זוהר לוי סאמיט
צילום: יחצ

מגדל ביטוח רוכשת מסאמיט נכס בבאר טוביה בתמורה ל-175 מיליון שקל

כיום ממוקם בנכס המרקלו"ג של עקית המזון המהיר מקדונלד'ס; המחיר משקף נכס שווי של כ-195 מיליון שקל; שווי הנכס בדוח לרבעון השני של 2023 של סאמיט הסתכם בכ-164 מיליון שקל
דור עצמון | (1)

חברת מגדל ביטוח ופיננסים מגדל ביטוח 3.06% רוכשת מחברת הנדל"ן המניב סאמיט סאמיט -2.05% 90% מזכויות החכירה במגרש בשטח של 27.5 דונם באזור התעשייה באר טוביה תמורת 175.5 מיליון שקל המשקפים שווי נכס של כ-195 מיליון שקל.

במגרש קיימים מתחמי אחסנה יבשה, אחסנה בקירור, הפצה ומשרדי הנהלה, בשטח כולל של כ-14,000 מ"ר אשר כיום מושכרים ל"אלוניאל" (זכיינית מקדונלד'ס בישראל), ל"בלדי" ול"בן אנד ג'ריס", והחל מאוקטובר 2030 צפוי להיות מושכר ברובו לשוכר מהותי שישכור באופן מדורג כ-70% מהנכס בחוזה שכירות עד לשנת 2046. יתרת השטחים מיועדת לתפעול עצמי וכן למתקני חשמל סולארי אשר צפויים להרחיב פעילותם בעשור הקרוב. במגדל מדגישים כי מימוש זכויות הבנייה הלא מנוצלות בעתיד עשוי להגדיל את התשואה הכוללת בנכס ל-8% צמוד מדד.

לפי הודעתה של סאמיט, הנכס מניב הכנסות, נטו לאחר הוצאות תפעול, של כ-11.5 מיליון שקל לשנה. החברה התחייבה כי חלק הרוכשת בתזרים התפעולי מהנכס לא יפחת מ-9.9 מיליון שקל לשנה. בנוסף, לחברה יש אופציה למכירת יתרת אחזקותיה בעתיד. מימוש האופציה יחד עם מענקי עמידה ביעדים יכול להביא את התמורה הנוספת לכ-55 מיליון שקל. שווי הנכס בדוח לרבעון השני של 2023 הסתכם בכ-164 מיליון שקל. מאחר והנכס אינו ממומן, מלוא התמורה צפויה להגדיל את אמצעיה הנזילים של החברה. השלמת העסקה צפויה עד סוף השנה.

בשטח קיימת כבר כיום יתרת זכויות נוספות של 4,000 מ"ר נוספים ואפשרות לניצול 3,100 מ"ר זכויות בנייה בלתי מנוצלות במבנה עתידי נוסף. המגרש ממוקם ברחוב קציר במועצה אזורית באר טוביה, בסמוך לקריית מלאכי ובסמוך למתחם הלוגיסטיקה "תימורים". מדובר באזור תעשיה ותיק מדרום לצומת מלאכי (קסטינה) התחום בין הכבישים הראשיים 3 ו-40 וסמוך לאזורי תעשיה נוספים בשיפוט המועצה: פארק ראם, כנות ועד הלום. הסביבה מאופיינת בשימושים מעורבים, לרבות שימושי תעשייה ואחסנה מסורתית. כמו כן יש באזור מתחמי לוגיסטיקה ומפעלים נוספים כדוגמת מפעלי גלידות "טנא נוגה" ונסטלה, ייצור ואחסנת מוצרי בשר "טיבון ויל", "מעדני הטלה" וכן מתקן אחסנה והפצה של תנובה.

מניית סאמיט ירדה ב-17% בשנה האחרונה למחיר של 46.5 שקל ושווי שוק של 3.44 מיליארד שקל. מניית מגדל ביטוח עלתה ב-16% מתחילת השנה מחיר של 4.6 שקל ושווי שוק של 4.87 מיליארד שקל.

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים: "אנחנו שמחים על ההזדמנות לשתף פעולה עם קבוצת סאמיט. מדובר בעסקה נוספת שמבצעת מגדל בתחום הלוגיסטיקה, העולה בקנה אחד עם אסטרטגית ההשקעות של החברה בתחום הנדל"ן, שמתמקדת בהגדלת תיק הנדל"ן המניב המהווה נכס ריאלי בתיקי ההשקעות ומציג תשואה נאה ויציבה לאורך זמן. פורטפוליו הנדל"ן המניב שלנו כולל, בין היתר, מתחמים לוגיסטיים ומשרדים במיקומים מרכזיים. הגידול בביקושים לשטחי אחסנה, במגמת יציאת המפעלים ושטחי האחסון ממרכז הארץ לפריפריה והעובדה שהתחום הלוגיסטי צורך רכיב גבוה של קרקע ביחס למגזרים אחרים, הובילו לכך שמאז שנת 2022, תקופת הפוסט-קורונה, חלו עלייה בביקושים לשטחי לוגיסטיקה, אשר צפויים להמשיך לגדול ובהתאמה גם דמי השכירות המבוקשים. מדובר בבניין ייחודי בתחום מרלו"ג קירור במיקום מצוין עם נגישות תפעולית אידיאלית ועם פוטנציאל השבחה מהותי".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 20/09/2023 10:22
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.