2008 הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל, לעומת הפסד של כ-38 מיליון שקל, ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2008 הסתכם ההפסד מיזמות מקרקעין בכ-3 מיליארד שקל. הירידה נובעת בעיקר מהפחתות השווי שביצעה החברה. חלק מירידת הערך קוזזה על ידי עליית ערך של כ- 487 מיליון שקל שנבעה בעיקרה מגידול בשכ"ד בקניון רמת אביב והשלמת שלב נוסף בפרויקט Airport city בבלגרד.
הרווח נטו מהשכרה והפעלת נכסים הסתכמו ברבעון הרביעי בכ- 81 מיליון שקל, לעומת כ-135 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007. ההכנסות נטו מהשכרה והפעלת נכסים בשנת 2008 הסתכמו בכ- 373 מיליון שקל לעומת כ- 273 מיליון שקל ב-2007, גידול של כ- 37%.
אפריקה דיווחה ברבעון על הפסד מפעילות התעשייה שהסתכם בכ- 87 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2008 הסתכם הרווח מפעילות תעשייה בכ- 100 מיליון שקל, לעומת כ- 160 מיליון שקל בשנת 2007. ההרעה בתוצאות פעילות התעשייה ברבעון הרביעי נובעת מקיטון ברווחי חברת הבת פקר ידפז על רקע הירידה החדה במחירי הפלדה בעולם יחד עם הפסד בפעילות APOGEY העוסקת בתחום הפלדה ברוסיה .
בהודעת החברה נאמר כי "בעקבות ההחרפה הניכרת שחלה בתקופה האחרונה במשבר הפיננסי הגלובלי והתגברות השלכותיו על הכלכלה העולמית, בצעה החברה ברבעון הנוכחי בדומה לרבעון קודם , בדיקה של השפעות המשבר על שוויים ההוגן של רוב נכסי הנדל"ן להשקעה ונכסי מקרקעין אחרים שבבעלותה. בדיקה זו נעשתה, בין היתר, בעזרת שמאים חיצוניים ועל בסיס הערכות שווי מחודשות שבוצעו לנכסים כאמור".
בעקבות ממצאי הבדיקה, בשנת 2008 ביצעה החברה הפחתות לשווי הוגן בסך של כ- 4.7 מיליארד שקל ברוטו. סך ההפחתות שנרשמו ברבעון הרביעי של שנת 2008 מסתכם בסך של 2.8 מיליארד שקל.
כ-3.3 מיליארד שקל בקופה. רוכשת אג"חים בכ-70 מיליון שקל
היתרות הנזילות שברשות הקבוצה נכון לסוף 2008, לרבות השקעות לזמן קצר, הסתכמו בכ- 3.3 מיליארד שקל. כאשר, החל מחודש ספטמבר 2008 פרעה החברה תשלומי קרן וריבית של אגרות חוב וניירות ערך מסחריים בהיקף כולל של כ- 1.8 מיליארד שקל.
במפגש עיתונאים שעורכת כעת הנהלת החברה אמר הבעלים לב לבייב, שפתח את מסיבת העיתונאים, כי "גם בשנים פחות טובות אנחנו פה בשביל להציג את התוצאות וזה מה שאנחנו עושים פה היום".
איזי כהן, המנכ"ל, אמר כי "המשבר פגע קשות בנדלן בארה"ב ואפריקה משלמת את המחיר. התיק של אפריקה בארה"ב כולל נכסים מאוד יוקרתיים ואם הם נפגעו, זה רק מצביע על עוצמת המשבר. אני מאמין שהפעילות שלנו ברוסיה עוד תוכיח את עצמה ובגדול, אנחנו נראה שם השבחת ערך משמעותית".
"התאמנו את היקף פעילות הפיתוח והייזום לסביבה העסקית הנוכחית כאשר, בכוונתנו להתמקד כעת בפרויקטים המצויים בשלבי הקמה והצפויים עם השלמתם להניב לקבוצה תזרימי מזומנים בהיקפים משמעותיים. אפריקה ישראל ממשיכה לפעול ללא הרף לשיפור מבנה החוב שלה תוך הגדלת יתרות הנזילות שבידיה והקטנת התחייבויותיה לזמן קצר. בנוסף, פועלת למימוש נכסים בארץ ובחו"ל במחירים ראויים", אמר כהן.
"בקניון הגדול ברוסיה אנחנו נמצאים בשלבי מו"מ מתקדם עם מספר עוגנים משמעותיים לפי מחיר של 1050 דולר למטר. נכון שקצב השכרת השטחים הוא נמוך מהתוכניות שלנו אבל אנחנו בהחלט מתקדמים", הוסיף.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
