חוזים/דין סירוב מס הכנסה לשלם עבור מסירת מידע/שלום
עובדות וטענות:
תובענה זו הינה בקשר למידע שמסר התובע לנתבעת, באמצעות עובד רשויות מס הכנסה, מידע אודות העלמות מס, החזקת מטבע חוץ (מט"ח) שלא כדין ומתן שוחד. בעת מסירת המידע, הובטח לתובע גמול בשיעור של 10% מהסכום שיגבה בעקבות המידע שמסר. התובע טוען שהובטח לו וסוכם עימו, כי הוא יהיה זכאי לגמול מכל סכום שנגבה לאוצר המדינה, עקב אותו המידע שמסר. מאחר ולתובע אין גישה לנתונים ולמסמכים המאמתים את הסכומים שניגבו, והמצויים בידיעת ובשליטת הנתבעת, הוא עתר לחייב את הנתבעת במתן חשבונות מלאים ונכונים בקשר להיקף הסכומים "אשר ניגבו בפרשה".
המדינה אינה מתכחשת לטענת התובע, אלא שלטענתה, התובע זכאי לגמול רק מכל מס שניגבה ממעלימי מס עקב מידע שמסר לנציבות מס הכנסה, ולפיכך הוא אינו זכאי לכל גמול נוסף בגין כספים נוספים שהגיעו לקופת המדינה עקב אותו המידע.
דיון משפטי:
כב' הש' י' שינמן:
הלכה למעשה, אין מחלוקת בין הצדדים, כי בשנת 1986, נכרת הסכם עם התובע או ניתנה לו הבטחה, לפיה, יקבל זה האחרון גמול בגין כספים שגבתה המדינה עקב המידע שמסר. התובע טוען, כי היה זה הסכם לכל דבר ועניין ואילו הנתבעת טוענת, כי הייתה זו הבטחה מנהלית. יצוין, כי אין הבדל מעשי בין השניים ואת שניהם יש לקיים, אלא שלטענת הנתבעת, על מנת שהבטחה מנהלית תהא תקפה ומחייבת, יש לבדוק אם היא ניתנה בסמכות והאם יש לאוכפה. זאת, אין לקבל. מעבר לעובדה כי מהראיות שהוצגו אכן נכרת בענייננו הסכם לכל דבר ועניין, עסקינן במטריה המצויה בתחום האפור והרגיש, בו מוסר האזרח מידע לרשות כנגד אזרח או גוף אחר, ואין זה סביר כי באותה עת, כשהאזרח המוסר את המידע, יושב מול נציג מוסמך של המדינה, הוא יתחיל לברר את סמכויותיו של אותו הגורם היושב מולו ולאיזה מזרועות הביצוע של המדינה הוא משתייך במדויק. אם רוצה המדינה לסייג ולהגביל מחויבותה, מן הראוי, כי הדבר ייעשה בכתב והחשוב מכל במפורש, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, דבר שימנע, ללא כל ספק, אי הבנות וציפיות מוטעות ע"י מי מהצדדים.
ואולם, למרות ששני הצדדים מעידים, כי נחתם מסמך עם התובע, מסמך כזה לא הוצג, ובלאו הכי פרטיו אינם ידועים וכל שניתן ללמוד על תוכנו, נלמד רק על סמך עדותם של העדים, ולמעשה רק מפי התובע עצמו, שכן הוא היחידי שמסוגל להעיד על נסיבות ההתקשרות "מכלי ראשון". התובע העיד, כי הוא הוחתם על הסכם וכנהוג העתק ממנו לא ניתן לו. בהתבסס על עדותו, משערת הנתבעת, כי התובע הוחתם על טופס, ולכן סבורה היא, כי מדובר ב"מסמך סטנדרטי אשר לא נערך לצורך התקשרות עימו". לא ברור על מה מתבססת השערה זו. מסקנת הנתבעת, כי אם נערכה התקשרות בקשר סכומים שייגבו ע"י רשויות אחרות, הרי שלא מדובר בהסכם, אלא בהבטחה שלטונית, אינה מבוססת בלשון המעטה. טענה זו לא הוכחה בדרך כלשהי וגם אם הייתה מוכחת, לא היה הבדל ביניהם, ועל הנתבעת היה לקיימם.
נקבע, כי לשני הצדדים הייתה כוונה וגמירות דעת להתקשר בהסכם, אלא שהיקפו ופרשנותו שנויים במחלוקת. פרשנות הסכם תיעשה, כידוע, לפי אומד דעת הצדדים, כפי שהיא משתמעת מתוך החוזה, ובמידה שאינה משתמעת ממנו-מתוך הנסיבות ועל פי תכליתו. מקום שאומד הדעת הסובייקטיבי של אחד הצדדים שונה מזה של הצד השני, כבענייננו, ואין כל אפשרות לגבש אומד דעת סובייקטיבי משותף, יפורש החוזה על פי תכליתו האובייקטיבית, דהיינו – המטרות, האינטרסים והתכליות שחוזה מסוג זה, או מטיפוס החוזה שנכרת נועד להגשים. התכלית האובייקטיבית, נלמדת גם מסוג ההסכם והיא נקבעת על פי מבחן אובייקטיבי המושפע מעקרון תום הלב וממערכת הערכים שהוא מבטא ונגזרת משיקולים של היגיון ומשיקולי יעילות עסקית.
התובע מסר מידע, לרשות החוק הראשונה בה פגש, על פעילות בלתי חוקית בתחומים שונים ולכן, גם אין זה הגיוני, כי התובע, בהסכם אליו הגיע בסופו של דבר, ביקש גמול המסויג אך ורק לתחום המיסוי. בעקבות הסיכום כי ישולם לו סך בשיעור של 10% מכל סכום שייתפס, הופנה התובע במישרין ע"י נציג מס הכנסה למשטרה, על מנת שימסור שם מידע לגבי המטבע הזר והשוחד, מבלי שציין או הפנה את תשומת ליבו של התובע, כי ההסכם שנכרת ונחתם ביניהם אינו חל על אותו המידע והוא מצומצם אף לסכומים שיגבו ע"י שלטונות מס הכנסה. התובע הבין, כי הוא יהיה זכאי לגמול מכל סכום שתגבה המדינה, שאחרת יש גם להניח, כי היה מבקש לחתום על הסכם דומה עם משטרת ישראל.
כמו כן, עמדת הנתבעת באשר לשאלה אם נכרת הסכם עם התובע ואם לאו והיקפו של ההסכם, השתנתה מעת לעת. בהמשך הסתבר, כי ההסכם או "הטופס" עליו חתם התובע אבד, ובתיק לא נמצאו כל תרשומות או אסמכתאות או תיעוד לגבי מה סוכם עימו. הנתבעת אף לא גרמה לעדים היחידים שהיו יכולים לשפוך מעט אור על הפרשה מטעמה להעיד. הנתבעת, שניסתה בכל דרך להימנע מתשלום התגמול המגיע לתובע, העלתה בסיכומיה לראשונה במפורש את טענת "ההבטחה השלטונית" ו"חוסר הסמכות", ולצורך כך העלתה את הטענה, כי קיימת "הפרדת רשויות" ולפיכך, לא יכולה היתה להתחייב לכל תגמול שאינו קשור לעניין המס.
ואולם, כאמור, כהמשך ישיר לפגישה ולסיכום שהיה לתובע עם נציג הנתבעת, הוא הופנה עוד באותו מעמד למשטרת ישראל, כדי שזה האחרון יקבל ממנו את המידע והנתונים לגבי עבירות מטבע חוץ ושוחד שהתובע מסר מידע בגינם. יתרה מזאת, כתבי האישום שהוגשו כנגד הנאשמים, בקשר לעבירות המס ובקשר לעניין עבירות מטבע זר וקשירת קשר לפשע נידונו והסתיימו במאוחד. כלומר, אותו מידע שמסר התובע, הביא בסופו של יום לכך שגם שלטונות המע"מ וגם משטרת ישראל ביצעו פעולות חקירה, בגינם נקנסו הנאשמים וחולט המטבע חוץ שנתפס. לפיכך, סירוב הנתבעת לשלם לתובע גמול, אינו נובע מ"הפרדת הרשויות", שכן בזמנים הרלבנטיים, הרשויות לא מצאו לנכון לעשות הפרדה וכשנוח היה, אוחדו הפעילויות וההליכים.
הנתבעת, באמצעות נציגיה, הבטיחה לתובע גמול על המידע שמסר בצורה של קבלת אחוז מכל סכום שייכנס מקופת המדינה, ובסופו של דבר אין נפקא מינה מי הגוף שביצע את החקירה ובעקבותיו נכנסו כספים רבים לקופת המדינה. הבסיס החוקי של התובע נובע מהמחויבות החוזית/ההסכמית שניתנה לו ולמעלה מן הצורך גם עילה של עשיית עושר ולא במשפט עומדת לו, באשר לקופת המדינה נכנסו כספים רבים עקב המידע שמסר התובע. לו היה התובע ער להבחנות אותן מתכוונת הנתבעת לעשות, אין כל ספק, כי היה דואג גם להחתים כל רשות אחרת שהשתמשה במידע שהוא מסר, ומכאן שבעת כריתת ההסכם לא סויגה ההתחייבות לשלם לתובע גמול. הרשויות מטבע הדברים, כולן, עשו שימוש באותו מידע.
הנתבעת לא יכולה לאחוז את המקל משתי קצותיו, מצד אחד לטעון, כי היה טופס שנחתם על ידי התובע ושהיה אמור להיות בידיה, ומצד שני לטעון, כי לטופס אין כל משמעות וכי הלכה למעשה, לא נכרת עם התובע הסכם, אלא ניתנה לו הבטחה בעל פה על ידי מר שמש. לו היה מוצג הטופס או ההסכם על ידי הנתבעת, לא היה צריך בספקולציות ובהתרשמויות של הנתבעת, והאמור באותו טופס, היה מחייב את הצדדים לכל דבר ועניין, וקרוב לוודאי, שהדיון היה מתייתר.
אשר על כן, בין התובע לבין הנתבעת נכרת הסכם, לפיו יקבל התובע גמול בגין כל סכום שיכנס לקופת המדינה, עקב אותו המידע שמסר וכי סכום המט"ח שחולט בסל 250,000$, הינו בגדר סכום שנכנס לקופת המדינה עקב המידע שמסר התובע.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל
בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?
קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.
ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.
צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.
לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח
בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.
