הישג לתנועת המושבים: ביהמ"ש קבע שעל המינהל לכבד החוזים ההיסטוריים עם המושבים
שופט בית המשפט המחוזי בנצרת ארבל הורה למינהל מקרקעי ישראל, לאפשר לחברי מושב נהלל לפצל את הנחלות לטובת דור ההמשך, בהתאם לחוזה ההיסטורי, ודחה את הניסיון לחייב את חברי המושבים בתשלומים ובמגבלות אחרות שלא היו כלולות בנוסח החוזה.
"לפסיקה משמעות רבה מאחר והיא מעגנת את הזכויות של היישובים שכלולות בחוזים ההיסטוריים, ואשר המינהל מנסה לפגוע בהן חדשות לבקרים. יש לקוות שהפסיקה תשים קץ לניסיונות אלו ותביא את המדינה והרשויות לכבד את המסמכים שהם חתומים עליהם. תנועת המושבים תמשיך ללוות את מושב נהלל והמושבים האחרים בהמשך מאבקם על זכויותיהם בקרקע ובחלקות המגורים", ציין איתן בן דוד, מזכ"ל תנועת המושבים.
המחלוקת בין מושב נהלל לבין המינהל התעוררה בעקבות הודעת המינהל לפני כארבע שנים כי איוש נחלות למתיישבים בכל הארץ הוקפא, וזאת למעט ישובי קו העימות. כוונת המינהל הייתה לבצע את איוש הנחלות בדרך של מכרז.
תנועת המושבים, בשם הוועדה הבין מושבית הביעה התנגדות חד משמעית להקפאת איוש הנחלות, שעל פי עמדת התנועה התקבלה בחוסר סמכות, נוגדת את חוזי החכירה ופוגעת בצורה קשה בזכויות החברים ובאפשרויות הפיתוח של המושבים.
תנועת המושבים יזמה דיון בהשתתפות אנשי המינהל, מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות, עו"ד עמית יפרח ונציגי מושב נהלל. בישיבה דרשה התנועה מהמינהל לאפשר את איוש הנחלות על פי ההחלטה שקדמה להקפאת האיוש. המינהל חזר בו מעמדתו לפיה יש להקצות את הנחלות הפנויות בדרך של מכרז, והסכים להקצות את הנחלות בפטור ממכרז, אך בתמורה כספית.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.5% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
