למרות המלחמה: הצמיחה במשק הסתכמה ב-2006 בכ-5.1%

בדומה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 4.8% ב-2004. בשנת 2006 הסתכם הגירעון בחשבון השוטף של המגזר הממשלתי ב-8.8 מיליארדי שקלים - נמוך בכ-5.1 מיליארד שקל מהגירעון ב-2005
עפרה ברון |

למרות נזקי המלחמה, ובהתאם לציפיות לצמיחה גבוהה בשנת 2006, התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים, עלה בשנת 2006 ב-5.1%, בדומה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 4.8% ב-2004.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה עוד, כי התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-2006 ב-3.2% במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 3.4% ב-2005 ושל 3% ב-2004.

סך כל המקורות שעמדו לרשות המשק בשנת 2006, עלה ב-4.5% בדומה לעלייה ב-2005, כאשר יבוא הסחורות והשירותים עלה ב-3.1%. הנתונים על השימושים במקורות מצביעים על עליות בכל השימושים: 6.4% בהשקעות בנכסים קבועים, 4.9% ביצוא הסחורות והשירותים, 4.8% בהוצאה לצריכה פרטית ו-3.3% בהוצאה לצריכה ציבורית.

העלייה הגדולה יחסית ביצוא בהשוואה לעלייה ביבוא, הביאה לעודף בחשבון הסחורות והשירותים, למעט יבוא ביטחוני של 3.4 מיליארד דולר בשנת 2006, בהמשך לעודף של 2.5 מיליארד דולר ב-2005 ושל 2.3 ב-2004 .

ההכנסה הלאומית הפנויה, במחירי שוק, הכוללת את ההכנסות מהתוצר המקומי בתוספת הכנסות מחו"ל מעבודה ויזמות ומהעברות שוטפות נטו, הגיעה ב-2006 לכ-78.4 אלף ש"ח לנפש.

החסכון הלאומי הנקי ב-2006 הסתכם ב-7.5% מההכנסה הלאומית הפנויה, לאחר חיסכון של 5.0% ב-,2005 של 2.7% ב-2004 ושל 1.2% ב-2002 וב-2003. זאת, בהשוואה לחסכון של 4% עד 7% לשנה בשנים 1997-2001. החסכון הלאומי הנקי - שווה להכנסה הלאומית הפנויה פחות הצריכה הציבורית והפרטית.

ההכנסה הפרטית הפנויה לנפש בניכוי עליית מחירי הצריכה הפרטית, עלתה ב-2006 ב-5.2%, לאחר עלייה של 2.2% ב-2005.

שיעור החסכון הפרטי הנקי הגיע ב-2006 ל-12.8% מההכנסה הפרטית הפנויה, בהשוואה ל-10.9% ב-2005 ול-10.4% ב-2004.

ירידה משמעותית בגרעון השוטף

בשנת 2006 הסתכם הגירעון בחשבון השוטף של המגזר הממשלתי ב-8.8 מיליארדי שקלים - נמוך בכ-5.1 מיליארד ש"ח מהגירעון ב-2005. הגירעון ב-2006 הגיע ל-1.4% מהתמ"ג, לאחר שהיה 2.4% מהתמ"ג ב-2005 ו-4.2% ב-2004.

הגירעון בחשבון השוטף שווה להכנסות השוטפות פחות ההוצאות השוטפות של כל הגופים במגזר הממשלתי: הממשלה, הרשויות המקומיות, המוסדות הלאומיים ומלכ"רים שמקבלים את רוב מימונם מהממשלה. צמצום הגירעון השוטף בשנת 2006 נזקף לעלייה של 8.7% בהכנסות השוטפות של המגזר הממשלתי, לעומת עלייה של 6.2% בהוצאות השוטפות. העלייה בהכנסות המגזר הממשלתי משקפת בעיקר עלייה בגביית המסים (מס הכנסה ומסים על ייצור מקומי ועל יבוא) של 9.6% בהמשך לעלייה של 6.4% ב-2005. כמו כן, עלו ההכנסות מביטוח לאומי ב-5.0%, בדומה לעלייה אשתקד. הגירעון הכולל במגזר הממשלתי שכולל גם את הגירעון בחשבון ההון, הגיע ב-2006 ל- 1.8% מהתוצר.

יבוא ויצוא סחורות ושירותים

יצוא הסחורות והשירותים, במחירים קבועים, גדל בשנת 2006 ב-4.9%, לאחר עלייה של 5.1% ב-2005. הגידול ביצוא ב-2006 משקף עליות ברב מרכיבי היצוא-יצוא התעשייתי למעט יהלומים עלה ב-12.1%, יצוא השירותים עלה ב-5.3%, ויצוא החקלאות ב-0.4%. לעומת זאת, ביצוא היהלומים נרשמה ירידה של 16.2%.

יבוא הסחורות והשירותים, במחירים קבועים, עלה בשנת 2006 ב-3.1%, לאחר עלייה של 3.4% ב-2005 ושל 12.1% ב-2004. סך כל היבוא למעט יבוא בטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ב-2006 ב-5.0%, בהשוואה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 13.6% ב-2004. העלייה ביבוא בשנת 2006 משקפת עליות של 5.0% ביבוא שירותים אחרים (ללא נסיעות לחו"ל), של 3.3% ביבוא שירותי התיירות ושל 7.7% ביבוא הסחורות (ללא יבוא ביטחוני, דלק, אוניות ומטוסים ויהלומים). לעומת זאת,הצטמצם יבוא היהלומים ב- 8.3% ויבוא דלק אוניות ומטוסים ב-6.5%.

מצבנו טוב בהשוואה בינלאומית

בהשוואה בינלאומית, עולה כי קצב הצמיחה בישראל בשנת 2006 היה גבוה יחסית לקצב הצמיחה במדינות האחרות. העלייה הממוצעת בתמ"ג ב-30 מדינות ארגון ה- OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח) הסתכמה בשנת 2006 ב-3.2% והיתה נמוכה מזו של ישראל ב-1.9%. יחד עם זאת, בשל הגידול המהיר יחסית של האוכלוסיה בישראל, גידול התמ"ג לנפש בישראל גבוה רק ב-0.7% מזה שב-OECD. גידול של 3.2% לעומת 2.5% ב-OECD.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.