השקעה מניות
צילום: Jason Briscoe on Unsplash

איפה משקיעים הישראלים וכמה מתכננים להגדיל את ההשקעה בארץ?

סקר חדש שמפרסם היום בנק מזרחי טפחות חושף אור על אופי המשקיע הישראלי (גברים, שכירים) והעדפות ההשקעה שלהם (55% משלבים בין ישראל לחו"ל) והאופן שבו המלחמה השפיעה על תיק המניות שלהם 
איתן גרסטנפלד | (3)

36% מהמשקיעים בישראל מתכננים להגדיל את השקעותיהם בשוק ההון בשנה הקרובה כך עולה מסקר שמפרסם היום בנק מזרחי טפחות. עוד עולה, כי 71% מהמשקיעים הישראלים דבקו בתיק שלהם בשנה וחצי האחרונות ולא שינו אותו עקבות המלחמה.

בנק מזרחי טפחות מפרסם היום את סקר "המשקיע הישראלי לשנת 2024", אשר בוצע על ידי מכון המחקר KANTAR ובחן את ההעדפות, המוטיבציות והצרכים של המשקיעים הפעילים בישראל המחזיקים בתיק השקעות בשווי של לפחות 100 אלף שקל (למעלה מ-500 משיבים), זאת על רקע המציאות המורכבת בישראל ובהתייחס לאירועים גלובליים המשפיעים על השווקים.  

איך המשקיע הישראלי מקבל החלטות?

הסקר חושף את הפרופיל של המשקיע הישראלי בשוק ההון - רובם גברים (64%), שכירים (59%). נתון מעט מפתיע נוגע למצטרפים החדשים, כאשר 43% מהמשקיעים שנסקרו נכנסנו לשוק ההון בחמש השנים האחרונות. באשר לתמהיל התיק, 36% משקיעים רק בישראל, 8% רק בחו"ל ו-55% משלבים בין שני האפיקים. בתוך כך, 57% מהמשקיעים מושקעים במניות ישראליות. 

9 מתוך 10 משקיעים ציינו כי מרכיב ההחלטה המרכזי שלהם בנודע להשקעה הוא התשואה. כשנשאלו מה היו עושים אם היו מקבלים מיליון שקל במתנה, איפה היו משקיעים - 39% בחרו בהשקעת נדל"ן ואילו 35% השיבו כי ישקיעו בשוק ההון. בנוסף, 39% העידו שהם מוכנים לסכן את כספם למען סיכוי לרווח גדול יותר, ו-52% מוכנים לספוג עד 5% הפסד לפני שיעזבו השקעה, לצד ממצאים אלו, עולה כי 61% נוטים להשקעות סולידיות עם סיכון נמוך.

סקר "המשקיע הישראלי לשנת 2024". קרדיט: מזרחי טפחות.

במקומות הראשונים ביחס למוצרים הפיננסיים המובילים של המשקיעים הפעילים ניתן למצוא את התוכניות חיסכון ופקדונות (טווח ארוך/קצר) וקופת גמל להשקעה (71%) ואחריהם המניות הישראליות (57%).  כעל פי הסקר, השיקולים המרכזיים להשקעה הינם תשואה וזמינות הכסף, ומקורות המידע המשמעותיים ביותר למשקיעים הישראליים הם התקשורת הכלכלית (40%) יועץ השקעות בבנק (37%), חברים ומשפחה (36%) ודוחות כספיים של חברות באתר הבורסה (25%). 

לבסוף נמצא ש-56% מהמשקיעים פועלים עצמאית דרך פלטפורמה דיגיטלית או אפליקציה של הבנק, אך בפועל רוב המשקיעים משתפים פעולה עם גורם מקצועי. יותר ממחצית מהמשיבים בוחרים לשלב השקעות בישראל ובחו"ל, בהתייחס למלחמת חרבות ברזל, 71% השיבו כי לא ישנו את תמהיל ההשקעות שלהם, 7% אף דיווחו כי ישקיעו יותר בישראל, ו-15% דיווח על השקעה יתרה בחו"ל 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סקר "המשקיע הישראלי לשנת 2024". קרדיט: מזרחי טפחות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עברון 17/12/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
    בתקוה שהחרדים יתגייסו לצה"ל וישתלבו בשוק העבודה והכלכלה. הדבר ידחוף את המשק הישראלי.
  • שלמה 17/12/2024 22:03
    הגב לתגובה זו
    לנצח נחיה כפרזיטים
  • 1.
    סווינגר 17/12/2024 12:20
    הגב לתגובה זו
    במהלך השנתיים האחרונות. 80% בארהב, 20% ישראל. בישראל אני סוחר, ואת הרווחים מעביר לחו"ל.
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.