גדעון תדמור: "נקדם את פיתוח לוויתן מהר ככל האפשר"
"נקדם את פיתוח לוויתן מהר ככל האפשר", כך מבטיח יו"ר דלק קידוחים, בראיון ל-Bizportal. גדעון תדמור ומנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, סיפרו על הפרויקט הגדול שבדרך, מדוע לא פותח עד היום, קשיי הרגולציה והמו"מ עם וודסייד ומדינות שכנות.
בשבוע שעבר מספר מנכ"לים ושותפים בחברות הגז ונפט בישראל דיברו בכנס גז ונפט של חברת ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד אגמון ושות' רוזנברג הכהן
ושות במלון דן תל-אביב. הם ענו לשאלות בנושא "ייצוא גז טבעי מישראל והשלכותיו".
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים יהש: "הסתכלו עלינו כעל עוף מוזר כשדיברנו על טכנולוגיית LNG, אלא שמרבית הסחר בעולם נעשה בצנרת. האלטרנטיבה הראשונה מבחינתנו זה מצריים והשנייה זה ירדן- זה שוק שיכול להיות נפלא, שכן מעבר לדלת. שוק שלישח טורקיה - שוק מעניין של 50 BCM. יש שם שני מתקני הנזלה".
אורי אלדובי: "הממונה על הגבלים מונע תחרות במשק"
יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו יהש: "עם השקעות כאלה גדולות צריך שותפות וזה עושה עסק טוב. לגבי העתיד: הפוטנציאל האמיתי של 'לוויתן' הוא בייצוא וזה אינטרס של המדינה. יש לזה השלכות גיאופוליטיות - יש אש ולהבות במדינות השכנות ולכולנו מכנה משותף אחד - הצורך באנרגיה. כדאי שהמדינה תתעורר ותסייע בייצוא הגז. המטריה המדינית חשובה ובלעדיה אף אחד לא יחתום איתנו על חוזה גדול".
אורי אלדובי, מייסד הזדמנות יהש ויו"ר איגוד מחפשי הגז והנפט: "בלי ייצוא לא תהיה תחרות. עצרו את העבודה של התעשייה למשך שלוש שנים עם ששינסקי ורגולציה אחרת. הממונה פוגע בכניסת שחקנים גדולים לישראל".
- רציו: ירידה בהכנסות וברווח בשל הירידה במחיר הנפט
- רציו עם ירידה בהכנסות וברווח בצל המלחמה וחיבור צינור נוסף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רו"ח יוסי אלפיה מארנסט אנד יאנג: "אין היום אנשים במנהיגות המדינה כמו אריק שרון שדחף את השלמת פרויקט ים טטיס".
יגאל לנדאו: "לרגולטור יש סמכות ואפס אחריות. הוא גם לא נבחר ציבור"
שאול מרידור, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "אני חושב שבראש וראשונה צריך להגיע להחלטות מהר יחסית. לצערי הרב לא כל חברי הממשלה מבינים שמדובר במשימה לאומית - ייצוא גז טוב למדינת ישראל".
- 7.להלאים 28/01/2014 02:55הגב לתגובה זוליותן......ושהכסף יתחלק בין כל האזרחים במקום הכיס השמן של מר תשובה ! הזדמנות אחת בכל החיים .....
- 6.דנה 23/01/2014 02:12הגב לתגובה זולברוחחחחח
- 5.מוטי 22/01/2014 18:22הגב לתגובה זוהגיע הזמן להפסיק לתקוע מקלות בגלגלים ולהתחיל להנות מהמשאב היקר הזה -גז. האם נזכה לזה עוד בימינו?
- 4.פול 22/01/2014 16:28הגב לתגובה זוור"מ שותק ולא פועל אלא אחרי הקלעים. האי-וודאות חוגגת והענף עומד דום
- 3.יופיטר שוקי הון 22/01/2014 15:57הגב לתגובה זול אחר!!!!!!!!! כל סוכני ארצות הברית החוצהההההההההההההה
- 2.יופיטר שוקי הון 22/01/2014 15:55הגב לתגובה זואת המדינה לחבור לקבוצת דלק ולמצוא מפעיל אחר !!! הכי טוב הנזלה !! LNG עזבו אתכם מטורקיה!!!
- 1.יופיטר שוקי הון 22/01/2014 15:47הגב לתגובה זואז המדינה עם קבוצת דלק תמצא מפעיל אחרררררר קבוצת דלק+דלק קידוחים שותפי המדינה
נפט; קרדיט: Unsplashמדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט
בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.
בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור
וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר,
דלק סילוני ובנזין).
ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.
מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.
- חשש מעודף היצע: אופ״ק+ מקפיאה את התפוקה ברבעון הראשון של 2026
- הבנקים הגדולים צופים: שנות 2026-2027 יהיו חלשות לשוק הנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.
