למרות המלחמה: הצמיחה במשק הסתכמה ב-2006 בכ-5.1%

בדומה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 4.8% ב-2004. בשנת 2006 הסתכם הגירעון בחשבון השוטף של המגזר הממשלתי ב-8.8 מיליארדי שקלים - נמוך בכ-5.1 מיליארד שקל מהגירעון ב-2005
עפרה ברון |

למרות נזקי המלחמה, ובהתאם לציפיות לצמיחה גבוהה בשנת 2006, התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים, עלה בשנת 2006 ב-5.1%, בדומה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 4.8% ב-2004.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה עוד, כי התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-2006 ב-3.2% במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 3.4% ב-2005 ושל 3% ב-2004.

סך כל המקורות שעמדו לרשות המשק בשנת 2006, עלה ב-4.5% בדומה לעלייה ב-2005, כאשר יבוא הסחורות והשירותים עלה ב-3.1%. הנתונים על השימושים במקורות מצביעים על עליות בכל השימושים: 6.4% בהשקעות בנכסים קבועים, 4.9% ביצוא הסחורות והשירותים, 4.8% בהוצאה לצריכה פרטית ו-3.3% בהוצאה לצריכה ציבורית.

העלייה הגדולה יחסית ביצוא בהשוואה לעלייה ביבוא, הביאה לעודף בחשבון הסחורות והשירותים, למעט יבוא ביטחוני של 3.4 מיליארד דולר בשנת 2006, בהמשך לעודף של 2.5 מיליארד דולר ב-2005 ושל 2.3 ב-2004 .

ההכנסה הלאומית הפנויה, במחירי שוק, הכוללת את ההכנסות מהתוצר המקומי בתוספת הכנסות מחו"ל מעבודה ויזמות ומהעברות שוטפות נטו, הגיעה ב-2006 לכ-78.4 אלף ש"ח לנפש. החסכון הלאומי הנקי ב-2006 הסתכם ב-7.5% מההכנסה הלאומית הפנויה, לאחר חיסכון של 5.0% ב-,2005 של 2.7% ב-2004 ושל 1.2% ב-2002 וב-2003. זאת, בהשוואה לחסכון של 4% עד 7% לשנה בשנים 1997-2001. החסכון הלאומי הנקי - שווה להכנסה הלאומית הפנויה פחות הצריכה הציבורית והפרטית.

ההכנסה הפרטית הפנויה לנפש בניכוי עליית מחירי הצריכה הפרטית, עלתה ב-2006 ב-5.2%, לאחר עלייה של 2.2% ב-2005.

שיעור החסכון הפרטי הנקי הגיע ב-2006 ל-12.8% מההכנסה הפרטית הפנויה, בהשוואה ל-10.9% ב-2005 ול-10.4% ב-2004.

ירידה משמעותית בגרעון השוטף

בשנת 2006 הסתכם הגירעון בחשבון השוטף של המגזר הממשלתי ב-8.8 מיליארדי שקלים - נמוך בכ-5.1 מיליארד ש"ח מהגירעון ב-2005. הגירעון ב-2006 הגיע ל-1.4% מהתמ"ג, לאחר שהיה 2.4% מהתמ"ג ב-2005 ו-4.2% ב-2004.

הגירעון בחשבון השוטף שווה להכנסות השוטפות פחות ההוצאות השוטפות של כל הגופים במגזר הממשלתי: הממשלה, הרשויות המקומיות, המוסדות הלאומיים ומלכ"רים שמקבלים את רוב מימונם מהממשלה. צמצום הגירעון השוטף בשנת 2006 נזקף לעלייה של 8.7% בהכנסות השוטפות של המגזר הממשלתי, לעומת עלייה של 6.2% בהוצאות השוטפות. העלייה בהכנסות המגזר הממשלתי משקפת בעיקר עלייה בגביית המסים (מס הכנסה ומסים על ייצור מקומי ועל יבוא) של 9.6% בהמשך לעלייה של 6.4% ב-2005. כמו כן, עלו ההכנסות מביטוח לאומי ב-5.0%, בדומה לעלייה אשתקד. הגירעון הכולל במגזר הממשלתי שכולל גם את הגירעון בחשבון ההון, הגיע ב-2006 ל- 1.8% מהתוצר. יבוא ויצוא סחורות ושירותים

יצוא הסחורות והשירותים, במחירים קבועים, גדל בשנת 2006 ב-4.9%, לאחר עלייה של 5.1% ב-2005. הגידול ביצוא ב-2006 משקף עליות ברב מרכיבי היצוא-יצוא התעשייתי למעט יהלומים עלה ב-12.1%, יצוא השירותים עלה ב-5.3%, ויצוא החקלאות ב-0.4%. לעומת זאת, ביצוא היהלומים נרשמה ירידה של 16.2%.

יבוא הסחורות והשירותים, במחירים קבועים, עלה בשנת 2006 ב-3.1%, לאחר עלייה של 3.4% ב-2005 ושל 12.1% ב-2004. סך כל היבוא למעט יבוא בטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ב-2006 ב-5.0%, בהשוואה לעלייה של 5.2% ב-2005 ושל 13.6% ב-2004. העלייה ביבוא בשנת 2006 משקפת עליות של 5.0% ביבוא שירותים אחרים (ללא נסיעות לחו"ל), של 3.3% ביבוא שירותי התיירות ושל 7.7% ביבוא הסחורות (ללא יבוא ביטחוני, דלק, אוניות ומטוסים ויהלומים). לעומת זאת,הצטמצם יבוא היהלומים ב- 8.3% ויבוא דלק אוניות ומטוסים ב-6.5%.

מצבנו טוב בהשוואה בינלאומית

בהשוואה בינלאומית, עולה כי קצב הצמיחה בישראל בשנת 2006 היה גבוה יחסית לקצב הצמיחה במדינות האחרות. העלייה הממוצעת בתמ"ג ב-30 מדינות ארגון ה- OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח) הסתכמה בשנת 2006 ב-3.2% והיתה נמוכה מזו של ישראל ב-1.9%. יחד עם זאת, בשל הגידול המהיר יחסית של האוכלוסיה בישראל, גידול התמ"ג לנפש בישראל גבוה רק ב-0.7% מזה שב-OECD. גידול של 3.2% לעומת 2.5% ב-OECD.

עוד עולה, כי רמת המחירים בישראל נמוכה בשיעור של 20%-30% מרמת המחירים במדינות בעלות תמ"ג לנפש דומה לשלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה