ריוויאן נופלת ב-13% - החברה מעלה מחירים ב-20% והמשקיעים מאוכזבים
מניית יצרנית הטנדרים החשמליים מחקה 70% מערכה מאז ההייפ שלאחר ההנפקה. בעקבות ההודעה החדשה המשקיעים שולחים את המנייה לצלילה נוספת ושפל של שווי שוק של 47 מיליארד בלבד; מה צייץ בתגובה מנכ"ל טסלה אילון מאסק? ריוויאן תפרסם את הדוחות בחמישי הבא, מה צופים האנליסטים?
יצרנית הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) שעדיין לא מוכרת רכבים בפועל, מודיעה על העלאת מחירים של 20%, עקב "לחצים אינפלציוניים ועלויות רכיבים גבוהות" וכי זה ישפיע על רוב הלקוחות שכבר הזמינו רכבים בהזמנה מוקדמת מראש. מדובר על העלאת מחיר לדגם R1T למחיר של 79.5 אלף דולר לעומת 67.5 אלף קודם לכן, והמחיר לדגם S1R עלה למחיר של 84.5 אלף דולר לעומת 70 אלף קודם לכן. בניסיון - לא מוצלח - להרגיע משקיעים, ריוויאן אף הודיעה כי היא תציג דגם נוסף עם סוללה חלשה יותר בשנת 2024 ותתמחר אותו בחזרה ב-67.5 אלף דולר, המחיר המקורי.
חלק מהלקוחות הגיבו בכעס רב ואף יש מי שביטלו את ההזמנה. כך למשל אדם מג'ורג'יה כתב בפייסבוק כי מדובר "עליית מחירים אסטרונומית ולא הוגנת. אני לא אשלם 94 אלף דולר על טנדר בגודל בינוני" והוסיף כי במחיר הזה הוא יכול לקנות טנדרים ברכבי בנזין במחירים נמוכים בהרבה.
המניה מגיבה בצלילה של 13% לשווי שוק של 47 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי פחות משנה לפני ההנפקה החברה הוערכה בשווי של 50 מיליארד דולר, אך בפועל היא הצליחה להנפיק בוול סטריט בשווי של 77 מיליארד דולר במסגרת גל ההנפקות המנופחות של שנה שעברה. מאז היא אפילו הספיקה להכפיל את שוויה ולהגיע לשווי של 150 מיליארד דולר – אלא שמה שנכון לגבי חברות חלום אחרות נכון גם לגבי ריוויאן: שווי מנופח לחברת חלום שלא מוכרת עדיין כלום, בסופו של דבר יתנגש עם קרקע המציאות.
מה חושב על כך אילון מאסק?
העלאת המחיר של ריוויאן אפילו גררו תגובה מצד מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק שצייץ "הרווח הגולמי השלילי של ריוויאן יהיה מדהים", והוסיף כי זה יהיה כמעט בלתי אפשרי עבור חברות אחרות לייצר טנדרים חשמליים במחיר סביר.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו נשאל לגבי התמחור של הטנדר החשמלי הקרוב של טסלה, הסייברטראק, וענה כי "האתגר העיקרי שלנו הוא סבירות. לייצר טנדר יקר זה קל יחסית. אם קשה מאוד לעשות זאת (לייצר בזול. נ"א) עבור טסלה, למרות יתרונות הגודל הגדולים והטכנולוגיה הטובה יותר שלנו, אז זה כמעט בלתי אפשרי עבור אחרים". בינואר אמר מאסק כי טסלה דוחה את ההשקה של הסייברטראק לשנה הבאה, ומתעדפת את הייצור של הדגמים הקיימים שלה בשל אילוצי חלקים.
החברה לא עומדת בציפיות - המשקיעים מאוכזבים
אז נכון שרוב הסטארט-אפים מפסידים כסף בתחילת הדרך, שולי רווח נמוכים בהתחלה זה דבר שניתן לספוג בסטארט-אפים, אבל כאשר חברת חלום לא עומדת בציפיות המינימאליות ממנה, כמו ריוויאן שלא עמדה בשנה האחרונה ביעדי הייצור והאשימה את שרשרת האספקה בכך, גם אם זה נכון, מאכזבת את המשקיעים ושולחת את המניה למדבר.
מי מופסדים על המניה?
מי שמנהלת כיום תביעה נגד החברה, היא לא אחרת מראש מחלקת המכירות והשיווק לשעבר של ריוויאן, לורה שוואב. היא תובעת את החברה אמנם על "אפליה מגדרית" אבל בתביעה שהגישה בחודש נובמבר היא טענה כי ריוויאן למעשה רימתה את המשקיעים. לדברי שוואב, ריוויאן ידעה מראש שהיא תצטרך להעלות את המחירים אחרי ההנפקה וכי במחיר הנמוך יותר כל מכירה של רכב תגרום לחברה להפסד. ריוויאן סירבה להגיב לתביעה.
- ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
נזכיר כי הענקית אמזון AMAZON מחזיקה ב-20% ממניותיה של ריוויאן, וגם פורד FORD MOTOR מחזיקה בנתח של 12% ממניות החברה. פורד אף דיווחה לפני כחודש וחצי כי היא תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על החזקותיה בריוויאן. אבל כפי שהסברנו בזמנו, פורד אכן רשמה את הרווח על הנייר אבל מאז ההייפ ריוויאן נופלת ולכן המשקיעים, שהבינו את זה בזמן אמת, ידעו כי הרווח על הנייר יימחק ופורד תיאלץ להכיר בהמשך בהפסד.
לקריאה נוספת:
>>> ריוויאן מנסה לפתור את הבעיה הגדולה ביותר שלה - ייצור
>>> מיליארדר נוסף שמופסד על ההשקעה שלו בריוויאן הוא ג'ורג' סורוס
מה צפוי בתוצאות החברה בשבוע הבא?
סביר להניח שהנושא של העלאת המחירים תהיה במרכז העניינים של המשקיעים כאשר ריוויאן תפרסם את דוחותיה ביום חמישי הבא, ה-10 במרץ. האנליסטים צופים כי תדווח על הכנסות של 60 מיליון דולר והפסד למניה של 1.64 דולר. ברבעון הבא הם צופים לה הכנסות של 346 מיליון דולר והפסד למניה של 1.2 דולר.
בשנת 2022 כולה האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר והפסד של 4.94 דולר למניה.
נציין גם כי אתמול דיווחה לוסיד LUCID GROUP , יצרנית אחרת את תוצאותיה, בהם פספסה את התחזיות. החברה גם חתכה את תחזית הייצור ב-40% והמניה הגיבה בנפילה של 15%.
ומה חושבים האנליסטים?
קולין לנגן מבנק וואלס פארגו חתך אתמול את מחיר היעד שלה מ-100 ל-70, בעקבות דוחות לוסיד וההנחה שזה רלוונטי גם לריוויאן. היום כבר מתברר כי הוא צדק. עם זאת, עדיין הוא סבור כי מדובר במחיר נמוך יחסית לחברה. המניה של ריוויאן נסחרת כעת ב-53 דולר למניה, אבל האפסייד כבר הרבה פחות משמעותי. בדויטשה בנק מדברים עדיין על מחיר יעד של 130 דולר למניה. האם הם ישנו את המלצתם בעקבות החדשות הרעות?
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח
ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.
המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH
בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026
ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.
הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.
ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.
המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.
- פרסום ראשון - ג'ילי STARRAY פלאג אין בדרך לישראל
- זיקר 7X - החל מ 234.0 אש"ח לקרוסאובר החשמלי הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
