האצה ניכרת בקצב גידול היצוא של התעשיה המסורתית

בחודשים אפריל-יולי 2007. גידול ריאלי של 4% לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבעון הראשון של השנה
שי יוכט |

בחודשים אפריל-יולי 2007 חלה האצה ניכרת בקצב גידול היצוא של התעשייה המסורתית-גידול ריאלי של 4% לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבעון הראשון של השנה. זהו שיעור הגידול הגבוה ביותר בענפים אלו ב-10 הרבעונים האחרונים. כך מסר אוהד מראני, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים על מצב היצוא.

מראני מציין, כי ברבע הראשון של השנה נרשם גידול ריאלי בשיעור של 1% בלבד ביצוא התעשייה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס). מראני קורא לממשלת ישראל לאמץ את מסקנות הוועדה שמינה שר התמ"ת, אלי ישי במטרה לעודד את היצוא ולהקצות כ-460 מליון שקל, דבר שיאפשר את ישומן של ההמלצות. כמו כן הוסיף מראני, כי מניתוח התאחדות התעשיינים על מצב היצוא מתברר כי מצד שני, בחודשים אפריל-יולי חלה האטה בקצב גידול היצוא של ההייטק, בתקופה זו נרשם גידול ריאלי של 1% בלבד ביצוא הענף, (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות), זאת לעומת גידול ריאלי של 2.5%ברבעון הראשון של השנה וגידול של 3.3% ברבע האחרון אשתקד.

מראני מציין, כי סה"כ בחודשים אפריל-יולי 2007 נמשך הגידול הריאלי ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים), תוך האטה בקצב הגידול. בתקופה זו נרשם גידול ריאלי של 2% ביצוא התעשייתי, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע הראשון של השנה, היצוא הסתכם בחודשים אלו ב- 11.2 מיליארד דולר.

מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים אפריל-יולי 2007 חלה עלייה חדה ביצוא לארה"ב (גידול של 13%), לצד המשך הגידול ביצוא למדינות האיחוד האירופי, (גידול של 8%), ולמדינות אסיה, (גידול של כ-3%). מנגד, נרשמה נסיגה דולרית משמעותית ביצוא ליתר מדינות העולם (ירידה של כ-11%).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי

רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים



צלי אהרון |

רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי. 

הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים. 

תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.

איך זה יתבצע?

הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית. 

במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.