סימנים של אופטימיות בדלק: נתגלו סימני פטרוליום בנכס של איתקה

נתגלו סימנים בנכס שבים הצפוני; שוויה של אתיקה שנרכשה ב-1.5 מיליארד דולר, נחתך בתקופה האחרונה בעשרות אחוזים; מניית דלק זינקה בימים האחרונים בכמעט 100%, אך מחירה מתחילת השנה עדיין מבטא נפילה של 80% 
נושאים בכתבה אתיקה דלק קבוצה

מניית דלק זינקה ב-100% בימים האחרונים - מרשים, סימן לאופטימיות זהירה, ועדיין מניית החברה מתחילת השנה צנחה ב-80% - במקביל אגרות החוב של החברה מבטאים תמחור של הסדר חוב.  על רקע הקשיים בחברה דלק קבוצה 0.26% מדווחת כי נתגלו סימני פטרוליום, בנכס הנפט איזבלה בו מחזיקה (10%), החברה הבת איתקה (100%). ההודעה מגיע לאחר ששוויה של איתקה נחתך בעשרות אחוזים.  על פי הודעת החברה, Total E&P North Sea UK המשמשת כמפעיל בנכס הנפט הודיעה לה כי, במהלך קידוח ניסיון נתגלו סימני פטרוליום בשכבות המטרה בקידוח. המפעיל מסר כי עקב לחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה בשלב זה לא ניתן לבצע מבחני הפקה באמצעות הציוד הקיים. אך, בכוונת המפעיל לבחון חלופות שונות לביצוע מבחני הפקה בנכס הנפט במועד מאוחר יותר. על פי תנאי העסקאות, איתקה לא נושאת בתשלום בגין חלקה בנכס הנפט(10%). דלק קבוצה והסדר החוב שבדרך קבוצת דלק נמצאת בתקופה קשה, בין היתר, בעקבות המשבר האחרון - משבר הקורונה, והצניחה במחירי הנפט והגז. מתחילת החודש צללה מניית החברה בכ-72%, והשלימה צניחה של כ-81% מתחילת השנה. השווי של הקבוצה בשוק הוא 1.2 מיליארד שקל נמוך עשרות אחוזים מתחת להון העצמי. כשזה קורה יש תרחיש אחד ברור - השווי בספרים לא מייצג. כשזה קורה, החברה צריכה להביא מעריך שווי שיגיד מה השווי האמיתי של הנכסים - תרחיש של מחיקת ענק בדלק הוא אפשרי בהחלט.  במקביל לקריסה במניה, אגרות החוב קרסו גם. הן נסחרות בתשואת זבל של עשרות אחוזים, בכללן גם אגרות החוב לזמן קצר. התשואה באגרות החוב משקפת ציפייה של השוק לפשיטת רגל או להסדר חוב. כל זה, לצד הלחץ מצד הבנקים להעלות ביטחונות חייבו את תשובה לממש את אלעד מגורים. השאלה אם זה יספיק? ממש לא בטוח. שוויה של איתקה שנרכשה ב-1.5 מיליארד דולר נחתך בעשרות אחוזים. הערכה של חצי מיליארד דולר היא לא מנותקת, אם כי חלק גדול מהתפוקה לשנתיים הקרובות גודר. גידור זה נחמד, אבל צריך לזכור - גידור עולה כסף. חוץ מזה, אי אפשר לגדר הכל. יש עדיין חשיפה - כשהנפט והגז יורדים בכ-40% מתחילת השנה, עולה שאלה - מה גודר, כמה, באיזה מחיר, מה ההתניות של הגידור? מעבר לכך - ירידה במחירי הנפט והגז, עלולה לפתוח את החוזים הקיימים - מצרים וירדן עלולות לשנות את התנאים; והכי נורא - אגרות החוב זועקות - "השוק לא יספק מימון נוסף, החברה בדרך להסדר". כן, הכל התחיל בקורונה, ותראו איך היא השפיעה על השווקים ועל קבוצת דלק בפרט. ככה זה שאתה ממונף, ככה זה כאשר לוקחים סיכונים גדולים - זו כבר לא השקעה, זה הימור.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אבי 20/03/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    שתשובה יפשוט רגל ויחזור ליעודו המקורי טיח
  • 10.
    כולם בחרדה עכשיו 19/03/2020 15:49
    הגב לתגובה זו
    עם באמת יהיה נפט באיזבלה זה לוויתן מספר 2, ככה שאם הנפט חוזר לסביבות 50$ או אפילו 42$(שזה המחיר שרוסיה מאוזנת ומשתלם לה להפיק). אז יש אופציה לתשואה נחמדה.
  • 9.
    Ym 19/03/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    עוד הרצת מניות לכאורה בעיתוי הזה
  • 8.
    היא כל כך ירדה שכל עלייה היא פיפס קטן תעלה עוד הרבה (ל"ת)
    רמי 18/03/2020 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דניאל 18/03/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    מדוע כל הזמן כתבות שליליות מה אתה רוצה כתב נכבד?? תכתוב גם דברים טובים מגמתי וברור
  • 6.
    שוב חוזרים לסימנים שהפילו רבים בעבר (ל"ת)
    עמי 18/03/2020 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    היא עוד תפתיע (ל"ת)
    י. מ 18/03/2020 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מינפולטור 18/03/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    לדעתי יש מיניפולציה במניה של הקבוצה!
  • 3.
    רון 18/03/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    אל תספרו לי את מה שאני כבר יודע (פארוקי, "הבורר")
  • 2.
    יוסי 18/03/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    כאילו הוא מתפלל כל יום ומחלק צדקותבקצב הזה, ועם התאוששות מחירי הנפט דלק תטוס ב 200% בתקופה מאוד קצרה
  • 1.
    ערן 18/03/2020 11:36
    הגב לתגובה זו
    מישהו פה גוזר קופון ענק
  • מה זה קופון 20/03/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    ורוב המשקיעים הקטנים הפסידו 80% מההודעה. חלמאות
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?