טכנית בדולר ין - התיקון בדרך

יש להבחין בין ההערכות לטטוח הארוך, שם רב הסיכוי להמשך התחזקות הין, לטווח המיידי, בו מתקיים תהליך שמצביע על כך שמהלך הירידות של הדולר קרוב למיצוי התיקון צפוי בשבועיים הקרובים
אייל גורביץ |

הקריסה של הדולר מול הין היפני לא היתה בתוכניות. אך מעבר לכך, שבירתה כלפי מטה של רמת 115.50 ין לדולר, אמורה היתה לייצר מהלך ירידות באורך של לפחות 400 פיפס, כעומק הדשדוש בו שהה הדולר במהלך התקופה שבין פברואר לאפריל השנה. היחלשותו המהירה של הדולר דרדרה אותו במהלך השבוע שחלף עד לשפל של 109.36 ין לדולר כאשר מרבית הסימנים מצביעים על אפשרות ולפיה צפוי בתקופה הקרובה תיקון כלפי מעלה.

המגמה המשנית והסיבות לתיקון

1. מגמת ירידה מוגדרת כ"סדרה יורדת של נקודות שיא יורדות ונקודות שפל יורדות". כאשר אנו מביטים על הגרף, החל מדצמבר 2005, כאשר הדולר נסחר ברמת 121.39 ין, אפשר להגיע למסקנה ולפיה המגמה המשנית ואף המינורית מצויות במגמת ירידה ברורה ומובהקת.

העובדה ולפיה המגמה המשנית היא ירידה, מעלה את הסבירות שכל התחזקות של הדולר מול הין בשלב זה אמורה להיות בבחינת אפיזודה חולפת ומוגבלת בהיקפה. ההערכה היא שרמת השפל אליה הגיע הדולר במהלך השבוע שחלף אינה האחרונה בסדרה וכי מפנה אמיתי ומהותי עלול לקחת זמן.

2. עד כמה חלש המטבע האמריקאי? כדי לענות לשאלה זו יש להביט על מדדי העוצמה שמטרתם למדוד את כוחה של המגמה. המדדים הנבחרים מדד העוצמה היחסית, rsi, ומדד החפיפה סטייה, macd. אפשר לראות על הגרף השבועי שמדדי העוצמה מצויים ברמה נמוכה. הנמוכה ביותר מאז אפריל 2005. רמתם הנמוכה מעידה על חולשה וממזערת את הסיכוי למפנה מהותי. ולא רק זאת אלא שהם מצויים במגמת ירידה ברורה ותלילותם גבוהה כאשר חיבור של שלושת מרכיבים אלו מצביעה על מומנטום שלילי של הדולר

הסיבות לתיקון בטווח הקרוב

כפי שכתבתי בפתיח סביר להניח שהדולר עומד לפני תיקון משום שני מרכיבים מרכזיים אותם אפשר לראות על הגרף:

ראשית קרבתו לרמת תמיכה סביב 108.5 ין לדולר. יחד עם זאת אפשר לראות את רצועות בולינגר הפרוסות על הגרף ואמורות להכיל כמעט את כל תנודות השוק. העובדה שהדולר חרג מתחת לרצועה התחתונה, מצביעה על תנועה חריגה ויוצאת דופן יחסית לתנועות אחרות. פרמטר זה מעלה את הסבירות לתיקון בטווח הקרוב.

מבחינת פטנציאל העליות של הדולר הרי שאם המגמה המשנית צפויה להמשיך בכיוונה המקורי, הוא מוגבל למדי. בהערכה ראשונית וגסה מצוי פוטנציאל זה בין רמות של 113 - 115 ין לדולר. כישלון בחציית הרמות הללו או חוסר יכולת להגיע לפחות לרף התחתון יעיד על חולשה וישלח את הדולר לגל ירידות נוסף.

סיכום

יש לעשות הבחנה בין ההערכות לטווח הארוך שם רב הסיכוי להמשך התחזקות הין, לבין הטווח המיידי שם מתקיים תהליך שמצביע על כך שמהלך הירידות של הדולר קרוב למיצוי, הן בשל הקרבה לרמת התמיכה והן בשל החריגה מרצועות בולינגר. התיקון בטווח של מספר ימים עד שבוע שבועיים מהיום.

הערת אזהרה – המסחר במט"ח מסוכן על רקע התנודתיות הגבוהה והמינופים הגבוהים הנהוגים בשווקים אלו. הפעילות חייבת להיות מוגדרת ומדויקת בנקודות ספציפיות וכל פעולה חייבת להיות מגובה על ידי הוראה צמודה לקטיעת הפסד שלא תעלה של עשיריות בודדות של אחוזים ממחיר הקנייה

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".