צביקה שווימר מנכל אלקטרה צריכה
צילום: דורון ברסקי
ראיון

"הבית הפך למרכז החיים; אנחנו נמצאים שם לתת פתרונות"

לאחר פרסום תוצאות הרבעון, צביקה שווימר מנכ"ל אלקטרה צריכה מתייחס לעלייה במכירות, מסכם את שנת 2020 ומספק תחזית לשנים הקרובות; "תוך שנתיים נגיע למכירות של 1.5 מיליארד שקל בתחום מוצרי החשמל, ול-2 מיליארד שקל בתחום הקמעונאות"
איתן גרסטנפלד | (8)

הבוקר פרסמה חברת אלקטרה צריכה -2.06%  את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020, בהן המשיכה להציג שיפור הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. הכנסות החברה גדלו ב-33% לכ-711 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על כ-10.6 מיליון שקל, תוך שהיא רושמת שיפור בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית. 

בתגובה לדוחות צביקה שווימר מנכ"ל החברה, אומר בראיון לביזפורטל, כי "החברה נערכה בצורה מצוינת לשנה הזו כשכל מנועי הצמיחה שיצרנו באו הלכה למעשה. שינויים בהרגלי הצריכה של הצרכנים השפיעו וישפיעו, כשהבית הופך למרכז החיים, כשאנחנו נותנים פתרונות. במגזר הקמעונאות ידענו להעניק פתרונות הן בתחום מוצר החשמל והן בתחום האלקטרוניקה. בזכות המכירות המקוונות, והעבודה בחנויות הפיזיות ידענו לתת פתרונות נקודתיים לכל הדברים שעלו."

 

"במגזר מוצרי הצריכה הביתיים ההשקות של המוצרים החדשים בתחום המיזוג, באו לידי ביטוי בתוצאות. הצלחנו לספק לאורך השנה פתרונות משמעותיים לצרכים שעלו. בנוסף, ראינו צמיחה בדרישה לכל המותגים שלנו, ששיפרה גם את צורת המכירות וגם את שורת הרווח."

איך אתה מסכם את שנת 2020

"השנה הייתה פנטסטית עבורנו גם ברמת התוצאות, וגם בשל שורה של אירועים חשובים שהתרחשו במהלכה. כמו לדוגמא, ההסכמים עם חברת Bosch העולמית, החתימה עם חברת 7-Eleven, מכירת גולן טלקום ועוד. מצד אחד אנחנו פוגשים צמיחה אורגנית חזקה, ומצד שני מקדמים המון מנועי צמיחה חדשים שיבואו לידי ביטוי בעתיד של החברה בשנים הקרובות."

איך תראה השנה הקרובה ומהם מנועי הצמיחה לשנים הקרובות?

"בתחום מוצרי החשמל הביתיים אנחנו מערכים שתוך שנתיים נגיע למכירות של 1.5 מיליארד שקל, ולמכירות של 2 מיליארד שקל בתחום הקמעונאות. הנתונים המשמעותיים הללו מבוססים בעיקר על צמיחה אורגנית, שנובעת בין היתר מכניסה לתחומים חדשים, וחיזוק תחומי הפעילות הקיימים, והרחבת הפעילות המקוונת שלנו."

המשכתם להציג איתנות פיננסית גם ברבעון הנוכחי, האם אתם מחפשים עסקאות רכישה?

"אני חושב שאנחנו אחת החברות במצב הפיננסי הטוב ביותר, ויש מהלכים שילכו ויחזקו את מצבנו בשנה הקרובה. אנחנו בהחלט בוחנים כל הזמן פעילויות שמתאימות לאסטרטגיה שלנו. כחלק מאסטרטגיה שתלווה אותנו בעשור הקרוב, המבוססת על כניסה לתחום חנויות הנוחות, המחזור והעשרת שעות הפנאי. הדברים הללו נבחנים, וכשנצא את הדברים הנכונים והמתאימים נבצע מהלכים".

תוצאות הרבעון הרביעי

הכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2020 עמדו על כ-711.3 מיליון שקל, עלייה של כ-32.8% לעומת כ-535.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהכנסות מיוחס לעלייה במכירות במגזר מוצרי צריכה חשמליים בתחום המזגנים ובתחום סחר מותגים, ומעלייה במחזור המכירות במגזר הקמעונאות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בשורה התחתונה, מדווחת החברה על רווח נקי של כ-10.6 מיליון שקל, ירידה של כ-56% לעומת כ-15.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, בעקבות מכירת גולן טלקום, כשהרווח הנקי מפעילויות נמשכות, עמד על כ-10.6 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-1.2 מיליון שקל בחודשים המקבילים אשתקד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פעם מנכל אלקטרה היה אישיות עם כריזמה (ל"ת)
    רועה חשבון 01/03/2021 00:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אילן 28/02/2021 17:59
    הגב לתגובה זו
    לפני 5 שנים המניה היתה 20% ממחירה היום , כעת המחיר מגלם ויותר את כל " החלומות " שטרם הבשילו
  • 6.
    יוסי 28/02/2021 17:57
    הגב לתגובה זו
    מגלגלים כסף ועוד משוויצים
  • 5.
    חיים 28/02/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
    את מי זה מעניין העיקר שעלתה מ-2500 ל-14000 כנראה שפיספסתם את הסיבוב ואתם רותחים מכעש ומאשימים את החברה זה אתם שמסניקים את המנייה אז לבריאות למרויחים
  • 4.
    zorro 28/02/2021 14:05
    הגב לתגובה זו
    שרות הכי גרוע בעולם בושה למזגני אלקטרה
  • 3.
    א 28/02/2021 13:34
    הגב לתגובה זו
    לא משלמים לקבלני משנה, מתחמקים ומזלזלים באנשים , אותי הם הביאו לפשיטת רגל. רק אחרי שנתיים שהבאתי אליהם עם עורך דין הם הסכימו לשלם לי את מה שמגיע לי על פרוייקט צנרת שעשיתי להם בגללם לקחתי הלוואה מהבנק ע"ס 250,000 לשלם לעובדים ולספקים וכו' . נשאר עוד חוב של 25,000 שח שעד היום הם לא שילמו ואין עם מי לדבר.
  • 2.
    משקיע 28/02/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    חברה שמוכרת ב711 מליון בקבעון ונשארת עם 10 מליון רווח נקי.. צריך לבדוק מה קוקה שם בהנהלה ומי משחיל את בעלי מניות המיעוט
  • 1.
    במיזוג תדיראן אוכלת אותו, ובכל שאר המותגים שלו גם- 28/02/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
    במיזוג תדיראן אוכלת אותו, ובכל שאר המותגים שלו גם- סמסונג סוני טושיבה האייר עושות לו בית ספר.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.