מנהלי/התיישנות בהליכי גבייה מינהלית/מחוזי

בית המשפט קבע, כי אין להשתמש בהליך גבייה מנהלי מקום בו קיימת מחלוקת של ממש בדבר החבות או כאשר שאלה של התיישנות עומדת על הפרק. כן נקבע, כי על הליך מעין זה חלים חוקי ההתיישנות, באשר מעמדו של הליך גביה מינהלי שווה להגשת תביעה
משה קציר |

עובדות וטענות:

העותרת שכרה חלקת מקרקעין לצורך ניהול עסקיה מאז 1952. על שטח זה הקימה העותרת מפעל לייצור משטחי עץ. המשיב 2 היה בתקופה הרלוונטית בעל השטח והבעלים והמנהל היחיד של המשיבה 3, ואף הוא ניהל את עסקיו על גבי חלק מחלקה זו. אין חולק, כי העותרת היא זו שהחזיקה בנכס והיא הסדירה את חובות הארנונה שהיו לה בגינו. הנכס שבמחלוקת, הוא נכס הצמוד לנכס הנ"ל. שטחו הוא 1,300 מ"ר לפי פנקסי העירייה ו- 1,200 מ"ר לפי העותרת. אין מחלוקת שהעותרת איננה הבעלים של הנכס שבמחלוקת. המחלוקת בין הצדדים נעוצה בשאלת ההחזקה בנכס שבמחלוקת. העירייה טוענת שהעותרת היא שהחזיקה בנכס שבמחלוקת, ועל כן חוב הארנונה הרובץ על הנכס הוא שלה. אין חולק כי החזקה בנכס שבמחלוקת נמסרה לעירייה במהלך יולי 2000, הוא המועד בו הופקע השטח. ברקע הדברים יש לציין כי בעקבות הפקעת השטח, הגישה העותרת ביום 18.9.00 תביעה נגד הוועדה המקומית לתו"ב, המשיבים 2-3, יפה נוף תחבורה ותשתיות בע"מ ונתיבי איילון בע"מ, במסגרתה דרשה העותרת סעד של פיצויים מחמת הפקעה שנערכה בין היתר על השטח בנכס נשוא המחלוקת. הפיצויים נדרשו בגין זכויות נטענות של העותרת בשטח שהופקע באזור בו מצויים הנכסים הנ"ל. במסגרת התביעה הנ"ל טענה והודתה העותרת כי החזיקה בנכס השנוי במחלוקת. חודשיים לאחר הגשת התביעה, שלחה העירייה לעותרת לראשונה התראה לפני עיקול בגין חוב ארנונה המשויך לטענתה לעותרת בגין החזקת הנכס שבמחלוקת. ואולם, במכתב תגובה לכך כפרה העותרת בשימוש או בבעלות בנכס.

לימים, חתמו הצדדים על הסדר פשרה לפיו, ישולם לעותרת פיצוי בסך 200,000$ בגין סילוק סופי, מוחלט, מלא והדדי של כל דרישות, טענות, ו/או תביעות הצדדים, האחד כלפי משנהו, ובין הנתבעים בינם לבין עצמם, בכל ענין הנוגע במישרין או בעקיפין מהתביעות ההדדיות שהוגשו בתיק. במהלך השנים, ובמסגרת התכתבויות שונות שניהלה עם העירייה לאחר החתימה על הסכם הפשרה, חזרה העותרת על התכחשותה לאחזקת הנכס השנוי במחלוקת. ואולם, כחמש שנים מאוחר יותר, נכתב לעותרת ע"י העירייה, כי לענין הנכס השנוי במחלוקת, ולאור ההליך המשפטי הנ"ל, עולות סתירות בין טענות העותרת ובין הטענות שהועלו ע"י המשיב 2 באותו הליך. טענות שאף אינן מתיישבות עם פנקסי העירייה. משכך, עמדת העירייה היא שיש להעביר את המחלוקת להכרעת בית משפט. ואולם, חרף האמור ומסיבותיה שלה הפעילה העירייה בסופו של יום כנגד העותרת הליכי גביה מנהלית על-פי פקודת המיסים (גביה). מכאן העתירה דנן, להצהיר כי העותרת אינה חייבת בתשלום כל סכום שהוא לעירייה בגין הנכס נשוא המחלוקת. וכי המשיבים 2- 3, הם שהיו המחזיקים בנכס ועליהם חלה החובה לשלם לעירייה את מלוא חוב הארנונה בגינו.

דיון משפטי:

כב' הש' מ' נאמן:

גם אם העותרת בחרה להגזים ביצירת מצג של אחזקה בשטח רב יותר במסגרת תביעת ההפקעה, מתוך כוונה לזכות בפיצויים גבוהים יותר, אין היא יכולה לבוא בטרוניה אל הרשות, שעשתה שימוש באותם הנתונים המפורטים בתצהיר לצורך החיוב בארנונה. כך גם לגבי הטענה, כי במועד הסדר הפשרה, העירייה ידעה היטב את עמדת העותרת בקשר לנכס נשוא המחלוקת ועדין נחתם הסדר הפשרה שביטל כל תביעות נוספות בגין אותה החלקה. ההתראה לפני עיקול נשלחה לעותרת בנובמבר 2000, כחודשיים לאחר הגשת התביעה לפיצויי הפקעה על-ידה, וכשנה קודם לחתימה על הסדר הפשרה, כך שבמועד החתימה על הסדר הפשרה ידעה העותרת על הדרישה לתשלום הארנונה עבור הנכס נשוא המחלוקת. חרף זאת, העותרת לא דאגה להסדיר באופן ספציפי את נושא הארנונה במסגרת הסדר הפשרה. אילו ביקשה העותרת להתנות את הסכמתה להסכם הפשרה, בכך שהדרישה לתשלום ארנונה שנשלחה אליה בנובמבר 2000 תבוטל, חזקה עליה כי לאמור היה ניתן ביטוי מפורש בהסכם. ומכל מקום, אין לראות בהסכם הפשרה שהושג משום מעשה בית דין. העיריה לא היתה צד להסכם. הגם שחברת יפה נוף וחברת נתיבי אילון פעלו להקמת תשתית עבור עיריית חיפה והגם שבכתב ההגנה שהוגש על-ידם הם ציינו כי הם פועלים בשם עיריית חיפה ובשם הוועדה המקומית להסדרת תשלום פיצויי הפקעת השטחים, יהיה זה מרחיק לכת לייחס לחתימתם על הסכם הפשרה משום ויתור מצד העיריה על חובות הארנונה של העותרת.

אכן, הגבייה המנהלית היא כלי סטטוטורי שאחת מתכליותיו היא להקל על הרשות ולקצר את ההליך לגביית חובות ואולם ההליך לא נועד כדי לקצץ בזכות הנישום ולכן אין לפרש את השימוש בהליך זה כאמצעי לגביית מס באותם מקרים בהם קיימת מחלוקת של ממש בדבר החבות או כאשר שאלה של התיישנות עומדת על הפרק. מן הראוי היה שהעירייה, כרשות מקומית שחלים עליה חובות זהירות, הגינות ותום לב מוגברים מכח המשפט המנהלי, תימנע מהליכה בדרך זו של גביה מנהלית. אם העירייה רצתה לטעון לקיומו של חוב, ולפעול לגבייתו, היה עליה להוכיח את דבר קיומו של החוב בבית המשפט.

כמו כן, אין כל טעם שבמדיניות משפטית לראות את ההליכים המנהליים באורח שונה מהותית מתובענה רגילה, לפחות ככל שהדברים נוגעים להעלאת טענת ההתיישנות. אין זה סביר שתישלל זכותו של נישום לטעון טענת התיישנות רק מפני שהרשות בחרה לנקוט בהליכי גביה מנהליים ולא בתביעה אזרחית רגילה, אלא יש לשאוף להשוואת מצבו של הנישום בין אם החליטה הרשות לתבוע את חוב המס בהליך אזרחי רגיל ובין אם בחרה לנקוט בהליכי גביה מנהליים. העובדה שהמחוקק איפשר לרשויות מקומיות "לדלג" על שלב הגשת התביעה אינה מעלה ואינה מורידה, ויש לראות פעולה זו לעניין התיישנות כפעולה שהיא שוות מעמד להגשת תביעה. מסקנה זו נכונה על אחת כמה וכמה בענייננו. מן הראוי היה שהעירייה תגיש כאן תביעה משפטית ולא תנקוט בהליכים מנהליים - אלא שהרשות החליטה אחרת, אולי אפילו מתוך רצון לעקוף את מכשול ההתיישנות, ע"י שימוש בלתי סביר בגבייה המנהלית. משכך, אין מקום לגבות חוב ארנונה של העותרת לתקופה שהיא שבע שנים אחורה מיום 3.11.06 שבו החלה העירייה לראשונה בנקיטת הליכים מנהליים לגביית החוב ומכאן, שאין כל מקום לדרישת חובות ארנונה לתקופה הקודמת ליום 4.11.99. מאחר ואין חולק שהעותרת פינתה את הנכס בחודש יולי 2000, הרי שהעירייה רשאית לגבות מהעותרת ארנונה רק בגין התקופה שבין ה- 4.11.99 ועד יולי 2000, הוא מועד פינוי הנכס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

"ספרד לא ביטלה הזמנות מרפאל" - המנכ"ל חושף: צבר ההזמנות יחצה את ה-75 מיליארד ודוחף להנפקה

ה"בטן" בצבר? - "רפאל חברה שקלית וזה קשור לתנודות במטבע, בפועל הצבר יעבור את ה-75 מיליארד שקל בסוף שנה"; מרגישים "חצי חרם"? - "ההזמנות והמכירות בקצב גבוה אבל, כנראה שאפשר היה יותרצה" - מנכ"ל רפאל יואב תורג'מן מדבר על הכל ומדבר על הנפקה

מנדי הניג |

רפאל סיכמה את הרבעון השני ואת המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה בהכנסות וברווח. היקף המכירות ברבעון עמד על 4.74 מיליארד שקל עלייה של כ־20% לעומת התקופה המקבילה והרווח הנקי זינק ל-340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהשוואה לרבעון הראשון זו צמיחה מתונה יותר של כ־2%, אבל אם מסתכלים חצי שנתית המספרים מרשימים: מכירות של 9.36 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 20% לעומת מחצית השנה הקודמת, ורווח נקי של 612 מיליון שקל קפיצה של 68%.

במקביל, נתוני הצבר מעוררים שאלות. ברבעון הראשון נרשם שיא של 67 מיליארד שקל, אבל בסוף הרבעון השני הצבר ירד ל־65.7 מיליארד שקל. עם זאת, בהשוואה לשנה שעברה זו עדיין עלייה משמעותית שאז הצבר עמד על 59 מיליארד שקל. בתוך כך נחתמה עסקה גדולה בגרמניה לאספקת פודי Litening 5 בהיקף מוערך של 350 מיליון אירו, מה שמראה את ההתרחבות של הפעילות.

על רקע התוצאות הללו, ישבנו לשיחה עם מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, שהסביר מה עומד מאחורי התנודות בצבר, על תחושת ה"חצי חרם" בעולם, על שימור ההון האנושי וגם על האפשרות שהמדינה תאפשר לחברה ללכת במסלול של הנפקה.


האמת שזה אולי היה די ברור וצפוי, אבל הייתה קצת, נקרא לזה, ״בטן״ בצבר. מה קרה שם?

"שאלה טובה. שתי דברים אני יכול להגיד על זה. תקופה קצרה מאוד אחרי שסגרנו את הספרים קיבלנו עוד הזמנות בהיקף של כ־5 מיליארד שקלים, כך שהבטן בצבר היא קטנה, קטנה והפכה להיות שלילית זאת אומרת חיובית במובן שלי. 

חוץ מזה, מכיוון שאנחנו חברה שקלית, בניגוד לתעשייה האווירית ואלביט כשלהם יש הזמנה של מיליארד דולר, אז אם הדולר עולה או יורד, זה נשאר מיליארד דולר. אצלנו, אם יש לי הזמנה של מיליארד דולר והדולר יורד ב־7%, אני מקטין את הצבר ב־7%, ב־70 מיליון. לכן הירידה בשער הדולר השפיעה עלינו. אם הייתי כותב את הדוחות בדולר, זה היה נשאר הסכום במדויק, אבל אני כותב בשקלים ולכן הערך משתנה בהתאם לשער החדש. עכשיו כשהדולר עולה חזרה, זה גם יחזור למעלה. בכל מקרה, זו תנודה מקומית, ותזמון של הגעת הזמנות. כמו כן זמן קצר אחרי שסגרנו את הרבעון הגיעו הזמנות גדולות, ואני צופה שבשנה הזו נעלה אל מעבר להיקף ההזמנות של השנה שעברה - זו הולכת להיות שנת שיא".

מה זה אומר על הצבר? יגיע ל־75 מיליארד?

"הוא יעבור את ה־75 מיליארד".

מה ״הלהיטים״ בצבר נכון להיום?