יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן נופלת ב-13% - החברה מעלה מחירים ב-20% והמשקיעים מאוכזבים

מניית יצרנית הטנדרים החשמליים מחקה 70% מערכה מאז ההייפ שלאחר ההנפקה. בעקבות ההודעה החדשה המשקיעים שולחים את המנייה לצלילה נוספת ושפל של שווי שוק של 47 מיליארד בלבד; מה צייץ בתגובה מנכ"ל טסלה אילון מאסק? ריוויאן תפרסם את הדוחות בחמישי הבא, מה צופים האנליסטים?

נתנאל אריאל |

יצרנית הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE  (סימול: RIVN) שעדיין לא מוכרת רכבים בפועל, מודיעה על העלאת מחירים של 20%, עקב "לחצים אינפלציוניים ועלויות רכיבים גבוהות" וכי זה ישפיע על רוב הלקוחות שכבר הזמינו רכבים בהזמנה מוקדמת מראש. מדובר על העלאת מחיר לדגם R1T  למחיר של 79.5 אלף דולר לעומת 67.5 אלף קודם לכן, והמחיר לדגם S1R עלה למחיר של 84.5 אלף דולר לעומת 70 אלף קודם לכן. בניסיון - לא מוצלח - להרגיע משקיעים, ריוויאן אף הודיעה כי היא תציג דגם נוסף עם סוללה חלשה יותר בשנת 2024 ותתמחר אותו בחזרה ב-67.5 אלף דולר, המחיר המקורי.

 

חלק מהלקוחות הגיבו בכעס רב ואף יש מי שביטלו את ההזמנה. כך למשל אדם מג'ורג'יה כתב בפייסבוק כי מדובר "עליית מחירים אסטרונומית ולא הוגנת. אני לא אשלם 94 אלף דולר על טנדר בגודל בינוני" והוסיף כי במחיר הזה הוא יכול לקנות טנדרים ברכבי בנזין במחירים נמוכים בהרבה.

 

המניה מגיבה בצלילה של 13% לשווי שוק של 47 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי פחות משנה לפני ההנפקה החברה הוערכה בשווי של 50 מיליארד דולר, אך בפועל היא הצליחה להנפיק בוול סטריט בשווי של 77 מיליארד דולר במסגרת גל ההנפקות המנופחות של שנה שעברה. מאז היא אפילו הספיקה להכפיל את שוויה ולהגיע לשווי של 150 מיליארד דולר – אלא שמה שנכון לגבי חברות חלום אחרות נכון גם לגבי ריוויאן: שווי מנופח לחברת חלום שלא מוכרת עדיין כלום, בסופו של דבר יתנגש עם קרקע המציאות.

 

מה חושב על כך אילון מאסק?

העלאת המחיר של ריוויאן אפילו גררו תגובה מצד מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק שצייץ "הרווח הגולמי השלילי של ריוויאן יהיה מדהים", והוסיף כי זה יהיה כמעט בלתי אפשרי עבור חברות אחרות לייצר טנדרים חשמליים במחיר סביר.

 

מאסק עצמו נשאל לגבי התמחור של הטנדר החשמלי הקרוב של טסלה, הסייברטראק, וענה כי "האתגר העיקרי שלנו הוא סבירות. לייצר טנדר יקר זה קל יחסית. אם קשה מאוד לעשות זאת (לייצר בזול. נ"א) עבור טסלה, למרות יתרונות הגודל הגדולים והטכנולוגיה הטובה יותר שלנו, אז זה כמעט בלתי אפשרי עבור אחרים". בינואר אמר מאסק כי טסלה דוחה את ההשקה של הסייברטראק לשנה הבאה, ומתעדפת את הייצור של הדגמים הקיימים שלה בשל אילוצי חלקים.

החברה לא עומדת בציפיות - המשקיעים מאוכזבים

אז נכון שרוב הסטארט-אפים מפסידים כסף בתחילת הדרך, שולי רווח נמוכים בהתחלה זה דבר שניתן לספוג בסטארט-אפים, אבל כאשר חברת חלום לא עומדת בציפיות המינימאליות ממנה, כמו ריוויאן שלא עמדה בשנה האחרונה ביעדי הייצור והאשימה את שרשרת האספקה בכך, גם אם זה נכון, מאכזבת את המשקיעים ושולחת את המניה למדבר.

 

מי מופסדים על המניה?

מי שמנהלת כיום תביעה נגד החברה, היא לא אחרת מראש מחלקת המכירות והשיווק לשעבר של ריוויאן, לורה שוואב. היא תובעת את החברה אמנם על "אפליה מגדרית" אבל בתביעה שהגישה בחודש נובמבר היא טענה כי ריוויאן למעשה רימתה את המשקיעים. לדברי שוואב, ריוויאן ידעה מראש שהיא תצטרך להעלות את המחירים אחרי ההנפקה וכי במחיר הנמוך יותר כל מכירה של רכב תגרום לחברה להפסד. ריוויאן סירבה להגיב לתביעה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

נזכיר כי הענקית אמזון  AMAZON מחזיקה ב-20% ממניותיה של ריוויאן, וגם פורד  FORD MOTOR מחזיקה בנתח של 12% ממניות החברה. פורד אף דיווחה לפני כחודש וחצי כי היא תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על החזקותיה בריוויאן. אבל כפי שהסברנו בזמנו, פורד אכן רשמה את הרווח על הנייר אבל מאז ההייפ ריוויאן נופלת ולכן המשקיעים, שהבינו את זה בזמן אמת, ידעו כי הרווח על הנייר יימחק ופורד תיאלץ להכיר בהמשך בהפסד.

 

 

לקריאה נוספת:

>>> ריוויאן מנסה לפתור את הבעיה הגדולה ביותר שלה - ייצור

>>> מיליארדר נוסף שמופסד על ההשקעה שלו בריוויאן הוא ג'ורג' סורוס 

מה צפוי בתוצאות החברה בשבוע הבא?

סביר להניח שהנושא של העלאת המחירים תהיה במרכז העניינים של המשקיעים כאשר ריוויאן תפרסם את דוחותיה ביום חמישי הבא, ה-10 במרץ. האנליסטים צופים כי תדווח על הכנסות של 60 מיליון דולר והפסד למניה של 1.64 דולר. ברבעון הבא הם צופים לה הכנסות של 346 מיליון דולר והפסד למניה של 1.2 דולר. 

בשנת 2022 כולה האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר והפסד של 4.94 דולר למניה.

נציין גם כי אתמול דיווחה לוסיד  LUCID GROUP , יצרנית אחרת את תוצאותיה, בהם פספסה את התחזיות. החברה גם חתכה את תחזית הייצור ב-40% והמניה הגיבה בנפילה של 15%.

ומה חושבים האנליסטים?

קולין לנגן מבנק וואלס פארגו חתך אתמול את מחיר היעד שלה מ-100 ל-70, בעקבות דוחות לוסיד וההנחה שזה רלוונטי גם לריוויאן. היום כבר מתברר כי הוא צדק. עם זאת, עדיין הוא סבור כי מדובר במחיר נמוך יחסית לחברה. המניה של ריוויאן נסחרת כעת ב-53 דולר למניה, אבל האפסייד כבר הרבה פחות משמעותי. בדויטשה בנק מדברים עדיין על מחיר יעד של 130 דולר למניה. האם הם ישנו את המלצתם בעקבות החדשות הרעות? 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.