שווקי הסחורות השבוע: האלומניום ממשיך צפונה
מתכות תעשייתיות: נחושת - בשבוע האחרון נראה כי ממשלת סין מקווה להגביל את תעשיית הנחושת על ידי ריסון השקעות חדשות בכורים בתחום והדגישה, כי 25% מקיבולת כורי ההיתוך יסופק על ידי מכרות של החברות. הגבלות אלו ואחרות ניתנו על ידי הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה של סין וזה חל על כל כורי ההיתוך החדשים וכן, כהגנה על תעשיית ההיתוך אשר סבלה מתשלום נמוך על עבודתה. משתקפת בהלה בשוק הנחושת כתוצאה מהצבעת מרבית עובדי מכרה הנחושת הגדול בעולם "אסקונדידה", אשר בצ'ילה, בעד השבתת המכרה. איגוד העובדים בתחום טוען, כי ישנה התקדמות קטנה מאוד מול ההנהלה, אולם תאריך היעד להגעה לסיכום נותר באוגוסט. הרקע לסכסוך הוא דרישת איגוד העובדים לתוספת שכר כתוצאה מעליית מחירי הנחושת בשנה האחרונה.
בנוסף, חברת "קודלקו" איבדה שני שליש מכושר הייצור שלה, 1,000 טון נחושת ליום כתוצאה ממפולת. BHP הודיעה שייצור הנחושת ברבעון ה שלה עלה ב-16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בינתיים הודיעו רשויות המכס הסיני על ירידה של 52.3% בזיקוק נחושת בחודש שעבר (65,521 טון), כתוצאה משילוב של עליית מחירים וירידה בביקושים. על רקע הידיעות הללו עלה מחיר הנחושת השבוע לרמה של 7,670 דולר לטון המייצג עלייה שבועית של 9%.
אלומיניום – חברת BHP פרסמה שעל פי נתוני הרבעון האחרון יצור האלומיניום שלה עלה ב-7% ל-344 אלף טון אשר תורגם לייצור שיא של 1,362,000 טון בשנה האחרונה . עלייה של 2% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. סין יצאה 78,792 טון אלומיניום ביוני, ירידה של 35% מהתקופה המקבילה אשתקד. יש החושבים שתהליך זה נובע כתוצאה משינויי המס של הממשלה הסינית על הייצוא, מה שגורם ליצוא להיות הרבה פחות כלכלי. למרות זאת, המחשבה הרווחת היא שלמרות שהיצוא היה מוגבל ישנו לחץ לנצל את המחירים הגבוהים ואת הדרישה האירופית הגבוהה. ישנם המצפים שהיצוא הסיני יעלה בעתיד הקרוב לרמה של 100 אלף טון כתוצאה ממלאים גבוהים המחכים בנמלים ליצוא. מחיר האלומיניום עלה בסיכום שבועי לרמה של 2,528דולר לטון המייצג עלייה שבועית של 2.76%.
להערכתנו, צפוי מחירו להמשיך ולעלות על רקע הודעת השביתה שיצאה ביום שישי בערב מארגון עובדי הפלדה האמריקאי, בדבר השבתת מתקן ההתכה של חברת Ravenswood, המתיך 168,000 טון אלומיניום בשנה. ההשבתה צפויה על רקע דחיית ההצעה שהעבירה ההנהלה לעובדים.
ניקל – החברה הלאומית היפנית לנפט, גז ומתכות JOGMEC תשחרר בערך 11.5% או 1,273 טון של ניקל מהמלאי האסטרטגי שלה. לאי הניקל בבורסה למתכות בלונדון ירד לרמתו הנמוכה מאז 1991 ועומד על 4,272 טון בלבד. כתוצאה מכך עלו מחירי הניקל השבוע בשיעור של 4.66% לרמה של 24,700דולר לטון. מחיר האבץ נסגר השבוע ברמה של 3,300דולר לטון עלייה שבועית של 7.5%.
מתכות יקרות: נתוני הספר הבז' הזניקו את המטבעות השונים ובראשם האירו אל מול הדולר האמריקני. זאת, לאור החששות מפני האטה בקצב הצמיחה האמריקאי, כתוצאה מכך עלה מחיר הזהב לרמה של 634.8 דולר לאונקיה המייצג עלייה שבועית של 2.35%. מחיר הכסף עלה גם הוא השבוע ונסגר ברמה של 11.30דולר לאונקיה המייצג עליה שבועית של 4.80%.
קצת ספקולציה - המלצתנו הספקולטיבית לפני שבועיים (Long כסף, Short זהב) התממשה בשבוע שעבר ל-1% רווח והוסיפה השבוע עוד 2.45%, סה"כ רווח בשבועיים של 3.45% (תשואה שוות ערך ל כ 7.5 חודשים ב T-bill), עת לסגור פוזיציות.
סחורות רכות: לפני שלושה שבועות כתבנו, כי "אנו רואים ברמת ה-17 סנט כרמת התנגדות, לא נופתע מירידה זמנית במחירי הסוכר". לאחר שבירת הממוצע הרגיל ל-200 יום בשבוע שעבר (15.40 סנט לליברה) המשיכה הירידה, וגם רמת ה 15 סנט לליברה נשברה. למרות זאת, שתי סגירות בחמישי ושישי קרוב לאותה רמה 14.75 סנט לליברה ו-RSI14 המתייצב לאחר ירידות ברמה של 32.14% מעלים את ההסתברות לתיקון, לרמות של 15.36 סנט ו-15.67 סנט.
להזכירכם, לפני כחודש וחצי שתי סגירות ברמות של 14.71 סנט ו 14.75 סנט (13, 14 ביוני 2006) גררו אותנו לעליות עד רמה של 17 סנט לליברה.
הירידות האחרונות באו על רקע ההסכמה בין ארה"ב למקסיקו בדבר פתיחת שוק הסוכר בינן למסחר חופשי החל מינואר 2008. כמו כן, הוסכם בין הצדדים על תקופת למידה בת שנה וחצי בה לכל אחד מהמדינות מוקצבת מכסת ייבוא/ייצוא בת 500,000 טון נטולת מיסים. במסגרת ההסכם תייצא מקסיקו לארה"ב סוכר לתעשיית המשקאות הקלים ואפייה, וארה"ב תייצא למקסיקו סירופ תירס בעל אחוז פרוקטוזה גבוה.
פרמיית הזיקוק למאי 2007 ממשיכה להיות גבוהה, כ-86 דולר לטון. על רקע הירידות בניו יורק, ירדו מחירי הסוכר הלבן (5#) השבוע עד לרמה של 436דולר לטון, המייצג ירידה שבועית של 3.17%. הגם שרמות התמיכה אותן ציינו לפני שבועיים נפרצו ליום אחד (שני), הרי שברמה של 94 סנט לליברה נתמך הקפה מזן ארביקה ומחירו החל לעלות כך שביום שישי - ונסגר ברמה של 99.4 עלייה שבועית של 3.97%.
מתוך רשמי הסוחרים בבורסות נראה, כי ההתייצבות והעליות שבאו בדיוק ברמות התמיכה המצופות על ידי השחקנים עודדו ספקולנטים וקרנות לחזור לפוזיציות Long מה שהמשיך את מסכת העליות לרמות אותן ציינו לעיל.
מחירי הקפה מזן רובוסטה (חוזה ספטמבר) נסגרו ביום שישי בלונדון ברמה של 1,297 דולר עלייה שבועית של 11.61% על רקע חזרת הקרנות לפוזיציות Long. מחיר הכותנה ירד השבוע ברוב ימי המסחר על רקע מכירות ספקולטיביות ותנאי מזג אוויר טובים מהצפוי. לקראת סופה"ש, על רקע עלייה במחירי הנפט וסגירת פוזיציות Short ספקולטיביות, עלו גם מחירי הכותנה, שהתייצבו מעל ממוצע הנע ל-50 יום. מחיר חוזה דצמבר נסגר ברמה של 55.54 סנט, שנע ברצועת המחירים, מעל לממוצע הנע ל-10 ימים של 54.85 סנט לבין הממוצע הנע ל-100 יום של 56.25 סנט.
ביום חמישי פרסם משרד החקלאות האמריקני, כי מכירות 43,200 צרורות כותנה בשבוע החולף היו 31% מתחת למכירות בשבוע הקודם, אך 463,400 יח' ייצוא הכותנה היו 5% מעל המכירות בשבוע שעבר. ברזיל צפויה להחליט השבוע, האם לפנות לארגון הסחר הבינלאומי בתלונה, כי ארה"ב לא אכפה קיצוץ של מיליארד דולר בסובסידיות ליבואני הכותנה.
תבואות: גשם ששוטף את המחירים הינו תופעה ידועה בשוקי הסחורות, כפי שראינו השבוע בשוקי התבואות, הגם שבאירופה ממשיך להיות חם ויבש, הרי שמעט גשם במערב התיכון של ארה"ב הוריד את מפלס החששות מפני פגיעה ביבול ובכך סייע למחירי התבואות לרדת, במיוחד אמורים הדברים על שוקי החיטה. בסיכום שבועי נסגרו מחירי התירס ללא שינוי ברמה של 2.372דולר לבושל, וזאת לאחר ירידה שבועית של 6.4% בשבוע שקדם לכך. מחירי החיטה בבורסות קנזס ושיקגו נסגרו ביום שישי בעליות לרמות של 5.06 דולר ו-3.884 דולר בהתאמה, למרות העליות מאז הגשמים (הלילה שבין שלישי לרביעי) הרי שבסיכום שבועי ירדו מחירי החיטה ב 4.34% ו 4.61% בהתאמה.
גם מחיר הסויה ירד במשך רוב ימות השבוע על רקע מכירות ספקולטיביות ותנאי מזג אוויר טובים מהצפוי לרמתו הנמוכה ביותר ב-5 שבועות האחרונים, אך ביום שישי חלה עלייה קלה במחירים, אשר מחקו את מרבית הירידות. מחיר חוזה הסויה לאוגוסט נסגר ברמה של 5.765 דולר. מחיר חוזה נובמבר נסגר ברמה של 5.98 דולר. מחיר הסויה עלה על רקע סגירת פוזיציות Short, חששות להמשך מזג אוויר חם בארה"ב והערכות, כי מגמת ירידת המחירים שאפיינה את התקופה האחרונה קרובה לסיומה.
פלסטיקה: כפי שתיארנו זאת בשבוע שעבר, מחירי הפוליאתילן ממשיכים בנדידתם צפונה ומושכים בשבוע האחרון גם את מחירי הפוליפרופילן אחריהם. כאשר מחירי הפוליאתילן ממשיכים בעלייתם מן השבועות האחרונים הגם שבקצב נמוך יותר בשבוע האחרון. מחירי הפוליאתילן נסגרו השבוע ברמות היצע של 1,305דולר ו-1,315 דולר לטון בחוזי אוגוסט וספטמבר, בהתאמה, המייצגות עליות של 1.95% ו-0.77%, בהתאמה, עליות נמוכות מאלו שראינו בשבועות הקודמים ונראה כי אנו לקראת מיצוי מגמה זו. מחירי הפוליפרופילן לעומת זאת נסגרו ברמות היצע של 1,280 דולר בחוזי אוגוסט וספטמבר, המייצגים עליה שבועית של 2.4%.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?