בעקבות הביקורת בביזפורטל - פנינסולה תספק גילוי מלא למשקיעים על סיכוני האשראי

ד"ר אורי רונן ביקר כאן את הגילוי בדוחות פנינסולה, רשות ניירות ערך דורשת גילוי מלא על חובות החברה - פנינסולה תתיישר לגילוי הנדרש
דור עצמון | (5)

ד"ר אורי רונן ביקר בסדרת טורים את הגילוי וחוסר השקיפות של דוחות פנינסולה. הוא הדגיש את הסתירות, הטעויות וההסתרות בדוחות של פנינסולה, וקיבל תגובה חוזרת מהנהלת פנינסולה - "תגובת הנהלת פנינסולה: "קראנו את טיוטת הכתבה ואף העברנו אותה לעיונם של רואי החשבון והיועצים המשפטיים שלנו. אנו דוחים את הספקולציות, ההנחות וה'מסקנות' בקשר לחברה ולדוחותיה הכספיים, שהינן שגויות. נחזור ונדגיש כי החברה פועלת ופעלה ללא דופי בהתאם להוראות הדין ובליווי יועצים מקצועיים מהשורה הראשונה". אלא שבינתיים רשות ניירות ערך מעדכנת את הגילוי הנדרש על סיכון האשראי בחברות אשראי חוץ בנקאי ומהגילוי עולה כי הגישה של ד"ר רונן אכן התקבלה וגוברת על הגילוי החלקי של פנינסולה. 

במסגרת הגילוי חברות נדרשות להפריד בין החובות של החברה שטרם הגיע מועד פרעונן לבין חברות שהגיע מועד פרעונן וטרם נפרעו, גם אם החוב נפרס מחדש. כמו כן, במסגרת הגילוי, נדרשת החברות לבחון את החשיפה שלה ללווים בודדים, אף אם לווים אלו לוו מהחברה באמצעות תאגידים שונים שבבעלותם. בנוסף, ביחס לפילוח שחברה נדרשת להציג אודות רמות סיכון האשראי, סגל הרשות סבור כי חברת אשראי חוץ בנקאי נדרשת להציג בדוחות הכספיים דוח גיול אשראי (פילוח אשראי לפי תקופות פיגור) או לחילופין לתאר מדוע היא אינה מדווחת אודות גיול אשראי באופן סדור לאנשי המפתח בהנהלה  ובדירקטוריון, אלא אם החברה משתמשת ומציגה בדוחות הכספיים מדד אחר לצורך פילוח רמות סיכון האשראי שיוכל לחזק את ההבנה של המשקיעים לגבי סיכון מרכזי זה.

ד"ר רונן התייחס בטוריו לכמה טעויות-הסתרות בדוחות של פנינסולה. הראשונה ערבוב בין סוגי חובות, כך, למשל, ביתרת החובות בסך של 52 מיליון ש"ח שבגינם "נעשתה הפרשה ספציפית" ביום 31.12.2020 מערבבת פנינסולה חובות שלב 2 יחד עם חובות משני השלבים האחרים:

 

להרחבה:

>>> הסתירות, הטעויות וההסתרות בדוחות של פנינסולה.

 

שתי טעויות בסיסיות גלומות בהצהרת "מדיניות ההפרשה הספציפית" בדוח 2021. טעות בסיסית אחת היא הטענה כאילו IFRS מחייב חישוב הפרשה ספציפית בגין חובות כלשהם. הוא לא. בוודאי שלא בגין חובות בעלי "אינדיקציה המראה הידרדרות משמעותית בסיכון האשראי", אך הם אינם פגומים. טעות בסיסית שנייה היא הטענה כי מתן גילוי ליתרת החובות בגינם חושבה הפרשה ספציפית מאיינת את דרישת ה-IFRS למתן גילוי נפרד ליתרת החובות בכל אחד ואחד משלושת השלבים.

רשות ניירות ערך התייחסה בעיקר לצורך לבטא את הסיכון סיכון האשראי ולתת גילוי לסיכון האשראי.  רונן הסביר כי הגילוי נעשה על פי התקינה הבינלאומית בהתאם לשני תקנים. באחד, 9IFRS, קבועים כללי מדידה, כגון כללי מדידת ההפרשה להפסדי אשראי. באחר, 7IFRS,  קבועות דרישות גילוי, כגון הדרישה למתן גילוי כמותי אודות יתרת החובות ברוטו בכל אחד משלושת השלבים. בגין חוב בשלב 1 הפרשה להפסדי אשראי נמדדת על בסיס אירועי כשל אפשריים ב-12 החודשים שלאחר תאריך המאזן. ואילו בגין חוב שחלה עלייה משמעותית בסיכון האשראי שלו (והוא מסווג לשלב 2 או שלב 3) ההפרשה נמדדת על בסיס אירועי כשל אפשריים לכל אורך חיי ההלוואה (שכמובן עשויים להיות ארוכים משמעותית מ-12 חודשים).

 

עובדה מובנת מאליה היא כי עבור הלוואות שאורך חייהן הנותר ביום המאזן נמוך מ-12 חודשים, שתי שיטות המדידה נותנות את אותה התוצאה. בדוחות שנת 2018, 2019 ו-2020, פנינסולה עשתה שימוש בעובדה טריוויאליות זו (אודות שיטות מדידה) כדי לתרץ אי ציות לדרישת  7IFRS למתן גילוי כמותי אודות יתרת חובות בשלב 2: "לגבי נכסים פיננסים שאינם שוטפים – הקבוצה בוחנת בכל תאריך דוח על המצב הכספי האם חלה עליה משמעותית בסיכון האשראי של הנכס הפיננסי ממועד ההכרה בו לראשונה, על בסיס אינדיבידואלי או על בסיס קבוצתי"כלומר, פנינסולה מודיעה כאן כי אינה טורחת לזהות חובות שלב 2 בקרב החובות השוטפים – וכפועל יוצא אינה מדווחת לציבור על יתרתם – כי זיהוי שכזה אינו משפיע על מדידת הפרשה בגין חובות שאורך חייהם הנותר נמוך מ-12 חודשים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ואת זה רשות ניירות ערך באה לתקן.  

 

מניית פנינסולה ירדה ב-43% מתחילת השנה למחיר של 1.7 שקל המבטא שווי חברה של 406.5 מיליון שקל. להלן גרף המניה מתחילת השנה:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חברה פח (ל"ת)
    אנונימוס 14/12/2022 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאז שמיכה אבני עזב הכל שם מתדרדר (ל"ת)
    לקוח 14/12/2022 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה עם ערך פיננסים? (ל"ת)
    אני 13/12/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בלי מילה על כחלון ?? אתם מאכזבים !! (ל"ת)
    ברבור שחור 13/12/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד לביזפורטאל (ל"ת)
    בעז שנקר 13/12/2022 07:58
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳