מגלים מניה בארה"ב: WALT DISNEY - אולי הפעם זה לא יגמר כמו באגדות
את הסקירה הנוכחית אקדיש לאסטרטגיית מכירה בחסר של עוד אחת ממניות מדד הדאו גונס אשר עשויה גם היא להיפגע בעקיפין מהמשבר המתפתח בצורה קשה ולהגיב בירידות חדות. אציין שמכירה בחסר (המכונה גם "שורט", מאנגלית: Selling Short) הינה שיטה לעשיית רווחים כשהמניה נמצאת בירידה. בשיטה זו נמכרות מניות שאינם בבעלות המוכר במטרה לגרוף רווחים בעתיד, אם ערכן אכן ירד.
המניה אותה נסקור הפעם היא WALT DISNEY CO (סימול: DIS). את החברה האמריקאית הנחשבת למובילה בתחום הבידור אין צורך להציג. אולם למען הסדר הטוב נזכיר שבבעלות החברה פארקי שעשועים, אולפנים להפקת סרטים ומוצרים נלווים כגון בובות ומשחקים ממותגים בהשראת כוכבי הסרטים המצוירים.
מדובר ברשת אמריקאית אמיתית במימדי על אשר מסמלת את הגודל והעוצמה האמריקאית. אולם גם חברה כזו אינה חסינה בפני ירידות שערים כאשר השוק בשל לכך.
ניתוח כלכלי
מבחינת נתונים כלכליים ודוחות כספיים לא נמצא פגם משמעותי לפחות כרגע בדוחות החברה ודווקא בשנה האחרונה מציגה גידול מרשים ביחס לשנה שעברה. כיום עומד הרווח השנתי למניה על 2.64 דולר כאשר בשנה שעברה עמד על 1.64 דולר.
ההחזר על ההון העצמי גם הוא צומח ועומד על ממוצע של 14.9% ביחס לשנה שעברה, אז עמד על 10.6%.
ולכן ההסבר לגל הירידות האחרון הפוקד את המניה סביר ומקורו בציפיות השוק ביחס לעתיד הכלכלה האמריקאית וההאטה הצפויה. כידוע הבורסה פועלת בזמן עתיד ותנועות בהווה לרוב מגלמות צפיות עתידיות.
ניתוח טכני
בחינה מקרוב של הגרף ומחזורי המסחר תוביל אותנו למסקנה שהמניה עוברת פיזור סחורה מאסיבי בחודשיים האחרונים. סוחרים מקצועיים וגורמים מוסדיים אשר רואים את הנולד מוכרים מניות בקצב מוגבר ומכבידים מאוד על המניה.
טכנית התמונה נראית מבטיחה לבצוע מכירות בחסר. כיום נסחרת המניה ברמת 31.25 דולר ונשענת על רמת תמיכה משמעותית שבמידה ותיפרץ סביר ותוביל להמשך הירידות.
המצב קלאסי למכירה בחסר שכן מאפשר לתכנן אסטרטגיית מסחר ותוכנית פעולה פשוטה, עתירת אחוזים ונטולת פעולות מיותרות הגובות עמלות יקרות.
איתות מכירה בסיסי וראשון יתקבל אך ורק בפריצת רמת ה 31 דולר למניה. אולם הדבר אינו מהווה אישור מידי לפעולה ואין לפרשו בצורה שגויה. איתות כשמו כן הוא ומצריך אישורים נוספים לצורך נקיטת פעולה אופרטיבית. במידה והרמה אכן תיפרץ והשוק, מחזורי המסחר ומתנדי המומנטום יאשרו את הפריצה, ניתן יהיה לבצע עסקה ( הדבר נכון גם לאיתותי קניה).
יעד המחיר הראשון על פי חישובי הינו ברמת ה- 25 דולר למניה. חשוב לציין שמדובר במהלך שבמידה ויצא לדרך סביר ויהיה מהיר מאוד וחד, טווח זמן של שלושה שבועות.
בנוסף כדאי לעקוב אחר מניית HOME DEPOT סימול HD, אותה סיקרנו לפני כשבועיים ואותתנו על אפשרות מכירה בחסר לצורך רווח מירידה. יש לציין שבשבוע שעבר הגיבה המניה בעליות קלות, אולם השבוע נראה וחוזרת למסלולה ויש סיכוי למהלך חד בפתח כלפי מטה.
מניה נוספת אותה סיקרנו בשבוע שעבר, WAL-MART (סימול: WMT), מתנהגת בצורה מעניינת ביותר. בשבוע שעבר לאחר הסקירה זינקה המניה ב 6% בעקבות פרסום הדוחות.
אולם לא בטוח שהמהלך יחזיק מעמד וכדאי לעקוב שכן. כמו שהתרענו אז, איתות למכירה בחסר יתקבל רק בפריצה מטה של רמת ה-42 דולר למניה. זה עדין לא קרה ולכן נמתין על הגדר ונמשיך לעקוב.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".