נתוני המאקרו באירופה הקשו על השווקים ביבשת; הפוטסי איבד 0.32%

מדד ה- Stoxx 600 איבד 0.2% לרמה של 364.36 נקודות, והשלים את הירידה השנתית הראשונה מאז 2002. מחירי הבתים בבריטניה רשמו ירידה חדה זה החודש השני ברציפות
שהם לוי |

המניות באירופה רשמו היום ירידות, לראשונה מזה ארבעה ימים לאחר הדיווחים ביבשת על מכירות קמעונאיות חלשות מהצפוי וצניחה חדה במכירות הבתים החדשים בארה"ב. גורמים אלה עלולים לגרום להאטה חריפה וישפיעו על רווחי החברות. חברת הציוד לתקשורת הגדולה בעולם, Alcatel-Lucent, ו- CRH, הובילו את הירידות בקרב החברות הרגישות יותר לתנאים הכלכליים. ברקליס שלחה את מניות הבנקאות מטה. מניותיה של Inmobiliaria Colonial רשמו את הצניחה החדה ביותר מזה 17 שנה לאחר שב- El Economista דווח כי נשיא החברה סירב לבקשת חבר הדירקטורים לסיים את תפקידו. מדד ה- Stoxx 600 איבד 0.2% לרמה של 364.36 נקודות, והשלים את הירידה השנתית הראשונה מאז 2002. נתוני המאקרו הצביעו היום כי מחירי הבתים בבריטניה צנחו בחודש דצמבר והמכירות הקמעונאיות באירופה נחלשו זה החודש השלישי ברציפות. בארה"ב: קצב מכירות הבתים החדשים צנח לשפל של 12 שנה. "ההשקפה הכלכלית לששת החודשים הבאים היא מאוד מעורבלת", אומר Vafa Ahmadi, אשר נוטל חלק בניהול נכסים של כ-38 מיליארד דולר ב- CPR Asset Management. "נתוני הדיור הם טרמומטר לאמידת מצבם של משקי הבית האמריקנים. הצניחה במכירות הבתים היא איננה סימן רגיעה לשווקים", עוד הוסיף Ahmadi. המדדים הלאומיים נסוגו ב-6 מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה. הפוטסי בלונדון איבד 0.3%, הקאק הצרפתי חתם ללא שינוי. הדקס בגרמניה התחזק ב-0.4%, והשלים עלייה של 22% מתחילת השנה – הביצועים הטובים ביותר מבין כל המדדים בשווקי מערב אירופה. מדד ה- Stoxx 50 איבד 0.5%, בעוד האירו Stoxx 50, מדד למדינות גוש האירו איבד פחות מ-0.1%. אירופאיות במרכז מניות Kesa Electricals טיפסו 5.1% למחיר של 234 פני. החברה הודיעה כי החלה במשא ומתן למכירת רשת החנויות האלקטרוניקה והרהיטים הצרפתית לגולדמן זאקס, Colony Capital ו- Merchant Equity Partners, תמורת 550 מיליון אירו. פירמת התעופה Alitalia הספרדית, זינקה 8.3%, לאחר שהממשל באיטליה הודיעה כי הוא ימכור את חלקו חברה ל- Air France-KLM, חברת התעופה הגדולה באירופה. אייר-פרנס הוסיפה בתגובה 1.6% ונעלה במחיר של 23.85 אירו. יצרנית הנפט הגדולה בנורווגיה, StatoilHydro, התקדמה 1.3% למחיר של 169 קורונות. החברה הודיעה כי הפרויקטים באנגולה יחלו בייצור בשנת 2011.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".