מנהלי השיווק הצעירים בישראל: איך משווקים למגזר העסקי ב- 012 סמייל
שוק התקשורת בישראל הוא מהסוערים שיש - התחרות עזה וצרכנים מחפשים לשפר עמדות מול ספק התקשורת ללא הרף והנאמנות היא לא בדיוק ערך עליון בעיניהם.
בתוך הקלחת הזו מתמודדים מנהלי השיווק שחושבים יום וליל איך להעביר ואיך לשמר לקוחות. אחד מהם הוא יוסי מור-יוסף (34) מנהל השיווק של המגזר העסקי בחברת 012 סמייל תקשורת.
מור-יוסף הצטרף ב-2001 לחברת פרטנר במסגרת תכנית עתודה ניהולית ושימש תחילה כראש צוות במחלקת תמיכת משווקים. לאחר כשנתיים מונה למנהל מקצועי של אגף ערוצי הפצה. בשנת 2005 הצטרף לחברת 012 כמנהל מוצר רשתות ומוצרים מתקדמים באינטרנט העסקי, לאחר כשנה מונה למנהל השיווק של האינטרנט העסקי ולפני כחצי שנה קיבל תחת אחריותיו לצד מוצרי האינטרנט גם את שירותי ה voice הבינלאומיים והפנים ארציים.
איך שונה עבודת השיווק מול המגזר העסקי לעומת הצרכנים הפרטיים?
במגזר העסקי מדובר, אם להשוות לעולם הספורט, לריצה למרחקים ארוכים, יש פחות מבצעים נקודתיים מעל הקו, והרבה יותר עבודה הנוגעת לקשר עם הלקוחות.
כמות הפרמטרים שהלקוח העסקי נדרש להם בקבלת החלטה עם איזה חברה ללכת, גדולה מאוד ומבוססת בעיקר על רמת השירות של החברה, איכותם השירותים ויכולתם של השירותים לחסוך בעלויות העסק. הלקוח העסקי ישים על נקודות אלו דגש רב הרבה יותר מאשר למבצע נקודתי במחיר אטרקטיבי.
במה מושקעת רוב האנרגיה (מבחינה שיווקית) כדי לתפוס את הקהל העסקי?
האתגר המשמעותי ביותר הוא כיצד לתקשר ללקוחות הפוטנציאליים את היתרונות ש 012 smile מציעה למגזר העסקי. השוק מאוד תחרותי, וחשוב מאוד לחדד כל הזמן את היתרונות היחסיים שלנו כספק מוביל למגזר העסקי.
אנו משקיעים מאמץ רב לשקף ללקוח כיצד פרוטפוליו המוצרים החדשני של 012 smile יכול לשפר את ביצועי העסק ולהוזיל עבורו עלויות. רבים מהמוצרים הם חדשנים ביותר לדוגמא שירות מרכזייה וירטואלית שאנו היינו הראשונים להציע , מדובר בקונספט חדשני שהלקוח עושה שימוש במרכזייה מבלי שיש לו כל "ברזל" במשרד, המרכזייה יושבת למעשה ברשת של 012.
עיקר המאמץ בשיווק מוצר שכזה, הוא להסביר בפשטות את הקונספט, שהוא יוצא דופן בשוק ש 20-30 שנה רגיל למרכזיות סטנדרטיות. מכאן מדובר למעשה פשוט כפי שאני רואה את זה בלוגיסטיקה, תקשור המידע במגוון אמצעי ההתקשרות שעומדים לרשותנו, החוכמה היא פיצוח האופן הנכון ביותר לשקף את המידע ללקוח.
איזה מהסגמנטים במגזר העסקי מרכזים את רוב הפעילות שלכם – כספית?
בעולם השירותים עצמם, אנו למעשה מטפלים ב 3 קווי מוצר מרכזיים שירותי voice בינלאומיים, שירותי אינטרנט, ושירותי voice פנים ארציים. שני הראשונים שמלווים הן את smile והן את 012 כבר שנים רבות מהווים מן הסתם את עיקר ההכנסות של החברה הממוזגת (באופן שווה פחות או יותר) השירות הפנים ארצי שהתחלנו לשווק בפועל לפני כשנה, מהווה כיום את מנוע הצמיחה של המגזר העסקי ב 012 smile ולמעשה של החברה כולה, וקצב גידול ההכנסות ממנו הולך וגדל.
בעולם העסקים עצמם בד"כ נהוג לדבר על ה pareto 20% מהלקוחות מחזיקים ב 80% מההכנסות, זו הצורה שזה עובד, מספר חברות גדולות מהוות נדבך הכנסות משמעותי ברוב חברות התקשורת במגזר העסקי ועל אחת כמה וכמה ב 012 smile שבין לקוחותיה נמנים רבות מהחברות הגדולות במשק, בנקים, אוניברסיטאות וחברות הייטק מובילות.
בתור איש שיווק בסמייל – מהם הגדרות התפקיד שלך והסמכויות?
כמנהל שיווק ב 012 smile אתה אחראי למעשה לכל שרשרת הערך בשיווק המוצרים ללקוחות, החל מקביעת האסטרטגיה השיווקית למגזר העסקי,הגדרת היעדים , הכנסת שירותים חדשים, בניית חבילות, השקת מבצעים, תקשור השירותים ללקוחות וכו'.
כמו כן אני שותף גם בחלק מהמהלכים במגזר הפרטי, וגיבוש האסטרטגיה השיווקית הכללית של 012 smile אותה מוביל יעקב נדבורני סמנכ"ל השיווק.
התחרות בשוק התקשורת בישראל היא אחת הסוערות במשק - לא בא לך לעבור לקטגוריה לוחצת פחות?
ממש לא, כבר מספר שנים שאני ממש בעין הסערה, ב orange הייתי בתקופת השיא של התחרות הסלולארית, וכעת ב 012 smile יש לי הזכות להיות שותף בזירת התחרות שהיא לדעתי החמה ביותר היום - התקשורת הפנים ארצית. השוק מאוד רעב לשינויים ורמת התחרות בהיבט הזה מאוד חזקה ומאתגרת מי שמרוויחים הם הצרכנים.
מבחינת המיפוי התקשורתי – את מי אתם תופסים כמתחרה הישיר על נתח השוק וכיצד מתמודדים?
המתחרים הישירים שלנו הם בזק בינלאומי, וברק נטויד'ון בעולם שירותי האינטרנט יש לנו גם תחרות עם אינטגרטורים בשוק אבטחת המידע והאינטגרציה. עם הכניסה שלנו לשוק התקשורת הפנים ארצי אנו מוצאים את עצמנו בהתמודדות עם חברות גדולות עוד יותר – הוט ובזק.
ההתמודדות מאתגרת מאוד, מדובר בחברות מצויינות, לכן חשוב לנו להתקדם ולהתפתח כל הזמן להיות ראשונים בשוק בכל שירות חדשני שיכול לקדם את הלקוחות שלנו.
איך מצליחים ליצור בידול בתפיסה מול הצרכן בשוק התקשורת שאפשר ללכת בו לאיבוד בנתונים ובמספרים?
אין קיצורי דרך, בעיקר במגזר העסקי, כדי להתבדל חשוב להביא ערך מוסף אמיתי, ולמצוא את הדרך שקהל היעד הרלבנטי שלך יכיר באותו ערך מוסף. לדוגמא, בעולם האינטרנט האלחוטי במגזר העסקי, שזה תחום שיש לנו בו יתרון משמעותי.
בסופו של דבר באופן הדרגתי הצלחנו להגיע למצב שאנו הבחירה הראשונה ברוב הפרוייקטים המשמעותיים של האינטרנט האלחוטי הציבורי ברחבי ישראל. (רשת yellow, נמל התעופה בן גוריון ועוד)
עד עתה - מה האתגר השיווקי הבולט ביותר שהתמודדת בו בתפקיד?
התחום של התקשורת הפנים ארצית מאתגר מאוד, התחרות בו מאוד מורכבת, מדובר בתחום חדש, שוק חדש למעשה בארץ לאחר שנים רבות בהן שלטה בה חברה אחת בלבד. השילוב עם ניידות המספרים, פתיחת השוק לתחרות,
הטכנולוגיה שהתקדמה מאוד בשנים האחרונות בתחום ה ip ב voice. דורשים תגובות מהירות וגמישות מחשבה ביצירת פתרונות ללקוחות. גם תהליך המיזוג בין 012 ל smile שהשלמנו בהצלחה לפני מספר חודשים, היה מרתק.
עולם השיווק שייך לצעירים?
בגדול כן, כשאני מסתכל מסביבי גם ב 012 smile וגם בחברות אחרות בעיקר בתחום התקשורת, רבים ממנהלי השיווק הם צעירים למדי. עם זאת ואני חושב שעל אחת כמה וכמה במגזר העסקי הניסיון, עומק הבנת השוק והיכולת לקבל החלטות ניהוליות נכונות לאורך זמן חשוב מאוד, חשוב יותר בעיניי מלהיות מאוד יצירתי, חדשני ויוצא דופן, תכונות שמיוחסות בד"כ למנהלים צעירים.
מהם כללי המפתח שאתה יכול להמליץ עליהם כדי להשתחל לתפקיד כשלך?
אין קיצורי דרך! לא משתחלים לתפקיד, אני נוגע בתחום השיווק כ 5 שנים, ורק בשנה האחרונה מוניתי לתפקיד מנהל השיווק. בעיניי המקצועיות חשובה מאוד, להכיר את החומר היטב ולעומק להכיר את כל המרכיבים של ההצעה ללקוח החל במוצר עצמו וכלה בתמיכה שהלקוח מקבל במוקד התמיכה. עבודת השיווק, זו עבודה שחייבים להכיר על כל גווניה, אין ספק שהעבודה כמנהל מוצר ב 012, הכינה אותי טוב יותר בהרבה לתפקיד מנהל השיווק מאשר הלימודים בבית הספר למנהל עסקים.
כמובן שצריך גם לבחור את החברה המתאימה שתאפשר לך קידום ומעודדת קידום, מהבחינה הזו 012 smile הייתה עבורי ההחלטה הנכונה ביותר בקריירה שלי.
לאיזה יעד בקריירה אתה מכוון בשנים הבאות – באיזה חברה היית הכי רוצה לעבוד כסמנכ"ל שיווק?

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.