מימון ישיר - הרווח זינק ב-50% ל-38 מיליון ש'; זה לא רווח מייצג

למרות המשבר, החברה מדווחת על ירידה של כ-60% בהוצאה לחובות מסופקים לכ-7.8 מיליון שקל במקביל לתכנית התייעלות שהובילה לחיסכון של כ-13 מיליון שקל 
ערן סוקול |

חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר -2.15%  מדווחת על גידול של כ-2.2% בהכנסות ל-146 מיליון שקל, ועל זינוק של 50% ברווח הנקי לרמה של 38.3 מיליון שקל. למרות המשבר, החברה מדווחת על ירידה של כ-60% בהוצאה לחובות מסופקים לכ-7.8 מיליון שקל. בנוסף, החברה נקטה בתכנית התייעלות שהובילה לחיסכון של כ-13 מיליון שקל.

ההכנסות ברבעון השלישי לשנת 2020 הסתכמו בכ-146 מיליון שקל לעומת כ-142.8 ברבעון המקביל אשתקד. עיקר העלייה נובעת מרכיב ההצמדה - עליית המדד ברבעון השלישי בשיעור 0.1%, מול שחיקה בשיעור של 0.7% בתקופה המקבילה אשתקד וכן, גידול בריביות ללווים בשיעור של כ-0.4% בשל גידול בסיכוני גבייה לאור המשבר. כמו כן, היקף תיק ההלוואות הממוצע המוחזק על ידי החברה עלה בכ-37% בעקבות הגידול בהיקף ההון והקיטון בהמחאות תיקי הלוואות ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-38.3 מיליון שקל בהשוואה לכ-25.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-49%. החברה נקטה בתכנית התייעלות שבעקבותיה הוצאות החברה היו נמוכות יותר בכ-12.6 מיליון שקל מאשר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, הרווח הנקי הושפע מההלוואות שהועמדו בריבית גבוהה יותר שנועדה לשקף את הגידול המסוים בסיכון עקב המשבר ומעליית המדד בשיעור של 0.1% לעומת שחיקה של 0.7% ברבעון המקביל אשתקד, כאמור, שתרמה לעליה בהכנסות מהצמדה. בנוסף, חלה ירידה במהלך הרבעון השלישי בהוצאות חובות מסופקים ואבודים. ירידה זאת נובעת מירידה חדה בשיעור הלקוחות שנכנסו לכשל ברבעון השלישי וכן, מעליה בשיעור הריקברי של ההלוואות שהיו בכשל. במילים אחרות, מימון ישיר מציגה הפרשה נמוכה מהצפוי בגין הפסדי אשראי בגלל ריקברי של הערכות קודמות. המשמעות היא שההוצאות בגין הפסדי אשראי היו אמורות להיות גבוהות יותר. זה די ברור על רקע הקורונה והחשש הגדל ממשבר כלכלי כזה שיגרום לחובות שלא יוחזרו למערכת הבנקאית והחוץ בנקאית. אז אומנם מדובר בתוצאות טובות, אבל קחו את המספרים בערבון מוגבל.  

 

הוצאות החובות המסופקים ואבודים הסתכמו ברבעון השלישי בכ-7.8 מיליון שקל לעומת כ-19.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד וכ-25.7 ברבעון השני של 2020. הירידה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נבעה משיפור בשיעורי הגביה מהלקוחות וירידה חדה בתיקים שהועברו לטיפול משפטי. במהלך הרבעון השלישי שיעורי הגביה היו טובים יותר אף מהתקופה של טרום משבר הקורונה.

 

נזק האשראי המשוקלל ברבעון השלישי של 2020 הסתכם ב-0.91% ומשקף שיפור ביחס לרבעון המקביל אשתקד שבו הסתכם נזק האשראי המשוקלל ב-2.64%. השיפור נובע ממודל האשראי, הקשחת החיתום בתקופת משבר הקורונה, שיפור הגבייה והקטנת החשיפה להלוואות שאינן מגובות בטוחה. 

הוצאות המימון נטו של החברה גדלו בכ-211% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-13.3 מיליון שקל לעומת כ-4.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מעליית מדד המחירים לצרכן ברבעון השלישי לשנת 2020 בשיעור של 0.1% למול ירידה בתקופה המקבילה אשתקד בשיעור של 0.7% וכן, עקב גידול של כ-32% בהיקף ניצול האשראי.

נכון ליום 30 בספטמבר 2020 יתרת תיק ההלוואות שהעמידה ושיווקה החברה הסתכם בכ-8.6 מיליארד שקל, בדומה ליתרת התיק ליום 30 בספטמבר, 2019. 

 

ההון של החברה נכון ליום 30.9.2020 הסתכם בכ-656.2 מיליון שקל לעומת כ-481.9 מיליון שקל ב-31.12.2019. הגידול נובע מהנפקת מניות לציבור בתמורה לכ-138 מיליון  שקל (נטו) ומרווח שנרשם בתקופת הדוח בסך של כ-36.5 מיליוני שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מגזרי פעילות

הכנסות תחום הלוואות רכב הסתכמו ברבעון השלישי לשנת 2020 בכ-110.7 מיליון ש"ח לעומת כ-106 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. החברה צמצמה את היקף ההלוואות בתחום זה בכ-20% ברבעון השלישי ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי בתחום הלוואות לרכב הסתכם בכ-24.2 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-23.1 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נבעה מהלוואות שהועמדו בריבית גבוהה יותר, ירידת המדד וכן, בשל ירידה בהוצאות חובות מסופקים ואבודים.

 

הכנסות תחום הלוואות סולו הסתכמו ברבעון השלישי לשנת 2020 בכ-33.2 מיליון ש"ח לעומת כ-34.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. עם פרוץ משבר הקורונה החליטה הנהלת החברה להשהות את העמדת ושיווק הלוואות סולו חדשות ללקוחותיה עקב הקושי בהערכת הסיכון הטמון בהלוואות אלו על רקע המשבר. עם זאת, החברה שבה להעמיד בתחום זה פלח ספציפי של הלוואות לצורך השלמת הון עצמי לרוכשי רכבים נבחרים בלבד. היקף ההלוואות סולו שהועמד ברבעון השלישי הסתכם בכ-12 מיליון ש"ח.

הרווח הנקי בתחום הלוואות סולו הסתכם ברבעון השלישי לשנת 2020 בכ-13.4 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-3.1 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח נבע בעקבות צמצום משמעותי בכח האדם במחלקות המתפעלות את הלוואות הסולו, קיטון בנזקי האשראי ועלייה במדד לעומת ירידה במדד ברבעון המקביל אשתקד, כאמור לעיל .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳