ה-BSA: היקף הנזק מפיראטיות תוכנה בישראל ירד השנה בכ-2% והסתכם ב-100 מיליון דולרים
היקף הנזק הכספי ליצרניות התוכנה הפועלות בישראל כתוצאה משימוש בתוכנות פיראטיות אמנם ירד ב-2007 ב-1.9%, אך הוא עדיין עומד על סכום לא מבוטל של 100 מיליון דולרים - כך על פי הדו"ח השנתי של ארגון ה-BSA, המתבסס על נתונים שאספה עבורו חברת המחקר IDC. לשם השוואה, ב-2006 הסתכם הנזק הכספי מפיראטיות תוכנה בישראל בכ-102 מיליון דולרים, שהיוו אז עלייה של יותר מ-20% לעומת היקף של 84 מיליון דולרים בשנת 2005.
על פי ה-BSA, הנפגעת העיקרית מפיראטיות תוכנה בישראל השנה היתה מיקרוסופט, ושתי התוכנות ש"זכו" למספר הרב ביותר של התקנות בלתי חוקיות היו מערכת ההפעלה חלונות וחבילת כלי אופיס של החברה. תוכנות נוספות שזכו לפופולאריות בקרב הפיראטיים, על פי ה-BSA, היו אוטוקאד (מבית אוטודסק), פוטשופ (מבית אדובי) ומגוון מוצרי אבטחה של סימנטק.
"ההפסד למדינת ישראל כתוצאה מפיראטיות תוכנה הוא עצום", אמרה ל-ThePeople עו"ד נעמי אסיא ממשרד עו"ד נעמי אסיא ושות' - הנציגים הבלעדיים של ארגון ה-BSA בישראל. "זהו נזק שמגולם, למשל, במיסים שונים שהיו יכולים להיות משולמים על התוכנות או במשרות של אנשי היי-טק כאלו ואחרים ובכל הפעילות הכלכלית המקיפה את עולם פיתוח ושיווק התוכנות. להערכתנו, אם אחוז הפיראטיות היה יורד באופן דראסטי, היו מתווספות השנה עוד 3,800 משרות לענף ה-IT הישראלי. זאת, בנוסף לצמיחה של מאות מיליוני דולרים לענף ההיי-טק בפרט ולמשק בכלל".
לדברי עו"ד אסיא, בעוד שארגון ה-BSA מייחס לעצמו חלק משמעותי בירידה היחסית בהיקף הפיראטיות בישראל, הוא מודאג מאוד מהנתונים המספריים המופיעים בדו"ח האחרון. "ה-BSA מעריך את המאמצים הנעשים בשנים האחרונות בישראל בתחומי החקיקה והאכיפה, ובכלל זה את פעילותה של היחידה לקניין רוחני במשטרת ישראל. עם זאת, המצב בארץ חמור והיקף הנזק ליצרניות התוכנה גדל באופן משמעותי. מצב זה רחוק מלהיות משביע רצון, ועל כן ארגון ה-BSA מצפה להגברת האכיפה מצד רשויות החוק".
עו"ד אסיא צופה שבשנה הבאה ירד שוב אחוז הפיראטיות בצורה מינורית ביותר, אך במספרים אבסולוטיים של הפסדים לחברות - המספר לא ישתנה ואף עתיד לגדול. לדבריה, "הגידול ינבע מהגידול הצפוי בענף ה-IT – כך, בהתאמה, לכל אחוז תהיה השפעה גדולה יותר ונתח שוק גדול יותר".
לסיכום, קראה עו"ד אסיא למנהלי ארגונים בישראל לבדוק היטב אילו תוכנות נמצאות בארגונים שלהם, להגביר את המודעות, להטמיע נהלים, ובכלל – לפעול במישור החינוכי וההסברתי. "המנהלים משליכים את האשמה על העובדים, אך כנראה שהם מתעלמים מהעובדה שלכולם - לעובדים כמו גם למנהלים - יש אחריות לפעול באופן חוקי".
לא רק בישראל: ירידה של 3% בהיקף הפיראטיות בעולם
במונחים בינלאומיים, שיעור הפיראטיות העולמי עליו מדווחים ה-BSA ו-IDC ירד באופן מינורי ב-2007 לעומת הרמה שהוצגה בשנה שעברה - מ-35% ל-32% השנה. לעומת זאת, היקף הנזק הכספי ליצרניות התוכנה זינק בצורה חדה: מ-34.4 מיליארד דולרים ב-2006 ל-39.5 מיליארד דולרים ב-2007 - גידול של קרוב ל-15% בנזק הכספי לתעשיית התוכנה העולמית.
"עידן המידע והתגלמותו באינטרנט הביא לשינויים חיוביים - אך לא רק", מסביר עו"ד אביב אילון ממשרד עו"ד אילון, אגרנט ושות', המתמחה בדיני אינטרנט ומחשב. "אחד מן השינויים השליליים הבולטים נמצא בקלות הבלתי נסבלת שבהפרת זכויות היוצרים בתוכנות - בין אם באמצעות שיתוף קבצים באינטרנט ובין אם באמצעים אחרים. התוצאה: נזקים הנאמדים במאות מיליוני דולרים לחברות התוכנה ופגיעה משמעותית ברווחי חברות הפיתוח, אשר בסופו של דבר מעלה את מחירי התוכנות ופוגע בכלל הציבור. זו אינה סוגיה חדשה, אך זו בהחלט סוגיה שהחריפה בשנים האחרונות, למרות האכיפה המוגברת ופעילותו של ה-BSA".
עו"ד אילון הוסיף, כי "יש לבחון מחדש את כל נושא ההרשאות והמודל העסקי העומד מאחורי רישוי התוכנה, כך שהיתרון בשימוש בתוכנות מפרות יהיה נמוך במיוחד ולא ינבע מן ההרתעה. כמו כן, לדעתי יש להגביר את החינוך וההסברה בכל הנוגע לקניין רוחני כך שהציבור יבין ויפנים כי אין כל הבדל בין גניבת תוכנה לבין גניבת ארנק, רכב או פריצה לבית".
"ההתפתחויות הדרמטיות בכלכלת הידע והמידע בעידן המודרני הביאו לשינוי מהותי באופן שבו מדינות מעצבות את מדיניות הקניין הרוחני שלהן, אשר מגינה על תוצרי ידע ומידע, כמו גם על יצירות אמנותיות ואינטלקטואליות", אמר ח"כ פרופ' מנחם בן ששון, יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, בכנס הפורום הישראלי לקניין רוחני שנערך לאחרונה. "נושא הקניין הרוחני, אשר נתפס בעבר כתחום טכני, הפך להיות כיום אחד הנושאים הטעונים ביותר מבחינה ציבורית. העיסוק בסוגיות קניין רוחני כולל רבדים רבים - משפטיים, כלכליים, עסקיים, פוליטיים ואתיים - והקהלים שעוסקים בו שונים ומגוונים. גם בישראל צבר תחום הקניין הרוחני תאוצה רבה בשנים האחרונות. למרות זאת, קיים פער בולט בין העיסוק האינטנסיבי בנושא זכויות קניין רוחני בישראל, לרבות על ידי משרדי הממשלה השונים, לבין התוויית מדיניות ברורה ועקבית בתחום זה".
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
