ה-BSA: היקף הנזק מפיראטיות תוכנה בישראל ירד השנה בכ-2% והסתכם ב-100 מיליון דולרים

למרות הירידה היחסית בהיקף הפיראטיות, בארגון מודאגים מההיקף המספרי של התופעה ● על פי נתוני ה-BSA, המבוססים על מחקר שביצעה עבורו IDC, הנפגעת העיקרית מפיראטיות תוכנה בישראל השנה היתה מיקרוסופט ● רוב הזיופים: מערכת ההפעלה חלונות וכלי אופיס ● עו"ד נעמי אסיא, נציגת ה-BSA: אם אחוז הפיראטיות היה יורד באופן דראסטי, היו מתווספות השנה עוד 3,800 משרות ל-IT הישראלי
לירון יחזקאל |

היקף הנזק הכספי ליצרניות התוכנה הפועלות בישראל כתוצאה משימוש בתוכנות פיראטיות אמנם ירד ב-2007 ב-1.9%, אך הוא עדיין עומד על סכום לא מבוטל של 100 מיליון דולרים - כך על פי הדו"ח השנתי של ארגון ה-BSA, המתבסס על נתונים שאספה עבורו חברת המחקר IDC. לשם השוואה, ב-2006 הסתכם הנזק הכספי מפיראטיות תוכנה בישראל בכ-102 מיליון דולרים, שהיוו אז עלייה של יותר מ-20% לעומת היקף של 84 מיליון דולרים בשנת 2005.

על פי ה-BSA, הנפגעת העיקרית מפיראטיות תוכנה בישראל השנה היתה מיקרוסופט, ושתי התוכנות ש"זכו" למספר הרב ביותר של התקנות בלתי חוקיות היו מערכת ההפעלה חלונות וחבילת כלי אופיס של החברה. תוכנות נוספות שזכו לפופולאריות בקרב הפיראטיים, על פי ה-BSA, היו אוטוקאד (מבית אוטודסק), פוטשופ (מבית אדובי) ומגוון מוצרי אבטחה של סימנטק.

"ההפסד למדינת ישראל כתוצאה מפיראטיות תוכנה הוא עצום", אמרה ל-ThePeople עו"ד נעמי אסיא ממשרד עו"ד נעמי אסיא ושות' - הנציגים הבלעדיים של ארגון ה-BSA בישראל. "זהו נזק שמגולם, למשל, במיסים שונים שהיו יכולים להיות משולמים על התוכנות או במשרות של אנשי היי-טק כאלו ואחרים ובכל הפעילות הכלכלית המקיפה את עולם פיתוח ושיווק התוכנות. להערכתנו, אם אחוז הפיראטיות היה יורד באופן דראסטי, היו מתווספות השנה עוד 3,800 משרות לענף ה-IT הישראלי. זאת, בנוסף לצמיחה של מאות מיליוני דולרים לענף ההיי-טק בפרט ולמשק בכלל".

לדברי עו"ד אסיא, בעוד שארגון ה-BSA מייחס לעצמו חלק משמעותי בירידה היחסית בהיקף הפיראטיות בישראל, הוא מודאג מאוד מהנתונים המספריים המופיעים בדו"ח האחרון. "ה-BSA מעריך את המאמצים הנעשים בשנים האחרונות בישראל בתחומי החקיקה והאכיפה, ובכלל זה את פעילותה של היחידה לקניין רוחני במשטרת ישראל. עם זאת, המצב בארץ חמור והיקף הנזק ליצרניות התוכנה גדל באופן משמעותי. מצב זה רחוק מלהיות משביע רצון, ועל כן ארגון ה-BSA מצפה להגברת האכיפה מצד רשויות החוק".

עו"ד אסיא צופה שבשנה הבאה ירד שוב אחוז הפיראטיות בצורה מינורית ביותר, אך במספרים אבסולוטיים של הפסדים לחברות - המספר לא ישתנה ואף עתיד לגדול. לדבריה, "הגידול ינבע מהגידול הצפוי בענף ה-IT – כך, בהתאמה, לכל אחוז תהיה השפעה גדולה יותר ונתח שוק גדול יותר".

לסיכום, קראה עו"ד אסיא למנהלי ארגונים בישראל לבדוק היטב אילו תוכנות נמצאות בארגונים שלהם, להגביר את המודעות, להטמיע נהלים, ובכלל – לפעול במישור החינוכי וההסברתי. "המנהלים משליכים את האשמה על העובדים, אך כנראה שהם מתעלמים מהעובדה שלכולם - לעובדים כמו גם למנהלים - יש אחריות לפעול באופן חוקי".

לא רק בישראל: ירידה של 3% בהיקף הפיראטיות בעולם

במונחים בינלאומיים, שיעור הפיראטיות העולמי עליו מדווחים ה-BSA ו-IDC ירד באופן מינורי ב-2007 לעומת הרמה שהוצגה בשנה שעברה - מ-35% ל-32% השנה. לעומת זאת, היקף הנזק הכספי ליצרניות התוכנה זינק בצורה חדה: מ-34.4 מיליארד דולרים ב-2006 ל-39.5 מיליארד דולרים ב-2007 - גידול של קרוב ל-15% בנזק הכספי לתעשיית התוכנה העולמית.

"עידן המידע והתגלמותו באינטרנט הביא לשינויים חיוביים - אך לא רק", מסביר עו"ד אביב אילון ממשרד עו"ד אילון, אגרנט ושות', המתמחה בדיני אינטרנט ומחשב. "אחד מן השינויים השליליים הבולטים נמצא בקלות הבלתי נסבלת שבהפרת זכויות היוצרים בתוכנות - בין אם באמצעות שיתוף קבצים באינטרנט ובין אם באמצעים אחרים. התוצאה: נזקים הנאמדים במאות מיליוני דולרים לחברות התוכנה ופגיעה משמעותית ברווחי חברות הפיתוח, אשר בסופו של דבר מעלה את מחירי התוכנות ופוגע בכלל הציבור. זו אינה סוגיה חדשה, אך זו בהחלט סוגיה שהחריפה בשנים האחרונות, למרות האכיפה המוגברת ופעילותו של ה-BSA".

עו"ד אילון הוסיף, כי "יש לבחון מחדש את כל נושא ההרשאות והמודל העסקי העומד מאחורי רישוי התוכנה, כך שהיתרון בשימוש בתוכנות מפרות יהיה נמוך במיוחד ולא ינבע מן ההרתעה. כמו כן, לדעתי יש להגביר את החינוך וההסברה בכל הנוגע לקניין רוחני כך שהציבור יבין ויפנים כי אין כל הבדל בין גניבת תוכנה לבין גניבת ארנק, רכב או פריצה לבית".

"ההתפתחויות הדרמטיות בכלכלת הידע והמידע בעידן המודרני הביאו לשינוי מהותי באופן שבו מדינות מעצבות את מדיניות הקניין הרוחני שלהן, אשר מגינה על תוצרי ידע ומידע, כמו גם על יצירות אמנותיות ואינטלקטואליות", אמר ח"כ פרופ' מנחם בן ששון, יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, בכנס הפורום הישראלי לקניין רוחני שנערך לאחרונה. "נושא הקניין הרוחני, אשר נתפס בעבר כתחום טכני, הפך להיות כיום אחד הנושאים הטעונים ביותר מבחינה ציבורית. העיסוק בסוגיות קניין רוחני כולל רבדים רבים - משפטיים, כלכליים, עסקיים, פוליטיים ואתיים - והקהלים שעוסקים בו שונים ומגוונים. גם בישראל צבר תחום הקניין הרוחני תאוצה רבה בשנים האחרונות. למרות זאת, קיים פער בולט בין העיסוק האינטנסיבי בנושא זכויות קניין רוחני בישראל, לרבות על ידי משרדי הממשלה השונים, לבין התוויית מדיניות ברורה ועקבית בתחום זה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?