עוסק מורשה או חברה?
"עקרון האישיות המשפטית הנפרדת".
על פי הדין, לחברה אישיות משפטית עצמאית נפרדת מרגע הרשמה. החברה כשרה לעשות כל פעולה המתיישבת עם אופייה וטבעה. הפעולות בחברה מבוצעות בשמה, בעוד שלבעלי מניותיה של מוקנית הזכות לקבלת רווחיה, אם ישנם, וכן להיות גם עובדיה ו/או מנהליה.
"ככלל, ניהול עסק באופן חושף את הגורמים האחראים בו לסיכונים שונים, בין היתר, סיכונים כלכליים, חשיפה לנזקים ותביעות, הסתבכויות עקב התחייבויות חוזיות, סכנת פשיטת רגל, נטל תשלום המיסים, אחריות פלילית ועוד", מסביר עו"ד אדמון. " ישנם מקרים בהם הסיכונים הם גדולים עד כדי כך, שהקמתו, או המשך הפעלתו של עסק אינה כדאית".
כך למעשה, הקמת חברה תאפשר לבעליה הגנה חוצצת מפני היחשפות לסיכונים אלו.
"עם זאת, מובן, שעקרון האישיות המשפטית הנפרדת איננו מנגנון מוחלט", מסייג עו"ד אדמון, "ובכדי להגן על עסקים אחרים, לקוחות, עובדים וכיו"ב, כינן המחוקק את מנגנון הרמת המסך, המאשפר לבית המשפט, במקרים קיצוניים, כגון מימון דק, מעשי הטעייה וכיו"ב, להעביר את הנטל אל בעלי המניות בחברה".
עלויות
כיום, עלות הקמת חברה ברשם החברות תגרור אגרת רישום חברה תעלה חד-פעמית של 2,200 ₪. כמו כן, קיימת האגרה השנתית בעלות של כ- 1,000 ש"ח לשנה.
לחברה עליות שוטפות נוספות, בין היתר, עלות הנהלת החשבונות. עלות זו עבור חברה גבוהות מעלויות הנהלת החשבונות של עוסק מורשה ושיטת הניהול מכונה "השיטה הכפולה" . נוסף על כך, החייבת חברה להגיש מדי שנה דו"ח שנתי של רואה חשבון.
למרות שעלות הנהלת החשבונות של חברה גבוהה יותר מעלות הנהלת החשבונות של עצמאי, ישנם עוסקים מורשים שלפי הוראות רשות המיסים חייבים לנהל את חשבונותיהם ב"שיטה הכפולה". יתר על כן, ישנם מצבים בהם עוסק מורשה מחליט לנהל את חשבונותיו בשיטה הכפולה וזאת כדי להשיג פיקוח הדוק יותר על פעילותו העסקית, למרות שאינו חייב בכך. מובן, שבמקרים כאלה, מומלץ לבחון את האפשרות להתאגד כחברה.
מס הכנסה
רווחי החברה יחויבו במס חברות, ששיעורו נמוך יותר משיעורי המס ליחיד.
"יחד עם זאת", מדגיש עו"ד אדמון, "כאשר בעלי המניות ימשכו מהחברה את הרווחים (בניכוי תשלום מס חברות), הם ישלמו מס דיבידנד שישווה את שיעור המס לשיעור המס הנגבה מיחיד.לעומת זאת, במשיכת דיבידנד אין צורך לשלם ביטוח לאומי ומס בריאות, מה שיכול להפחית בצורה משמעותית את שיעורי המס המשולמים, וזאת, בתנאי שרווחי החברה הינם גבוהים מספיק כך שהחיסכון מתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות יהיה גבוה מעלות הקמת החברה ומהאגרות השנתיות לרשם החברות".
עוסק מורשה, זכאי לנכות מרווחיו חלק מהתשלומים לקופות גמל ולביטוח לאומי, מה שיפחית את תשלום המס.כמו כן, עוסק מורשה זכאי לנקודות זיכוי במס הכנסה (המגיעות לו לפי קריטריונים מסוימים הקבועים בחוק), שמפחיתות את תשלום המס.
עסק שפועל כחברה יכול לשלם לבעלי מניותיו שני סוגי תשלומים. הראשון, משכורת - מתוקף תפקידו כמנהל או כעובד החברה (על המשכורת חלים שיעורי מס הכנסה החלים על כל יחיד במשק). השני, הינו דיבידנד - מתוקף היותו בעל מניות. יש לזכור כי על תשלום הדיבידנד חל מס בשיעור 25%.
ביטוח לאומי
עוסק מורשה חייב בתשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות (עד תקרה בגובה פי חמישה מהשכר הממוצע במשק), אשר מוכרים כהוצאה באופן חלקי, בעוד שחברה פטורה מתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות. לכן, בעל מניות בחברה ישלם ביטוח לאומי ומס בריאות רק על הסכום שהוא יקבל כמשכורת חודשית מהחברה בתפקידו כעובד או מנהל. עם זאת, דיבידנד שיחולק לבעלי המניות, יהיה פטור מתשלום מס בריאות וביטוח לאומי (בתנאי שהכנסותיו של מקבל הדיבידנד מעבודה עולות על הכנסותיו מדיבידנד.
העברת העסק לאחר
בניהול כעוסק מורשה קיימת זהות מוחלטת בינו לבין העסק מבחינת הניהול, השליטה, הבעלות והאחריות. לאר זאת, כאשר נוצר צורך בהעברת העסק קיימת פרוצדורה שעלולה להתארך למשל, כאשר ישנם נכסים רשומים בטאבו, דבר הכרוך במס.
העברת העסק יכולה להיות בעייתית כאשר ישנה התקשרות אישית עם לקוחות, ספקים, או שכירות אישית ותיתכן התנגדות להעברת ההתקשרות מול אדם אחר. לעומת זאת, כאשר העברת הבעלות בעסק מתבטאת בהעברת מניות החברה, אין צורך בקבלת הסכמת צדדים שלישיים כלשהם.
לסיכום
כאשר ישנם רווחים צפויים מן החברה, או כאשר רוצים להשיג מימון לעסק ישנם יתרונות בולטים בהתאגדות עסק לחברה. במקרים המתאימים, תכנון מס נכון וניצול היתרונות יכולים לחסוך סכומי כסף נכבדים לבעלי עסקים, ולמנוע חשיפתם לסיכונים העלולים להביא את בעל העסק אישית לפשיטת רגל.
* האמור בכתבה איננו מהווה יעוץ משפטי, יש להתייעץ עם עורך דין טרם נקיטת צעדים כמתואר.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?