חברת S&P העולמית: מעניקה לישראל דירוג A2 בחדלות פירעון בינלאומי
חברת הדירוג הבינלאומית, Standard & Poor's, השלימה היום תהליך בחינה ודירוג של משטר חדלות פירעון במסגרתו נקבע לישראל דירוג A2, נמסר מחברת מעלות S&P. לדבריהם, תהליך הבחינה, ראשון מסוגו עבור ישראל, בוצע על רקע המשבר הפיננסי הגלובלי ובהמשך לדרישות רגולטוריות היוצרים היום בקרב משקיעים בעולם ובישראל דרישה לקבלת אינפורמציה נוספת על טיב הנכסים המוחזקים על ידם.
פרסום מסמך זה מהווה צעד ראשון בהערכת ה- Recovery של החברות המדורגות על ידי חברת S&P מעלות ובו נותח משטר חדלות הפירעון (Insolvency) בישראל וזאת בהשוואה ליותר מ- 30 משקים אחרים בעולם המדורגים על ידי S&P.
דורית סלינגר, מנכ"לStandard & Poor's מעלות, מציינת "אנו ב- S&P מעלות סבורים כי למשקיעים נדרש מידע נוסף על ההסתברות לפשיטת רגל המשתקף בדירוג היום, כמו היקף התמורות שיתקבלו לאחר פשיטת הרגל (Recovery) ופרק הזמן לקבלתן. דירוג ה- Recovery שיצטרף לסולם הדירוג הקיים, צפוי להביא לשכלול נוסף של שוק ההון בישראל ולהגדלת השקיפות בתמחור הסיכונים הכוללים הכרוכים בהשקעה באגרות חוב".
המערכת המשפטית בישראל דורגה בקבוצה A2 (בסולם הכולל את הדרגות הבאות: A1, A2, A3, B ו- C). הקבוצה אליה משתייכת המערכת המשפטית בישראל כוללת בין היתר משקים מפותחים כדוגמת: גרמניה, שוויץ, יפן, בלגיה, ארה"ב, קנדה ופורטוגל. קבוצת ה- A2 מציינת מדינות להן מערכת משפטית שבדרך כלל מגינה על זכויות הנושים במקרים של חדלות פירעון, אולם לעיתים ייתכנו גורמים פחות תומכים בתהליך ה- Recovery עקב חוקים מסוימים או פרקטיקות נהוגות, שליטה פחות ישירה של הנושים המובטחים על התהליכים או תקופה יחסית ארוכה להשלמת הפירוק.
על פי הדו"ח, המערכת המשפטית והרגולאטורית בישראל מעדיפה את זכויות הנושים על פני החברה ובעלי המניות שלה ומוגדרת כ"ידידותית לנושים". מעמדם של הנושים המובטחים איתן יחסית בעיקר עקב יכולתם לממש את הבטוחה גם בתהליך פירוק, אך הוא עשוי להיות מושפע גם משיקולים סוציאליים ואחרים שבאים לידי ביטוי בשילוב הנושים הלא מובטחים באישור הסדר הנושים
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
