גידי אלטמן יור פרידנזון
צילום: תקשורת פיננסית
ראיון

פרידנזון צפויה להגדיל את החזקות הציבור לאחר השלמת העסקה עם ג'נריישן

"זה שיש פקק של חודש וחצי בנמל אשדוד – זה מטורף לגמרי" אומר יו"ר פרידנזון, גידי אלטמן, בראיון לביזפורטל לאחר שנודע כי ג'נריישן קפיטל צפויה לרכוש כ-50% מחברת בת לפי שווי פעילות של 120 מיליון - כמעט כמו השווי של פרידנזון עצמה
נתנאל אריאל | (1)

"הפקקים בעולם ובעיות המשלוחים בעקבות הקורונה משפיעים ללא ספק על עלייה בביקוש למרכזים לוגיסטיים – וזה בדיוק התחום שלנו" אומר גידי אלטמן, יו"ר פרידנזון 0% בראיון לביזפורטל. "הביקוש למרכזים לוגיסטיים בישראל נמצא בעלייה גם בגלל הגידול באוכלוסיה בארץ, גם בגלל הקושי בלהביא את הסחורות לארץ בזמן קצר, בעקבות הפקקים בנמלים. הפקק שקיים בנמלים, כמו זה למשל של חודש וחצי באשדוד – שהוא מטורף - מביא לכך שהביקוש למרכזים לוגיסטיים הולך וגדל בצורה דרמטית".

 

את הדברים אומר אלטמן לביזפורטל לאחר שנודע כי קרן ההשקעות ג'נריישן קפיטל 2.97% חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברת בת של פרידנזון להשקעה של 70 מיליון שקל מצד ג'נריישן, שתרכוש 50% מחברת הבת של פרידנזון, שמפעילה מרכזים לוגיסטיים לאחסון ציוד לחברות, בסמיכות לנמלי הים באשדוד וחיפה, לפי שווי פעילות של 120 מיליון שקל (בניכוי חוב פיננסי).

 

פרידנזון פועלת בארץ יותר מ-40 שנה בשלושה תחומים עיקריים: הובלה ולוגיסטיקה, אחסנה של מוצרים ומרכזים לוגיסטיים בנמלי אשדוד וחיפה ושילוח בינלאומי. החברה נסחרת כעת בשער של 97.61 שקלים ולפי שווי שוק של 135 מיליון שקל, ובמכפיל רווח של 16.6

 

"מה שאנחנו בעצם עושים בעסקה הצפויה עם ג'נריישן זה ספין אוף למגזר האחסנה. אם מסתכלים על הדוחות הכספיים אז הכנסות המגזר אשתקד היה 46 מיליון שקל, כשסך הכנסות הקבוצה זה 370 מיליון שקל, וגם ברווחיות זה אותם אחוזים. האחסנה זה אמנם היקף קטן מהפעילות של פרידנזון אבל החלטנו לעשות הצפת ערך למגזר ואם העסקה תיחתם תהיה פה הצפת ערך משמעותית. כיוון שהעסקה נעשית לפי שווי פעילות המגזר של 120 מיליון שקל, כשיש חוב נטו של 32 מיליון ולכן השווי נקבע על 88 מיליון שקל, וזאת בהתבסס על הפוטנציאל הקיים במתחמים שאנחנו מתפעלים כיום, וכן על אפשרויות הפיתוח של המתחמים הללו".

 

כשאלטמן מדבר על הפוטנציאל הוא מכוון בעיקר למתחמים בחיפה, שם יש 29 דונם, החברה מפתחת את הקרקע ולאחר מכן תתכנן בנייה של מרכז לוגיסטי, עם זכויות למסחר של 2000 מ"ר, וכן לשלושת המתחמים באשדוד שנמצאים בקרבת הנמל. לאחד יש 10 דונם עם 2000 מ"ר מחסנים ומשרדים, השני 22 דונם עם 11 וחצי אלף מ"ר מחסן לוגיסטי 15 מטר גובה, והמתחם השלישי הוא מתחם עם פוטנציאל גדול: 100 דונם צמוד לנמל עם מסוף רכבת. החברה מעריכה שבשבועות הקרובים היא תקבל היתר לבניית 10 אלף מ"ר של מרכז לוגיסטי במקום. ואז היא תבנה שם קרוב ל-11 אלף מ"ר של מרכז לוגיסטי.

 

לפי אלטמן "במרכז באשדוד השערים לנמל בינתיים סגורים בגלל ענייני ועד ופתוחים רק להובלת ברום שמגיע מים המלח, שמגיע דרך הרכבת מדימונה. כשהחל מלפני חצי שנה ההובלה הזו עוברת דרכנו. אני מעריך שתוך תקופה לא ארוכה השערים ייפתחו גם לדברים אחרים. בנוסף, יש כאן אינטרסים גדולים מאוד של עיריית אשדוד להעביר את מסלול הרכבת דרכנו ולא במסלול הנוכחי שלה כי רוצים לבנות שם שכונת מגורים גדולה ואני מאמין שגם זה יאיץ את פעילות פתיחת השערים אצלנו.

 

"בנוסף, יש לנו זכויות בנייה מאושרות ל-30 אלף מ"ר שנממש בהמשך. הקרקע כבר שלנו. זה יכול להביא לשינוי מאוד משמעותי בתוצאות הכספיות של החברה".

 

למה בעצם חברות באות אליכם ולא מפעילות מחסנים בעצמן?

"רואים בתקופה האחרונה שחברות עושות מיקור חוץ של לוגיסיטקה. למשל, אם מסתכלים על חברה כמו פוקס, היא מתמחה בברנדינג, שיווק וקמעונאות ובנושא הלוגיסטי אין להם שום יתרון בו וגם לא צורך לנהל את זה. יש לחברות הללו גם צורך בגדלים שונים של מחסנים לאורך השנה. למשל – לפני החגים זה יכול לטפס לצורך ב-30 אלף מ"ר, ובשגרה לרדת ל-15 אלף מ"ר, אז בשביל מה להחזיק מתחמי ענק כל השנה? אין לחברות צורך בזה. בוודאי חברות קטנות יותר באות אלינו ונוטות לאווטסורסינג ללוגיסטיקה. לכן הביקוש למרכזים לוגיסטיים וניהול של הקטע הלוגיסטי הוא ביקוש שהולך וגדל".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הפקקים עושים לכם טוב?

"לא מה פתאום. אין אחד שנהנה מזה. לא בעלי העסקים, לא המפעלים שחסרים להם חומרי גלם, לא אנחנו ולא הנמלים. זה טוב רק לוועדי העובדים אולי. זו פשוט פאשלה ואני מקווה שעכשיו שרת התחבורה החדשה תפתור את הסוגיה המטורפת הזו".

 

איך אפשר לפתור את זה?

"צריך להוסיף כח אדם כדי שיוכלו לפרוק את האוניות יותר מהר, מה שהוועדים חוסמים ולא נותנים. אין שום הגיון שאוניה תמתין חודש וחדי מחוץ לנמל זה אבסורד. אני מעריך שהנמל החדש שאמור להיפתח בשנה הבאה יביא להקלה מסוימת.

 

פתיחת הנמל החדש תסייע לחברה?

"אני מאמין שכן. אנחנו נמצאים ממש על הגדר של הנמל הישן וזה קרוב לנמל החדש. לנמל החדש יש מחסור בשטח תפעולי ומאוד יכול להיות שהוא ירצה להתקשר איתנו, כי לנו שטח של 100 דונם שיכול לשרת אותו, עם חיבור לרכבת".

מחירי התובלה בעולם עלו דרמטית

את שנת 2020 סיימה החברה עם הכנסות שיא של כ-367 מיליון שקל, זינוק של 27% לעומת שנת 2019. אלא שבדומה לשנים קודמות, רוב ההכנסות נבלעות כבר בשורת עלות המכר, שהגיעה בשנה שעברה ל-315 מיליון שקל. כלומר הרווח הגולמי נמוך והתוצאה היא שגם הרווח התפעולי של החברה עמד רק על 18.6 מיליון שקל והרווח הנקי על 7.6 מיליון שקל. הרווח השנתי הממוצע של החברה עומד על כ-9 מיליון שקל בשנים האחרונות.

 

למה עלות המכר כה גבוהה?

"צריך להבין שפעילות לוגיסטיקה זה לא פעילות סחר. זה לא פוקס שמוכרת בגדים ב-60% רווח גולמי ורוב ההוצאות שלהן זה שיווק, הנהלה וכו'. בלוגיסטיקה המרווח הגולמי הרבה יותר נמוך. אנחנו לא עוסקים ברצון להביא תוצאות בטווח הקצר אלא לבנות חברה שתניב ערך רב לבעלי המניות לטווח הארוך. מכיוון שרוב המניות מוחזקות ע"י בעלי השליטה אנחנו עסוקים בפיתוח ולא לחוצים על המניה".

 

החברה נשלטת על ידי האחים דוד ורמי פרידזנון, באמצעות החברה הפרטית קיימבריג' והם מחזיקים בה כ-85%, וזו אולי הסיבה לשווי הנמוך בבורסה – כיוון שאין כמעט מסחר במניה.

 

למה בעצם אתם לא הופכים את החברה לפרטית אם אין בה מסחר, או לחילופין נותנים לציבור לקנות יותר נתח בחברה?

אלטמן מסרב להתייחס לנושא בצורה ישירה ורק אומר "נדבר  על זה אחרי שהעסקה עם ג'נריישן תיחתם. ומוסיף "אני רק יכול לומר שג'נריישן לא הייתה נכנסת להשקעה אם היינו בדרך להפוך אותה לפרטית".

 

אז תגדילו בה את אחזקות הציבור?

"אתה אמרת"

 

כיצד הקורונה השפיעה עליכם?

"התוצאות לא הושפעו מהקורונה בסך הכל. לא לחיוב ולשלילה, בתקופה מסויימת זה השפיע לשלילה, אבל מה שכן השפיע לחיוב זה התופעות שהתרחשו בעולם בעקבות הקורונה – מה שקורה הוא שעכשיו מחירי התובלה בעולם עלו בצורה דרמטית וזה משפיע על עולם השילוח. זה שיש ביקוש רב יותר למרכזים הלוגיסטיים בעקבות ההשלכות של הקורונה זה משפיע עלינו בצורה חיובית. אבל האמת היא שבשנה שעברה לא נהננו מהקורונה כמו חברות אחרות. ההכנסות גדלו בעיקר בשל הגידול המשמעותי בפעילות הסחר שלנו ובגלל שהרחבנו את הפעילות בתחום השילוח. צירפנו לקוחות נוספים לפעילות והתחלנו פעילות עם לקוחות חדשים, כמו גם זה שייסדנו קווים שאנחנו קוראים זה "סוכן אוניות" עבור שתי חברות מטורקיה לפני כשנה, ועכשיו פוקדות את הארץ אוניות שלנו. פיתחנו ואנחנו ממשיכים לפתח פלטפורמה דיגיטלית לפעילות עמלות מכס, שמכוונת לא לשוק הישראלי אלא לשוק בארה"ב. אני מאמין שכל הדברים האלה יתנו את אותותיהם בהמשך".

 

"חברת צים זו דוגמה מטורפת לחברה שהקורונה עשתה לה רק טוב. מחירי התובלה עלו פי שלושה ולכן ההכנסות שלהם גדלו פי שלושה, בעוד ההוצאות נשארו אותו דבר. לכן הם רשמו רווחיות מטורפת".

 

החזרה של טיסות תובלה תשפיע על הפעילות?

"אנחנו נמצאים בעיקר בתחום של השילוח הימי. בתחום השילוח האווירי אנחנו שחקן קטן מאוד. לכן השינוי שהיה ב-2020 לא השפיע עלינו. יש שחקנים אחרים חזקים בשוק האווירי שזה השפיע עליהם מאוד".

 

תל אופן חשמלי בירושלים ות"א – ואולי בהרצליה

פעילות קטנה נוספת של החברה היא תל אופן בתל אביב. זו פעילות של חברה כלולה _45% החזקה) ויחסית זניחה

 

מה קורה בתחום הזה?

"בתל אופן זכינו במכרז גם בירושלים וממשיכים לפעול גם בתל אביב. אנחנו הולכים בקרוב מאוד להכניס אופניים חשמליים לתל אביב וגם בירושלים. בסופו של דבר זה תפעול ואנחנו מתמחים בתפעול. בצד ההוצאות זה לא גוזל מאיתנו משאבים ניהוליים כמעט והתוכניות העסקיות עם האופניים החשמליים הן יפות מאוד. נתחיל להפעיל את האופניים החשמליים בירושלים ותל אביב ואז נראה מה הלאה. זה אמור להביא לשינוי משמעותי בהכנסות וברווחיות של החברה הכלולה. יש התפתחות דרמטית בשבילי אופניים בת"א וירושלים ואני מעריך שהחברה תיכנס גם לערים הנושקות לתל אביב, כשהיתרון שלנו יהיה שברגע שיש יתד בתל אביב זה ייתן יתרון גם בערים האחרות".

 

מי תהיה העיר הראשונה?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה ותיקה ש התחילה מכלום שאפו על ההתמדה וההצלחה (ל"ת)
    YL 17/06/2021 14:08
    הגב לתגובה זו
עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה. 

עמיר לונדון מנכל קמהדע
צילום: אפי שמח

קמהדע מאריכה מכרז אספקה בקנדה עד 14 מיליון דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה קמהדע

חברת קמהדע קמהדע 4.55% , שבשליטת קרן פימי ועוסקת בטיפול במחלות חמורות ונדירות מודיעה היום כי זכתה בהארכת המכרז של שירותי הדם הקנדיים (CBS) להמשך האספקה של ארבעת מוצרי הפלסמה הייחודיים שלה WINRHO®,CYTOGAM®, HEPAGAM® ו-VARIZIG® לשנתיים נוספות. הזכייה במכרז, שהיקפו מוערך בין 10 ל-14 מיליון דולר, מבטיחה המשך מכירות שוטפות של מוצרים אלו בשוק הקנדי במהלך התקופה שבין הרבעון השני של שנת 2026 לרבעון הראשון של שנת 2028. 

ארבעת המוצרים המסחריים מאושרים על ידי משרד הבריאות הקנדי ועל ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). CBS מנהלת את אספקת מוצרי הדם הקנדיים לכל הפרובינציות והטריטוריות הקנדיות, למעט קוויבק.

"הארכת הסכם אספקת ארבעת מוצרי הפלסמה הייחודיים שלנו, בהמשך לאספקת מוצר האימונוגלובולין נגד כלבת שלנו, KAMRAB®, המופץ בקנדה, ו-GLASSIA®, מוצר ה-AAT שלנו המופץ בקנדה על ידי חברת Takeda במסגרת הסכם רישיון, מוכיחים את מעמדנו כספקית המובילה בקנדה של מוצרי פלסמה ייחודיים," אמר עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "אנו בטוחים בפוטנציאל המסחרי המשמעותי למוצר ה-AAT ולפורטפוליו מוצרי האימונוגלובולינים הייחודיים שלנו בשווקים הבינלאומיים, ואנו מתכוונים להמשיך לקדם הסכמי אספקה נוספים במדינות מפתח אסטרטגיות".

"כפי שפירסמנו לאחרונה, בהתבסס על הביצועים העקביים והחזקים שלנו במהלך 2025, אנו מאשררים את תחזית ההכנסות לשנת 2025 בטווח של 178 מיליון דולר עד 182 מיליון דולר ותחזית ה-EBITDA המתואם בטווח של 40 מיליון דולר עד 44 מיליון דולר. בנוסף, אנו צופים גידול דו-ספרתי בהכנסות וברווחיות בשנת 2026 בהתבסס על פורטפוליו המוצרים המסחריים החזק שלנו, מוצרי הביוסימלר הצומחים בישראל, והרחבת מכירות הפלסמה של החברה. במקביל אנו ממשיכים בקידום הזדמנויות חדשות לפיתוח עסקי של מוצרים בשלב מסחרי, תוך ניצול יתרת המזומנים החזקה שלנו, כדי לתמוך בצמיחה ארוכת טווח", סיכם לונדון.

הרבעון האחרון של קמהדע

ברבעון השלישי של 2025, דיווחה קמהדע על הכנסות של 47 מיליון דולר, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-11.7 מיליון דולר, עלייה של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-135.8 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; ה-EBITDA היה 34.2 מיליון דולר, עלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התחזית לכל השנה היתה ללא שינוי, עם הכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר.