יגאל דמרי
צילום: יח

יגאל דמרי ומלחמתו בשותפות שור טק - דורש פירוק השותפות וחלוקת הכספים למשקיעים

רוי שיינמן | (11)
נושאים בכתבה יגאל דמרי שור טק

יגאל דמרי השקיע בשותפות המו"פ שור טק, על רקע הפוטנציאל בהחזקותיה, בעיקר בוסטו שנמכרה כשחלקה של השותפות בהחזקה - 22 מיליון דולר עולה פי כמה על שוויה של השותפות. אלא שהוא גילה את מה שהמשקיעים בשותפויות המו"פ גילו בשנים האחרונות - מדובר בשותפויות שהנהנה העיקרי בהן הוא השותף הכללי שגוזר דמי ניהול, דמי הצלחה ועוד. מודל עסקי בעייתי במיוחד שגורם לכך שגם אם יש הצלחות, השותפות נסחרת מתחת להון העצמי והכספים-דיבידנדים למחזיקים לא באמת מגיעים (או מגיעים באופן חלקי).

אחרי ביקורת מתמשכת, בעיקר מצידנו, החלו בעלי השליטה בשותפויות האלו לסגת מהרעיון הבסיסי ולצאת למתווה של פירוק השותפות. זה ייקח כמה שנים, אבל זה יעלה את הערך של השותפויות שירדו לסדר גודל של 20%-30% מההון שלהן. הראשונה לעשות זאת היתה מנרה. אלא שלא כולם בעניין.

בשור טק ממשיכים להתעקש על המודל העסקי המטיב עם השותף הכללי ולא עם המשקיעים. יגאל דמרי שהשקיע בשותפות נערך למאבק. ביום שלישי תתקיים אסיפת בעלי יחידות השתתפות שבה יעלה לדיון פירוק השותפות ומינוי נציג מטעם אותה קבוצה כמפרק. זה צעד שלא בדרך המקובלת ובהסכמת השותפות עצמה, אבל במאבק כמו במאבק - מנסים הכל. המחזיקים מציעים את עו"ד ויקטור תשובה, שמייצג אותם, לתפקיד.

דמרי שמחזיק כ-9% ממניות החברה הוא הדומיננטי בקבוצה שעל פי ההערכות מחזיקה בשיעור של כ-50% מהשותפות. השותפות שמנוהולת על ידי רן צרור כשהיו"ר הוא עוזי דנינו מתנגדת כמובן למהלך. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יריב 22/01/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    שורטק היחידה שבהמון מזל עשתה אקזיט שיכול להחזיר למשקיעים את כספם ועוד רווחים יפים וגם את זה הם מסרבים לעשות. כל השותפויות הטכנולוגיות האחרות עשקו את המשקיעים וגם השקיעו רע את הכסף. כמובן שהם לא יחזירו מכיסם את הכישלון של המנהלים שלהם.
  • 9.
    אני מתפלא על דמרי שנכנס לשותפות בלי לבדוק את הפרטים .. (ל"ת)
    קשקש 22/01/2024 07:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוגב 21/01/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    מעולם לא ראיתי הנהלה כזאת, עשו אקזיט ענק בגובה של מעל 20 מיליון דולר, לקחו לעצמם 20 מיליון שקל ולמשקיעים גרוש וחצי דיבידנד שלא מחזיר להם את ההשקעה אפילו כאשר ההנהלה עצמה לא שמה שקל אחד! כל הכסף המשקיעים הכניסו לטובת ההשקעות שלהם. צריך לעצור תהליכים מהר כדי שהשותפות הכללית תפסיק להשתולל עם הכסף, המנכל שואב 100 אלף כל חודש על מה? וכל שאר ההנהלה גם! לעצור מהר את את עושק המשקיעים נא להגיע להצביע ולהשפיע
  • מחזיק 21/01/2024 21:55
    הגב לתגובה זו
    נפגש שם?
  • 7.
    אורי 21/01/2024 16:54
    הגב לתגובה זו
    אפילו לא החזירו למשקיעים את הכסף של ההשקעה ההתחלתית. בושה בושה בושה.
  • 6.
    משקיע בנייר 21/01/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    בזכות הקבלן דמרי הנייר עלה אבל הוא נסחר בהרבה הרבה פחות משווי מדוע לא חילקו דיבידנד ענק לאחר מכירת ווסטו ? הנהלת השותפות עסוקה בלעשוק את המשקיעים בנייר - גזלנים.
  • 5.
    אריה 21/01/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    חברת שורטק עשתה חוזה עם הציבור אתם תיתנו כסף אתם תשלמו את כל הוצאות השותפות אתם תשקיעו את הכסף אנחנו נאתר לכם מניות טובות אם נפסיד אתם תפסידו אם נרוויח אנחנו נשתתף ברווחים הסכמנו מה קרה בפועל החברה הרוויחה על השקעה של 2 מיליון דולר 23.5 מיליון דולר מה חילקו להם לקחו 20 מיליון שקל לנו נתנו 1.5 מיליון דולר אפילו לא מה שהשקענו זה הרקע לבקשת הפירוק
  • 4.
    מחזיק יהש 21/01/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    אני מצטרף וגם מציע לכולנו להגיע למשרדים של עו״ד תשובה בתובל 40, רמת גן קומה 6 (מגדל ספיר) ביום שלישי בשעה 12:00 לאסיפה ונצביע לפירוק השותפות שאנחנו ממנים ורק מפסידים. יש להביא אישור אחזקות בעלות מהבנק נכון לתאריך 9/1/24 ותעודת זהות. בואו נפגש שם .. אני אהיה שפ
  • 3.
    אריה 21/01/2024 08:29
    הגב לתגובה זו
    שהחברה מגיבה שצריך לבקש את רשותם לפירוק החברה היא לא דוברת אמת הסעיף בחוק השותפויות אומר שאם לא קבעו לחברה בתשקיף תאריך לפירוק הרי תאריך הפירוק יהיה שאחד השותפים מודיע לשני על רצונו לפירוק תאריך הפירוק יהיה יום מתן ההודעה
  • 2.
    עמית 21/01/2024 08:15
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר שופט שיחליט למנוע פירוק של שותפות כאשר זהו רצונם של רוב בעלי היהש בתקנון השותפות לא מוזכר תאריך סיום ולכן מבחינה משפטית כל רצון של שותף בעסק כלשהו לפירוק חייב להיות מכובד עי בית המשפט לגבי תנאי הפירוק-זו כבר בעיה של המפרק ואישורו של בית המשפט
  • 1.
    לאחר שקראתי את הכתבה אני מתכוון להגיע לאסיפה ולחזק 21/01/2024 08:08
    הגב לתגובה זו
    לאחר שקראתי את הכתבה אני מתכוון להגיע לאסיפה ולחזק את ידי המשקיעים ולפרק את השותפות הזו … מציע שכל מי שיש לו מניות שיגיע. האסיפה ביןם שלישי הקרוב 23/1/24 בשעה 12:00 המשרדים של עו״ד ויקטור תשובה בכתובת תובל 40, רמת גן, קומה 6 (מגדל ספיר)
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.