מיטרוניקס לא צופה צמיחה בשנה הקרובה וצוללת במסחר
ברבעון האחרון גדלו ההכנסות של חברת מיטרוניקס מיטרוניקס 0.48% ב-32.2%. הם עומדים על 239 מיליון שקל לעומת 180 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. אבל קרה לחברה משהו נוסף - היא לא צופה צמיחה בשנה הקרובה (בנטרול רכישת ECCXI). ההערכה הרשמית של החברה היא צמיחה של 0% עד 6%, כלומר קיפאון. חשוב לציין: מדובר ביצרנית רובוטים לבריכות, זו חברה שעובדת על עונתיות, לכן הרבעון 4 הוא פחות חשוב, אבל הבעיה היא לא הרבעון הקרוב אלא התחזית.
החברה צופה שההכנסות יגדלו בשנה הקרובה ב-13% עד 20%, אבל זה בעיקר בגלל רכישת ECCXI ואיחוד התוצאות. ומה בשנים הבאות? החברה צופה שבשנת 2025 היא תרשום הכנסות של 2.7 מיליארד שקל ושיעור רווחיות תפעולית של 15% עד 19%. כלומר - במקום צמיחה של 27% בשנה החברה צופה כעת של 15% בשנה בלבד.
הרווח הגולמי עלה ב-40% ועומד על 91 מיליון שקל. הכנסות החברה ב-2022 נאמדו ב-1.786 מיליארד דולר, לעומת 1.409 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד - עליה של 26.8%. הרווח הגולמי עלה ב-21% עד לכדי 718 מיליון שקל, לעומת 593 מיליון אשתקד.
ברבעון הרביעי רשמה הפסד תפעולי של כ-23 מיליון שקל, ירידה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שיעור ההפסד התפעולי נשחק באופן יחסי בעיקר בשל הגורמים שהשפיעו על הרווחיות הגולמית כמתואר לעיל, ובשל שחיקה בשיעורן של הוצאות המחקר והפיתוח והנהלה וכלליות מהמכירות אשר קוזזה בחלקה בשל עלייה ניכרת בעלויות השילוח ובשל איחוד לראשונה של ECCXI. בשורה התחתונה היא רשמה הפסד נקי ברבעון הרביעי של 36 מיליון שקל, לעומת הפסד של 4 מיליון שקל אשתקד
- דוחות טובים לאודיוקודס: ההכנסות עלו ל-63 מיליון דולר; המניה עולה ב-7%
- דוחות חלשים להייפר גלובל לאחר ההסכם הגדול: הרווח הנקי צנח ב-60%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה רשמה בשנה כולה רווח תפעולי של 292 מיליון שקל, לעומת 277 מיליון אשתקד - עליה של 5.4%. הרווח הנקי השנתי רשם גם הוא ירידה של 5.2% והסתכם ב-227 מיליון שקל, לעומת 240 מיליון אשתקד. הירידה נובעת בעיקרה מהשחיקה ברווחיות התפעולית ומעליית הוצאות המימון נטו בתקופת הדוח.
דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד של 44 מיליון שקל - 0.4015 שקל למניה.
צבר ההזמנות של החברה ליום 31 בדצמבר, 2022 הסתכם לסך של 450.3 מיליון שקל, לעומת 741.4 מיליון שקל ב-2021 - קיטון של כ-39%. בסוף שנת 2020 ובסוף 2019, טרום פריצת משבר הקורונה, צבר ההזמנות הסתכם ל-302.4 מיליון שקל ול-175.2 מיליון שקל, בהתאמה. כלומר, עדיין מדובר בגידול לעומת המצב שלפני הקורונה.
- 1.בדיוק הזמן לקניה לט"א. (ל"ת)ליאור 22/03/2023 13:24הגב לתגובה זו

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
