שוק האופציות: להגן מפני גל קטן של ירידות

לקראת פתיחת אסטרטגיה חדשה לחודש ינואר, ממליץ דרור גילאון לשוב לבסיס ולבדוק את הכלכלה
דרור גילאון |

בשבוע שעבר הצגנו שתי אפשרויות העומד ות בפני משקיעים: האחת - פתיחת אסטרטגיה קצרת טווח (+P930, -P920, -P900, -C970) שתפקידה להגן אלינו ולו במעט, במקרה של ירידות שערים קלות, עד לפקיעה שתתרחש בסוף השבוע הקרוב ושעלותה הייתה 10 שקל בלבד ליחידת אסטרטגיה. השנייה - השארות עם הפוזיציה שפתחנו לפני 4 שבועות (+P890,-P870,-P840,-C990) בעלות של 30 שקל ושמספקת הגנה חלקית בלבד היות והשוק עלה בכ-3.5% מאז פתיחתה.

המשותף לשתי האסטרטגיות היתה עלות נמוכה ושאיפה לעלייה איטית במדד המעו"ף. שכן, הרווח על מניות עדיף ממימוש הגנות שבדרך כלל יכולות לפצות אותנו על הפסד במניות, אך לא להגדיל את ההון. לשמחתנו, המשיך גם השבוע מדד המעו"ף לעלות ואנו מסכמים שבוע נוסף של עליות, הפעם בשיעור של 0.7%.

בטור נפתח אסטרטגיה חדשה לחודש ינואר, אך כמו לפני כל פתיחת אסטרטגיה חדשה, נעצור רגע ונבדוק את המגמות הכלכליות לפני שננסה להעריך את כיוונה של הרוח.

גורמי המקרו ממשיכים לתמוך בשוק ההון: האינפלציה נמוכה, הריבית במגמת ירידה, הצמיחה במשק מהירה וקיימת שליטה תקציבית סבירה. בנוסף, קיבלנו השבוע חיזוק מחברת הדירוג הבינלאומית פיץ' שהעלתה את תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לחיובית. פיץ' אינה החברת דירוג האשראי הראשונה שהעניקה תחזית דרוג חיובית לישראל. מודיס הקדימה אותה והעלתה את תחזית דרוג האשראי של ישראל ל"חיובי" כבר ב-10 במאי 2006, וסביר שבקרוב נראה גם את חברת סטנרד אנד פורס מצטרפת בתחזית דומה.

בהודעתה ציינה פיץ' לחיוב את הדינאמיות והחוסן המשופרים של ישראל, הנובעים מהרפורמות של השנים האחרונות שבאו לידי ביטוי בהשפעה הכלכלית המוגבלת של המלחמה בלבנון ובהתאוששות החזקה שמתרחשת בימים אלה. התייחסות ליכולת של המשק להתאושש מהמלחמה מצביעה על כך שנדרשת פרמיית סיכון נמוכה יותר בהשקעה במשק הישראלי. דבר שיכול לבוא לידי ביטוי גם בשוק המניות וגם בשוק הסולידי.

בכירים באוצר מעריכים שהגירעון התקציבי בשנת 2007 לא יגיע ל-3%, אלא לשיעור נמוך יותר של 2.1%-2.3%. זאת, עקב צמיחה מהירה יותר מ-3.8% (תחזית צמיחה בתקציב). על פי הערכות חזאי מקרו בשוק, הצמיחה בשנת 2007 צפויה להיות כ 4.6%-4.8% וזה תומך בהערכות פקידי האוצר. לאחרונה פורסמו נתונים מצוינים לגבי היקף השקעות זרים במשק הישראלי.

ההשקעות נטו היו כ-19 מיליארד דולר עד נובמבר, מזה כ-12.4 מיליארד דולר בהשקעות ריאליות. מגמה זו צפויה לתמוך בשקל ולעודד את נגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית בעוד 0.25% לרמה של 4.75%. בשנת 2006 כלכלת העולם צומחת בקצב מהיר של כ-5.3% והסחר העולמי ב-10%.

רוח גבית מהעולם תומכת ביצוא הישראלי וכך גם בהשקעות. לפי הערכות, גם בשנת 2007 צפויה צמיחה עולמית של כ-5% והמשק האמריקאי, למרות האטה מסוימת, לא יכנס למיתון עמוק והנחיתה נראית רכה.

אל מול הנתונים הכלכליים החיובים קשה שלא להיות אופטימיים ולצפות להמשך עליות, אך להערכותינו יש מקום לבצע הגנות מסיימות לתיק המניות, פן יבוא גל קטן של מימוש רווחים או שייכנסו נתונים נוספים שישנו מעט את התמונה. הנתונים החיובים מדרבנים אותנו לפתוח באסטרטגיית הגנה זולה במיוחד. כזו שתאפשר לנו להמשיך וליהנות מהמשך העליות תוך כדי צמצום הפגיעה ברווחים במקרה של ירידות שערים.

על פי נתוני סוף השבוע ניתן לבצע את האסטרטגיה הבאה תמורת 4 שקלים בלבד:

רכישת אופציית 910, כתיבת אופציית מכר 890, כתיבת אופציית מכר 860 ומימון על ידי כתיבת אופציית רכש 1010. כל האופציות לחודש ינואר.

משמעות האסטרטגיה: הגנה מירידה חודשית של 3.9% ועד ירידה חודשית של 6%.

נקודות התורפה שלה: ההגנה מתחילה להצטמצם כאשר השוק יורד חזק ומהר מידי. כלומר, בירידה של יותר מ-9.18%. ניתן אף להפסיד עליה כסף במקרה קיצוני של שוק מניות שמאבד 11.3% בתוך חודש. שימו לב שתאלצו "להסתפק" בעליה מקסימאלית ממוצעת של 6.6%, היות וכתבנו אופציית רכש 1010 בכדי להוזיל את עלות ההגנה. בהצלחה.

*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לפעולה כלשהי בניירות ערך או אחרת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."